Grondwerkoefeningen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Brainfail

Grondwerkoefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 22:01

Wie weet nog grondwerkoefeningen waarbij je echt goed laat zien dat je de leider bent.?
Graag ook een omschrijving hoe de oefening werkt ik ken er zelf 2 ik weet niet hoe ze heten.
Deze 2 ken ik:
-Je moet eerst het paard van je weg jagen het paard mag niet zomaar terug naar je toe komen, hij moet zich eerst overgeven.
Als het paard zich overgeeft dan kijk je het paard aan terwijl je je schouder naar het paard hebt gericht.
Vervolgens kijk je het paard niet meer aan en moet het paard naar je toe komen en dan moet je hem aankijken en weglopen als het paard je volgt is de oefening geslaagd.

-Je laat het paard (bijv. linksom) om je heen stappen dan steek je je rechter hand naar rechts, het paard moet via een draai op de voorhand met zijn borst naar je toe komen te staan. Dan hou je je rechterarm nogsteeds naar rechts en loop je rechtdoor en dan moet het paard doormiddel van een draai op de achterhand aan de kant gaan. Dan stapt hij rechtsom om je heen en zo doe je dan een paar keer. eigelijk ook nog een soort denkspel voor het paard

Ik weet dat de omschrijvingen niet heel duidelijk zijn maar het is moeilijk uit te leggen via pc.

Alvast bedankt! :)

Gr: Caressa

LeonieL

Re: Grondwerkoefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 22:49

Die eerste ''oefening'' zou ik overslaan. volgens mij bedoel je een Join Up. Nérgens voor nodig. en dat moet je zéker niet gaan doen als je niet weet wat je doet. Neem een keer les oid. Leuk en leerzaam.
Grondwerk van Inge teblick is ook een heel goed en leerzaam boek over grondwerk.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 23:01

de eerste ofening heb ik geleerd op ruiterkamp, waarom is die nergens voor nodig?
Les gaat helaas niet dus geen optie.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 00:27

Zoek eens op bokt naar topics over de join up, dan kom je er vanzelf achter ;)

Verder:
Leuk roundpennen, kun je oefenen met je eigen lichaamstaal en houding tegenover je paard
Friendly en jojo game van parelli zijn leuk
en lekker experimenteren met de leadrope hoe je jouw paard kan leiden en op de plaats kan houden waar jij wil :)

Daar kun je google voor gebruiken ;)

FellowH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 00:32

eva roemaat heeft ook 'n site waar je allerlei oefingen op hebt staan ,
ik weet 123 niet meer hoe die site heet , maar dan moet je gewoon op google intypen ; vrijheidsdressur nalanta .
en dan staat als het goed is die site gewoon bovenaan ! (:

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 16:19

Kab iemand mss uitleggen wat er verkeerd aan is want ik kan het niet echt vinden.
Ik heb al vaker een joint up gedaan en geen negatieve resultaten gehad.
Waarom als het geen slim idee is zou je het dan op een ruiterkamp leren???

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:23

Korte samenvatting:
een paard is een kudde dier, jij bent zn kudde. Een paard wegsturen uit zn kudde is de dood voor hem. Oftewel, het is voor hem óf overgeven aan de leider, óf de dood zoeken. Dus ehm. Een sneaky manier van een paard mentaal gewoon breken ;)
[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 19:53

Maar 1 ding snap ik niet ik heb die join-up al tich keren uitgevoerd en er is nooit een probleem door onstaan,
waarom krijg ik alleen een positieve reactie terwijl veel mensen het negatief vinden????

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:55

omdat een join-up vreselijk is!! weet wat je doet! het klikt heel leuk oh?! hij volgt me wouw maar eigenlijk jaag je hem gewoon de dood in!

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 20:17

Ik heb vaak ook begeleiding van iemand die les geeft in grondwerk en inrijden op een heel paardvriendelijke manier en die doet altijd altijd voor ze erop stapt ook een soort join-up.
Ik doe de join-up met goede begeleiding dus niet zomaar even een beetje dom gaan doen en hoezo als ik hem al 1000 keer heb gedaan zou ik hem de dood in jagen men paard reageerd POSITIEF hierop.

En ik heb niet om een discussie om de join-up gevraagd maar om grondwerkoefeningen!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:00

Wat jij uitvoert is geen volledige join-up ;) Een échte join-up gebruik je pas bij paarden die zeer dominant zijn, en dan maar 1, misschien 2x. Dit omdat het mentaal een hele klap is voor het paard.

Ik weet niet of het door de beschrijving komt, maar ik vind je oefeningen qua lichaamstaal heel onlogisch. Ik zou ze in ieder geval niet snappen en denk mijn paard ook niet.

Je hebt de 7 games van Parelli, handige opbouw in oefeningen, waarbij je een basis hebt als een moeilijkere oefening niet lukt. Als je even googled zie je vanzelf wat die games inhouden ;)
Het idee is dat je echt bij Game 1 begint, en pas als die goed gaat, doorgaat met Game 2. Zo ook met de rest van de Games. Begin je namelijk aan Game 5 en lukt die niet, dan kun je eerst checken of dat Game 1 t/m 4 wel goed gaan. Vaak kom je daar dan ook al een probleem tegen.
Je beheerst een oefening pas goed (behalve bij Game 1) als je het paard met een lichte/kleine aanwijzing (arm volledig uitstrekken is al heel groot bijvoorbeeld) het paard de oefening uit laat voeren.
Game 1 is de Friendly Game (vert. naar NL: Vriendelijk Spel).
Dit is de naar mijn mening de belangrijkste Game en neem je deels in al je oefeningen mee. Zo moet je vriendelijk zijn in je hulpen, maar wel duidelijk. Je moet zachte ogen hebben en een zachte buik wanneer je niks vraagt of het paard naar je toe vraagt. (let maar eens op hoe vaak je spanning in je buik hebt zitten!)

Mocht je iets niet snappen of tegen problemen aanlopen mag je me pb-en, anders vervuil ik je topic met uitleg ;)

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:32

Hee Caressa, wat Annemarie doet is geen join up, dat is meer wat grondwerk om kleine dingen te bevestigen, en de aandacht van het paard op haar te krijgen.

Ga alsjeblieft geen Join Up doen, je zegt zelf al dat al die nieuwe dingen enzo even teveel zijn voor Tarik, breek hem dan niet nog verder met een join up.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 00:00

love_shyboy schreef:
Hee Caressa, wat Annemarie doet is geen join up, dat is meer wat grondwerk om kleine dingen te bevestigen, en de aandacht van het paard op haar te krijgen.

Ga alsjeblieft geen Join Up doen, je zegt zelf al dat al die nieuwe dingen enzo even teveel zijn voor Tarik, breek hem dan niet nog verder met een join up.

Wat Annemarie doet is een soort van join-up. ;)
Tarik kent de join-up allang hoor ;) dus hoezo nieuw???
Sassol schreef:
Wat jij uitvoert is geen volledige join-up ;) Een échte join-up gebruik je pas bij paarden die zeer dominant zijn, en dan maar 1, misschien 2x. Dit omdat het mentaal een hele klap is voor het paard.

Ik weet niet of het door de beschrijving komt, maar ik vind je oefeningen qua lichaamstaal heel onlogisch. Ik zou ze in ieder geval niet snappen en denk mijn paard ook niet.

Je hebt de 7 games van Parelli, handige opbouw in oefeningen, waarbij je een basis hebt als een moeilijkere oefening niet lukt. Als je even googled zie je vanzelf wat die games inhouden ;)
Het idee is dat je echt bij Game 1 begint, en pas als die goed gaat, doorgaat met Game 2. Zo ook met de rest van de Games. Begin je namelijk aan Game 5 en lukt die niet, dan kun je eerst checken of dat Game 1 t/m 4 wel goed gaan. Vaak kom je daar dan ook al een probleem tegen.
Je beheerst een oefening pas goed (behalve bij Game 1) als je het paard met een lichte/kleine aanwijzing (arm volledig uitstrekken is al heel groot bijvoorbeeld) het paard de oefening uit laat voeren.
Game 1 is de Friendly Game (vert. naar NL: Vriendelijk Spel).
Dit is de naar mijn mening de belangrijkste Game en neem je deels in al je oefeningen mee. Zo moet je vriendelijk zijn in je hulpen, maar wel duidelijk. Je moet zachte ogen hebben en een zachte buik wanneer je niks vraagt of het paard naar je toe vraagt. (let maar eens op hoe vaak je spanning in je buik hebt zitten!)

Mocht je iets niet snappen of tegen problemen aanlopen mag je me pb-en, anders vervuil ik je topic met uitleg ;)

Dat komt omdat ik geen zin had om het precies te typen zoals het moet.
Ik zal eens kijken naar die games en je zeker pb'n als ik iets niet snap ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:05

Er staan heel veel filmpjes over de Parelli Games op Bokt.
Je zult echter om les niet heenkunnen.
Een goed boek lezen over Parelli is alvast een goede start.

Kijk even hier:

[NH] Boeken???

Centraal topic over de JU is al gegeven zie ik.
Ik raad met klem aan om dat eens zorgvuldig door te gaan lezen, misschien valt er dan een kwartje waarom de methode omstreden is....

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 00:14

Mijn moeder zegt ik blijf erbij voor als je iets verkeerds doet want als je het goed doet is er niks mis mee.
Zoals ik al eerder zei ik vroeg om grondwerkoefeningen en niet om een discussie want ik heb deze methode al redelijk vaak uitgevoerd en er kwam alleen een POSITIEVE reactie uit!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:17

Nogmaals het advies van mijn kant om het centrale topic over de Join Up ZORGVULDIG door te lezen.

Natuurlijk komt er - in jouw ogen - alleen maar positief resultaat uit. Het paard heeft ook geen keus. Hij kan niet anders dan zich bij je aansluiten. Het andere alternatief is voor hem gelijk aan een doodsvonnis. Jij geeft je paard psychisch een pak rammel door het toepassen van de JU die zijn weerga niet kent. Als je dat niet kunt of wilt zien, niet bereid bent om over de rand van je bord heen te kijken, tja....

En als je het verkeerde paard tegenkomt, kan de JU heel erg verkeerd uitpakken. Maar dat is een uitzondering. Bij het merendeel van de paarden gaat de JU gewoon goed. Ze kunnen ook niet anders. De reactie op jouw benadering is instinctief en zit door jaren evolutie erin gebakken. Dat betekent niet dat je hem dan ook toe moet passen. Er zijn andere manieren om hetzelfde te bereiken. Manieren die minder snel en spectaculair zijn, maar ook minder impact hebben.

De JU is in mijn ogen geestelijke MISHANDELING van een paard.

Veel wijsheid toegewenst....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 03-01-12 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 00:20

Mijn ouders zijn ervaren paardenmensen en die hebben geen negatief resultaat gezien en zoals je dit formuleerd krijg ik het idee dat je denkt dat ik een pennymeisje ben maar ik weet heus wel wat ik doe!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:23

Er zijn meer `ervaren` paardenmensen die niet zien of niet willen zien wat de JU met een paard doet. Je ouders zijn daar geen uitzondering in.
Maar ik zou zeggen, blijf vooral naar je ouders luisteren.
Ga vooral niet over de rand van je bord kijken.
Blijf vooral de JU keer op keer op je paard toepassen
Ook als Monty Roberts zelf zegt dat het maar max. drie keer in een paardenleven toegepast mag worden.
Ik vraag me af hoe vaak jouw paard hem al voor zijn kiezen heeft gekregen.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 00:26

2x maar goed ik zeg wel vaak maar zo vaak is dat niet en de 2e keer was niet eens echt een join-up XD.
En niet alleen mijn ouders vinden dat hoor ;) meerdere mensen die ik persoonlijk ken

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:27

Je zei net nog dat je het 1000-en keren gedaan hebt..
Maargoed. koop eens een goed boek over grondwerk. Is ook erg leerzaam.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:29

Joh, blijf vooral naar je ouders luisteren, en naar de mensen die je persoonlijk kent.
Maar zet ze niet op een al te hoog voetstuk, dan kunnen ze ook niet van zo hoog vallen...

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 00:30

Dat meende ik niet sirieus ik ben echt zoooo klaar met bokt altijd dat gezeik alleen maar zeiken zeiken en nog eens zeiken!
Ik vroeg om oefeningen niet om een discussie!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:31

Gebruik de zoekfunctie eens op bokt?
Of vind je dat we dan ook zeiken?

http://www.youtube.com/watch?v=xMpweMV31o0

http://www.youtube.com/watch?v=k_JEN1mO ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=NfifTXji ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=MziUPffH ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=2fk9FqHd ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=h7pAKYvL ... re=related

Methode Clinton Anderson:

http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsHHDM

http://www.youtube.com/watch?v=dFqosaZHTkw

En wat je daarmee bereiken kunt?

Dit:

http://www.youtube.com/watch?v=4dVWf-i7qpo

En vanuit het zadel

http://www.youtube.com/watch?v=a-7v8Ck1 ... D21A706D00

En dit ga je met de JU en methode Monty Roberts NIET bereiken. Maakt niet uit hoe vaak je de JU op je paard loslaat.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:48

Grondwerk is een heel breed begrip,maar er zijn wel goede oefeningen waarin je er echt aan werkt om jezelf als leider te laten zien.

ik vind deze heel erg leuk;

je loopt met je paard aan een (touw)halster en een halstertouw. Je vraagt hem mee te lopen en soms ga je heel erg vertragen en soms ga je erg snel lopen. Het maakt niet uit je of je paard bij het laatste draaft of stapt,als hij je maar bijhoudt en niet voorbij loopt. Je staat eens stil en verwacht van je paard hetzelfde,en ook onmiddellijk. Hij moet leren snel te reageren,en dat kan alleen door goed op jou te letten.En als hij goed op je let,heb je het begin van leiderschap te pakken. Stopt hij niet meteen,zet je hem consequent terug. iedere keer weer.Misschien moet het wel twintig keer voordat hij onmiddelijk stil staat..maakt niet uit!
Ga een rennen-langzaam rennen-hard rennen-stilstaat-weer rustig wegrennen.

en verzin maar iets,probeer er naar te streven dat je dit alles kunt uitvoeren met een hangend touw :)

succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:49

Toch jammer dat TS gestopt is met bokt, tenminste, zo staat het in haar onderschrift. Ze had hier nog heel veel kunnen leren. Arme, arme paarden....