wat vinden jullie van het leren steigeren??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

het steigeren leren is gevaarlijk!

ja
50 (53%)
nee
43 (46%)

Totaal aantal stemmen: 93

iza_viv

wat vinden jullie van het leren steigeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 19:36

Hallo bokkers,

Ik en mijn verzorg pony doen al een tijdje aan VD. Ik ben al een tijdje bezig met het steigeren dit doet hij nu al aardig.
Hij heeft het nog niet tegen me gebruik.
Als er een topic is over het hoe leren steigeren, zie ik vaak mensen schrijven dat ze het sterk af raden maar nu vroeg ik me af vinden julllie het gevaarlijk?
Of gewoon wat vinden jullie er van!

groetjes!!

P.S. ik wilde nog zeggen dat ik door een zeer ervaren man word begeleden.
dus het gaat niet om mij.
maar om jullie mening :D
Laatst bijgewerkt door iza_viv op 29-12-11 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:42

Als je pony het op een dag tegen je gaat gebruiken, weet je dan wat je moet doen en hoe je de boel veilig kan houden voor jezelf, omstanders, en de pony? zo niet, dan is het gevaarlijk.

Als de pony ooit verkocht wordt aan een klein(er) meisje, die op een dag 'per ongeluk' het commando geeft voor steigeren terwijl ze dat zelf niet door heeft, en ze daardoor in het ziekenhuis beland.. of als de pony dát meisje uit gaat proberen met steigeren... jep, gevaarlijk. Persoonlijk zou ik dat ook de schuld vinden van degene die het een pony aanleert.

Een volwassen professional die weet wat hij doet, waarom die het doet, en hoe het moet, is niet gevaarlijk.
Meiden die een pony leren steigeren zonder daarbij aan de consequenties na te denken, of omdat het stoer is, vind ik gevaarlijk.

iza_viv

Re: wat vinden jullie van het leren steigeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 19:44

oke bedankt voor je bericht!
het is dat ik begeleid word met een man die er veel ervaring mee heeft, anders had ik het ook niet gedaan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:46

Wat belangrijk is is dat het moeilijk is om het 'per ongeluk' te geven. Bij mijn verzorgpaard is het geloof ik ernaast gaan staan, arm in de lucht en 'up' zeggen.
En eh, als de pony verkocht wordt is dat wel iets wat erbij gezegd kan worden :')

Weet de eigenaar er wel van en vind die het ook goed? Zo ja, dan is er niks op tegen denk ik :)

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:49

Ik heb het ook eens gedaan met een shetlander...
Was leuk en aardig, totdat hij met het rijden als hij ''geen zin'' had, alleen maar begon te steigeren... Zo erg dat hij wel eens vaker achterover gekiept is, met mij erop!!..

Ken ook een meid die had een leuke D-pony, had ook het stijgeren aangeleerd.
Daarna hetzelfde probleem, als hij geen zin meer had, of gewoon alleen al als je erop zat...
En die is ook al zoooo vaak omgekiept!
Was daarna verkocht naar de manege voor in de lessen.
Zo gevaarlijk in het begin was de pony...
Ze heeft er nu nog kwaaltjes aan over gehouden als ineens singelvrees en gaat ze ook zomaar de lucht in...

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 19:50

ja de eigenaar weet er van hij is ook de man die mij en de pony beleid.
VD had hij geen ervaring mee maar wel met paarden die shows geven onder het zadel en die steigeren ook.
ik ben ook begonnen met het comando UP! want het paard van mijn vriendin kent het verschil tussen HO en HOOG niet. :')

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:51

Weet je wat ik meestal het ergst vind van leren steigeren?
Er word NIET gekeken naar de houding van het paard. Vaak zie je paarden met hoofden omhoog gegooid, ruggen weggedrukt, geen achterhand gebruik... Er komt meer bij steigeren kijken dan alleen: 'oh het kan gevaarlijk zijn'.

Het is lichamelijk gewoon een INTENS zware oefening, waar écht de nodige training en kunde voor vereist is :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:52

iza_viv schreef:
oke bedankt voor je bericht!
het is dat ik begeleid word met een man die er veel ervaring mee heeft, anders had ik het ook niet gedaan.

Da's toch prima dan +:)+ mocht het dan ook mislopen op een dag op de een of andere manier, kan hij je er ook bij helpen.

Citaat:
Wat belangrijk is is dat het moeilijk is om het 'per ongeluk' te geven. Bij mijn verzorgpaard is het geloof ik ernaast gaan staan, arm in de lucht en 'up' zeggen.

Dit klinkt ook als iets waar van tevoren over nagedacht is :) Voor mij zijn het zijn de filmpjes, of foto's van hyperactieve springende jonge meiden, die door te gillen en te roepen, te schoppen, of door aan de teugels te trekken hun paard letterlijk de lucht in zagen waar ik niet tegen kan :o Dát vind ik ook de allergevaarlijkste manier, zeker als het om pony's gaat.

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 19:53

bedankt voor alle berichten ik zie dat 40 procent het niet gevaarijk vind en 60 procent wel.
ik vind het altijd fijn om de meningen van andere te weten!

DonkerblauwJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:53

Vanuit het oogpunt van verkoop kan het gevaarlijk zijn (denk aan een klein Penny-meisje wat inderdaad per ongeluk het steiger-commando geeft). Ook kan de pony het bij een minder consequent persoon tegen de eigenaar gaan gebruiken, door bijvoorbeeld onder het werk uit te komen, of te gaan steigeren als de eigenaar/verzorger iets wil van de pony. wat de pony totaal niet zint.

Daarnaast vind ik het compleet overbodig om dit aan een pony te leren, maar goed, dat is een hele andere discussie. :)

Kai_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:54

dat mensen het afraden is omdat er mensen zijn die niet consuqent genoeg zijn en dus het paard gemeen word,
en iets aanleren is makkelijker dan afleren!!

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 19:57

Kai_Rosa schreef:
dat mensen het afraden is omdat er mensen zijn die niet consuqent genoeg zijn en dus het paard gemeen word,
en iets aanleren is makkelijker dan afleren!!

hier ben ik het wel mee eens want een paard dat je toen hij 5 was hebt leren steigeren kan het 5 of misschien 10 jaar later nog!
Telpeva en Visbreteam
het is idd ook belangrijk dat het paard er niet onder lijd
Laatst bijgewerkt door iza_viv op 29-12-11 19:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:58

Je kan het zelf gevaarlijk maken. Ik heb mijn mijn vp er heel erg op getraint dat ze alleen steigerd op commando (en andere kunstjes) als ik die geef. Laatst had een jochie het mij zien doen en was toen stiekem naar haar toe te gaan en gaf dus het commando voor steigeren, pony keek echt zo van "huh, wat ben jij in hemels naam aan het doen" en ging toen verder etenn :Y) Wat ik zelf heel belangrijk vind is, is consequent blijven, niet belonen als je het niet vraagt

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:59

Het is gewoon belangrijk dat als het maar 1 keer gebeurd buiten een commando gelijk GOED af te straffen. Gewoon ECHT een opdonder geven, beter 1 keer een flinke tik dan straks een paard dat non stop op zn achterbenen staat en een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving is. Veel mensen vinden straffen zielig, maar steigeren is gevaarlijk. Gaat een paard het misbruiken heb je ECHT een probleem.

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 20:01

Romana01
dat is heel fijn als je paardd het alleen op comando doet!
doet die van mij trouwens ook maar dat hij het ook alleen bij jou doet lijkt me ideaal!

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 20:09

VisbreTeam
jij zegt dat je goed moet straffen, wat me heel logisch lijkt!
maar de kans dat je paard niet meer steigerd is die groot?

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:10

Ik heb gestemd op NEE, maar wél met een grote MAAR!
Namelijk ook de reden van Nikki, steigeren moet je niet leren omdat je het zo leuk vind als je pony steigert, dat vereist veel training, en ook veel denkwerk van te voren; hoe ga je het aanpakken, wat voor commando gebruik je, en hoe zorg je dat je buiten bereik blijft van zwaaiende benen.
Eerst zul je 1000% respect moeten krijgen van je paard, anders gaat hij het zéker tegen je gebruiken en zal hij proberen je te raken, of naar je toe te komen met steigeren, zonder dat je het vraagt.

Dus steigeren is niet gevaarlijk, MITS je er genoeg ervaring mee hebt en je paard het correct uitvoerd. :j

En Iza, als jij je paard consequent straft voor steigeren zonder commando, zal hij dat heel snel door hebben hoor, mits je consequent bent.

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 20:13

bedankt Rianne :j

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 20:22

52 voor JA en
47 voor NEE
dat vind ik nog beest wel mee vallen ik dacht ong
75 JA
en 25 NEE

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 20:33

nog iemand??

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:37

Hmmm, ligt er aan in welke situatie het zich afspeelt!

Sommige mensen beginnen met het steigeren op commando, en hebben totaal géén basis, dan vind ik het idd gevaarlijk worden

Ook de houding van het paard speelt een grote rol, het is niet alleen voor de show, het gaat ook om het paard!

Verder ook het commando... heb je het goed aangeleerd?

Ik stem nergens op, het heeft zo allerlei kanten :j

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:56

JA en NEE.

Ikzelf vind het gevaarlijk, en paard kan het altijd tegen je gebruiken als je een onzekere ruiter bent, of je paard verkoop aan een onzekere ruiter.
Ik zou het persoonlijk nooit aan mijn paard leren, aangezien ik het doel en het belang er niet in zie.. Hartstikke leuk die kunstjes.. niet voor mij weggelegd.
Dan leer ik hem nog liever voetballen :D

Wil je het je paard wel leren, leer het hem dan onder goede begeleiding inderdaad.

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 13:10

bedankt!!

Nista_EH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 21:54

Helemaal met Nikki & de rest eens. Je kunt nog wel zo goed zorgen dat je paard het niet 'tegen' je gaat gebruiken, dus basis en beheersing van vrijheidsdressuur algemeen is wel vereist, maar er word overheen gekeken dat je paard soms erg slecht neerkomt, zijn rug hol maakt, koppie te ver in de lucht etc. En dat is ook een súper belangrijk punt. Ik stem ook voor niets; als je genoeg ervaring hebt met het vrijheidsdressuur, en je weet hoe je de houding van je paard positief kunt beinvloeden, dan is het geweldig om zo met je paard te werken. Lukt dit nog niet, dan gewoon niet aan beginnen, eerst meer informatie opdoen! :j

Amandie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 02:24

Ik heb hier op nu op NEE gestemt! Dit omdat ik gewoon heel erg merk aan je reacties dat je er goed over na hebt gedacht enz! Dus dan is het gevaar wel al een stuk minder groot na mijn mening.
Ook ben ik sowieso van mening, dat alle 'kunstjes' van VD je een betere band geeft met je paard, en je paard ook een stuk beter leert begrijpen. ik ben were helemaal naar me paard toegegroeid door VD (al weet ik dat ik GEEN jambette of moet stijgeren moet leren, omdat zij dit wel tegen mij zou gaan gebruiken)! Maar als jij denk dat jij het wel kan met je paard; gewoon kijken of het inderdaad ook goed blijft gaan!
Ben in ieder geval wel benieuwd hoe het uiteindelijk gaat en hoe je het haar helemaal hebt aangeleerd :)!