Lastige seizoen met paarden 24/7 buiten ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Angel_Eyes

Lastige seizoen met paarden 24/7 buiten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 11:48

Hallo Bokkers!
Ik had nog wat vragen aan de eigenaren van wie de paarden 24/7 buiten staan.
Ik ga er dus vanuit het hele jaar door dag en nacht ?

Maar wat doen jullie bv. in de winter ?
Ik heb al wel grondig gelezen dat paarden met een dikke en goede wintervacht best tegen de kou kunnen, maar als het stevig vriest en er ligt ijs op de wei is er dan geen kans dat ze uitschuiven met alle gevolgen nadien ? En als je wilt gaan rijden, vormt dat geen probleem met hun wintervacht ?

Ook had ik ergens vernomen dat in de lente het nieuwe gras gevaarlijk kan zijn ?
Geldt dit alleen voor paarden die op stal hebben gestaan en na de winter terug buiten op de wei mogen ?

En nog een laatste vraag, die niet echt seizoensgebonden is denk ik; (voor degene die geen dekens gebruiken)
Als ze nat zijn (van de regen of sneeuw in de winter) of vuil en je wilt gaan rijden, wrijfen jullie je paarden dan eerst droog of borstelen ze ?
En achteraf als ze zweten, goed uitrijden en gewoon terug de weide op ?

Alvast bedankt!
(Even ter vermelding; Ben ik sinds ik er wat meer over te weten ben gekomen overtuigd geraakt van de natuurlijke omgang met paarden enz. En ik probeer zoveel mogelijk bij te leren, het zou leuk zijn als jullie met wat zouden willen helpen om jullie ervaringen te delen. :) )

Arabesk

Re: Lastige seizoen met paarden 24/7 buiten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:48

Angel_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 18:16

Arabesk schreef:
Het grootste deel van je vragen zul je beantwoord zien op http://www.paardnatuurlijk.nl ;-)

Ik kijk al een aantal maand op die site, het is dankzij deze dat ik echt overtuigd werd om het later ook zo te doen, maar ik kan niet alles erop terug vinden, vooral een antwoord op mijn laatste vraag niet.
Of ik kan het niet terug vinden. :\

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:21

Die van mij staan al 8 jaar 24/7 buiten en heb nooit problemen gehad.
hun wintervacht is niet erg handig met rijden omdat het irritant is met aansingelen met al die haartjes en ze gaan natuurlijk sneller zweten/ drogen minder snel op.

Dat nieuwe gras is meer voor paarden die in de winter binnen staan en in de lente weer de wei op gaan :j

Ik wrijf ze droog voor en na het rijden en gooi er na het rijden nog even een zweetdekentje op.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:27

Ik heb mijn paarden ook 24/7 buiten staan het hele jaar door en ook nooit problemen gehad..

Nooit last gehad van het gras in de lente (ze krijgen ook niet al het gras in een keer natuurlijk) en ik denk dat dat inderdaad gevaarlijker is voor de paarden die op stal hebben gestaan :j

Als het vriest kunnen ze inderdaad een keertje uitglijden, maarja, een paard is ook niet van suiker, die is hooguit wat stijf maar verder kan dat geen kwaad..

Van de wintervacht heb ik geen last, als ze nat zijn borstel ik even snel op het plaats waar het zadel komt te zitten zodat er niets kan schuren ed en dan kan ik er zo op :) Ook is het zo dat als je buiten rijdt en je paard gaat zweten kun je hem zo weer in de wei zetten, rij je binnen en je paard gaat zweten moet je hem niet in een keer naar buiten gooien, omdat de temperaturen gelijk blijven als je buiten rijdt en hem weer op de wei zet...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:35

Citaat:
Ik heb al wel grondig gelezen dat paarden met een dikke en goede wintervacht best tegen de kou kunnen, maar als het stevig vriest en er ligt ijs op de wei is er dan geen kans dat ze uitschuiven met alle gevolgen nadien ?

Vorig jaar had ik een paar bevroren plassen in de wei, dat weten ze dondersgoed. Daar liepen ze heel voorzichtig overheen :D

Citaat:
En als je wilt gaan rijden, vormt dat geen probleem met hun wintervacht ?

Nee, ze gaan wel zweten, maar als je ze nat terugzet (maar niet meer warm en hijgen) drogen ze vanzelf op en worden écht niet ziek.

Citaat:
Ook had ik ergens vernomen dat in de lente het nieuwe gras gevaarlijk kan zijn ?
Geldt dit alleen voor paarden die op stal hebben gestaan en na de winter terug buiten op de wei mogen ?

Ik heb het vermoeden dat bij paarden die 24/7 buitenstaan het minder gevaarlijk is, omdat ze er altijd toegang tot hebben en zich niet inééns gaan volvreten.

Citaat:
En nog een laatste vraag, die niet echt seizoensgebonden is denk ik; (voor degene die geen dekens gebruiken)
Als ze nat zijn (van de regen of sneeuw in de winter) of vuil en je wilt gaan rijden, wrijfen jullie je paarden dan eerst droog of borstelen ze ?

Als ze nat zijn van de regen dan plof ik er een zadel op zonder dekje (of met), ik heb wintecs dus die nemen geen vocht van het paard op.
Daarna gewoon uitstappen en terug de weide op, no problemo.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:37

Waar ik trouwens wel 1 keer een probleem mee heb gehad is toen ik op vakantie was was het heel koud, hadden ze geen schuilplaats (thuis ook niet maar wel een grote kas), regende het en stonden ze met hun kont tegen de wind in waardoor hun haren overeind gingen staan en was hun vacht niet water dicht meer. Toen waren ze wel licht onderkoeld en hadden ze een beetje koorts :j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:54

Hier staan mijn paarden ook 24/7 buiten het hele jaar door.

Krijgen in de winter hooi in de weide bijgevoerd, uiteraard.
Geleidelijk begint in het voorjaar het gras weer te groeien, dus met die plotselinge overgangen (qua voer) heb ik weinig te maken, het gaat een beetje vanzelf.

Wel een nadeel van 24/7 buiten is: als je in de ochtend wil gaan rijden/opzadelen, heb je dus een vaak nat. modderig paard, dat valt niet goed te borstelen/poetsen, wat dan ook.
Vandaar dat ik een 0 grams ONGEVOERDE regendeken met halskap opgooi, dan heb ik dat probleem de andere ochtend niet (als ik rijd, is dat 9 van de 10 keer 'smorgens, namelijk). Je kunt dan ook zelf kiezen, of je die deken alleen even de dag ervoor opgooit (als je weet dat je de andere dag/ochtend gaat opzadelen), zodat je paard de andere dag dan ook gewoon droog is, of dat je die permanent op laat/doet.
Die deken gebruik is dus NIET om het paard warm te houden, hij heeft een redelijke wintervacht mogen ontwikkelen. Op redelijke dagen gaat-ie overdag af, ook als ik de andere dag niet ga rijden hoeft de deken niet.
De halskap hoeft qua rijden natuurlijk helemaal niet, maar heb ik bewust om zijn manen uit de klit te houden. Meneer heeft nogal lange sliertmanen, als die nat.modderig worden in de nacht, kan ik elke andere ochtend de knopen er uit gaan zitten prutsen. Heb ik ook geen last van door een halskap.
Dat in de knoop raken gebeurt alleen als de manen NAT worden overigens.

Na rijden en doorgezwete wintervacht gooi ik er (SOMS) een fleecedeken overheen en zet 'm meteen in de wei, met wel daarover de o grams regendeken, anders gaat die fleece gegarandeerd kapot als-ie er mee gaat liggen rollen.
Na een uurtje (soms 2) haal ik de dekens er af.
Wil ik andere ochtend weer rijden, alleen de fleece er onderuit. Belangrijker is, dat je paard z'n spieren zijn afgekoeld, dus inderdaad niet warm en hijgend in de wei terug gezet wordt.

Mijn andere paard is een jonge merrie van 2,5, die staat gewoon met haar wintervachtje zonder meer in de wei bij meneer. Die is nog te jong voor die poespas, is nog niet beleerd, mag nog veulen zijn.

Vriesweer, sneeuw, ijs, maakt mij verder niet uit, ze blijven buiten: je moet alleen 2-3 keer daags de waterbakken openmaken natuurlijk.

Ze staan niet op ijzers, anders is het wellicht een ander verhaal, als je ijsplekken in de weide krijgt of met een pak sneeuw te maken hebt. Maar paarden die 24/7 onbeijzerd in de wei(des) leven, weten inderdaad verdomd goed waar linke plekken zitten (je ziet ze daar ook omheen lopen, of met een hoef aftasten).

Bij zeer bar winterweer zetten we een oude paarden trailer met stro er in in de wei (je mag hier geen schuilstal of afdakje bouwen....), dan staan ze toch of uit de wind, of uit de kou.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:06

Ik doe mijn paarden een regendeken op, 0 grams, als het echt pisweer wordt, omdat er geen schuilstal is. En als die er was gingen ze er niet in staan 8)7

Voordeel is idd, dat ze altijd schoon zijn onder die deken 8-)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:11

Hier staan mijn paarden (3) ook het hele jaar door buiten.

We hebben 1 hectare, waardoor we winterland hebben dat ze helemaal kapot kunnen lopen, maar tegen de lente kunnen ze zo weer op het zomerland waar gras groeit. Het winterland sterkt dan ook een paar maanden aan, dus tegen de zomer kunnen ze dat ook nog eens afgrazen.
Ik doe niet aan strookbegrazing, maar heb mijn weiland in 5 kleine stukken verdeeld waar ze telkens op 1 stuk een tijdje staan en dan weer wisselen, zodat de andere delen kunnen rusten.

In de winter staat alleen mijn oudste onder een winterdeken (nog steeds een ongevoerde regendeken, het vriest nog altijd niet dus vind het echt niet nodig en het is uiteindelijk ook alleen maar uit mijn eigen praktisch standpunt bekeken om er 1 op te leggen, aangezien ze ook echt wel zonder kunnen), de 2 jongsten staan 'naakt' = supermegapluche pels en die borstel ik ook de hele winter enkel oppervlakkig af en toe, zo blijft hun vacht het beste geïsoleerd.

Als het vriest dan letten ze gewoon beter op, al laat ik ze ook wel elke dag wanneer ik de hooinetten bijvul even een uurtje in de bak, zodat mijn welshxAV dan even echt kan doorrennen, dat heeft ze echt wel nodig elke dag en met vriesweer doet ze dat automatisch niet in de bevroren weide.
Het water zet ik dan in de schuilstal uit de wind, met daarrond wat isolatiemateriaal. Ze bevriest het enkel als het écht heel erg koud is.

In de lente wennen ze geleidelijk weer aan nieuw gras, want dan krijgen ze hooi bij zolang ze het nodig hebben. Afgelopen jaar heb ik van mei tem half november geen hooi moeten bijvoeren, er was genoeg gras.
Die van mij zijn erg gevoelig aan gras en worden heel snel tonnetje rond. Dus mijn weilanden worden niet extra bemest of gezaaid, zo worden ze niet te vet, maar staat er nog steeds voldoende om mee rond te komen (meer dan voldoende zelfs, dik worden ze toch regelmatig :') ).

Ik kom maar 1x per dag naar de wei, wat nog steeds voldoende is, maar in de zomer kan ik perfect rond zijn met voeren etc in zo'n 20min waar ik er nu zo'n uur over doe. Het winterland mest ik voorlopig niet uit, aangezien er geen kruiwagen doorraakt. Vanaf dat het vriest mest ik wel weer gewoon uit en in het voorjaar laat ik een boer het winterland even egaal trekken en de mest erdoor halen, het rust dan weer een half jaar, zodat alle mest de grond is ingetrokken. De zomerlanden worden wel uitgemest, maar ook niet dagelijks (eerder wekelijks).

Denk eraan dat je paarden natuurlijk houden ook wil zeggen dat je rijden vaak op de 2e plaats komt. Sinds ik mijn eigen weiland heb zijn zowel de paarden als ik 100x gelukkiger, maar echt trainen gebeurt nu minder omdat er altijd wel werk is aan de wei (zeker met een veulen zoals dat van mij dat alles stukmaakt :+ ). Mijn band met alle 3 is daarentegen wel erg verbeterd en ze zijn ook zo ontzettend opengebloeid sinds dat ze alle ruimte hebben om te spelen.

Kortom: voor mijn geen pensionstal als het ook zo kan, dus mocht je nog vragen hebben, vraag gerust!

Ik zie dat het er bij mij zowat hetzelfde aan toe gaat als bij terpentijn :)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:28

ik heb een halve ha land, de helft is stoep en zandbank, de nadere helft is soort van weiland (er groeit weinig) Het is zandgrond,maar kon de regen van de maand december niet aan, dus de zandbak stond onder water helaas. Inmiddels is de bak losgetrokken maar het is nog veel te nat.

Mijn ezel en pony kunnen binnen en doen dat ook. De ezel heeft een dekentje op omdat hij erg ziek is geweest.

Mijn paard heeft dit jaar voor het eerst een deken op, een gevoerde regendeken, omdat dat de enige is die in zijn maat te koop is (223)
Hij maakt meer dan voldoende wintervacht, maar met die regen/hagel/wind en geen schuimogelijkeid in december heb ik toch besloten een deken op te doen. Ook omdat ik geen gelazer wil met voorbij wandelende dametjes die de dierenbescherming bellen. Het bevalt mij prima, die deken: altijd een schoon en droog paard om te rijden en hij is stukken meer voorwaarts dan andere jaren. Paard is ook geen jonkie meer, dus ik denk dat het hem wel goed doet. Het ziet er niet uit: een zwaar koudbloedpaard met zo'n lap om, maar dat is dan jammer.

Voor gladheid ben ik niet bang: ze zijn niet gek en weten dondersgoed wat gladheid is. Ze lopen op blote voeten en het is vorige jaren ook goed gegaan.

Gras heb ik amper en mijn ezel mag nooit meer op gras (hoefbevangen), dus dat treft :)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:00

Ik heb mijn paarden 24/7 buiten staan , met schuilstal , omdat mijn paarden op stal altijd ziek worden . Echter staat mijn paard wel altijd dik ingepakt met dekens , om de dood simpele reden dat mijn paard twee jaar geleden zonder dekens alleen maar verkouden was . Die dierenarst constateerde toen dat ze niet voldoende wintervacht aan had gemaakt . Sindsdien heb ik de hele winter door een deken op leggen . ( ze staat nu onder een 350 grams)

Ik ben er ook geen voorstander van om je paard in het zweet te rijden met kou als ie niet met een deken staat . Dit omdat mensen hun paard net niet koud genoeg terug zetten , waardoor het beestje als gevolg weer kou vat of iets anders . Mijn paard zweet bijvoorbeeld al na 10 minuten stappen . Winter of zomer maakt niet uit . Heeft ze altijd al gehad . Ik deed er ook ruim een uur over om haar 'koel' te krijgen toen ze zonder deken stond. Ik had daar gewoon niet altijd tijd voor maar wou haar wel dagelijks beweging geven . Nu leg ik na het rijden een zweetdeken onder haar oude regendeken en die haal ik er na een uur onder uit en leg ik haar winterdeken op.

Ik ben ook geen voorstander van ongevoerde regendekens op leggen op een paard met kou . Na mijn idee kunnen ze zich dan minder goed warm houden . Mijn shet werd ook heel erg verkouden, en mijn DA raden het mij ook sterk af.

Ik denk dat het allemaal per paard gewoon heel erg verschild . Het ene paard kan dag en nacht buiten staan zonder deken . En het andere paard , zoals de mijne , kan daar blijkbaar niet zo goed tegen (watje := )

Ik denk dat het gewoon een kwestie van onderzoeken is wat voor jou paard het beste is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 00:09

Mijn paarden staan 24/7 buiten met een schuilstal waar ze nóóit in staan, behalve als de zon schijnt/in de zomer als het heel warm is :+. toen ik nog reed (beide kan ik niet meer berijden, 1 te klein andere vanwege medische redenen) zetten ik ze gewoon dekenloos op de wei ook als ze bezweet waren en dat waren ze in de winter met die dikke vacht wel. Nooit geen enkel probleem mee gehad.

Emlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 00:00

Mijn paarden staan 24/7 buiten omdat de stal nog niet gemaakt is.
In de wei hadden ze beschikking tot een trampoline waar ze onder konden schuilen. Alleen door de vele regn is de wie een grote modderpoel geworden, en hij is helemaal kaal. Ze staan nu dus in de bak. Hier krijgen ze hooi gevoer. Wel hebben ze hier geen beschutting, maar er staan wel bomen naast de wei die het een en ander tegenhouden. De bak zal nooit nat worden, maar ideaal is het niet. Als het nou eens zou vriezen konden ze mooi de wei weer op.
Ze hebben geen dekens om en zijn niet geschoren. Ze krijgen alleen hooi gevoerd. ( en zijn dik)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:44

Citaat:
Vorig jaar had ik een paar bevroren plassen in de wei, dat weten ze dondersgoed. Daar liepen ze heel voorzichtig overheen

Die van mij denderde er in volle galop overheen :oo
Misschien zijn arabieren van nature dan toch voorzichtiger als fjorden :P

Ik vind het momenteel wel wat zeuren hoor met dat hele slechte weer.
Ik houd ze nu voor de 2e nacht binnen en ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel prettig vind. Als het mogenlijk is houd ik ze misschien de rest van de winter wel op stal en overdag in de paddock. Kwa gevoel is het wel tegenstrijdig maar als ik dan weer eens vloekend door de prut moet, rugpijn krijg van al die hekken die ik door moet, los brekende paarden heb omdat die snel door de modderen denderen, touwtjes die hierdoor kapot getrapt worden, voer wat wegwaait of het gestuntel met emmers water uit de bevroren sloot trekken met een verrotte rug....ja dan kies ik nu een keertje voor mijzelf. Misschien word ik oud of juist verstandig nu eens aan mijn lijf te denken.
Niet dat de paarden iets te kort komen hoor...maar mijn anti stal is wel iets minder geworden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:51

Voor het eerst staan mijn paardjes 's nachts op stal, omdat het het een en al modder en water is.
Mijn halve weiland staat letterlijk onder water en de rest is zware (veen)modder.

Ze hebben wel een betonplaat, maar daar gaan ze niet op liggen en ik merk dat mijn paardje behoefte heeft om wel de mogelijkheid te hebben.
Eerst had ik de stallen gewoon open zodat ze konden kiezen, helaas heeft mijn Fjord toen de afdak gesloopt (palen eronder vandaan) waardoor ik ze (direct)voor de stallen niet meer kan hebben staan.
Overdag staan ze buiten (beton/modder) en 's avonds laat gaan ze naar binnen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:46

Mijn paard staat op een zand paddock met een inloopstal. Gelukkig is die ook met dit weer droog dus geen bagger. Op de droge dagen mogen ze op het weiland. Ze heeft nog nooit van haar leven een deken op gehad. Na een lange buitenrit is ze soms wel bezweet, dan laat ik haar eerst rollen en ga daarna aan de hand stappen in de bak. Haar stalgenootje heeft wel een deken maar die heeft 15 jaar op stal gestaan in de winter en de mijne heeft altijd in de winter buiten gestaan.

VanillaIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:14

Mijn paarden(eentje van 19 en 3,5) staan sinds een jaar op een wei samen (jongste stond al op de wei, andere komt van een privéstal). Vanaf april/mei tot november/december 24/7 op de wei waarop een stal staat. Tijdens de winterperiode op stal maar met een kleine uitloopmogelijkheid wel op verharde bodem. Elke dag zet ik ze in de winterwei zodat ze wat meer plaats hebben en eens kunnen lopen. Mijn jong paard doet altijd zot als ik hem daarin zet, zelfs als de bodem bevroren is en er ijs ligt. Zolang ze dat gewoon zijn kijken ze heus wel uit!
Beide hebben een super dikke vacht en geen deken. Ze staan ook nooit in de stal maar altijd op dat stuk buiten. Tijdens de harde vrieskoud onlangs moest van de eigenaars al de staldeuren dicht. Vanaf dan is mijn oudste hard gaan schuren! Het was te warm met die dikke vacht hij wilde buiten staan zelfs bij min tien!
Voor het rijden zal het volgende winter mijn eerste winter worden om te rijden op de wei en niet in een binnen piste :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:12

Mijn paard staat ook 24/7 buiten, zonder deken, ze vind het heerlijk!
Schuilstal is aanwezig, daar hang ik haar hooinet op. Mevrouw stapt er dan in om een pluk eten te halen, en kauwt die vervolgens buiten haar schuilstal weg. :+ Ook als het pisweer is. :')

Met de sneeuw heeft ze enkel op de paddock (met de bak erbij) gestaan, ivm het extreem hoge fructaangehalte. Dit kun je op paardnatuurlijk per dag bekijken, zo weet je wanneer het idd gevaarlijk is om ze op de wei te zetten, en wanneer niet.

Uitglijden in de sneeuw hoef je je niet druk om te maken, wij reden zelfs in de sneeuw, geen probleem. Gewoon kijken wat je paard zelf aangeeft.
Wel stoppen we met het schoonvegen van het bestrate deel bij haar schuilstal wanneer er vorst aankomt. Dan komt er vanzelf wat grond etc. op te liggen waardoor het niet zo 123 glad word.

Nadelen? Er ging bijna een baal aan hooi en kuil in per dag op het moment dat het zo vroor en de wei niet beschikbaar was, ruwvoer om de motor draaiende en het paard warm te houden. Aan de andere kant hoef ik dan weer geen stro te kopen, dat scheelt.

Hier inderdaad ook een winter wei, deze ligt net iets hoger dan de andere weides, ideaal, lekker snel droog. Door ze bij regenachtig en nat weer een dagje niet op de wei te zetten, blijft deze gewoon groen, geen vieze blubberbende voor mijn paard. Op dat soort dagen houden we ze bezig met wilgentakken en wat extra ruwvoer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:08

Angel_Eyes schreef:
Hallo Bokkers!

Yup, het hele jaar door dag en nacht, bij uitzondering een nachtje niet, als het heel koud is met veel wind, of regen met veel wind. Als dat een paar dagen aanhoudt mag hij een nachtje bijkomen op stal.

Citaat:
Ik heb al wel grondig gelezen dat paarden met een dikke en goede wintervacht best tegen de kou kunnen, maar als het stevig vriest en er ligt ijs op de wei is er dan geen kans dat ze uitschuiven met alle gevolgen nadien ? En als je wilt gaan rijden, vormt dat geen probleem met hun wintervacht ?

Mijn paard is sneeuw- en ijsproof :D Hij gaat er verstandig mee om en ondersteunt mij zelfs als ik naast 'm loop te glibberen. Hij heeft een wintervacht van plaatselijk 10 centimeter lang (IJslander) Als de paddock vlak opvriest is er geen probleem. Als de boel vol kuilen zit is dat een ander verhaal. Door de vorst van vorige maand heeft hij 4 gekneusde stralen opgelopen. Maar die had hij ook gehad als hij 's nachts op stal zou staan. Vorst is sowieso geen probleem voor 'm, regen en wind zijn veel erger.

Citaat:

Voor de bloei, en in het najaar als het gras kort is en het kouder wordt, zit er veel suiker in gras. Dat is voor niet één paard goed. Maakt niet uit of ze op stal staan of niet. Bij de stal waar ik sta gaan ze in de zomer overdag op gras. Dat wordt opgebouwd: elke dag een beetje langer tot ze eraan gewend zijn.

Citaat:

Als paard nat of vies is rijd ik een andere keer wel. Als ik héél graag wil rijden gaat hij gewoon nat mee. Vies valt weg te borstelen. Alleen vies én nat is lastig. Maar aangezien hij dan toch al nat is zou ik denk ik een emmertje water over 'm heen kieperen. Wordt hij niet natter van maar als het goed is wel schoner.
Moet zeggen dat ik nauwelijks rijd, 2 keer in de week een half uur is veel voor mijn doen. Als het regent rijd ik sowieso niet, heb ik een hekel aan. Vind het ook niet erg om een paar weken niet te rijden. Héél af en toe zweet hij (hij hoeft niet zo veel te doen) en dan gaat hij zo de paddock weer op.

jessebeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:37

bij ons stonden de paarden altijd buiten, maar sinds we 6 stallen hebben staan ze in de winter binnen.
de kwpn van mijn stiefvader heeft te weinig vacht en vet om zich warm te houden. Mijn kwpn merrie stond altijd buiten, maar is zogende en heeft weinig reserves meer.
Zij en haar veulen stonden met het koude en natte weer binnen

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:11

Angel_Eyes schreef:
Hallo Bokkers!
Jep, zonder uitzondering.

Angel_Eyes schreef:
Hier bij draver en Haflinger geen enkel probleem ivm de koude. De Haflinger heeft met de eerste vriesdagen wel zeer gevoelig gelopen doordat ze slechte hoeven heeft (met hoefschoenen was het over, maar die kan je moeilijk 24/7 aandoen), maar daarna ging het wel weer. De koude doet hun echt niets, het is vooral de warmte. Boven de 20-25°C moeten ze echt afkoeling zoeken, een schuilstal hoort dus zeker op het zomerdeel. Wbt uitglijden, ze gaan hier in volle galop incl bokken de weide over - wel zonder hoefijzers. Een paar jaar terug stond er een paard bij met hoefijzers, die lette toch véél beter op...

Angel_Eyes schreef:
Dat geldt vooral voor paarden die gemakkelijk hoefbevangen worden, vooral sobere pony's. Als je een heel groot winterland hebt eten ze al wat sprietjes rond deze periode en zal de overgang gemakkelijker zijn. Maar dat geldt evenzo voor een stalpaard.

Angel_Eyes schreef:
Eerlijk? Als ze echt modderig zijn rijd ik niet ;-) . En erna zorg ik dat ze niet meer hijgen of te warm hebben. Een beetje zweet kan geen kwaad op de weide. Dekens heb ik niet.

Zoals Ine23 ook zegt, rijden komt misschien niet altijd meer op de eerste plaats maar ze worden er zoveel gelukkiger van :-) . Hier hebben ze 1.3ha voor 2. Ze hebben een halve hectare winterweiland, waar nu wat gras op komt. Nu hadden ze gras tot ongeveer 1 januari (ben dus pas met nieuwjaar hooi beginnen bijvoeren). Zoveel gras heeft ook een groot nadeel, vooral voor mijn sobere Haflinger. Voor mij is DAT het grootste probleem, niet regen/koude/... De Haflinger moet absoluut een graaskorf op 24/7 om haar gewicht binnen de perken te houden. Maar vooral IK heb daar een probleem mee, zij minder. Liever dat dan opgesloten moeten staan op stal en zich dood vervelen, of (zonder korf dan) hoefbevangen worden.
Laatst bijgewerkt door ponyzotje op 22-03-12 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:15

Mijn pony's staan 24/7 buiten met een stal waar ze zelf in en uit kunnen. In de winter slapen ze veel in de stal, in de zomer schuilen ze er tegen de hitte en tegen beestjes en slapen ze meestal buiten. Ik heb het weiland in 2 stukken verdeeld. Een stuk lopen ze het hele jaar op en daar staat geen gras meer in. 2 van de 3 hebben een hoefbevangenheidsverleden en mogen dus met mate op het gras. In de winter is dit stuk helemaal omgeploegd. Voor de stal ligt verharding zodat ze wel droog kunnen staan. Als het hard gevroren heeft lopen ze voorzichtiger. Ik laat ze dan vaak even lekker uitrazen en rollen op het goede stuk land.

Rijden doe ik nu al een hele tijd niet meer, maar toen ik nog wel reed en ze waren nat/vies dan deed ik haar vaak in een paar uur van te voren op stal. Kon ze drogen zodat ik daarna wel gewoon kon poetsen en rijden. Na het rijden ging ze gewoon de wei weer in. Als het hard waaide en ze was bezweet dan gaf ik haar een pluk hooi in de stal, zodat ze nog kon drogen zonder in de tocht te staan.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:05

Mijn paard en pony staan bij iemand anders waar ze 24/7 buiten staan. In de winter hebben ze een paddock en een betegeld stuk, in de zomer hebben ze dat met een grote wei erbij. Ze kunnen 's nachts naar binnen als ze willen (overdag slopen ze alles). Ze krijgen 3x per dag genoeg kuil (ligt altijd wel wat) en daar doen ze het prima mee:).
Wat wij wel doen is dat als de paarden nat zijn maar wel op adem zijn, laten we ze rollen in de bak (vinden ze heerlijk) en daarna de wei weer op.

Valerievries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:04

Maartje1990 schreef:
Mijn paarden staan 24/7 buiten met een schuilstal waar ze nóóit in staan, behalve als de zon schijnt/in de zomer als het heel warm is :+. toen ik nog reed (beide kan ik niet meer berijden, 1 te klein andere vanwege medische redenen) zetten ik ze gewoon dekenloos op de wei ook als ze bezweet waren en dat waren ze in de winter met die dikke vacht wel. Nooit geen enkel probleem mee gehad.

Wat voor rassen waren dat?