hoe maak je een jaarling auto proef

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

daniquend

hoe maak je een jaarling auto proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 21:06

ik heb een jaarling hengst (net een jaar) hij heet dex en hij is super lief <3 maar ook onwijs aan het puberen!
Ik heb hem al vanaf 7 maanden en heb in het begin altijd met hem buitengelopen, hij schrok bijna nergens van behalve niet verwachte dingen weet je wel. maar nu is het echt een drama, het gaat al beter dan een paar maanden terug maar nog steeds....
elke keer als ik nu met hem loop schrikt hij zowat overal van, zelfs al is er niks :? het gaat heel goed als hij er nog zin in heeft maar al heeft hij dat al even niet dan is hij aan het klieren !! hij schrikt dan overal van (aangezien hij best wel groot is best wel eng), probeert elke keer weg te rennen of te steigeren, hapt in je handen en gaat met zijn beentjes stijf voor zich uit lopen. (meestal lopen nu mijn ouders en nicht met hem en heel af en toe ik want ben echt van hem geschrokken omdat de laatste keer dat hij schrok mij trapte) Dus mijn vraag is hoe maak ik hem auto proef ? en wanneer is dat puberale schrikachtige jaarlingengedrag voor bij ?(liefst bomproef, maar auto's zijn al heel wat) Ik hoop dat jullie me helpen want het leven gaat door en hij ook en des te eerder het gebeurd des te makkelijker het voor alle mensen om hem heen is !

TJolieke

Re: hoe maak je een jaarling auto proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:13

Gewoon rustig afwachten, gaat met het ouder worden vanzelf wel weer beter. Misschien met 3 jaar maar misschien ook pas met 5, kun je niet voorspellen. Ik zou er gewoon geen dingen mee doen waarvan je weet dat ze risico voor jezelf met zich meebrengen en die stress opleveren. Als hij deze dingen leert vanaf zijn derde of vierde is ook tijd genoeg hoor, dan wordt hij wat stabieler in zijn hoofd. Hou het nu maar mooi bij in de wei laten lopen met soortgenoten en af en toe een poetsbeurt, dat is meer dan genoeg lijkt me zo.

jentelovekim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:11

Eerst rustig over het erf lopen langs stilstaande auto's en zo langzamer uit bereiden naar rijdende auto's! :))

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 01:11

Wat is de meerwaarde dat hij nu al auto-proof moet zijn? Als hij bang is zal hij niet veel leren, dus mijn tip zou zijn er gewoon nog even mee te wachten. Waarschijnlijk krijgt hij zoveel indrukken over zich heen en kan hij het allemaal niet verwerken. Laat hem lekker jong zijn, lekker in het weiland spelen met soortgenootjes! Pak hem dan volgend jaar weer, waarschijnlijk gaat het dan al een stuk beter. :) Mocht het dan nog niet goed gaan, geef hem vooral tijd en begin met wat kleine dingen zoals voetjes geven, wachten, netjes meelopen etc. Als hij jou vertrouwd zal het allemaal op den duur ook beter gaan.

Heb het ook geprobeerd, althans niet zozeer met auto's, maar wel als jaarling aan veel dingen laten wennen, maar mijn pony gaf duidelijk aan dat het haar teveel was. Dus toen echt een jaar laten staan en het jaar erop was er op hetzelfde vlak niks aan de hand. :)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 01:44

Ik zet voordat ik ooit naar buiten ga, eerst een auto in de wei (nouja net naast het hek, paarden lopen los aan de andere kant).
En toeteren en klapperen maar, heel dicht langs lopen bij het binnen zetten.
Heb er onwijs veel profijt van gehad. Het gekke is, er is er nog nooit een aan het rennen geslagen in de wei. (buiten ook niet hierna trouwens).

daniquend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 08:41

hij kan al heel netjes voetjes geven en stilstaan en meelopen gaat ook super... hij vind lopen met mij en dingen met mij doen ook super. al is hij in de wei en ik ook blijft hij maar achter me aanhuppelen om te kijken wat ik aan het doen ben. hij staat op het industrieterrein dus ik kan eigenlijk geen fatsoenlijk rondje lopen zonder een auto tegen te komen... maar ik merk dat hij wel wil lopen want hij blijft dan maar bij het hek staan als ik met een halster en halstertouw aan kom lopen.
ik ga zoiezo van de zomer veel met hem lopen het is dan warm dus minder actief, hij is net gecastreerd dus rustiger..... want het ging deze zomer ook super dus ik denk dat het wachten word tot de zomer weer begint

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:48

daniquend schreef:
hij kan al heel netjes voetjes geven en stilstaan en meelopen gaat ook super... hij vind lopen met mij en dingen met mij doen ook super. al is hij in de wei en ik ook blijft hij maar achter me aanhuppelen om te kijken wat ik aan het doen ben. hij staat op het industrieterrein dus ik kan eigenlijk geen fatsoenlijk rondje lopen zonder een auto tegen te komen... maar ik merk dat hij wel wil lopen want hij blijft dan maar bij het hek staan als ik met een halster en halstertouw aan kom lopen.
ik ga zoiezo van de zomer veel met hem lopen het is dan warm dus minder actief, hij is net gecastreerd dus rustiger..... want het ging deze zomer ook super dus ik denk dat het wachten word tot de zomer weer begint

Jij maakt ervan dat ie lopen en dingen doen met jou 'super' vind.. en dat ie bij het hek staat te wachten :D
Zo'n jong dier is erg nieuwsgierig en loopt daarom mee en achter je aan. Hij heeft t geleerd en wellicht nog geen nare ervaringen, dus.. ja, loopt ie mee.
Je hebt het over 'automak' maken.. maar misschien kan je dat beter binnen je omheining houden. Zeker op een industrieterrein is het onverantwoord dat jij de straat opgaat met een onbeleerd jong paard die schrikt en jou bang maakt.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:50

castreren.. als je geen hengst wil hebben scheelt al een hele hoop..

hij word alleen maar groter en meer hengst.

patty_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:11

hoi,

ik zou hem gewoon eerst ook langs stilstaande auto's laten lopen en dan steeds verder gaan.

leer hem eerst dat een tijdje en dan steeds een stukje verder gaan.

succes iedergeval

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:15

laat hem aan enge dingen ruiken! :) zo is tiamo ook verkeersmak geworden.
gewoon als hij iets engs vind- erheen lopen en laten ruiken.

oja, zelf niet bang en gespannen worden, wees zijn leider :)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:08

Zo'n jong dier moet je niet teveel mee doen, je kunt je paard er echt mee verknallen wanneer het teveel in mensenhanden is geweest op jonge leeftijd. Het kan gebeuren dat het respect voor de mens verdwijnt door de vele omgang.
Echt, ik spreek uit ervaring en zal een veulen niet mee teveel in de hand nemen.

Weten wat een halster is, meelopen en wellicht een voetje geven is voldoende voor een jong dier, verder moeten paarden lekker elkaar opvoeden in een koppel andere paarden.
Verder: veel succes en hoop dat je er nog lang plezier van kunt hebben!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:10

hem lekker op de wei laten staan met leeftijds vrienden, en als hij 2,5 is verkeers mak maken

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:46

mijn hengst die springt af en toe nu nog ( 6 jaar) voor nix aan de kant..
tis net wat voor dag hij heeft,, maar puur alleen in het bos

daniquend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 20:59

mijn nicht is aan het helpen en het gaat prima, je gaat als er een auto komt voor hem staan met zijn gezicht jouw kant op en laat hem een beetje schuin staan met zijn kont naar de bosjes (niet naar de auto) dan doe je je hand vooruit steken zodat hij niet daarvoorbij kan en dan moet hij stil blijven staan. het gaat heel goed alleen toeterende auto's gaat hij nog een beetje heen en weer lopen

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:01

Gewoon in de wei zetten waar verkeer langs komt. Dan ziet ie het vanzelf.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:02

Langcara schreef:
Gewoon in de wei zetten waar verkeer langs komt. Dan ziet ie het vanzelf.

met meerder leeftijd genootjes en hem daar bij laten staan

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:05

Uiteraard. Niet in zijn eentje, en zeker met leeftijdsgenootjes. MAar daarnaast met oudere paarden erbij zou ook goed zijn.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:07

Dus, ik krijg het idee dat hij alleen staat.
En ook nog alleen mee moet om te wandelen.
Stop met dat gewandel en laat hem verder uitgroeien.
Alles wat hij nu leert, en hij leert negatief, komt op oudere leeftijd terug.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:08

volgensmij is ze een beetje eigenwijs want dit is allemaal al vaker gezegt

daniquend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 21:18

we lopen zoiezo niet alleen met hem want zijn grote vriend van 3 gaat gewoon mee en als we lopen doen we dat ong. 1 keer in de 3 maanden dus ik weet niet waar jullie het over hebben maar volgens de trainers en inrijders en dierenarts is het niet erg dat hij 1 keer loopt in de 3 maanden en dat het juist mooi meegenomen is

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:21

Christiene schreef:
castreren.. als je geen hengst wil hebben scheelt al een hele hoop..

hij word alleen maar groter en meer hengst.

Onzin, alleen in Nederland/Belgie wordt zoveel gecastreerd.
In zuiderlijke landen lopen meer hengsten rond dan ruinen en die zijn ook niet bang voor een autotje.
Bye the way, mn merrie veulen was net zo bang voor auto's in het begin!

Ik zou zeggen, probeer een ervaren paard mee te nemen.

Mijn hengstveulen is 10 maanden.
Ik neem een ervaren paard mee en een lange leadrope. Laat hem maar zenuwachtig doen en rondjes lopen. Hij snapt vanzelf dat auto's niet bijten!

daniquend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 21:25

we nemen inderdaad altijd bo mee zijn beste vriend van 3, die is nergens bang voor en heeft ook een hele trage reactie (helemaal bomproof) dan komt er een auto langs en hij zo van oh een auto leuk... dan kijkt hij ernaar maar meer niet... waar zijn maatje wel helemaal gek op is zijn hondjes daar wil hij het liefst wel even achteraan lopen, en als we met mijn jaarling lopen is het een rondje van 3 minuten om het veld heen waar hij staat, maarja daar komen af en toe wel auto's, het lopen is alleen om hem leren mee te lopen... deden we eerst in de wei maar dat is nu glad en glibberig van de modder dus een klein stukje stenen van ong. 150 meter (incl. terug)

daniquend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 21:28

en ook die 3 minuten dat hij loopt is het wel makkelijk dat hij niet schrikt van auto's dus ik snap niet dat mensen meteen denken dat ik hele kilometers en het elke dag doe met hem maak dat is gekkenwerk... ik weet heus wel dat het een veulen is en niet heel veel mag doen maar ik mag hem toch well leren hoe hij mee moet lopen en niet dat als hij 1,5 a2 jaar oud is nog geen ene zak kan zoals sommige paarden

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:30

bijna alle paarden worden in de opfok gezet, zelf sister de jeu, en die konden ze er niet eens uit halen

dietmdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:36

Ik heb mijn pony verkeersmak gemaakt door gewoon af en toe, aan de hand of erop (maar dat kan bij jou nog niet), langs de weg te lopen. Ook kan je eens proberen langs stilstaande auto's te lopen, en als dat goed gaat, kun je misschien de motor aanzetten zodat hij aan het geluid went. Hopelijk heb je er wat aan :P