[AR] Mentuig aanschaffen 2de hands, help? 1e keer!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Mentuig aanschaffen 2de hands, help? 1e keer!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 18:08

Hallo hallooo

Omdat ik het rijden nogal saai vind worden en mijn pony is gefokt om voor de kar te staan, wil ik dit dus gaan doen. Ik heb dit nog nooit gedaan en wil nu dus mentuig gaan aanschaffen (2de hands). Een menwagen kan ik gratis krijgen van de oude eigenaresse. Ik wil tuig aanschaffen wagen hebben en les krijgen. Ik wil het heel graag gaan leren dus heb er al zin in. Nu was ik al een beetje aan het rondkijken voor tuig, nu heb ik dus nul komma nul verstand van mentuig en weet ik dus niet als ik een 2de hands tuig ga ophalen of het wel compleet is.

Met waaronder ik bedoel riempjes die belangrijk zijn. Ik zoek hier hulp bij, ik heb al iets op het oog en zou graag iemand de advertentie willen sturen, die kan oordelen of het goed tuig is of niet.

Mijn vraag is ook of je met een enkelgebroken bitje kan mennen, of moet je die ook weer apart aanschaffen?

Alvast bedankt!!

edit: http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 037834/158

Deze heb ik ook gezien, niet duur, maar zou dit ook gewoon kunnen, waarom wel of waarom niet?
Laatst bijgewerkt door Batlow op 14-12-11 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Re: Mentuig aanschaffen 2de hands, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:12

Is het paardje ook al beleerd voor de wagen? Dat ze ervoorn gefokt is maakt nog niet dat ze het ook kan ;)

Dan zou de volgorde zijn:
1. Goed tuig aanschaffen
2. Paardje wegbrengen om te laten beleren
3. Zelf je koetsiersbewijs gaan halen om te leren hoe het met al die riempjes zit, hoe je moet sturen en hoe de verkeersregels zijn
4. Als je paardje weer thuis is, beleerd en wel. samen met je paardje menles gaan nemen.
5. Lekker genieten van het mennen :)

Je vraag over het bit: het zou kunnen :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 18:15

Paard heeft het vroeger gedaan. Hij is 20 en hij vanaf zijn 4e tot 8e actief voor de kar gestaan, hij deed het blijkbaar heel goed, dus dat is geen probleem, alleen hij moet weer inkomen, daarom ga ik eerst zelf 'droogmennen'

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 18:16

Evelli schreef:
Is het paardje ook al beleerd voor de wagen? Dat ze ervoorn gefokt is maakt nog niet dat ze het ook kan ;)

Dan zou de volgorde zijn:
1. Goed tuig aanschaffen
2. Paardje wegbrengen om te laten beleren
3. Zelf je koetsiersbewijs gaan halen om te leren hoe het met al die riempjes zit, hoe je moet sturen en hoe de verkeersregels zijn
4. Als je paardje weer thuis is, beleerd en wel. samen met je paardje menles gaan nemen.
5. Lekker genieten van het mennen :)

Je vraag over het bit: het zou kunnen :)

Waar kan je dit doen? Inderdaar slim als ik dit eerst doe en dat ik daarna ga lessen, ook sowieso om samen met iemand mijn pony weer erin te krijgen

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 18:20

Dennis

Re: Mentuig aanschaffen 2de hands, help? 1e keer!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:36

Dat is alleen het examen. Cursus doen om het te leren is wel handig voor je examen doet :).

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 18:51

Oh ja, weet ik niet! Ik zit maar te kijken, dus je bewijs halen is best prijzig neem ik aan? MOET dat?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:59

Ik ga mee met bovenstaande reacties.

Daarnaast; een paard welke 'ooit wel voor de wagen heeft gelopen' heeft dit dus 1. inderdaad heel lang niet gedaan, dus kan het wat weggezakt zijn om het maar zo te zeggen. En 2. daarnaast kan het ook nog maar eens zó zijn dat dit paard bijv. daarna niet meer voor de wagen is geweest omdat hij bijv. een trauma of iets heeft opgelopen of een ongeluk of iets.

Je weet nooit wat er eerder is gebeurd. En aangezien mennen vrij specifiek is, en áls het mis gaat, gaat het meestal goed mis, is het toch echt wel aan te bevelen om hem dan rustig het hele beleerproces nog eens helemaal door te laten lopen. Hoe je het normaal met een helemaal groen paard zou doen, alleen dan evt. versneld/aangepast.
Dit wél onder deskundige en ervaren begeleiding; jij hebt geen ervaring/kennis van/met het mennen en daarnaast heb je ook geen ervaring in het beleren van paarden voor de wagen (is overigens nog weer wat anders dan enkel men-ervaring) en weet dus ook niet waar en op welke manier het mis kan gaan.
Dat hij er voor gefokt is is leuk, maar dat zegt natuurlijk niets ;)

Het tuig van de link uit je beginpost (IR Nylon concourstuig) daar zou ik niet aan beginnen eerlijk gezegd; het is een concourstuig, dus uitgevoerd voor met name licht werk. Daarnaast is het een nylon tuig. Dit tuig is leuk om aan te schaffen om het paard te leren wennen aan het tuig, beetje lange lijnen etc. maar er daarna ook echt mee door gaan rijden, zou ik persoonlijk niet doen. Dit tuig staat er om bekend dat het nylon snel gaat rafelen en dat de ringetjes die om de gaatjes heen zitten ook snel los laten. Het zal waarschijnlijk ook niet erg lang mee gaan bij normaal gebruik.

Uiteindelijk is mennen gewoon niet goedkoop. Een degelijk, veilig en goed tuig kost je al gauw een paar honderd euro (ter vergelijking) en een dito wagen zit toch al gauw over de 1000 euro heen. Bezuinigen op dit alles is juist vanwege de veiligheid geen goed idee.
En dat is dus tevens de reden waarom er vaak wordt geadviseerd (bij een beperkt budget) om eens goed naar 2dehands (merk)tuigen te kijken. Een Ideal marathontuig kost nieuw ong. 400 á 500 euro, 2dehands heb je ze vaak al voor 200 tot 300 euro en dan zijn ze echt vaak nog prima bruikbaar. Goed tuig gaat namelijk ook jáaren mee (natuurlijk wel goed onderhouden).

Wil je graag zelf al als voorbereiding wat 'droogmennen' (lange lijnen) dan kan je dat ook prima doen met een longeersingel als schoftje en 2 lijnen als leidsels, evt. slofteugel die worden er ook vaak voor gebruikt. Losse staartriem en een hoofdstel met oogkleppen kan je ook los kopen. Voor lange lijnen heb je nl. geen borsttuig nodig.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:00

xxMaxx schreef:
Oh ja, weet ik niet! Ik zit maar te kijken, dus je bewijs halen is best prijzig neem ik aan? MOET dat?

Dat MOET niet..........

maar......... stel dat het niet verplicht zou zijn om een autorijbewijs te hebben en rijlessen te volgen.
zou je dan ook zonder enige kennis en ervaring zomaar de weg op gaan in je autootje?
Terwijl je mijn god niet weet waar de koppeling zit en waar die voor dient, etc. etc.?

En nogmaals; mennen ís prijzig! Paarden hebben is duur, paardrijden is óók duur en mennen is vaak nog een stukje duurder. Tuig, wagen, je bent al snel meer dan 1000 euro verder.
En dan is je paard vaak nog niet eens beleerd, (laten beleren vaak ook paar honderd euro) en moet jij het ook nog eens leren (weer een paar honderd euro).
Reken maar uit.

Ondertussen ben je wél in sterke mate afhankelijk van je materiaal. Goed...... als je ohz. rijdt en je stijgbeugelriem knapt, of een singelstoot..... Kan je er af vallen. Kan heel vervelend af lopen.
Maar je wil het niet meemaken dat je borsttuig door midden breekt (ja echt, heb dat laatst nog gezien bij een 2span) dat een streng breekt of weet-ik-veel; je hebt er namelijk nog wel fijn een wagen achter hangen.
Een degelijke wagen is ook wel erg fijn....... Ik heb helaas eerder een wagen gereden die niet altijd even goed te vertrouwen was; een as die doormidden brak (daar lag het zooitje op z'n kant en poownlief met omgeslagen wagen aan de kletter, was naar ongeluk met veel schade maar gelukkig geen omstanders/verkeersdeelnemers gewond) of een wiel wat ineens door de lucht vloog, een draaikrans welke ineens verzakte en scheef ging staan, noem het maar op.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 14-12-11 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 19:03

Ik weet natuurlijk wel wat, iedereen bij mij op stal ment en zou me natuurlijk met alle liefde willen helpen! Ik wil graag zo'n bewijs halen, maar dat kost klaarblijkelijk veel geld.

Mn pony heeft geen trauma van het mennen toendertijds, de oude eigenaresse is er mee gestopt omdat ze dat heel saai vond. Hij deed het goed en ze zei dat hij er veel plezier in had, dus wil ik dit graag doen voor hem, omdat hij het rijden saai begint te vinden naar mijn idee en ik wil ook wel eens iets anders.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 19:05

Ik denk dat ik menles ga nemen, bij iemand met een ervaren paard. Ik denk/vind dat je zo ook veel kan leren van iemand. Zodra dit erg goed gaat en ik zelf kan mennen, wil ik les gaan nemen met mijn eigen pony

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:07

Dat is idd fijn als je hulp kan krijgen. Maar dan nog....... zal je daar veel tijd in moeten steken. Mennen is meer dan maar een beetje de leidsels vasthouden, links = links trekken (bij wijze van) en rechts is rechts trekken, hu = stilstaan etc. Edit: bovenstaand is idd een goed plan. Als het goed is leer je dan ook hoe je goed moet optuigen, inspannen etc. en waar en hoe het tuig precies hoort te zitten. Dat is namelijk ook belangrijk.

Je zal ook moeten leren omgaan met de andere hulpen, hoe je met de zweep om gaat (die is er niet eens speciaal voor om je paard vooruit te meppen) en dat soort dingen.

Bovendien is het dus nog steeds niet aan te raden om je paard, ook al heeft hij het in het verleden ooit wel gedaan, zomaar in te spannen. Dan is het als nog belangrijk om dit heel rustig op te bouwen en hem eigenlijk te behandelen als een (zo goed als) groen paard voor wat betreft mennen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 19:13

Ja daarom neem ik ook les met hem, en vertel ik de intructeur/trice dat hij ooit voor de kar heeft gestaan, maar dat dat een tijdje is geleden. Dat zoek ik iemand die daar rekening mee kan houden en daar ook goed mee kan omgaan en hem dus voorzichtig voor het eerst weer inspannen.

Ik snap dat mennen niet een beetje sturen is, dat het meer is. Maar om dat te weten, moet je het eerst hebben gedaan!

heerkens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:41

Hoi; ik weet niet hoe groot je paardje is, maar ik heb hier nog een compleet leren tuigje (wel wat ouder, maar nog goed) dat te klein is voor mijn grote maat IJslander. Voor een C/D/E pony met een wat smallere bouw past het prima. Bel of mail maar als je interesse hebt , kost weinig en ligt hier toch maar in de weg, dan kun je in elk geval starten met een stevig tuig.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:13

Met een ervaren paard gaan lessen en daarna met je eigen paard verder lessen is ook een goede.
Maar een koetsiersbewijs cursus is gewoon een goede en degelijke basis. Ik heb er eeuwig spijt van dat ik eigenwijs geweest ben en hem niet eerst gehaald heb (maar nadat ik ZZ dressuur gereden heb, heb ik hem van de zomer alsnog gehaald :) ).

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:18

Veiligheid boven alles. Maar als ik de reacties zo eens doorlees kan ik me voorstellen dat de lol van ts er wel wat afgaat. Al die negatieve reacties en horrorverhalen :D

Mennen is superleuk! Niet zo mutsen over gevaarlijk dit, aan de kletter dat enz. enz.
ts vraagt hoe ze een 2de hands tuig moet aanschaffen, niet wat er allemaal mis kan gaan (belangrijk om te weten, maar een beetje offtopic).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:26

Negatieve reacties? Horrorverhalen?

Sorry maar vind dat toch echt wat overdreven hoor :') Als TS opmerkt dat ze alles toch behoorlijk prijzig vind, dan is dat toch een hele normale manier om te reageren, toch?
TS wil graag advies over het aanschaffen van een tuig........ en dat ze kan zien of het tuig compleet is e.d. Dan kan je wel zeggen; 'meid het is ook allemaal heel duur en kies vooral het allergoedkoopste tuig dat er bestaat, kan jou het schelen, en ach paard heeft het ooit gedaan dus inspannen die hap en kijk maar wat er van komt', maar daar heeft ze ook niets aan lijkt mij......

Vind juist dat TS het erg goed aanpakt en oppakt.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:30

JoyCiej007 schreef:
een paard welke 'ooit wel voor de wagen heeft gelopen' heeft dit dus 1. inderdaad heel lang niet gedaan, dus kan het wat weggezakt zijn om het maar zo te zeggen. En 2. daarnaast kan het ook nog maar eens zó zijn dat dit paard bijv. daarna niet meer voor de wagen is geweest omdat hij bijv. een trauma of iets heeft opgelopen of een ongeluk of iets.

Je weet nooit wat er eerder is gebeurd. En aangezien mennen vrij specifiek is, en áls het mis gaat, gaat het meestal goed mis, is het toch echt wel aan te bevelen om hem dan rustig het hele beleerproces nog eens helemaal door te laten lopen. Hoe je het normaal met een helemaal groen paard zou doen, alleen dan evt. versneld/aangepast.
Dit wél onder deskundige en ervaren begeleiding; jij hebt geen ervaring/kennis van/met het mennen en daarnaast heb je ook geen ervaring in het beleren van paarden voor de wagen (is overigens nog weer wat anders dan enkel men-ervaring) en weet dus ook niet waar en op welke manier het mis kan gaan.
Dat hij er voor gefokt is is leuk, maar dat zegt natuurlijk niets ;).

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:34

Mag ik een bescheiden tip toevoegen. Nooit alleen gaan mennen, da's niet handig.
Je komt er wel, succes

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:42

uryanne schreef:
JoyCiej007 schreef:
een paard welke 'ooit wel voor de wagen heeft gelopen' heeft dit dus 1. inderdaad heel lang niet gedaan, dus kan het wat weggezakt zijn om het maar zo te zeggen. En 2. daarnaast kan het ook nog maar eens zó zijn dat dit paard bijv. daarna niet meer voor de wagen is geweest omdat hij bijv. een trauma of iets heeft opgelopen of een ongeluk of iets.

Dat hij er voor gefokt is is leuk, maar dat zegt natuurlijk niets ;).

Ik begrijp wat je bedoeld, maar aangezien TS in het begin overkwam dat het paard het ooit wel had gedaan en 'er voor gefokt was' en dat het paard daarom gewoon ingespannen zou kunnen worden, werd er zo gereageerd. Er zijn namelijk helaas wel mensen die dat zo zouden doen, zonder enig besef. Dus ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom er zo'n probleem van wordt gemaakt.

@ mrie: nog zo'n negatieve reactie :=

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:00

@ts,

eigenlijk moet je wat meer info geven. Wat ben je van plan, wat heb je voor pony, wat voor wagentje?

Wanneer je een Shetlander hebt waar je een licht concourswagentje achter wilt hangen en alleen over de straat wilt mennen kun je prima toe met een tuig die te koop zijn voor ong. €200,- nieuw (op deze manier ben ik ook begonnen en vele jaren met veel plezier gereden).
Wanneer je een flinke Tinker hebt en een ouderwetse marathonwagen van een paar honderd kilo en waarmee je af- en toe een flink bospad wilt meepakken zou ik een marathontuig gebruiken.

Gebruikt of nieuw en merk of geen merk zegt mij niet zoveel. Er zijn merktuigen welke onderdoen voor merkloze tuigen kwa kwaliteit en sterkte.

Het mooiste is trouwens gewoon een paar keer meegaan met iemand op de kar. Helpen inspannen, zelfs eens een keertje sturen. Daar leer je heel veel van.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 23:30

mrie schreef:
Mag ik een bescheiden tip toevoegen. Nooit alleen gaan mennen, da's niet handig.
Je komt er wel, succes

I know! Ik ga vaak mee op de kar met een stalgenoot, op de kar zitten vind ik al leuk :j ik ben nu goed 2de hands tuig aan het zoeken. Dan ga ik lessen. Dat kan ik af en toe mijn eigen pony 'aankleden' om het zelf al te oefenen. Hoe meer ik dat doe ik beter ik dat onder de knie krijg. Ik ga zo even een advertentie op marktplaats zetten om iemand te zoeken die les geeft, ben benieuwd bij wie ik uit kom en waar!

Oude eigenaresse heeft ook gezegd, als je wilt gaan mennen dan moet je maar een berichtje sturen, dan kom ik je helpen. Ook heel aardig van d'r, en dan kunnen we af en toe ook samen met de kar :j (wat nu nog wel een tijdje gaat duren :') )

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 23:32

uryanne schreef:
@ts,

eigenlijk moet je wat meer info geven. Wat ben je van plan, wat heb je voor pony, wat voor wagentje?

Wanneer je een Shetlander hebt waar je een licht concourswagentje achter wilt hangen en alleen over de straat wilt mennen kun je prima toe met een tuig die te koop zijn voor ong. €200,- nieuw (op deze manier ben ik ook begonnen en vele jaren met veel plezier gereden).
Wanneer je een flinke Tinker hebt en een ouderwetse marathonwagen van een paar honderd kilo en waarmee je af- en toe een flink bospad wilt meepakken zou ik een marathontuig gebruiken.

Gebruikt of nieuw en merk of geen merk zegt mij niet zoveel. Er zijn merktuigen welke onderdoen voor merkloze tuigen kwa kwaliteit en sterkte.

Het mooiste is trouwens gewoon een paar keer meegaan met iemand op de kar. Helpen inspannen, zelfs eens een keertje sturen. Daar leer je heel veel van.

Ik heb een welshje! D pony, er komt een marathonwagen achter, dus sterk tuig is wel een must... Ik heb al een goede a-merk tuig gevonden hier bij mij in de buurt, enige wat ik dan nog moet aanschaffen is een goed bit, maar dat komt dan nog wel later!

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:39

Hier nog even een tip.

Als je gaat mennen op de openbare weg en je hebt geen koetsiersbewijs en je mocht betrokken
raken bij een ongeval dan dekken de meeste (lees alle) verzekeraars de kosten niet. En ben je
zelf aansprakelijk. En dit kan om zeer hoge bedragen gaan.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 23:43

Barendshoeve schreef:
Hier nog even een tip.

Als je gaat mennen op de openbare weg en je hebt geen koetsiersbewijs en je mocht betrokken
raken bij een ongeval dan dekken de meeste (lees alle) verzekeraars de kosten niet. En ben je
zelf aansprakelijk. En dit kan om zeer hoge bedragen gaan.

Ik wil ook dat bewijs gaan halen, maar daar zou ik voor moeten sparen, want dat blijkt dus wel een hele smak geld te zijn... Maar ik wil mennen in het bos, daar hebben we een heel goed bos voor! Maar het is natuurlijk ook leuk om met je pony langs huis te gaan :j