schijnbaar respect, toch protest?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oryani

schijnbaar respect, toch protest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 10:35

Hoi Bokkers,

gisteren was ik door omstandigheden pas laat bij mijn paardje, weinig zin om te rijden... Wel veel zin om wat grondwerk te doen.
Nu vielen me drie dingen echt op, die er waarschijnlijk al eerder waren, maar nu echt samen kwamen.

Goed, het eerste: ze bijt me. Hoewel ze met los touw meeloopt, links, rechts, voltes, gekke figuren, achteruit, komen, en ook stopt als ik stop, kan ze het niet laten om me te bijten. Vaak als we bv. net stoppen. Ik weet niet goed hoe ik hier het beste op reageer. Ze stopt namelijk goed (= positief) en dat wil ik niet afstraffen door te reageren op het bijten. Dus, welke reactie is op z'n plaats?

Tweede punt: hoewel ze dus, zoals bij het eerste punt gezegd, mooi volgt, geen strijd aan gaat... legt ze wel regelmatig haar oren plat tijdens de oefeningen. Is dit protest?

Derde en wel engste punt: als we vanuit stap een overgang doen naar draf, gooit ze haar hoofd omhoog en komt toch wel erg dicht bij me, vaak ben ik bang dat ze me omver zal lopen of een knal zal geven. Ze loopt in draf sowieso erg dicht tegen mij aan, waarbij ik me niet zo gemakkelijk voel (risico op knal). Ik vind het prima dat ze met me meeloopt, dus wil haar niet wegjagen. Wat is op zo'n moment de beste hulp?

Mijn twijfelpunt is dus voornamelijk dat ik het idee heb dat ze wel respect heeft (ze gaat niet keihard tegen me in), maar deze punten lijken me een mogelijk gevaar - wat als ze wel eens hard tegen me ingaat?

Tips heel erg welkom :)

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:41

Als ze bijt een knal geven, door niks te doen sta je het toe. leer eerst eens dat bijten af, niet toleren!
je reageert dus op het bijten, niet op het stoppen, bijten afleren heeft nu grotere prioriteit

als ze dicht bij je loopt stuur je ze weg, maak je groot, niet toestaan dat ze in je ruimte komt als je dat niet wil. wegsturen, niet gaan afwachten at het fout gaat

Oryani

Re: schijnbaar respect, toch protest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 20:45

Oke, toch wel een knal geven dan bij bijten... Zal ik even reflexen moeten trainen, haha, om een gil te geven en een mep erbij.

Hoe stuur ik haar het beste weg dan, zonder dat het straffend lijkt?

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:53

Gewoon een tik op de neus geven ;)
Maar trouwens, als ze jou kan bijten, staat ze sowieso al te dicht bij, je paard moet je niet meer aan kunnen raken, op die afstand moeten ze zijn!
Heb je al wel eens een grondwerktraining gedaan? Ik kan je wel alles gaan vertellen, maar het is toch makkelijker als je iemand naast je hebt die dingen direct ziet en kan corrigeren ;)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 21:00

Nee, helaas geen les, ook momenteel niet in de mogelijkheid om les te nemen... Tips zijn dus wel welkom tot het wel kan :)
[GVL-ITP] Lol met je knol: Ornel :) Dit is een voorbeeld van een momentje grondwerken.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:04

Oh ja, die had ik inderdaad gezien! Had je daar ook al wel wat tips gegeven.
Maar hou hem dan van te voren op een grotere afstand, want als hij je kan bijten staat hij te dicht bij en als hij je bijt dan moet jij een reactie geven, dat is simpelweg gewoon een tik ;)
Je kunt ook zwaaien met je lijn als hij te dicht bij je komt, en als hij dan doorloopt krijgt hij vanzelf een tik, want hij kwam te dichtbij...

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:49

Wendy_Chewie schreef:

Maak je groot, desnoods je armen gebruiken, sta er resoluut en laat je niet van je plaats wegsturen, dat je paard maar gaat, die heeft niet in je ruimte te komen

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 01:10

Ik zou starten met je ruimte te vergroten. Zo loop je geen kans om een duw te krijgen. Loopt ze je omver? Dan heeft ze op dat moment duidelijk jouw ruimte niet gerespecteerd. Maak jezelf groot, zwaai met je armen. Als je haar aan een touw hebt, kan je dat ook gebruiken om te corrigeren.

Als je ziet/voelt aankomen dat ze gaat bijten: blok haar met je elleboog. Zo stoot ze zichzelf en gaat ze zo iets hebben van 'Oops... Té dicht...' Je moet proberen het gedrag voor te zijn. Werkt beter dan een tik die na de beet komt. Idem duwen/omver lopen: reageer als ze al te dicht kom, alvorens je daadwerkelijk omver gelopen wordt of een duw krijgt.

Oren platleggen hoeft niet noodzakelijk protest te zijn, kan ook concentratie zijn. Maar dat moet je bekijken per geval en kan je zo moeilijk beoordelen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 01:19

TS, je noemt 3 dingen op die jouw paard doet die heel onprettig voor jou zijn. De enige tip die ik je kan geven is dat je erg waakzaam moet zijn hoe het gedrag van je paard onstaat. De belangrijkste gedachte is daarbij dat je paard alleen iets doet als het hem iets oplevert. Jij moet je dus af gaan vragen wat het is dat je paard krijgt bij dit gedrag. Je moet niet denken in tips en ingewikkeld getut, je moet leren de oorzaak en het gevolg uit elkaar te houden zodat je weet waar je welk gedrag moet beinvloeden.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 01:34

Je paard weet heel goed wat die doet, inderdaad gewoon een knal geven, het paard kan zo mooi meelopen als je wilt, maar als die bijt ben jij ook niet lekker ontspannen, bovendien weet je paard precies wat ze fout doet, in het wild zou ze echt een rotschop krijgen.

Daarnaast, het dichtbij lopen, ik heb mijn paardje dat afgeleerd door steeds met mijn elleboog in haar zij te porren. Jij dichtbij? Ok, dan kan je mijn elleboog hebben. Gewoon echt continue je elleboog opzij houden, vindt ze echt niet lekker als die tussen dr ribben prikt, mij paardje had dat binnen een minuut of 5 in de gaten en na een week hield ze er mee op.

Ik krijg het idee dat ze gewoon lekker je grenzen aan het opzoeken is en dat oren in dr nek onderdeel daarvan is, ze heeft wel gewoon lol in wat ze doet maar weet niet wie er de baas is, gewoon concequent zijn, bijt zij, mep terug, is zij irritant met plakken, gebruik dan net zoveel druk met je elleboog terug, ben je net zo irritant als zij is maar je wint het uiteindelijk wel.

Succes!

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 10:01

Evelyne79 schreef:
Wendy_Chewie schreef:

Maak je groot, desnoods je armen gebruiken, sta er resoluut en laat je niet van je plaats wegsturen, dat je paard maar gaat, die heeft niet in je ruimte te komen

Ik zal het proberen zo, in stilstand lukt dit wel, maar ik denk dat het wat ingewikkelder wordt in draf?

Vie schreef:
Ik zou starten met je ruimte te vergroten. Zo loop je geen kans om een duw te krijgen. Loopt ze je omver? Dan heeft ze op dat moment duidelijk jouw ruimte niet gerespecteerd. Maak jezelf groot, zwaai met je armen. Als je haar aan een touw hebt, kan je dat ook gebruiken om te corrigeren.

Als je ziet/voelt aankomen dat ze gaat bijten: blok haar met je elleboog. Zo stoot ze zichzelf en gaat ze zo iets hebben van 'Oops... Té dicht...' Je moet proberen het gedrag voor te zijn. Werkt beter dan een tik die na de beet komt. Idem duwen/omver lopen: reageer als ze al te dicht kom, alvorens je daadwerkelijk omver gelopen wordt of een duw krijgt.

Oren platleggen hoeft niet noodzakelijk protest te zijn, kan ook concentratie zijn. Maar dat moet je bekijken per geval en kan je zo moeilijk beoordelen. :)

Thanks, moet zeggen dat ze me nog niet omver gelopen heeft, of geduwd heeft hoor. Maar bij het aandraven doet ze gewoon... zo raar, haha, dat ik denk van 'ojee, opletten!'. Maar eigenlijk is dat dus een manier om mijn reactie te testen, waarschijnlijk. Kan ze in mijn ruimte komen, deins ik weg... Echt wel voortdurend op mijn ruimte werken en die tip met de elleboog ga ik zeker doen :)

Lovely schreef:
TS, je noemt 3 dingen op die jouw paard doet die heel onprettig voor jou zijn. De enige tip die ik je kan geven is dat je erg waakzaam moet zijn hoe het gedrag van je paard onstaat. De belangrijkste gedachte is daarbij dat je paard alleen iets doet als het hem iets oplevert. Jij moet je dus af gaan vragen wat het is dat je paard krijgt bij dit gedrag. Je moet niet denken in tips en ingewikkeld getut, je moet leren de oorzaak en het gevolg uit elkaar te houden zodat je weet waar je welk gedrag moet beinvloeden.

Ik wou dat ik het wist hoor, waarom ze dit doet :) Het bijten snap ik gewoon niet, omdat, zoals ik beschreef, ze gewoon doet wat ik vraag, ze doet het ook gewoon vlot, dus snap niet waar dat 'geniepig' gedoe vandaan komt. Ik weet ook echt niet wat ze er mee bereikt. Hoop dat ik het met de tijd wel ga zien :)

Xyris schreef:
Je paard weet heel goed wat die doet, inderdaad gewoon een knal geven, het paard kan zo mooi meelopen als je wilt, maar als die bijt ben jij ook niet lekker ontspannen, bovendien weet je paard precies wat ze fout doet, in het wild zou ze echt een rotschop krijgen.

Daarnaast, het dichtbij lopen, ik heb mijn paardje dat afgeleerd door steeds met mijn elleboog in haar zij te porren. Jij dichtbij? Ok, dan kan je mijn elleboog hebben. Gewoon echt continue je elleboog opzij houden, vindt ze echt niet lekker als die tussen dr ribben prikt, mij paardje had dat binnen een minuut of 5 in de gaten en na een week hield ze er mee op.

Ik krijg het idee dat ze gewoon lekker je grenzen aan het opzoeken is en dat oren in dr nek onderdeel daarvan is, ze heeft wel gewoon lol in wat ze doet maar weet niet wie er de baas is, gewoon concequent zijn, bijt zij, mep terug, is zij irritant met plakken, gebruik dan net zoveel druk met je elleboog terug, ben je net zo irritant als zij is maar je wint het uiteindelijk wel.

Succes!

Dank je! De tip met de elleboog is hoger inderdaad ook gegeven, en ga ik toepassen. En bij het bijten toch maar een tik - dan moet ik op tijd leren reageren, want vaak heb ik iets van, huh? En dan komt m'n reactie natuurlijk niet meteen :D

Duss, kort, wat hebben we geleerd? :D
- sowieso eigen ruimte groter maken, als ze op correcte afstand is kan ze niet bijten e.d.
- doet ze iets wat ze niet mag, kan een knal best wel op z'n plaats zijn
- oren achteruit hoeft niet noodzakelijk slecht te zijn
- als paardje te dicht naast me loopt, porren met die elleboog!

Ongeveer goed samengevat, zo? :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 10:10

Xyris schreef:

Maar je paard hoort niet met zijn ribben bij jou elleboog te lopen, dan loopt ie je echt ver voorbij... Dus dan word dit wel lastig.

Daarnaast wat me bij het filmpje opvalt is dat je heel lang met 1 fase doorgaat. Had ik in het begin ook hoor :) En nu nog steeds wel is. Maar je moet proberen elke fase maar 2 seconde te laten duren, dan heeft je paard echt voldoende tijd om te reageren (als ze weten wat er van ze verwacht word en dat weet jou paard dondersgoed ;) ) dan krijg je ook wat meer reactie.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:21

Ik heb je filmpje ook bekeken (maar topic is al wat ouder, dus ga daar niet in reageren). Zoals daar al aangegeven zou ik voor het fasegebruik met een (visueel) handgebaar werken, weet niet of je dat nu al doet? Daarna pas fasegebruik met het touw. Als ze geen interesse toont in jou (omkijkt, krapt whatever) GELIJK hoogste fase. Het maakt niet uit wat er scheelt, je wil de aandacht bij jou hebben. Zelfde principe als bv. schrikken, wat er ook gebeurd, je wil de aandacht (deels) op jou aangezien je niet wil dat ze bovenop je springen. :)

Overigens, als je met iets nieuws spannend bezig bent, mag je de fase wel een paar seconden aanhouden. Ze moeten wel de tijd krijgen om te reageren. 2 seconden vind ik persoonlijk nogal nipjes... Het is een ander verhaal als ze er echt al super mee weg zijn (het kennen en goed onder de knie hebben is voor mij nog een verschil). Dan volgt er na mijn visueel gebaar zelfs gewoon de hoogste fase. Maar dan geef ik wel met mijn visueel gebaar het voordeel van de twijfel en krijgt ze een paar tellen langer bedenktijd.

Verder good job met de paraplu! Alleen nog één tip die ik je wil meegeven: je paardje vindt het soms wat spannend. Leg de 'druk' eraf zodra ze stilstaat na het bewegen (met het open doen bv.). Beweegt ze: druk aanhouden, stil staan = druk weg (plu toe). Zo leren ze dat dat ding hen ECHT NIET gaat opeten. ;)

Als ze iets doet wat niet mag, tik geven... Hmmm ok, maar probeer ervoor te zorgen dat je het gedrag voor bent. Als ze je kan bijten, is ze te dicht zoals je zelf al aangeeft. Werk daar dus in de eerste plek aan. Paarden in het wild geven mekaar ook een optater, ja is waar. Maar, die geven eerst wel een waarschuwing, die trap of beet komt NIET uit het niets... Dat komt omdat het andere paard niet reageerde op een eerder signaal.

Veel succes iig, je bent goed bezig!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:04

Interessant dat niemand stil staat bij het feit dat bijten, in de vorm van snel happen, over het algemeen een teken van spanning en verwarring is. Zeker als ik het paardje dan in het filmpje bekijk...

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 14:15

Liljebo, kan je hier wat meer uitleg over geven? Dankjewel alvast!

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:20

Ik sluit me aan bij het verhaal over meer afstand tussen jou en je paard creeren. Betreft het bijten persoonlijk vindt ik slaan daarvoor niet de oplossing. Wat je in mijn idee veel beter kan doen is wanneer ze bijten haar lip vast pakken en een paar seconde vast houden. Bij een poging tot bijten kan je ook aan haar mond zitten met je handen zeg maar over het algemeen vinden paard dit erg vervelend. Ook ik heb je filmpje bekeken en denk dat de oren in haar nek en de neiging tot bijten horen bij de verwaring die je paard heeft wanneer je een bepaalde opdracht doet. Ik zie in jou eigen lichaamstaal nog een stukje onzekerheid.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:12

Happie schreef:
Ik sluit me aan bij het verhaal over meer afstand tussen jou en je paard creeren. Betreft het bijten persoonlijk vindt ik slaan daarvoor niet de oplossing. Wat je in mijn idee veel beter kan doen is wanneer ze bijten haar lip vast pakken en een paar seconde vast houden. Bij een poging tot bijten kan je ook aan haar mond zitten met je handen zeg maar over het algemeen vinden paard dit erg vervelend. Ook ik heb je filmpje bekeken en denk dat de oren in haar nek en de neiging tot bijten horen bij de verwaring die je paard heeft wanneer je een bepaalde opdracht doet. Ik zie in jou eigen lichaamstaal nog een stukje onzekerheid.

Dat bedoel ik nu precies. Verwarring. Iedereen roept het dier een mep te geven/af te straffen/op de plaats te zetten etc. Niemand vraagt zich af of dit dier wellicht verward is en dat probeert aan te geven.
(wat je toch zomaar uit het filmpje zou kunnen opmaken)

Tuurlijk kun je erop meppen/afstraffen/knijpen/in oor bijten etc en ja, het gedrag zal op dat moment stoppen.
Waarom? Niet omdat je het probleem (onbegrip bij het paard/spanning) hebt verholpen, maar omdat je het paard zegt dat 'het zijn kop moet houden'.

Een paard heeft alleen lichaamstaal ter beschikking om iets duidelijk te maken. Subtiele signalen worden maar al te vaak niet opgevangen, dus geeft het paard met dringende signalen aan dat er iets niet aan de haak is.

Het paard op dat moment 'op zijn plaats' zetten of 'afstraffen' is hetzelfde als een kind wat bang is in het donker een fikse zwaai om zijn oren geven.

Wij willen iets van het paard; rijden, mennen, hanteren, whatever. Het is aan ons om het paard in alle rust uit te leggen wat we willen. Als het paard tekenen van stress vertoont, is het ONZE verantwoordelijkheid om de oorzaak daarvan te achterhalen.
De schuld ligt per definitie niet bij het paard maar bij ons.

*Hij weet wat ik wil* of *hij doet het erom* duid op anthromorphisme en gaat altijd ten koste van het paard omdat we de schuld van onze eigen slechte uitleg bij hem neer leggen.
Wat voor ons vanzelfsprekend is, is dat niet voor het paard. Het denkt namelijk niet als wij.

Een paard afstraffen omdat het iets duidelijk probeert te maken is de beste manier om een paard monddood te maken, om het zo maar eens te zeggen. Helaas een zeer veel uitgevoerde praktijk, die eraan bijdraagt dat een paard wat stress of pijn ervaart en dat duidelijk probeert te maken 'op zijn nummer' wordt gezet omdat het 'koppig' is, waardoor probleem gedrag escaleert of beginnend letsel uitloopt in onherstelbare schade. Helaas nogal eens gezien. Paardje mag als prijs voor 'zijn kop houden' uiteindelijk naar de slacht.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:16

Ben het idd helemaal met je eens. Mijn reactie was wat vreemd zie ik nu omdat ik halverwege met filmpje ben gaan kijken en toen heb ik het bovenste deel uit mijn reactie laten staan. Met slaan en dergelijke los je niet het probleem zelf op. Het probleem kan je alleen oplossen wanneer je opzoek gaat naar de oorzaak van het probleem en van wat ik uit het filmpje kan zien zou je moeten beginnen met de oorzaak van het gedrag bij jezelf te zoeken. Hoe komt je over op je paard wat straal je uit hoe is je lichaamshouding.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:52

Persoonlijk ben ik van mening dat je bijtgedrag wel mag/moet corrigeren op dát moment (eerdere fasen in het proces naar het bijten toe zijn niet opgemerkt, maar dat wil niet zeggen dat er niets meer duidelijk gemaakt kan worden). Al is een correctie in mijn ogen eerder blokken met je elleboog, dan een afstraffing met de hand. Het verschil is gewoon dat je niet actief uithaalt naar je paard, maar je paard wel op jouw ruimte 'stoot' = hij doet het zelf. Ik ben het er mee eens dat er naar de oorzaak gekeken moet worden, vooraleer een paard bijt, zijn er al wat stappen geweest waar het fout liep (ruimte = rangorde...).

Paarden hebben dondersgoed besef van andermans ruimte (paard of mens), máár... dat wil niet zeggen dat ze jouw automatisch zien als leider en weten dat ze uit jouw (persoonlijke) ruimte moeten blijven omdat jij hoger in rang bent. Het kan ook zo maar even zijn dat ze helemaal 'niets' aan je hebben en ze zelf het heft in handen nemen of met bepaald gedrag (in dit geval bijten) vragen wat nu eigenlijk de bedoeling is, wie jij bent, wat ze van jou kunnen verwachten, ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 00:35

Hebben jullie het serieus nog over paarden??

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 15:50

Heb ook even het filmpje gekeken en icm met wat je zegt in de OP, denk ik dat dit paard leiderschap mist.

Het zou bij het stoppen best eens kunnen zijn dat jij heel abrupt stopt (dit vond ik ook een beetje in je filmpje namelijk). Paarden lopen heel ritmisch en staan dus (tenzij ze schrikken oid) nooit ineens stil. Ga maar eens overdreven door je knieën als je loopt en probeer maar ineens stil te staan. Je zult zien dat je dan altijd één been omhoog hebt.

De oren plat betekent vaak dat het paard het ergens niet mee eens is, mits dit gepaard gaat met een boze blik/uitstraling. In jouw filmpje kwam het meer over als onzekerheid. (Je zag het in het filmpje bijv. bij het achterwaarts moeten, waar ze laat reageerde, bij het terugkomen in jouw ruimte, toen je de plu pakte, etc.)

Punt 3 zou je het ook nog eens kunnen zoeken in je manier van lopen. Begin je ineens met draven? Of heb je een mooie overgang zoals je die bij een paard wilt zien? Loop je onregelmatig? Langzaam of juist snel?

Ook zou ik je nog even een tip willen geven naar aanleiding van je filmpje: geef dit paard genoeg tijd om dingen te verwerken. Opgegeven moment zie je dat ze wil kauw/likken maar stel jij een vraag, (dan gaan die oortjes weer plat) en voert ze de oefening laat/slecht uit. Omdat ze dus nog eigenlijk de oefening daarvoor wou verwerken.

Ik vond je enthousiasme wel heel leuk in het filmpje!

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 23:01

Sassol schreef:
Heb ook even het filmpje gekeken en icm met wat je zegt in de OP, denk ik dat dit paard leiderschap mist.

Het zou bij het stoppen best eens kunnen zijn dat jij heel abrupt stopt (dit vond ik ook een beetje in je filmpje namelijk). Paarden lopen heel ritmisch en staan dus (tenzij ze schrikken oid) nooit ineens stil. Ga maar eens overdreven door je knieën als je loopt en probeer maar ineens stil te staan. Je zult zien dat je dan altijd één been omhoog hebt.

Dat is wel zo. Ik had het nog nooit zo bekeken, ik stop soms abrupt om te zien of ze 'oplet'. Bedankt, hier ga ik zeker rekening mee houden!

Sassol schreef:
De oren plat betekent vaak dat het paard het ergens niet mee eens is, mits dit gepaard gaat met een boze blik/uitstraling. In jouw filmpje kwam het meer over als onzekerheid. (Je zag het in het filmpje bijv. bij het achterwaarts moeten, waar ze laat reageerde, bij het terugkomen in jouw ruimte, toen je de plu pakte, etc.)

Ze heeft inderdaad geen boze uitdrukking. Geen protest dus, maar onzekerheid. Proberen die onzekerheid weg te nemen dus :)

Sassol schreef:
Punt 3 zou je het ook nog eens kunnen zoeken in je manier van lopen. Begin je ineens met draven? Of heb je een mooie overgang zoals je die bij een paard wilt zien? Loop je onregelmatig? Langzaam of juist snel?

Ook hier weer, zo had ik het nog niet bekeken, ik vertrek inderdaad 'ineens'. Maar hoe vertrek ik dan beter? Gewoon eerst sneller stappen?

Citaat:
Ook zou ik je nog even een tip willen geven naar aanleiding van je filmpje: geef dit paard genoeg tijd om dingen te verwerken. Opgegeven moment zie je dat ze wil kauw/likken maar stel jij een vraag, (dan gaan die oortjes weer plat) en voert ze de oefening laat/slecht uit. Omdat ze dus nog eigenlijk de oefening daarvoor wou verwerken.

Ik vond je enthousiasme wel heel leuk in het filmpje!

Dank je, ze wil inderdaad graag werken, en ondertussen is het me ook wel duidelijk geworden dat ze hier soms tijd voor nodig heeft. Het filmpje is dan ook al een paar maand oud, ondertussen ken ik haar al iets beter :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 23:23

Wendy_Chewie schreef:
Sassol schreef:

Dat is wel zo. Ik had het nog nooit zo bekeken, ik stop soms abrupt om te zien of ze 'oplet'. Bedankt, hier ga ik zeker rekening mee houden!

Je kunt natuurlijk best een keer kijken of ze oplet, maar stop dan abrupt voor een bakrand, boom of wat dan ook. Dan is het voor je paard duidelijk waarom je zo abrupt stopt.

Wendy_Chewie schreef:
Sassol schreef:

Ook hier weer, zo had ik het nog niet bekeken, ik vertrek inderdaad 'ineens'. Maar hoe vertrek ik dan beter? Gewoon eerst sneller stappen?

Kijk maar eens hoe jij een paard een mooie overgang vindt maken. (Of beter, kijk gewoon naar je eigen paard :D ) Vaak verruim je eerst een pas en ga je dan over in een (!) rustige, "verzamelde" draf. Wij mensen gaan vaak meteen als een idioot rennen :+

Als je in het algemeen bij bewegen meer door je knieën gaat, zul je het eigenlijk vanzelf doen. Eerst heel bewust en super overdreven doen, dan merk je vanzelf wat het kost om een mooie overgang te maken :+

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 10:07

Thanks voor de tips, heb ik zeker wat aan :D

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 10:13

klinkt als mijn vorige paard :P
een klap geven had geen enkel nut, daarmee gaf je antwoord met wederzijds disrespect :P

het bijten heb ik hem afgeleerd toen ik een tip kreeg van iemand die heel fanatiek Parelli beoefenaar is (ook cursussen gevolgd in Amerika enzo)

paard wil bijten, jij "schopt" tegen zijn voorbeen. een schop die hij wel voelt maar het is bedoeld als afleiding, hoeft geen pijn te doen.
herhaal dit ALTIJD, blijf consequent. op een dag zal ze willen bijten en kijkt ze automatisch naar haar been.
cirkel doorbroken, bijten gestopt.