jongen pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BiancaDinja

jongen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 17:29

hallo,

wij hebben een jongen pony. kunnen we die nu al logeren ze is over 4 manden een jaar.
en wat moeten we haar dan leren. We laten er los in de bak en aan de zweep leren wennen zijn we nu mee bezig.
kun je nu al beginne met een beetje vrijheidsdressuur en wat?

groetjes bianca

Eske_B

Re: jongen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 17:36

Ik zou zeggen: zet hem op de weide met leeftijdsgenootjes en laat hem met rust tot ie een jaar of 3 is, op wat poetsen en aan het halster wennen na.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 17:39

BiancaDinja schreef:
hallo,

wij hebben een jongen pony. kunnen we die nu al logeren ze is over 4 manden een jaar.
en wat moeten we haar dan leren. We laten er los in de bak en aan de zweep leren wennen zijn we nu mee bezig.
kun je nu al beginne met een beetje vrijheidsdressuur en wat?

groetjes bianca

Dus is ze nog altijd een veulen met haar 8 maanden. Leg die zweep maar weg, heb je helemaal nog niet nodig. Verder doe je haar lekker met leeftijdsgenoten op het land en haal je haar er af en toe uit (daar versta ik ongeveer 1 keer per maand/6weken onder) en ga je een beetje borstelen en voetjes vragen.
Met een jaar of 2 kun je lekker met haar gaan wandelen, maar verder niet te veel mee doen. Pas als ze in de wei erg vervelend worden kun je je afvragen of het verstandig is om er wat mee te gaan doen. Vaak zijn ze dan geestelijk toe aan een verzetje. Dan kun je dus kiezen voor wat grondwerk of loswerken.

BiancaDinja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 18:09

nee we zijn haar aan het leren dat de zweep juist niet eng is dus rustig over de rug heen legen en zo dat ze niet dood bang is voor de zweep ze staat in der wei en we oefen nu al met wandelen voetjes vragen deden we al toen ze een maand oud was en ze is al bij de hoefsmid geweest
ze staat in de wei met nog een veulen en nog een paar paarden en pony`s

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 18:12

Laat haar fijn met rust....... ;)

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 18:16

Hoi TS,

Je kunt je pony al leren om voetjes tegeven, te wandelen, maar longeren is niet goed voor haar gewrichten.
Ik doe met mijn pony van 1,5 nu de kleine kunstjes van vrijheidsdressuur, kusje, flemen, ja knikken etc. Ook doe ik een klein beetje grondwerk; schriktraining ([GVL-ITP] Schriktraining met Pippa. (:) Verder wandel ik 1x per week en mag ze 1x per week mee de fiets mee. Verder staat mijn pony samen met nog een pony 24/7 in de wei. Je kunt best dingen met je pony doen, maar je moet erop letten dat je niet te lang met je pony bezig bent. Misschien kun je hier even kijken; [GVL] 'Grondwerk' met pony van 1,5?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 18:19

BiancaDinja schreef:
nee we zijn haar aan het leren dat de zweep juist niet eng is dus rustig over de rug heen legen en zo dat ze niet dood bang is voor de zweep

Waarom zou ze in godsnaam doodsbang zijn voor een zweep? Ik neem aan dat ze er nooit mee geslagen is en dus zal ze hem evt. vanaf afstand willen bekijken of willen onderzoeken of juist totaal geen interesse hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 18:20

Nog even met rust laten tot 3 jaar ;)
Voetjes en poetsen kan je al wel leren

jabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 18:22

Is dit serieus bedoeld?? Misschien wat boeken aanschaffen over het jonge paard????

BiancaDinja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 19:31

waarom aan de zweep laten wennen: het is belangerijk ik leer vaak al dingen uit boeken en lees vaak monty robbert boeken
pas als ze 3 en een half is word ze in gereden ik zelf niet maar laten we doen het is namelijk een super dressuur pony

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:41

Hoe weet je dat het een 'super dressuur pony' is? Aan het lopen?

Voetjes geven en poetsen kun je al doen, maar verder ook niet. Je kunt met een jaar tot anderhalf jaar wel eens beginnen met schriktraining, om haar te laten wennen aan dingen in de bak, zoals een zeil/pionnen enzovoorts. Alleen hiervoor geldt: niet te lang! Ik zou haar nu gewoon even met rust laten en in een groep jonge paarden zetten, tenminste voor een jaar ;)

Hoe heb je haar gehuisvest? Wel in een groep?

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:45

BiancaDinja schreef:
waarom aan de zweep laten wennen: het is belangerijk ik leer vaak al dingen uit boeken en lees vaak monty robbert boeken
pas als ze 3 en een half is word ze in gereden ik zelf niet maar laten we doen het is namelijk een super dressuur pony

Zucht.......uit boeken leer je niks....leren doe je in de praktijk...

Daarbij vraag ik me af waar jij op uit kunt maken dat het een super dressuur pony is op deze leeftijd.
Een papier zegt ook niks, daarbij moet jij ook dusdanig goed kunnen rijden om het er überhaupt uit te kunnen halen en het diertje is net een paar maanden oud.

BiancaDinja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 19:56

Hoi
op haar loop kan ik het zien ze loopt nu al super mooi en springpony is het niet.
het is in iedergeval een singelfooter
Ik lees wel boeken ik vind het juist goed

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:59

Ik ken een pony en toen ik haar voor het eerst zag had ze ook ruime gangen, en die zijn nu ook verdwenen.

mknuvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:01

lekker op de wei zetten of de opfok in.
je ziet bij een veulen onmogelijk wat ze later gaan kunnen.
tis altijd afwachtten hoe ze opgroeien, en of ze geen dingen oplopen.
iig veel plezier met je veulen. altijd leuk om te hebben.

kwpener

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:04

er staat in je profiel dat je pas 12 jaar bent. laat die pony nu alsjeblieft lekker met rust, aan de zweep hoeft die nog helemaal niet te wennen. en longeren al helemaal niet. als je hem/haar gewoon 1 keer in de 2 weken ofzo gaat poetsen, ( ook niet te lang ) dan is dat al genoeg . voetjes leren geven enzo kan ook wel. ( het is trouwens jonge pony plaats van jongen pony )

BiancaDinja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 20:21

mijn moeder help mij er mee

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:29

Meeste tips zijn al wel gegeven hier :) Een veulen kun je het beste lekker met rust laten, idd af en toe poetsen en voetje geven, heel af en toe wandelen.. Maar echt, vooral lekker paard laten zijn en die zweep heb je nog lang niet nodig ;) En met een beetje kennis van zaken is het inderdaad prima in te schatten voor welke doelen een veulen op latere leeftijd geschikt is :)

BxVxSxGxR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 22:42

Hooi,

Ik heb een nieuw acount aan gemaakt.
We hebben dezen pony ook gewoon rustig op de wei laten staan maar ze was echt super dol op lekker knuffel en zo.
ze is nu 3 en op 2,5 zijn we haar gaan logeren en dat zonder moeiten.
Ze pakt alles super makkelijk op na 1 keer oefenen weet ze het al.
We hebben er nu 4 keer opgezetten en dat gaat erg goed.
Natuurlijk kan ze schrikken of wat dan ook en zal ze nog een keer je gaan uitproberen.
Maar tot nu toe gaat het super.
Ze loopt al bijna uitzich zelf aan de teugel.
Maar het probleem is dat ze niet echt voor uit wil en dat ze slecht reageert op het been
Wie weet hoe ik dit kan oplossen??
Alsjeblieft a
alvast bedankt

Groetjes Bianca

BxVxSxGxR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 22:44

Oja zweep hebben we niet gebruikt alleen soms bij het logeren maar niet mee geslagen of zo ze is er ook niet bang voor. Ben nu ook pas 14 maar doe het onderbegelijding van een ouderen

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 22:52

Een paard kan je nooit de eerste x goed aan het been laten lopen. Ze moeten nog aan alles wennen. Tips heb je niet nodig want je moet eerst de basis dingen doen zoals de gangen. Dus geen dingen van hem vragen.

edit: ook ik vind dat je vrij vroeg bent begonnen :o
Laatst bijgewerkt door Starzu op 25-12-13 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

lies1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:00

Ik vind dat je aardig vroeg bent begonnen maarja dat is mijn mening :o

Ik weet niet heel goed hoe het inrijden gaat maar ik hoop dat je ook hulp krijgt met het rijden ? :)
Bij ons op stal werd er rustig been gegeven en niet keihard gaan schoppen... Geef haar/hem ook de tijd om te wennen, ziet ze bijvoorbeeld iets waardoor ze even niet vooruit wilt ? Of wilt ze écht niet vooruit ?

Verder kan ik je niet echt helpen, maar er zullen vast nog goede tips van de bokkers komen! :+

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:03