Bitloos inrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EllaBellaah

Bitloos inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 15:29

Hallo!

Misschien wil ik mijn paard bitloos in gaan rijden. Hij vindt veel dingen tegelijk heel eng, zoals een hoofdstel en bit tegelijk etc. Dit heb ik al heel vaak geoefend maar hij blijft het eng vinden. Ook neemt hij het bit niet graag aan, heb dingen geprobeerd zoals eerst het hoofdstel omdoen daarna bit in, laten wennen aan alleen het hoofdstel, bit aan het halster maken etc, maar het blijft een gevecht.
Twee stalgenootjes rijden hun paard bitloos, deze dieren zijn niet anders gewent en lopen er prima op. Op latere leeftijd toen ze helemaal ingereden zijn hebben ze pas met bit leren rijden.
Nou wil ik dus mijn paard misschien bitloos inrijden maar wil me er eerst goed in verdiepen. Wat zijn nou de voordelen van bitloos inrijden? Wat de nadelen? Wie heeft zijn paard zo ingereden, en hoe ging dat?
Hebben jullie ook mooie voorbeelden van mooie, maar ook stoere bitloze hoofdstellen? Ook lees ik over de verschillende technieken tussen verschillende systemen, wat is nou het meest duidelijk voor een jong paard?

Volgens mij heb ik nou wel genoeg vragen gesteld :+ Maar ik wil graag eerst meer informatie opdoen voordat ik zo'n stap neem

Groetjes Ella

Kitsolu

Re: Bitloos inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 16:11

Ik heb 2 van mijn paarden bitloos ingereden, een daarvan hebben we later nog aan een bit leren wennen maar die wordt nooit gebruikt, de ander niet. Het gaat om een Fjord en een Arabier. De Arabier heeft een hangend rooster, waar dus geen bit in past, de Fjord gewoon omdat we een bit niet nodig vonden.

In principe is er geen verschil tussen inrijden met en zonder bit. Het is alleen iets makkelijker voor je paard, omdat hij niet ook nog die ijzeren staaf in z'n bekkie hoeft te accepteren/wennen/leren begrijpen.
Ik heb zelf bij zowel mijn eigen paarden, als bij paarden van de stichting waar ik hielp, nooit problemen ondervonden met het bitloos inrijden.

Waar je imo het best mee kan beginnen is een sidepull. Die sluit aan om zijn hoofd (anders dan een stalhalster), en heeft de teugels aan de zijkant bevestigd, naast de neus.
Dit zorgt in mijn beleving voor de minste ruis, wat zeker bij jonge paarden van belang is.
Daarnaast zijn er nog kaak en kin gekruiste varianten, daarvan vind ik de release ronduit knudde (en velen met mij), dit zorgt voor verwarring.
Een hackamore, niet geschikt om jonge paarden mee (in) te rijden.
Touwhalsters, kan erg scherp zijn, en zeker voor jongere paarden kunnen ze erg onduidelijk zijn.
Bosal, zelfde als touwhalsters.

Net als gewone hoofdstellen, zijn bitloze hoofdstellen in allerlei varianten, kleuren en met/zonder versiersels te verkrijgen.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 16:20

Het kan ook nog aan je bitje liggen natuurlijk, misschien vindt hij het type bit gewoon niet fijn. Maar er is niks mis met bitloos inrijden. Als hij het daar braaf op doet toch prima?
@Shahazai: een bosal werkt echt niet hetzelfde als een touwhalster.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 16:25

Ik heb zowel dubbel gebroken als enkel gebroken geprobeerd maar hij vind het gewoon 3x niks dat hele ding om z'n hoofd. Vandaar dat ik het eerst wil proberen met een bitloos hoofdstel.

@ Mabotje, Wat is in jouw ogen dan de werking van een bosal?

@Shahazai: Van een sidepull hoor ik ook weer hele andere dingen, dat die juist onduidelijk zijn ...?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:30

Mabotje schreef:
@Shahazai: een bosal werkt echt niet hetzelfde als een touwhalster.

Weet ik, ik bedoelde dat ik het zelfde commentaar erbij had.

En wb. de sidepull. Ik heb vrijwel alle optomingen geprobeerd op veel verschillende paarden, en nadelen heb ik er tot noch toe niet aan ondervonden, in tegenstelling tot vele andere optomingen.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:27

Sommigen gebruiken het al direct bij een jong paard, maar eigenlijk gebruik je een bosal pas als het paard getraind is op de neckreining en je dus weinig hulpen qua sturen nodig hebt. Een bosal is ook niet iets wat je zomaar aan kunt doen er ermee wegrijden, dat is echt een andere manier van rijden. Er is genoeg van te vinden op internet.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:28

Mijn merrie is met bit ingereden, en ik ben later overgestapt op bitloos. Maar mijn twee ruinen worden absoluut bitloos ingereden. Ten eerste omdat ik bitloos gewoon een stuk vriendelijker vind, maar ook omdat ze sowieso dan nog flink aan het wisselen zijn. :)

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:32

Bitloos kan ook heel onvriendelijk zijn hoor, maar die discussie is al vaak genoeg gevoerd.... de hand van de ruiter... weet je wel ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:33

Mabotje schreef:
Bitloos kan ook heel onvriendelijk zijn hoor, maar die discussie is al vaak genoeg gevoerd.... de hand van de ruiter... weet je wel ;)

Oh daar geef ik je absoluut gelijk in, maar ik ben van mening dat bij een vriendelijke hand met bit en een vriendelijke hand zonder bit, de inwerking zonder bit vriendelijker is. En dat heeft met de hoeveelheid zenuwen op die plek. Maar inderdaad, van bitloos kan ook flink misbruik gemaakt worden. :j

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:38

Ik heb mijn merrie bitloos ingereden en ga mijn 3 jonkies tzt ook bitloos inrijden..Het is naar mijn idee makkelijker dan met bit en vriendelijker mits je het goed doet..Ik heb veel bitloze optomingen geprobeerd maar vind de gekruiste varianten niet fijn werken..

Succes!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 20:29

welk hoofdstel hebben jullie dan gebruikt met het inrijden? Pakte het paard dat snel op? En zijn deze hoofdstellen trouwens ook geschikt voor longeren ed?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:33

Dit hoofdstel heb ik gebruikt en gebruikten we op de stichting:
http://www.paardenmetplezier.eu/shop/Pm ... odel_1.php

Hiervan is ook een andere versie verkrijgbaar die verfijning toestaat, dat is model 2. Die kan zowel als sidepull gebruikt worden om te rijden, maar ook als 'kaptoom' (wel een gewone, simpele neusriem) om te longere, dmv. een ring bovenop de neusriem.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:34

Ik gebruik nu een kaptoom zonder ijzer in de neusriem van leer die niet schuift op de neus..Deze gebruik ik voor zowel het rijden als longeren..Gaat erg fijn,maar daar rij ik mijn volwassen paarden mee en die zijn hier niet mee ingereden de andere 3 zijn nog te jong dus kan niet zeggen hoe ze het oppakken..Wel denk ik dat ze dit beter snappen dan gekruist,mijn paarden snapten het zo in elk geval wel beter :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 20:40

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:42

Klopt.

Het hoofdstel dat je linkt is een voorbeeld van een sidepull.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 20:43

Dat is wat jij bedoeld toch?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:44

Ja :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:22

Ik gebruik ook een sidepull, maar ooit in de toekomst zou ik ook graag een kaptoom willen. :j

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 22:51

Gebruik je de sidepull voor het rijden of longeren? Ik ben namelijk benieuwd of je ook kan longeren met een bitloos hoofdstel, net als je kan rijden en longeren met (bit)hoofdstel. Aangezien ik hem soms nog wel eens met een bijzetje longeer

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:51

Allebei :j Je kan zeker ook longeren met een bitloos hoofdstel, al moet ik zeggen dat ik niet aan vastzetten doe.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 22:55

Het is ook niet dat ik hem 'vastzet' ofzo, maar hij moet leren om controleerbaarder te lopen dus zo af en toe pak ik eens een los bijzetje erbij waar hij prima op reageert!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:18

Oh het was ook geen commentaar op bijzetten hoor, ik wilde alleen zeggen dat ik dat niet dus, dus dat ik daar geen (bitloos) ervaring mee heb. :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:08

Ik beleer mijn jonkie ook bitloos, ze is nu 2,5. Zelf ben ik ooit begonnen met een side-pull toen ik overstapte naar bitloos. Heb bij dat paardje toenertijd ook kaakgekruisd geprobeerd, dat vond ze helemaal niks. Nu rij ik een ander paardje, wel kaakgekruisd, gaat prima, maar toch hou ik het zelf bij de side-pull, mede vanwege mijn twijfel over het relais, helemaal met de baardgroei van een gemiddelde Tinker.

Ik doe nu lange teugelen, longeren (nu ff niet, maar kan wel), lange lijnen, en rijden gaat ook prima.
Mijn hoofdstel heb ik viavia, geen idee welk merk het is. Hij is in ieder geval prachtig vind ik zelf :o
Je kan hem hier goed zien:
Afbeelding

Mijn paardje is nu twee, en dan ik echt twee "ik ben twee, en ik zeg nee", is de bui die ze eens in de zoveel tijd even moet hebben. Het gaat vijf keer goed en de zesde keer moet ze ineens dwars doen. Op zulke momenten wil ik iets meer druk kunnen uitoefenen, maar ik merkte dat het haar dan wel gevoelig was, een keer zelfs een kale plek op haar neus (en ik weet dat ik toen ook heel fout bezig was, gebeurd nooit meer!). Daarom heb ik nu een bontje om de neusriem.

Afbeelding

Misschien ruil ik mijn hoofstel ooit nog voor de Barefoot Amber, qua inwerking hetzelfde, maar die vind ik net ietjes mooier. Daarbij kan je daar eventueel een bit aanmaken (is bij mij nodig voor keuringen).
Mijn bijrijdpaardje rij ik met een hoofstel wat als bithoofdstel (western) gebruikt kan worden, kaakgekruisd, maar ook als sidepull. Mooi hoofdstel voor mooie prijs: http://link.marktplaats.nl/497733021
Groot voordeel vind ik de brede, zacht onderlegde, neusriem. Nadeel is dat hij bij veel paard vrij dicht op de ogen zit. Dit is op te lossen door de frontriem wat verder naar achteren te zetten. (Echter is in dit geval daar door de grote kaakomvang van paardlief wel de keelriem voor verwijderd, maar door het kaakgekruisde systeem is dat niet zo erg)

Ik had tot verkort een extra ring aan de onderkant van de neusriem voor bevestiging longeerlijn/als paardlief mee ging als handpaard. Inmiddels verwisseld voor een gewoon longeerstukje aan de zijringen voor de teugels. Dat gaat prima :j

Mijn paardje reageert tot nu toe erg goed op de side-pull en ik kan geen enkele reden bedenken waarom ik over zou stappen op een andere optoming of bit. Ze heeft twee keer een (appel)bitje in gehad. Zij vond het vreselijk, ik ook. Dus dat doen we voorlopig niet meer, heb hem maar weer verkocht :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:10

Mijn Spook ben ik voorlopig nog steeds bitloos aan het (her)beleren. Ben met grondwerk begonnen met een touwhalster, toen we begonnen met de dubbele longe heb ik een sidepull gepakt. Daar werken we nu nog steeds mee en dat gaat heel goed. We zullen ooit best een keer een bitje gaan proberen, maar voorlopig hou ik het bitloos omdat het voor haar ook een stukje mentale omschakeling is. Ze reageert goed op de sidepull, dus ik zie geen reden om iets anders te gaan gebruiken. Hoe simpeler, hoe liever ;)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 13:33

Dat heb ik dus inderdaad ook, paard is nogal angstig en ik wil het voor hem zo ontspannen mogelijk maken. Als het bitloos kan, waarom dan niet? Mag ik vragen met welk hoofdstel je werkt, heb je een foto?