vragen? vraag ze aan mij!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen95

vragen? vraag ze aan mij!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 22:17

Hi ik wil al jullie vragen beantwoorden over natural horsemanship. ik weet er aardig wat van. je mag op dit topic vragen of natuurlijk me een privebericht sturen!

0kayleigh0

Re: vragen? vraag ze aan mij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:19

of het echt NH is weet ik niet , maar ik zonder zadel rijden slecht voor de rug?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:20

spannend!

Hoe laat je een paard binnenom draaien bij het van hand veranderen in de roundpen ipv buitenom.

Graag incl houding, hulpen en eventuele moeilijkheden.

imkebirba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:24

Kom ik ook nog even met mijn vraag bij. Hoe kan ik mijn paard echt leren nageven dat ie echt op twee teugeltjes te rijden is?
Alvas tanks

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:25

Die heeft niet met NH te maken! Das vals spelen. Rijden doe je trouwens niet op twee teugels, je rijdt je paard naar de teugels toe...

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:26

hallo,
waar ik nu eens benieuwd naar ben is wat natural horsemanship nu eigenlijk in houd. En eigenlijk wat het verschil is met de conversionele manier van met paarden om gaan.

Ik ben benieuwd waar de manier hoe ik met mijn paarden om ga onder valt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:26

Oké, hoe blijf ik mijn pony motiveren om grondwerk echt leuk te vinden?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:32

Zijn alle NH mensen in hun eigen levensstijl ook 'natuurlijk'.
Of alleen voor hun paard?
Dat vraag ik me al heel lang af :=

Wat zijn alle verschillen tussen natural en NH?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:33

natural en NH zijn 2 verschillende dingen, ik denk dat dat niet vergeten moet worden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:35

Dan kan ik beter vragen:
Zijn er overeenkomsten tussen natural en NH en welke zijn dat dan?
Dat zou ik best graag willen weten, want daar ben ik nog steeds niet achter.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 01:02

Natural dogmanship...

Maar, Maureen, leg eens uit, wat IS natural Horsmanship eigenlijk?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 01:06

Ik zie dat TS alleen aan parelli doet -O-

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 01:16

maureen16 schreef:
Hi ik wil al jullie vragen beantwoorden over natural horsemanship. ik weet er aardig wat van. je mag op dit topic vragen of natuurlijk me een privebericht sturen!

Zestien jaar, level 2/3 Parelli en je wil "al onze vragen beantwoorden", wat schattig... _O-
Geen vraag, een advies, doe een jaar of tien, twintig, dertig (en waarschijnlijk langer) goed je best, verzamel zoveel ervaring dat je ego weer tot normale grootte is geslonken, en je inziet dat je er niet"aardig wat vanaf weet", maar dat je er eigenlijk nog maar héél weinig vanaf weet... Kom dan maar eens terug met goede raad.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 01:18

Zower ik weet:

Natural houd in dat je je dieren zo natuurlijk mogelijk houd, in een weiland, liever geen dekens, je dier echt dier laten zijn etc. (even kort door de bocht hoor, dit zal niet voor iedereen gelden)

Natural Horsemanship is volgens mij meer bedoeld als trainings richting, met veel grondwerk waarbij je het paard ook veel laat nadenken en uitdagen om dingen te ontdekken. Hierin staat dacht ik meer centraal dat je zelf de paarden taal gaat leren, en leert omgaan met je paard op een manier die ieder paard kan begrijpen omdat je paarden-dingen nabootst.

Dit is wat ik er altijd van gedacht/begrepen heb, klopt dit zo een beetje?

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 01:58

Maarre... toch even een domme vraag: Hoe zit het dan met grondwerk en VD?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 02:04

Is toch leuk dat iemand jong zich zo interesseert in iets en daarover wil vertellen?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 09:40

poes schreef:
Is toch leuk dat iemand jong zich zo interesseert in iets en daarover wil vertellen?

Vind ik ook. We zitten op een forum waar iedereen kennis met elkaar deelt. Ts is jong en enthousiast en wil graag delen. Waarom dan zo voor het blok zetten zoals hier gebeurt. Beetje onvolwassen...

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 09:52

Bah, bah, wat wordt de toon hier weer gezet zeg!
Ontzettend kinderachtig, temeer ook omdat een volwassen vrouw dit toontje neer zet naar een meisje van 16??? :r

TS zit, gezien het aantal posts, nog niet eens zo lang op Bokt.
Hoop dat in dit topic iedereen zelf na denkt en niet als een dom schoothondje mee gaat lopen in de cynische en sarcastische houding van Caira...

Gezien het tijdstip van posten, kun je by the way ook niet vanzelfsprekend een reactie van TS verwachten. De meeste mensen liggen doorgaans dan al te slapen.
Mensen, doe gewoon normaal, relaxed en vooral fatsoenlijk.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 09:56

hoi sorry dat ik zo lang niet heb kunnen antwoorden ik moest zoals trennie zij naar bed:)
:(

maar ik heb de meeste mensen een pb kunnen sturen op hun vraag. misschien kan je me beter een pb sturen als je een vraag hebt want zoals je ziet word mijn hulp niet echt aanvaard.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 09:58

Jammer dat het topic door sommige mensen verziekt is.
Erg kinderachtig.
ook al is iemand jong diegene kan al wel veel geleerd hebben.
Wij hebben ook iemand op stal doet overal opleidingen en cursussen volgt workshops is druk met haar eigen paarden maar ook met die van anderen.
Ik ben daar niet mee bezig maar soms heeft ze best goede punten.
Ook al sta je ergens niet achter soms kan je wel dingen meenemen of eens om overna te denken.

Maureen als je mensen kan helpen emt vragen zou ik zeggen super ga zo door! En op je antwoorden kunnen best wat disucussie punten het liefst dan van mensen die hier ook mee bezig zijn. Zop leert iedereen van elkaar.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 10:00

dankje linni050!!! :)

hier heb ik julie vraag op wat natural horsemanship is.
NH is het benaderen en omgaan met het paard op een manier die voor het
paard het best te begrijpen is. Het welzijn van het paard staat hierbij voorop
Hierdoor geeft het paard dan ook altijd het tempo van de training aan.
NH kent geen dwang, is uiterst paardvriendelijk er er worden geen specifieke
hulpmiddelen bij gebruikt. Helaas wordt te vaak vanuit gegaan dat een paard
iets niet wil en dat het ons met opzet tegenwerkt. Hierdoor raken zowel het paard
als de mens gefrusteerd. De NH-methode gaat ervan uit dat een paard alles voor ons wil
doen zolang wij
-Duidelijk zijn in wat wij willen.
- Het paard lichamelijk in staat is het gevraagde uit te voeren.
- Het paard geestelijk zover is en niet word overvraagd

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:05

Jammer dat mijn posts anders opgevat worden, maar dat kan natuurlijk ook komen doordat het geschreven woord is zonder de nuances van lichaamstaal. Ik ben oprecht geinteresseerd of TS het antwoord weet op mijn vraag. Zo ja, dan ben ik er daadwerkelijk van overtuigd dat ze weet waar ze over praat. Het is nml 1 van de moeilijke basisvragen in het NH.

Om mijn houding cynisch en sarcastisch te noemen vind ik erg ver gaan, afwachtend, dat absoluut. Maar de mensen die mij kennen weten dat ik heel anders uit de hoek kom als ik daadwerkelijk sarcastisch ben.

Ik ben erg benieuwd naar de antwoorden van TS, en mocht ze onverhoopt toch problemen krijgen bij het beantwoorden van de vragen dan ben ik altijd bereid om haar waar nodig te helpen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 10:09

tuurljk mag je me helpen? hebben jullie nog vragen. natuurlijk ben ik geen pat parelli dus weet ik ook niet alles...
maar ik probeer jullie wel zo veel mogeljik te helpen. wij hebben namelijk een gezinshuis en daar doet iedereen aan parelli. we hebben 15 paard helemaal los lopen over het erf. erg natural...
maar ik heb zelf 2 paarden. Orin een fjord van 18 daar doe ik nu level 2/3 mee. en ik heb sinds voruige week donderdag een nieuw paard. een tennesse walker gigi en daar moet ik nog mee gaan beginnen

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:14

@ Caira: Als je niet wil dat mensen de indruk krijgen die er nu is over jou, dan is het misschien niet verkeerd om je eigen posts nog een kritisch onder de loep te nemen en voor jezelf te bekijken hoe je dingen anders kunt verwoorden en of neer zetten.
Je posts komen wel degelijk vervelend over en de nodige smileys zetten deze nog exra kracht bij.

Ik ben ook niet de enige die dit opgevallen is, dus ik hoop dat je je er bewust van bent nu.
Ik ken je verder niet, dus van mij uit is het ook helemaal niets persoonlijks.
Zoals je nu je bovenstaande post verwoordt klinkt het iig al een stuk prettiger en vriendelijker. :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:16

Enige wat ik erover te zeggen heb, is als iemand zegt/beweerd dat je 10 jaar ervaring moet hebben dat onzin is... Vaak weten mensen na 10 jaar nog niet zoveel als iemand die veel tijd en aandacht heeft besteed binnen 5 jaar.
Ik rijd en ben bezig met paarden vanaf mijn 5e, ik ben nu 24. Zegt dat dat ik na 19 jaar ervaring, alles weet? Zeker niet! Sterker nog, ik weet niks van mennen bijvoorbeeld. Het is maar net waar je je tijd en aandacht in steekt. Als Maureen mensen kan helpen in dit topic moet zij dit zeker doen, en vind dat dat ook wel gewaardeerd mag worden. Mensen die dit niet vinden vraag ik me maar 1 ding over af...
Waarom ben je hier dan in dit gedeelte? Je hoeft dan ook niks te posten of iets als je het er niet mee eens bent.
En als je (denkt dat je) het beter weet, zou ik zeggen start een eigen topic en ga niet in dit topic van een ander dingen roepen als "ik wil ook wel de vragen beantwoorden" of "mijn handen jeuken om de vragen te beantwoorden" etc. Wil jij ook mensen helpen, maak dan even zelf een topic en laat de TS van deze in haar waarde.
Maureen succes!
Laatst bijgewerkt door Mioux op 25-11-11 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt