trailerladen cursussen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

trailerladen cursussen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 13:03

Ik ga les nemen in het trailerladen van (moeilijke) paarden.
en met dit topic hoop ik nog meer adviezen te ontvangen van goede adressen / mensen om van te leren.

Dit omdat ik mensen help in alles wat te maken heeft met de paarden. van rijden tot aan de omgang, hoefjes geven tot aan zadelmak maken. Trailerladen hoort hier ook bij en hier wordt ik ook voor gevraagd maar mijn kennis over het trailerladen vind ik nog niet voldoende!!

Ik ben dus die kennis aan het verruimen, en wil hier dus ervaring in opdoen, zodat ik mensen nog beter kan helpen.
Laatst bijgewerkt door FahyaFemke op 13-11-11 13:43, in het totaal 6 keer bewerkt

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:10

Lees ik het goed dat je aan mensen vraagt of zij hun paard ter beschikking willen stellen aan jou zodat jij ervaring kan opdoen met moeilijke paarden op de trailer krijgen? Heel eerlijk gezegd denk ik dat je dan beter geen vergoeding kan gaan vragen, ik zou zelf niet willen dat iemand die er nog niet veel ervaring mee heeft met mijn moeilijke paard gaat aanmodderen. Misschien een goed plan om eerst te observeren bij die mensen wat er mis gaat en dat mee te nemen in de lessen die je gaat volgen? :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:13

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 13:17

-
Laatst bijgewerkt door FahyaFemke op 13-11-11 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:23

Je wilt niet weten hoe vaak er mensen toesnellen om te helpen bij het trailerladen, al dan niet met bruut geweld. Trek je handen er van af, ga zelf leren en ga pas proberen te helpen als je er

A) Om wordt gevraagd

en

B) Zelf voldoende kennis in huis hebt.

(PS: e-book trailerladen van Eddy Modde is gratis , maar als jij 50 Euro wilt uitgeven voor een cursus mag dat natuurlijk altijd, het is jouw geld)
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 13-11-11 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:24

Cassidy schreef:
Je wilt niet weten hoe vaak er mensen toesnellen om te helpen bij het trailerladen, al dan niet met bruut geweld. Trek je handen er van af, ga zelf leren en ga pas proberen te helpen als je er

A) Om wordt gevraagd

en

B) Zelf voldoende kennis in huis hebt.

(PS: e-book trailerladen van Eddy Modde is gratis hoor...)

Juist, dat is precies wat ik wilde verwoorden!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 13:26

ik gebruik absoluut(!!) geen bruut geweld, werk volgens de Natural Horsemanship methodes, en het doel van dit topic te openen loopt de verkeerde kant op, want ik wórd ook gevraagd voor dit soort problemen en ben mijn kennis aan het verruimen en nu is het net of ik 'aanmodder'.

bedankt voor het advies van het gratis Ebook van Eddy Modde, ik had alleen die online videocurus van 50 euro gevonden op internet! Dat is meer een vervolg misschien?

cissy

Re: trailerladen cursussen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:50

Alleen een online cursus van 50 euro gaat jou niet leren trailerladen, ik heb al diverse cursussen gevolgd (oa bij Eddy, maar ook bij Annemarie en nu bij Petra) maar dan begint het pas!

Zaak is om zoveel mogelijk te leren over waaróm paarden niet trailerladen en de verschillende karakters leren kennen. Elk karakter heeft zo zijn eigen aanpak en gebruik je de verkeerde aanpak bij het verkeerde karakter dan maak je het probleem alleen maar erger.

Daarnaast moet je nog veel leren hoe je jouw kennis kunt overdragen op de eigenaar zodat die als je weggaat ook zelf zijn/haar paard kan laden zonder jouw hulp. En dat laatste is nog wel het moeilijkste om te leren.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:00

Je kunt ook een trailerlaadcursus volgen bij emiel voest, maar dat is meer op je eigen paard gericht ;)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 20:28

milan en cissy bedankt voor je reactie! het kennis overbrengen op de eigenaar is inderdaad een vak apart, maar dat probeer ik in al mijn lessen natuurlijk ook al zo goed mogelijk te doen, en dat is per klant ook weer verschillend hoe je dat doet!

Fijn dat je ook ervaring heb bij Eddy en Annemarie. En ik zeg ook zeker niet dat ik na één cursus maar alles heb geleerd, maar ik moet wel er bij zeggen dat ik niet op 0 begin dus dat is wel in mijn voordeel :)

Maar ik ben erg benieuwd en heb er zin in!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:49

De cursus trailerladen bij Annemarie is wel een aanrader om mee te beginnen, niet de beginners cursus maar de gevorderden (heette indertijd expert cursus maar nu geloof ik anders).
Dan krijg je in 2 dagen tijd, met 5 andere cursisten, zo'n 6 probleempaarden te laden en dan wordt je opgesplitst in twee groepjes en ga je met Annemarie en Karel aan de slag om een case te maken met zo'n paard.
Je leert een plan maken, dat ten uitvoer te brengen en het paard te laden. De groepen en paarden wisselen onderling meerdere malen zodat iedereen met alle paarden werkt en veel leert.
Dat is aanpoten kan ik je vertellen! je bent half uitgeteld na die 2 dagen maar het is wel heel leerzaam!
Het is wel zaak dat je hier niet als gehele beginner aan begint want dat houdt erg op en als je al dingen weet van Monty Roberts zijn trainingswijze is dat een pré.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:55

Het vervelende van al die goeroes op gebied van paard op trailer zetten is dat ze heel veel gebruik maken van hekken.
Kom maar eens langs bij mij en ik laat je zien hoe hier een paard op de trailer gezet wordt.
(helaas geen paard aanwezig wat weigerd)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:28

Al die goeroe's maken heel veel gebruik van hekken?
Ik heb Parelli en Anderson dat nog niet zien doen....

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:31

Emiel gebruikt ook geen hekken hoor?
Naar mijn weten alleen monty roberts/annemarie van der toorn...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:33

Cassidy schreef:
Al die goeroe's maken heel veel gebruik van hekken?
Ik heb Parelli en Anderson dat nog niet zien doen....

En ben jij ook in real life aanwezig geweest bij de Parelli en Anderson ??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:38

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:20

Voorlopig werkt de manier van paarden op de trailer krijgen, hier op mijn stal heel goed.
En daar heb ik al die goeroes niet voor nodig.
Lukt het mij niet, dan komt een van de verzorg meiden met een ander systeem.

Resultaat, paardje loopt de trailer op.
Stang er achter en klep dicht.

En na het kijken van de diverse filmpjes.
Mijn broek zakt af.
Al die paardjes zijn gewoon bang, wat overkomt mij.

Als jij daar je paarden omgang op baseert dan ben je wel heel erg verkeerd bezig. :7

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:37

Alle filmpjes afgekeken? Heb je snel gedaan.

En is dat wat je ziet echt pure angst, of zit er ook een gebrek aan opvoeding bij? Een paard dat de persoonlijke ruimte van de persoon op de grond niet respecteerd, zonder dat je ook maar in de buurt komt van een trailer, heeft een opvoedingsprobleem. Op het moment dat jij wildvreemde paarden gaat helpen en daar mee te maken krijgt, moet je daar eerst doorheen.

En als het om je eigen paarden gaat, kun je over het trailerladen (en de basisopvoeding) wat langer doen en het in etappes op gaan splitsen. Desnoods 25 verschillende wegen bewandelen met verschillende verzorgers. Geen haan die daar naar kraait.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:46

Trailerladen is vooral veel geduld en vaak oefenen. Liefst het paard positief belonen dmv clickertraining.

Het is echt niet zo ingewikkeld als die cursussen doen voorkomen met lichaamstaal bla bla bla.

Als een paard de trailer gaat zien als snoepjesautomaat worden ze positief gestimuleerd :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:09

Je kunt het met snoepjes oplossen, of idd met een clicker. Of je kunt een paard leren dat, als hij de trailer niet in wil, hij aan het werk wordt gezet, en de trailer zelf een rustmoment betekent.

En als je heel veel tijd hebt, kun je ook kijken hoe het paard reageert als je hem in de trailer voert. Als je hem alleen maar in de trailer gaat voeren, is het ook snel genoeg opgelost.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:11

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 23:39

Ik heb het gratis Ebook van Eddy Moddy nu uit. en wil graag zijn online videocursus ook kopen hoor cassidy, voor die 50 euro. Hij geeft het vaak genoeg aan in het Ebook dat hij hier nog meer in zal uitleggen en dat zoek ik :j

Ik heb het eerste filmpje gezien nu, van Anderson. Ziet er heftig uit, maar mét resultaat. Het lijkt me wel dat dit ietsje rustiger kan wellicht?
Laatst bijgewerkt door FahyaFemke op 14-11-11 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:44

Filmpje van Anderson is work in progress en geen gelikte demonstratiefilm. Zoals je misschien kunt zien heeft paardlief de neiging om over hem heen te walsen, en ik kan me voorstellen dat je dan wat duidelijker in moet grijpen om door te dringen en je persoonlijke ruimte te bepalen. Stukje aan het begin (dat ook A. in de trailer staat te sjorren) had van mij niet gehoeven , maar hey, toeschouwers willen geentertaind worden.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 00:12

ik heb het gezien ja, dus dat is logisch tik - wegwezen dat mag niet. maar zodra het goed is, is het goed toch? en hij is nogal corrupt in zn bewegingen, trekken aan het touw? ik zeg niet dat het slecht is, het is heel mooi om te zien want het werkt!

ieder zn methode ook, toch? de ene vind Monty Roberts geweldig, de ander vind het niet kunnen....

Ik ga morgen de andere filmpjes bekijken, nu maar eens naar bed :)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 00:51