[AR] Onze eerste AR-ITP

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Onze eerste AR-ITP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:31

Eerst was er: [AR] Zou het?
En vandaag het vervolg. En ik heb zelfs wat foto'tjes kunnen maken!
Niet alles ging geheel vlekkeloos, maar waar het moest gedroeg hij zich zoals het moest. Ik blijf het een gek beest vinden :+
Er is nog heel wat werk aan maar ik heb wel het idee dat dit hem wel ligt .. voor zolang het duurt :')
Dus .. het begin is er .. waar we eindigen kan ik nu nog niet zeggen :Y)

1. Hij had er zin in }:0
Afbeelding

Omdat ik voor het eerst met de lange teugels bovenaan ging lopen wilde ik eerst even oefenen, had geen zin om naar de bak te lopen dus ik dacht dat het veldje tegenover z'n weide ook wel kon. Dat ging goed .. in het begin .. en toen kreeg hij ineens door dat we echt wel dressuurachtige dingen aan het doen waren en toen was het gedaan }:0

2. Rechtsom
Afbeelding

3. Linksom
Afbeelding

4. Halthouden (hij let niet op mij hoor :+ )
Afbeelding

5. Even niks doen
Afbeelding

6. Vinden we het leuk?
Afbeelding

7. :j Heel leuk :D
Afbeelding

Even staan twijfelen, maar toch besloten het bos in te gaan .. al was het maar gewoon een stukje achter de weiden om (komt nooit iemand) en desnoods ging ik er gewoon naast lopen ... Maar dat was niet nodig, éénmaal het bos in gedroeg meneer zich perfect! Reageerde op iedere (lichte) aanwijzing, reageerde soms zelfs op mijn gedachten! Dus dat klein rondje is toch een serieuze ronde geworden, en wat hebben we genoten :D

8. We zijn vertrokken!
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11. Joh, baas, kom je nog? Dat stilstaan is maar niks hoor, vooruit moeten we!
Afbeelding

12.
Afbeelding

13. :D
Afbeelding

14. En schuin parkeren zit er ookal in :Y) (ik was even gestopt om achter mij te kijken, was een erg mooi pad, en toen ik omkeek stond hij daar zo te staan :+ )
Afbeelding

Bedankt voor het kijken!
Foto's zijn niet heel denderend, maar jullie snappen wel dat dit een beetje moeilijk was, had nogal veel in mijn handen _O- Maar ik vond het toch leuk ze even te laten zien :Y)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:37

Ziet er leuk en vooral heel erg ontspannen uit :j
Wel vind ik dat je érrug ver van je paard af loopt, je zou er echt een stuk dichter achterop/naast mogen lopen, dat stuurt ook veel prettiger. En mis een menzweep op de foto's, misschien is die wel buiten beeld want 2 leidsels + zweep + camera is ook wel erg veel in je handen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:44

Nog dichter? :+ Loop je eigenlijk op dezelfde afstand als dat je op de wagen zou zitten? Of is het zo dat je al lopend dichterbij moet gaan lopen? (ik heb geen flauw idee op wat afstand je op de wagen zit :o Ga morgen voor het eerst op een wagen zitten :') ).
Een menzweep heb ik nog niet, omdat dit echt van het ene moment op het andere ontstaan is ([***] heeft besloten dat hij zo beter wil luisteren dan bij alle andere dingen die ik probeer :+ ) en die had ik dus niet standaard liggen. Ik heb wel een longeerzweep mee, erg onhandig maar wel behulpzaam voor nu, maar die hangt dus buiten beeld :j Al had ik 'm wel nog in mijn hand :Y)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:50

Afstand pony-wagen varieert, ligt ook aan de wagen zelf. Maar laten we het er op houden dat wagens er zowiezo een stuk dichter achter zitten ;)

Het handigste met lange lijnen is dat je er echt vlak bovenop loopt, bijna tegen de kont aan, en dan iets aan de zijkant (zodat je hem niet op z'n hakken trapt en dan zit je bovendien niet écht recht achter z'n benen).
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 12-11-11 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Onze eerste AR-ITP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:53

Ok, dan ga ik dat volgende keer eens doen :j Ik ken er dus niks van, wat we nu doen heb ik gewoon zelf opgebouwd (doe veel met hem qua grondwerk enzo dus van daaruit is het allemaal ontstaan) maar binnenkort gaan we echt lessen nemen. Als we echt verder gaan wil ik het wel goed doen natuurlijk ;) Maar zo op wandel met de lange lijnen kan ik niet veel verkeerd mee doen denk ik, behalve dan er veel te ver achter lopen blijkbaar :))

Heb je toevallig een idee hoe het aanpakken met je lange lijnen waar je dan een stuk overschot van hebt? Want daar zit ik ook nog mee te sukkelen, haha.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:05

Tsja, dat is altijd ehm, lastig, hahaha. Ik gebruik daarvoor meestal mijn leidsels, hou je ook wel iets over maar niet zoveel dat het op de grond hangt.
Met 2 longeerlijnen of van die lange touwen zal je het toch een beetje moeten 'oprollen' denk ik, net als je bij longeren doet. Natuurlijk niet rond je hand wikkelen, maar dat spreekt voor zich lijkt me.
't is handiger als je daar wat kortere leidsels/touwen/of iets voor gebruikt, anders zit je idd met een behoorlijk overschot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:18

Hmm, leuk :+
Heb deze touwen net gekocht als zijnde 'lange lijnen', dus geschikt om achter je paard te lopen à la mennen ... Maar dan zijn ze blijkbaar toch wat te lang :+ Dan heb ik een probleem :') Heb vandaag op de plaats waar ik ze vast had een knoop gemaakt en dan had ik het uiteinde ook nog vast, ging wel, maar is toch niet super :')

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:20

Iets extra ruimte is natuurlijk altijd handig, maar als je echt gigantisch veel leidsel over hebt vind ik dat persoonlijk alleen maar irritant, maar dat verschilt natuurlijk ook per persoon.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:21

Super!! Leidsels zijn ook niet gek duur hoor, die kun je vast wel lenen van de stal eigenaren toch??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:27

Kan ik inderdaad ook wel eens vragen :j Ga ook eens vragen of ik een menzweep van hun mag lenen. En als dat dan goed gaat (wat vast zo zal zijn) zal ik eens rondkijken voor eigen leidsels en een menzweep :Y) En dan gebruik ik deze maar voor het dubbele longe werk, zijn toch lang genoeg :+

linnebill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:32

Ziet er fijn en ontspannen uit!
En wat een leukerd!! :D
Fijn hoofdstel ook he! Ik ben dr helemaal gek van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:59

Dank je wel :D
Hoofdstel was vooral duur :+ Maar verder ook wel fijn :j

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 01:07

Wauw!
Ziet er kei relax uit!
Die foto wanneer hij omkijkt :D :D :D Geweldig :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 01:21

Dank je wel :D
Was echt een heerlijke wandeling :j Merkte wel dat er uiteraard nog training nodig is, maar eigenlijk deed hij het super en het was net alsof hij met een doel liep zeg maar, alsof dit was hoe het hoorde te zijn. Echt gek :+ maar heel ontspannend :D

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 01:44

Wat is hij schattig :')
Ik vind je foto's echt geweldig! Volgende stap, koets? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 01:47

Whaha, volgende stap is hetzelfde met beter materiaal.
En daarna het tuig en daarna iets slepen (of kan slepen ook met deze uitrusting?) en nog heel hard werken aan het sturen & reageren & dat soort spul en dan misschien een wagentje erachter, met daarop & erbij een aantal kundige personen. Maar dat is nog niet voor morgen :+ :))

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 01:48

Nou, anders ziet je beest het ferm zitten :')
"Kom je nou al met die wagen of hoe zit dat?"

_O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 01:50

_O- Dat idee geeft hij mij ook, dat ik hem zo voor de wagen zou kunnen knopen en dat het wel goed komt :+
Maar dat ga ik wijselijk toch maar niet doen :') Durf ik toch net niet :')

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:15

[***] schreef:
En daarna het tuig en daarna iets slepen (of kan slepen ook met deze uitrusting?) en nog heel hard werken aan het sturen & reageren & dat soort spul en dan misschien een wagentje erachter, met daarop & erbij een aantal kundige personen. Maar dat is nog niet voor morgen :+ :))

Nee, voor slepen heb je sowieso een borststuk nodig en strengen ;) ze moeten trekken met de borst, niet met het schoftstuk !

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:21

Heey wat leuk!

Voor het lange lijnen voldoet een dressuur zweepje (of takje..) ook prima hoor! Lekker door oefenen! Veel voelen en een lesje kan natuurlijk nooit kwaad. Super dat hij het zo lekker deed :D

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 13:22

Leuke foto's heerlijk koppie heeft ie om naar te kijken hij lijkt er echt plezier in te hebben ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 13:36

iti schreef:
[***] schreef:

Nee, voor slepen heb je sowieso een borststuk nodig en strengen ;) ze moeten trekken met de borst, niet met het schoftstuk !

:oo _O- :o :o Je hebt gelijk :Y)

@ ZJ : ja, als ik er dichter op ga lopen zal dat inderdaad ook wel lukken :j Komt wel goed :)

@ L_Rivaldo : dank je wel :D Zou je denken dat hij er plezier in heeft? Ben benieuwd hoelang het blijft duren :Y) :))

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:22

Hahaha :) Geeft niks hoor :) slepen zijn de meningen erg over verdeeld :) je kunt ook het paard een borststuk omdoen, strengen eraan, deze aan elkaar vastmaken met bijv een beugelriem en dan iemand met zn volle gewicht erin laten "tegenhangen".

Slepen kan wel, ik heb het met een band gedaan, maar het risico bestaat wel dat ze in/door/op de strengen gaan staan en hierdoor kunnen rare taferelen ontstaan. Maar als je het goed doet, en je paard is voldoende voorbereid, ben ik ervan overtuigd dat dit wel goed gaat.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:39

Leuk ponybeest! Dat je veel grondwerk met hem doet, is duidelijk te zien. Zoveel rust geeft moed voor de toekomst. Ga zo door, dan is een 'wagen-erachter-knopen' vanzelf een stap die je ongemerkt neemt. natuurlijk wel met beleid en hulp. Maar dat heb je zelf goed door.
Wat een apart hoofdstel heb je daar. En leuke lijnen; zijn/blijven die dik of worden ze plat bij je handen? Is dat niet 'onhandig' ? (haha leuk woord)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:45

@ iti : mbt slepen ga ik er sowieso niet zelf aan beginnen, dat laat ik aan de mensen over die er verstand van hebben ;) Ik ga nu de komende tijd nog door met het gewoon zo aan de hand werken zeg maar, wat het bos in, situaties tegengekomen, etc. Misschien dat we hem eens het tuig aandoen (blijkbaar hebben ze daar nog een pony-tuig hangen wat ze ooit eens goedkoop hebben kunnen kopen, gebruiken ze voor de paarden daar op stal van mijn type te laten wennen, dus ideaal ;) ) en dan zien we tegen het voorjaar wel verder :)

@ Sandrina : Dank je wel :D
Hoofdstel is heel leuk, een rambo micklen :) En de lijnen blijven dik, maar zijn op zich niet erg dik, ik vind ze heel fijn vasthouden en ik heb hele kleine handjes ;) Alleen de overschot, daar zit ik wel mee te klooien _O- Ik heb ze nochtans als lange lijnen gekocht, om het mennen voor te bereiden (al wist ik niet dat ik ooit echt die plannen zou hebben, maar zo vanaf de grond leek me dat wel altijd al leuk ;) ), maar blijkbaar is het dus op die manier niet de bedoeling :+