[FOTO] Vrijheidsdressuur oefening/verbeterings topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

[FOTO] Vrijheidsdressuur oefening/verbeterings topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 20:12

:wave:

In dit topic kun je foto's plaatsen van je VD oefeningen.

De bedoeling is dat andere mensen dan gaan beoordelen wat er nog beter aan kan en waar op gelet moet worden.

- Houd het netjes!
- Meningen goed onderbouwen
- Duidelijke foto's
- Geen ruzie
- Alleen beoordelen als je weet wat er verbeterd kan worden
- Je bent dus niet verplicht te beoordelen

Dit topic is met toestemming van een moderator
Laatst bijgewerkt door NikkivanOlst op 08-11-11 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:24

Gaaf topic :)
Hoe zit het met de regeling van andere beoordelen? Minimaal 2 mensen die voor je hebben gepost? Lijkt me wel handig om zo'n regel in te stellen :)

Spagaat
Afbeelding
Compliment (heeft ze pas 2 keer gedaan, dus graag tips!)
Afbeelding

NikkivanOlst

Re: [FOTO] Vrijheidsdressuur oefening/verbeterings topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 20:30

Nee, die regel gaan we niet instellen, niet iedereen weet hoe alle oefeningen moeten ;) Je bent vrij om wel of niet te beoordelen :j

Spagaat ziet er netjes uit! De voorbenen mogen nog iets meer verticaal blijven, dus hij mag ietsjes kleiner :j

Compliment, het rechterbeen is mooi gestrekt en de ligging van het linkerbeen is ook netjes, bovenbeen goed verticaal op het horizontale onderbeen. De achterhand lijkt er ook goed onder te staan maar je paard staat wat scheef gebogen naar links, probeer dat wat rechter te krijgen. Ik weet niet of je nog veel helpt bij het compliment? Want dan is het logisch dat hij linksgesteld is. Dat kun je eruit trainen door het compliment op zweepcommando te gaan zetten en dus je paard recht te stellen voor je het compliment vraagt :)

Chantal33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:02

Ik ga mee met de gene hier boven me
laatste oeffening staat je paard wat scheef maar kan ook door de foto zelf komen omdat ie niet uit een goede postief is genomen!

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:28

Wat een leuk topic.

Bij bovenstaande foto's ga ik mee met bovenstaand commentaar. Let vooral op het recht houden in het compliment.

Hierbij dan 2 foto's van Jonas.
Eerste keer compliment.
Afbeelding

Zins kort op zweepcommando.
Afbeelding

mmarrjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:48

Hey, ik heb een vraagje, ik heb een veulen van anderhalf en die kent al verschillende dingen, alleen hij denk als ik hem bij zijn borst aan raakt dat hij gelijk moet buigen, hoe kan ik dan beste reageren als dat niet hoeft
groetjes

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 21:49

@ Nelleke_H

Compliment is mooi! Achterhand staat er goed onder, rechts is mooi gestrekt en links mooi haaks :j

Klassieke buiging zou hij wat meer door zijn schouder mogen zakken, misschien wat steun geven met je hand op de singelplek?

mmarrjolein schreef:
Hey, ik heb een vraagje, ik heb een veulen van anderhalf en die kent al verschillende dingen, alleen hij denk als ik hem bij zijn borst aan raakt dat hij gelijk moet buigen, hoe kan ik dan beste reageren als dat niet hoeft
groetjes

Dit soort dingen moet je hier niet posten ;)
het is een foto verbeteringstopic

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:00

Heb idd ook de indruk dat compliment bij ninajojo wat scheef is, of is het omdat ze met haar hoofd richting voertjes gaat? :P
Meer ken ik er niet vanaf om te beoordelen.

Ik wist trouwens niet dat het de bedoeling was dat de voorbenen recht onder het lijf bleven bij spagaat?

Hier Yin haar compliment!
Afbeelding

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 22:07

Dat is een heel mooi compliment :D
De achterhand zou er nog een tikkie meer onder mogen maar verder issie super :j

Ja, bij de spagaat horen de voorbenen recht onder het lichaam te blijven en de achterhand gestrekt :)
Beetje zoals dit, maar hier is het buitenvoorbeen te ver naar voren
Afbeelding

Mijn verzorghafje in de klassieke buiging, verbeterpuntjes?
Afbeelding

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:13

Heuh,
de 2 achterbenen naast elkaar? :P

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 07:09

Pure interesse,

VisibreTeam schreef:
Ja, bij de spagaat horen de voorbenen recht onder het lichaam te blijven en de achterhand gestrekt :)

Waarom?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 07:36

Spagaat en compliment zien er goed uit.
Indd zoals je zegt alleen de voorbenen moesten dan naast elkaar.

Hier een foto van mijn haf
Afbeelding
Helaas blijft hij zijn hoofd tussen de benen stoppen.Ik weet dat dat niet hoort en gevaarlijk kan zijn maar Ik krijg dat er maar niet uit. Iemand tips? Ook zou ik graag naar zweepcommando gaan maar weet niet hoe ik dat aan moet pakken

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 09:01

Ash_ Als ik jou foto zie is het niet alleen dat ze het hoofd tussen de benen stopt. Ook haar gestrekte been moet voor meer gestrekt die ligt nu in een hele rare kronkel..

Doe je het compliment vanuit een spagaat of gewoon staan houding? Ik raad je aan het vanuit de spagaat te doen dan hebben ze meer ruimte om op een goede manier naar beneden te komen. Verder voer je haar zo te zien onder haar buik ook zit zou ik niet meer doen. Ja lokt haar dan zelf met haar hoofd tussen haar benen. Voer voor de borst of als je een clicker gebruikt pas als ze weer op gestaan is.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 10:22

Vanuit de staande houding. Probeer het nu meer vanuit de spagaat te doen maar dit vind hij nog erg moeilijk.

Voer heb ik wel eens geprobeerd voor zijn borst maar dan krijg ik hem niet in compliment. Dan aast hij alleen op het snoepje. Clicker doe ik pas als hij staat en ook dan pas krijgt hij het snoepje

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 10:27

Dan zou ik eerst gaan werken aan het nut van de clicker. Die is juist om het goede moment te belonen. Dus op het moment als hij in het compliment is. En dan kan je dus als hij staat nog zijn beloning geven.

Als hij in het compliment gaat en hij is goed klik jij dan weet je paard dat dat goed is. Als je achteraf klikt beloon je dat die weer staan. Hiervan uitgaande blijft die dus ook niet in het compliment en heeft hij snel de neiging weer op te springen omdat die dan een beloning krijgt.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 10:28

Ja precies. Klinkt nu indd logische. Ga ik dat eens proberen dadelijk. Bedankt :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 13:27

ash_ compliment van jou kan idd wat meer ruimte gebruiken :j oppassen met de omknakkende koot, kan lelijke blessures geven...

H_Nalanta,
Omdat dat volgens de boekjes de correcte spagaat is :')
Waarom weet ik ook niet. Maar het lijkt me persoonlijk ook prettiger voor een paard, als hij helemaal wijd gespreid staat kan hij op gladde ondergrond makkelijker wegglijden. En met de voorhand verticaler rek je de rug spieren meer op, anders gaat een paard in de rug doorzakken met de spagaat.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:34

Heb besloten een lesje VD te nemen om wat verder te kunnen komen met hem.

Ben benieuwd :d

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:02

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:10

Ik denk bij de spagaat idd de voorbenen nog wat meer onder het lichaam..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:19

VisibreTeam schreef:
H_Nalanta,
Omdat dat volgens de boekjes de correcte spagaat is :')
Waarom weet ik ook niet. Maar het lijkt me persoonlijk ook prettiger voor een paard, als hij helemaal wijd gespreid staat kan hij op gladde ondergrond makkelijker wegglijden. En met de voorhand verticaler rek je de rug spieren meer op, anders gaat een paard in de rug doorzakken met de spagaat.

Welk boek dan?
Ik heb het nog nooit gelezen/gehoord namelijk. En als een paard plast staan ze vaak ook niet nog met de benen onder het lichaam..

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 23:25

Kijk eens goed naar een foto waar een paard met beide kanten diagonaal staat en een foto waar de voorbenen verticaal staan.

Neem deze mooie spagaat van Nibbit
Afbeelding

Hier zie je dat de lijn rug/achterhand mooi gestrekt en recht is terwijl hij met zijn voorhand mooi balans houd in de rest van zijn lijf.

Afbeelding
Geen idee van wie deze foto is though :x

Maar hier krijg je al gelijk een gevoel van onstabiliteit bij, de rug word echt een halve cirkel en dat kan gewoon niet goed voor de spieren zijn :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:28

Vind ze bij Nibbit anders ook niet helemaal onder z'n lijf staan hoor. :P
Maar ben het er inderdaad wel mee eens dat het bij de tweede foto iets te overdreven is.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:29

Ik denk dat het per paard ook wel verschilt.. Het ene paard leunt liever op de voorbenen (dan staan de voorbenen er onder)
en het andere paard liever op de achterhand zodat de voorhand wat verder naar voren geplaatst kan worden.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 23:30

Ik 'denk' dat het gewoon beter is en meer spieren betrekt wanneer de voorbenen verticaal staan. want dan MOET het paard zijn rug en achterhand spieren strekken. Als de voorbenen meer diagonaal staan krijg je al gauw het overstrekte en het wegdrukken van de rug. Lijkt me.