[AR] Zou het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zou het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:14

Zou het dan toch kunnen dat ik iets gevonden heb wat mijn pony écht leuk vindt?
Zou hij dan toch een karrenpony worden?

Mijn moeder ziet het al niet zitten ('je hebt een zadel, je moet gewoon op je pony rijden') :')
Maar ik wel, en pony ook, denk ik, en op stal al helemaal (eigenaars mennen zelf dus zijn altijd blij met meer interesse :Y) ).

Kleine situatieschets, ik heb 2x met de dubbele longe gewerkt (zijn eigen lange lijnen, dus geen echte longeerlijnen) en ben toen 2x van de roundpen terug naar de poetsplaats gegaan, dat is wat.. 25 meter ofzo? Klein stukje maar. De eerste keer wat zoekend maar ging eigenlijk gelijk goed. Afgelopen zondag wilde ik weer met de dubbele longe werken en ging dan van de poetsplaats naar de roundpen. Dat ging zo goed dat ik bij de roundpen even heb staan twijfelen, maar toen toch rechtdoor ben gegaan, het 'bos' in ... (stal ligt midden in het bos, een paar rustige straten en verder dus bos). Man, wat liep ie super! :D We hebben gestapt en stukjes gedraafd, op een bepaald punt waar we altijd naar links gaan wilde ik eens rechts en daar moest ik nog maar aan denken of hij ging al! :oo Voetgangers tegengekomen, fietsers tegengekomen, auto's, andere paarden, ... nergens gaf ie om, het was alsof hij een doel had :Y) Alleen grasjes, die waren af en toe té verleidelijk :)) maar dat komt ook wel goed :+ Het was echt zo'n leuk gevoel, hij reageerde super goed en leek echt zoiets te hebben van 'dit is het baasje, dit wil ik doen', normaal reageert hij niet zo super goed :+

Dus toen zei ik tegen mezelf: [***] gaat menpony worden ...
Gisteren op stal gevraagd of zij lessen gaven, zij kunnen me in ieder geval de basis bijbrengen en dan kan er op termijn een lesgever naar daar komen voor de rest. Zaterdag gaan we eens een stukje het bos in met 1 van hun paarden (heb buiten een stukje in Brugge eigenlijk nog nooit op een wagen gezeten _O- ) en mag ik ook een stukje zelf mennen (paard reageert toch vooral op stem van de eigenaar, dus ideaal :)) ).

Ben benieuwd ... mijn karrenpony :Y)

Afbeelding

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:16

het zou natuurlijk gaaf zijn om dit zo ontdekt te hebben!!
succes!!!

NiKip

Re: Zou het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:20

Wat gaaf joh! :)
En zo te lezen ga je het ook erg goed aanpakken :j

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:38

Mennen IS gewoon erg leuk :j ! Ideaal om een veelzijdige pony te hebben, dus ik zou het zeker overwegen.
(Bedenk wel dat je een behoorlijk spaarpotje moet aanleggen. Wagen, tuig, lessen; het is zeker geen goedkope hobby ;) .)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:31

wat leuk!
en gewoon gaan doen hoor.

@Gem
tuig is niet duurder dan een zadel en lessen hoeven ook niet duurder te zijn dan onder het zadel. Kar kan ze misschien wel lenen van waar ze op stal staat helemaal in het begin als het uitproberen is.

TS: gewoon lekker gaan doen, en goed dat je hulp hebt en ook eerst gaat leren mennen. Veel plezier en succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:13

Dank jullie wel :D
Het kostenplaatje heb ik nog niet naar durven kijken inderdaad :)) maar dat is ook allemaal voor in de toekomst. We kunnen voorlopig al verder met onze lange lijnen voor de basis en ze zeiden ook van 'als je dan de basis hebt doen we eens echt tuig aan' enzo, dus ik mag dat allemaal wel eens van hun proberen denk ik. De instructeur heeft zelf een tweewieler die ze altijd een paar keer proberen voordat je pony voor een echte wagen gaat zeg maar etc. etc. We zien wel hoe het loopt, ik laat het over mij heen komen, nu in de winter oefenen op het sturen enzo, en eens te voet het bos in en dergelijke, misschien na een tijdje al wat slepen en dan in het voorjaar de rest .. tijd zat :) Eerst maar eens zelf op die kar gaan zitten zaterdag, misschien is de goesting dan al over :Y) :)) En uiteraard wat leesvoer opzoeken en wat rondkijken enzo :Y)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:39

[***] schreef:
Eerst maar eens zelf op die kar gaan zitten zaterdag, misschien is de goesting dan al over :Y) :))

Ik geloof er geen moeeeer van :D :P !

Suikermeisje: uiteraard kun je de spullen in het begin vast wel lenen, maar mijn persoonlijke ervaring is dat ik dat niet te lang wilde doen. Je bent verantwoordelijk voor de dure materialen die je van een ander leent, en zal toch op moeten draaien voor de eventuele schade.

Maar [***]: go for it, het is gewoon hardstikke leuk :j .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:44

Whaha ok, misschien ook niet :')
Wil vrijdag met die van mij nog eens wat in de bak oefenen (de stuurkunsten zeg maar, heb leuke pionnen staan, tussen balkjes door, ...) en dan als afsluiter nog een rondje 'bos' .. Ben benieuwd, als hij het dan ook nog super doet dan gaan we er echt voor gaan! Want meestal is het de 2e keer al een heel stuk minder met z'n enthousiasme := _O-

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:45

Hij heeft er wel de bouw voor! ik vind t een heeele leuke pony!

Ik heb er eigenlijk best lang om mijn ingereden verzorgtink voor de kar te beleren.. heeeel veel langelijnen en goed de stemcommando's erin rammen :) figuurlijk natuurlijk.. niet haaasten !!!

Mag ik nog vragen wat voor ras het is? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:50

Ja hé? Vonden ze op stal ook :Y)
Ik merk wel dat ik heel veel profijt heb van al het werk op de grond dat ik de laatste jaren met hem heb gedaan, stemcommando's enzo zitten er super in (toch stap, draf, galop, halt en achterwaarts), ik ga nu nog oefenen op links & rechts, dat deed ik altijd met wijzen maar dat is niet zo handig als je erachter loopt :+ :)) Of zijn daar ook allemaal speciale regeltjes voor waar ik rekening mee moet houden?

En verder heb ik tijd zat :j Ik zeg nu wel van nu oefenen en dan in het voorjaar richting de kar, maar als we dan daar niet klaar voor zouden zijn oefenen we gewoon nog fijn verder hoor, geen probleem mee :) Het is een New Forest trouwens :)

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:00

Geen regeltjes die ik weet iig.. :) de HO vind ik zelf wel heeeel belangrijk, die zat er dan bij mijne ook wel heeel goed in, moet je erg voorzichtig mee zijn.

Ik zou je toch wel met klem adviseren om ook met een ervaren paard te gaan lessen als je die mogelijkheid hebt, in een (geschikte) bak of een weiland waar je goed kan leren sturen. Ik heb menles vanaf april en heb jjjjaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren paardgereden, maar dat is toch heeeel anders hoor.. :)

Oh, wel een mooie forse NF :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:07

Ok :)
Ik ga inderdaad vragen (als het me allemaal meevalt :+ ) of ik ook af en toe eens wat met 1 van hun paarden mag oefenen, om het inderdaad zelf goed te gaan beheersen :j Zij gaan ook helpen met mijn pony, dus zij gaan ermee aan de slag en dan kan ik daarna het aangeleerde oefenen enzo. Weet nog niet precies hoe en wat, maar dat komt wel goed, zij hebben ervaring :)

Haha ja, mooi fors kan je het ook noemen :))
Neen, het is inderdaad nog een oud type New Forest :j Ook een beetje te dik, maar daar zijn we aan het werk mee, vind dat hij er al beter uitziet, wat strakgelijnder zeg maar, dus denk wel dat er vooruitgang in zit :)

Iets wat me zo ineens te binnen schiet .. Als je kijkt naar paarden die voor de wagen lopen dan lopen de leidsels boven op hun rug, de achterhand wordt zeg maar begrenst door de lamoenen (toch? :o ). Hoe ik zondag naar buiten ben gegaan is met een longeersingel en dan de lange lijnen langs de zijkant, dus had ik van die lijnen de begrenzing (wat wel hielp als hij grasjes wilde gaan zoeken :P ). Maar kan ik zo nog verder blijven oefenen? Of is het beter om de lange lijnen bovenop te leggen?

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:20

Ik zou idd een schoftstuk of longeersingel erop leggen, en hier de leidsels of dubbele longes doorheen doen.. ook vast leren om een zweep in je rechterhand te houden, dit kun je het beste oefenen met een echte menzweep. Dit omdat deze niet zo zwaar zijn en het touwtje/pluimpje niet zo lang is. Hiermee kun je hem dan lichtjes corrigeren als hij afdwaalt, door bijvoorbeeld zachtjes met het touwtje over zijn linker/rechterbil te gaan zegmaar, snap je wat ik bedoel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:23

Maar die dan bovenop erdoor doen bedoel je? Want ik doe ze er nu al door, maar langs de zijkant :)

Ik ga inderdaad eens vragen of ik eens een menzweep mag lenen :j Ik had vorige keer mijn longeerzweep bij (die de helft van de tijd achter mij aansleepte door de bladeren heen, lekker veel geritsel waar hij zich helemaal niks van aantrok, zalig :D ). Heb ook wel eens gekeken voor een menzweep in de winkel (had ik een voorgevoel? :)) ) maar die vond ik toch wat prijzig om zomaar mee te nemen om eens te proberen :+

Denk ook te snappen wat je bedoelt :j

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:32

Bovenop idd :) ze kosten iets van 12 euro bij EJ, dus prijzig? valt wel mee!

Daarbij wil ik wel zeggen, dat ik vind dat je het beste met een ongebroken trens of een andersoortig ongebroken bit kunt gaan mennen, tenzij je bitloos wilt :)

Met mennen heb je altijd druk op de teugels. Omdat je vaak meer druk erop hebt dan je hebt met t rijden, gaan enkel gebroken bitten in een punt staan en dubbelgebroken bitjes krijgen een notenkraker effect. Daarbij ligt een ongebroken bit stiller in de mond en is het bit zo scherp als de hand van de menner! ik wens je echt heel veel plezier, hoop dat je wat aan mn tips hebt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:40

Oh, ik heb 25 euro in gedachte, dus vandaar :+ Misschien eens ergens anders kijken dan, of misschien herinner ik het mij wel verkeerd, kan ook :+

Ja, dat is nog zoiets wat ik nog niet goed weet en over aan het denken was (als in: problemen voor later, haha) ... Gaat bitloos gewoon? Die van mij kent namelijk niks anders. Nuja, is 'vroeger' wel met bit gereden maar de laatste jaren niet meer, doe nu al een hele tijd alles bitloos en gaat even goed (zo niet beter) als met bit. Maar met mennen weet ik het dus niet. Als met bit beter/veiliger is wil ik dat natuurlijk wel doen, alleen zal de zoektocht naar een geschikt bit dan wel een hel worden := (moeilijke mond, wel gezond maar gewoon moeilijk gemaakt, haha).

En zeker bedankt voor je reacties :j Alle tips & info zijn welkom, kan ik alleen maar van leren :Y)

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:47

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:57

Thanks, ga het topic eens doorlezen :)
Ben een Belgje, dus andere winkels, maar zal hier vast ook wel wat vinden ;)

Goh, wat bedoel ik daarmee, moeilijk uit te leggen eigenlijk ...
Het lijkt zeg maar dat z'n mond te klein is voor z'n tanden & tong. De lippen & tanden sluiten niet heel op elkaar, aan de zijkant zie je regelmatig een stukje tong steken (terwijl hij gewoon in rust is). Moet eens zien of ik ergens een foto heb waar je het duidelijk op kan zien, dat is misschien makkelijker.
Anyway, ik ben hem beginnen rijden met bit, nu was het misschien niet de juiste maat, maar het enige wat ik mij herinner van met bit rijden is het werkelijk constant slaan met z'n hoofd en doordat hij zo met z'n hoofd bezig is vergeet hij vooruit te gaan :+ Eigenaresse zei dat dit kwam door de vliegen enzo, en daar is hij inderdaad ook gevoelig aan (heeft zomereczeem) maar sinds ik zonder bit werk is het wel een héél verschil. Dit heb ik duidelijk gemerkt toen ik nog eens met bit reed (had wat schrik door een gebeurtenis, dus gewoon voor tussen mijn eigen oren), dit heb ik na een kwartier van ellende eruit gegooid (had er nog een touwhalster onder) en toen ging het meteen een héél stuk beter .. Dus iets mbt het bit hindert hem, en ik denk dat dat door de constructie van de mond is, maar omdat het bitloos helemaal prima gaat heb ik eigenlijk nooit echt naar de oorzaak gezocht of gezocht of er een bit was wat misschien wel kon. Er is wel een tandarts bijgeweest enzo maar die zei dat z'n mond helemaal prima was (zeker voor nog nooit een tandarts gezien te hebben, hij moest alleen wat bijvijlen) en dat ik zeker bitloos moest blijven doorgaan als dat goed ging. Heeft volgens mij niet specifiek nog wat over de bouw ofzo gezegd, dus denk niet dat het zo erg is, vandaar dat het misschien wel kan met bit, maar dat is dus niet weet waar te beginnen zoeken :+

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:01

Nja, dat is vooral proberen. Als jij of anderen om je heen met bit willen mennen zou ik vooral proberenn proberen proberen. Bij mij zeiden ze ja een bokkebitje is het zachtste, maar Madelief gooide met alle macht haar tong over het bit en was alleen maar aan het schudden met haar hoofd, werd compleet hysterisch.. toen heb ik een liverpool met ribbels, pompwerking en beweegbare scharen geprobeerd, en dat vindt ze fijn want die kan ze bewegen in haar mond.

Ik denk alleen dat als je hem al zo lang zo rijdt en je hebt een goede rem op je kar, waarom niet? je hebt ook diverse bitloze hoofdstellen die op hun beurt allemaal anders inwerken. Misschien dat je dr dan alleen geen kleppen aan kunt zetten ofzo, maar ik heb me hier verder niet in verdiend. ik ben er iig van overtuigd dat als je hem heeeel goed aan de commando's hebt dat je de " rem " nauwelijks nodig hebt. Plus, als het paard aan de kletter gaat, gaat ie, met of zonder bit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:12

Ok, dan bekijken we dat nog wel :) Kan voorlopig wel zo verder hé :Y)
Heb ook nog even een foto, niet meteen het beste voorbeeld (het is met momenten ook een stukje erger) maar het geeft misschien een idee:

Afbeelding

Maar ik weet dus niet of het dat is wat hem hindert als hij een bit in heeft, of dat het gewoon geen goede maat was voor hem ofzo, dat kan ik niet zeggen :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:38

Heb even zitten lezen, wat leuk zeg!!!
Wij hebben een shet staan die niks wil, tot je er een kar achter hangt. Dan leeft het diertje opeens op. :oo
Overigens mennen we daar bitloos mee, en dat gaat perfect. Zij weet ook niet beter. :)
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:49

Oh echt? Leuk zo'n shet!
Is dat later gekomen, dus na het beleren, of was dat meteen al zo?
Ben benieuwd, ga met die van mij morgen het sturen enzo wat oefenen (in de piste) en dan in principe nog een rondje door het bos. En dan zaterdag voor het echie (niet met die van mij uiteraard) :Y) :))

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:01

We hebben eerst een keer mijn nichtje erop gezet, want wandelen vond het beest maar niks. Alleen zodra er dus iemand op zat was het opeens wel leuk. >;)
Maar goed het is moeilijk om een vast ruitertje te vinden, dus de week daarop maar voor de kar gezet (wel met voorbereiding en ervaren mensen met beleren erbij).
Jahoor opeens wou ze mee naar buiten, lopen, rennen, in haar eentje naar buiten, het kon niet gek genoeg. :')
En tegenwoordig vind ze zelfs longeren leuk. :roll:

Dus succes ermee, komt vast goed haha. :D

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 02:52

wellicht kan je tandarts je helpen met een geschikt bit voor je paard.
Mijn merrie werd eerst zonder verdoving aan haar tandjes geholpen ( ik had er nog niet zo heel veel verstand van) toen paste er ook geen bit in. Achterste kiezen kom je dan namelijk niet bij en als die niet goed sluiten kan de mond niet dicht..
Huidige tandarts heeft me super hard geholpen en nu loopt ze eigenlijk op alles wat niet te dik is :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:12

Hmm, ik kan het altijd eens navragen natuurlijk :j
Het is niet dat z'n mond niet dicht kan, of dat er geen bit in past. Het is gewoon dat als er een bit in zit dat hij enorm gaat schudden met z'n hoofd en echt met dat bit bezig is (in plaats van vooruit te gaan :+ ), wat hij zonder bit niet doet ... Dus vandaar ... Maar misschien paste het bit ook gewoon niet natuurlijk, heb ik verder nooit naar gekeken ... Maar ik ga het wel nog eens bekijken & navragen allemaal :j