Leren longeren tweejarige

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DeSprinkhaan

Leren longeren tweejarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 13:46

Ik ben begonnen mijn Cascade te longeren (enkel in pas). Toen iemand hem nog vast hielt, of naast hem meeliep luisterde hij braaf.
Nu ben ik hem alleen gaan longeren, iemand is wel altijd in de buurt. Hij luisterd ongeveer drie rondjes netjes, doet dan moeilijk met stoppen. Ik laat hem toch nog even lopen, maar zodra ik het stop-commando geef, gaat hij er in galop vandoor.
Ik ga een gedeelte van de wei wel afsluiten, zodat ik hem vast kan blijven houden, maar het probleem blijft.
Kan ik hem nu beter wat laten draven (hij wil immers niet stoppen), hem minder vaak laten stoppen, of heel streng zodra hij moeilijk doet met stoppen hem weer door iemand vast laten houden?

Alle tips zijn welkom.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:49

Waarom wil je een 2 jarige leren longeren is mijn eerste vraag?
Hoelang longeer je hem?

Een 2 jarige kan zich niet langer dan 10 minuten hoog uit concentreren. Waarschijnlijk verveelt hij zich daarbij ook nog of hij snapt je niet omdat je met je lichaamstaal wat anders zegt als met je stem.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:50

(even buiten het feit dat ik 2 jaar echt veel te vroeg vind om te longeren) Je jonge paard doet drie rondjes netjes wat je vraagt, wees daar blij mee. Na die drie rondjes is zn concentratie foetsie, daar ben je nou eenmaal 2 voor.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 13:52

Hij is 2,5 en hij vind het leuk (in iedergeval doet hij de keer dat ik bij zijn wei kom na het longeren heel happy naar me)
Ik ben echt niet van plan hem uren te laten lopen, niet meer dan 10 minuten (meestal maar 5).

Het signaal dat ik hem geef is altijd hetzelfde, met of zonder iemand naast hem. Ik heb persoonlijk het idee dat hij geen zin heeft te stoppen met lopen!

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:54

2 jaar is veel te vroeg, ben ik met de anderen eens. Vervolgens rijst de vraag of je paardje wel snapt wat de bedoeling is, en ook of jij wel snapt wat de bedoeling is. Als je lichaamstaal goed is zou hij niet moeten stoppen. Hoe sta je? Ontspannen, gespannen, welke hand voor, achter, hoog, laag, waar zijn je schouders, waar is je blik, loop je mee, naar voren, opzij, achteruit, praat je ook en hoe etc. AL die dingen hebben nl een directe uitwerking op je paard en dat vooral als hij nog onzeker en onwennig is, of erger, het gewoon nog niet snapt.
Wat voor signalen geeft je paard? Zie je die wel?
Vraag je zelf af of je met hem al zo aan de slag wil en oefen eerst op ervaren paarden, liefst met begeleiding!
edit: je zegt dat hij geen zin heeft om te stoppen met lopen maar wat bedoel je daarmee? Als je hem in de wei zet dan blijft hij ook rondjes rennen?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:55

Ineke2 schreef:
Waarom wil je een 2 jarige leren longeren is mijn eerste vraag?

Wellicht is het een KWPN hengst die ze wil voorbereiden op de hengstenkeuring?
Je wilt niet weten hoeveel 2,5 jarige (want daar praten we over) paarden worden gelongeerd.

Ik zie daar geen problemen in. Mits natuurlijk niet te lang en op een volte die groot genoeg is.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:55

2,5 is niet te jong hoor en zeker niet als je enkel stapt.

hasufel

Re: Leren longeren tweejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:58

ze stapt toch niet? Althans, het paard niet. Hard gaan op zo'n klein rondje is niet echt goed voor de benen. Ook een longe van 8 meter blijft een klein rondje...

en dat anderen ook hun paard al longeren... ook niet verstandig. Kun je niet beter met hem gaan wandelen? Wordt hij ook direct verkeersmak, beetje conditie, goede band met jou...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:59

Akhal_Teke schreef:
2,5 is niet te jong hoor en zeker niet als je enkel stapt.

En hoe is deze post een oplossing voor het probleem?

TS: afgezien van dat ik het ermee eens ben dat 2,5 veel te jong is, heb je al eens iemand die verstand heeft van longeren en van jonge paarden mee laten kijken? Wat zegt diegene ervan?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:01

Met 2,5 kan je best spelenderwijs af en toe een kwartiertje longeren aan een halstertje, dat doen wij met onze 2,5 jarige ook. Daar is op zich niets mis mee, als je maar heel rustig aan doet. Wat je wel goed in de gaten moet houden is dat ze inderdaad het concentratievermogen van een goudvis hebben en nog alles moeten leren. Je zal je dan ook meer moeten focussen op het aanleren van commando's in plaats van echt te willen longeren.

Zoals anderen ook al zeiden: let op je lichaamstaal, geef duidelijk waar je wilt dat hij naartoe gaat en vooral, beloon hem als hij het goed doet. Hij is nog jong en heeft geen idee wat van hem verwacht wordt, dus beloon hem zodat hij dat gaat snappen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:05

uryanne schreef:
Je wilt niet weten hoeveel 2,5 jarige (want daar praten we over) paarden worden gelongeerd.

Ik zie daar geen problemen in. Mits natuurlijk niet te lang en op een volte die groot genoeg is.

Iets in mij zegt dat dit zeker geen hengst is die word voorbereid op de keuring :n
dan weet je namelijk wel een beetje waar je mee bezig bent, aangezien dat ook nog eens goudgeld kost om er zoiezo alleen al aan mee te mogen doen. Dan zorg je wel dat je je zaakjes een beetje op orde hebt.

Daarbij "omdat anderen het doen is het goed?" :n

Je kunt veel verpesten met longeren van een (jong) paard. Beter rechtuit lopen, kilometers maken dan op een volte... Dan zou ik er (bij wijze van spreken) eerder op gaan zitten dan zo lang voordat je een paard zadelmak maakt te gaan longeren. Daarbij vergeten ook nog eens veel mensen dat een paard conditie krijgt van longeren. Als je iets niet wilt bij het zadelmak maken en verder beleren van paarden is het dat ze al een flinke conditie hebben!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:11

jeetje echt weer typisch bokt die zien liever dat paarden pas op hun 6de ergens gelongeert worden en bereden worden op hun 10de ofzo.

maar ff serieus bokkers open jullie ogen eens...westernpaarden worden vaak ook al op 2,5 zadelmak gemaakt. Dravers koersen soms al op 2,5 jarige leeftijd.

ik vind dat longeren niet echt kwaad kan zolang je t geen uren kan doen gewoon 10 minuutjes beetje rond rennen en heel veel belonen als hij t goed doet. verder tz heeft een pbtje en ga ik hier geen woorden neerzetten want bokt denkt enkel van ow jeej 2,5 jaar

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:17

NathalietjeB schreef:
maar ff serieus bokkers open jullie ogen eens...westernpaarden worden vaak ook al op 2,5 zadelmak gemaakt. Dravers koersen soms al op 2,5 jarige leeftijd.

Dat wil niet zeggen dat het goed is he, maar dan nog. Zoals ik zei dan ga je erop zitten (of met een sulky erachter bij dravers) dat is beter voor de benen dan rondjes lopen op een volte.

Ik heb mijn eigen pony ook zelf beleerd met 4 jaar. Met 3 jaar 1x op gezeten terwijl iemand hem vast had en een rondje mee gestapt. Daarna is hij nog een jaar in de opfok gegaan.
Toen ik hem met 4 dan zadelmak ging maken heb ik hem hooguit 3/4 x geleerd en hij wist wat de bedoeling was, kende de commando's al van het mee lopen aan het halster. Kon er zo opstappen.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 18:05

Ik doe het momenteel enkel in pas (het paard), en het probleem is dat hij als ik het stopsignaal geef, niet stopt, maar er in galop vandoor gaat, alsof hij niet wil stoppen (hij doet dit overigens pas na 3 rondjes, waar ik steeds tussendoor stop: half rondje, stop, heel rondje, stop, driekwart rondje, stop, ect.) Net daarvoor doet hij moeilijk met stoppen.

Hij stapt eerder te snel, dan te langzaam.

Het is geen hengst, een ruin. Maar hij is zo'n ramp met anderen dan ik, dat ik hem al een beetje wou leren longeren voor ik hem naar de manege breng om hem te laten beleren (eind lente).
Ik doe het nu ongeveer 2 weken (om de 1 à 2 dagen), en volgende week gaat hij naar een andere wei en zal ik hem minstens 2 maanden niet longeren.

Tussen haakjes: ik vroeg of ik hem beter een snellere gang kan laten lopen (Cascade is een pony!), of hem zodra ik hij moeilijk doet met stoppen weer vast moet laten houden, of iets anders.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:22

Ineke2 schreef:
uryanne schreef:

Iets in mij zegt dat dit zeker geen hengst is die word voorbereid op de keuring :n
dan weet je namelijk wel een beetje waar je mee bezig bent, aangezien dat ook nog eens goudgeld kost om er zoiezo alleen al aan mee te mogen doen. Dan zorg je wel dat je je zaakjes een beetje op orde hebt.

Daarbij "omdat anderen het doen is het goed?" :n

Je kunt veel verpesten met longeren van een (jong) paard. Beter rechtuit lopen, kilometers maken dan op een volte... Dan zou ik er (bij wijze van spreken) eerder op gaan zitten dan zo lang voordat je een paard zadelmak maakt te gaan longeren. Daarbij vergeten ook nog eens veel mensen dat een paard conditie krijgt van longeren. Als je iets niet wilt bij het zadelmak maken en verder beleren van paarden is het dat ze al een flinke conditie hebben!

Deze reactie verwachtte ik al :D Mijn punt is dat wanneer het echt zo enorm slecht zou zijn als velen op bokt beweren, al die hengsten die voorgesteld worden op een keuring als amper 3- jarige allemaal versleten zouden moeten zijn op een leeftijd van (laten we zeggen) 8?
Dat vind ik weer een beetje gemakkelijk en naief.
Je moet weten waar je mee bezig bent, maar om nu te zeggen dat het een soort van dierenmishandeling is? Dat gaat mij veels te ver.
We weten niet hoe lang en hoe vaak, hoe groot de volte is e.d. Vraag daar eerst eens naar ipv. als een stel penny's elkaar na te praten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:27

uryanne schreef:
Deze reactie verwachtte ik al :D Mijn punt is dat wanneer het echt zo enorm slecht zou zijn als velen op bokt beweren, al die hengsten die voorgesteld worden op een keuring als amper 3- jarige allemaal versleten zouden moeten zijn op een leeftijd van (laten we zeggen) 8?
Je moet weten waar je mee bezig bent, maar om nu te zeggen dat het een soort van dierenmishandeling is? Dat gaat mij veels te ver.
We weten niet hoe lang en hoe vaak, hoe groot de volte is e.d. Vraag daar eerst eens naar ipv. als een stel penny's elkaar na te praten.

Nee we moeten het allemaal maar goed praten zeker?
Dierenmishandeling wil ik het niet direct noemen, maar als je toch weet dat het eigenlijk beter is om wat langer te wachten met longeren , waarom zou je het dan toch zo vroeg doen als het niet nodig is?

Een volte aan een touwtje is niet groter dan 8 meter. Zolang als het gemiddelde longeerlijntje is.

Aan TS wat doe je als je het stopsignaal geeft? Hoe geef je dat signaal?
Wat doet de pony als met hem wandelt (niet longeert) en hem laat stoppen, stappen, stukje draven, stoppen etc...Luistert hij dan braaf en altijd correct?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:31

vaak zit het probleem van het longeren in de houding van de (bege)leider....
stemcommando's zijn leuk en soms nuttig, maar lichaamshouding bereik je veel meer mee
ik "speel" al met 2 jarige op de freestyle manier, en ze begrijpen mij vanaf minuut 1....
geen woorden voor nodig

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 00:21

Ineke2 schreef:
uryanne schreef:

Nee we moeten het allemaal maar goed praten zeker?
Dierenmishandeling wil ik het niet direct noemen, maar als je toch weet dat het eigenlijk beter is om wat langer te wachten met longeren , waarom zou je het dan toch zo vroeg doen als het niet nodig is?

Moeten we het allemaal maar niet goed vinden dan?

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 00:31

waarom word er gelijk gezegd dat 2,5 te jong is.... ik ben toen ook me paardje hoog uit 5 a 10 min gaan longeren 2 keer per week. na 5 dekens, drainage naar boven te hebben gehaald in de paddock, en heel veel andere dingen kapot heeft gemaakt. moets ik wel iets met er gaan doen. omdat ze zelf zo graag wilde.

heb je wel eens los gewerkt los? dit is ook leuk om met je lichaamstaal te vertellen wat je wil. en kun je op speelse manier doen :D misschien gaat ie het dan wel begrijpen.
maar mijne wist op 2,5 ook niets van stoppen gewoon blijven oefenen en eerst beginnen met stap. stop. als hij/zij niet stopt zet hem maar stil tegen het hek maakt echt niet uit. als ze het dan gaat begrijpen.
maar hou het wel bij max 2 keer per week :D

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 00:35

Ik zeg het maar vast, ik ben geen fan van longeren op jonge leeftijd. Maar ik lees nu dat je pony er vandoor gaat als jij hem wil laten halthouden. Twee opties: hij begrijpt er niets van.....of...en dat lijkt mij het geval: hij respecteert je niet voldoende.

Vraag alsjeblieft hulp erbij van je instructeur of iemand anders met verstand van lichaamstaal en longeren. Je kan het leren!

Chantal33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 07:52

Ik zie het probleem niet om alvast op ''voor'' te werken Beetje Bassis training niks mis mee..
Rustig aan en met beleid die van mij is er ook niet slechter van geworden..
maar als ze geen 36 mogen halen??

en niet dagelijks maar 2 x per week ofzo..
en meschien leuk om ook wat te wandelen enzo om te wisselen en een band te krijgen;)
Of wat Vd doen enzo!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:03

Zet een stuk wei af zodat je een mooie cirkel hebt en gooi m er los in.
Ga eens kijken wat jouw lichaamshouding met hem doet. Wat heb je nodig om m te laten stappen, draven, galopperen? Hoe kun je m om laten draaien? Wat moet je doen om m een langzamere gang te laten gaan? Als je die antwoorden gevonden hebt, hoef je er maar een touwtje aan te klikken en je kunt longeren. :)

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:12

Nou nou nou.
Wat een gedoe over zijn leeftijd.
Ik begin ook nu met de mijne.. Hij is 2.5 en al ruim 1.78. De dierenarts heeft zelfs gezegd dat zijn botten en rug er zo stevig op zitten, dat hij zelfs al zadelmak gemaakt kan worden.
Uiteraard doe ik dat niet.. Maar longeren begin ik zeker mee!!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:16

xxLarella schreef:
Nou nou nou.
Ik begin ook nu met de mijne.. Hij is 2.5 en al ruim 1.78. De dierenarts heeft zelfs gezegd dat zijn botten en rug er zo stevig op zitten, dat hij zelfs al zadelmak gemaakt kan worden.

Raar advies want de groeischijven sluiten niet eerder bij grotere paarden ofzo. :?
Naja, goed dat je daar iig niet naar geluisterd hebt.

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:20

Iris82 schreef:
xxLarella schreef:
Nou nou nou.

Raar advies want de groeischijven sluiten niet eerder bij grotere paarden ofzo. :?
Naja, goed dat je daar iig niet naar geluisterd hebt.

Ja, vond ik ook....