[AR] Hoe blijf ik van de leidsels af?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Hoe blijf ik van de leidsels af?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 12:03

Ok, misschien herkennen mensen mijn probleem en hebben de gouden tip voor mij :+

Van de week met pap weer mee op onze tweewieler en onze 6-jarige Fries Djurre die nu pak em beet een keer of 15 in totaal voor de koets heeft gelopen. Hij doet het super! Behoooorlijk koel in zijn koppie en op zich geen issues die we nog niet hebben kunnen handelen. Als iets eng is, wijkt hij normaal iets opzij, kijkt, maar wilt vooral graag zo snel mogelijk ervan weg door, gelukkig dus inderdaad wel voorwaarts, door te trekken. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het wel een beetje spannend vind om mee te rijden (hij blijft jong, ook al doet ie het voorbeeeeldig). Ik ben zelf geen menner (wel ruiter) en ga alleen mee als hulp en gewoon voor veiligheid als iets gebeure zou. Pap heeft zijn menbewijs, heeft onze drama-merrie (waar Djurre een mak en gehoorzaam lammetje bij is voor de wagen) ook nog een hele tijd weten te handelen en heeft begeleiding met het opleren van dit paard, dus op zich gaat het helemaal super en vertrouw ik zijn menkunsten prima. Tot die ene keer blijkbaar...

We wilden de brug over gaan (gewoon twee-richtingsverkeer brug over een tweebaansweg waar men 100 mag), en net toen pap Djurre in draf wilde zetten om de helling op te komen, besloten de 3 autos achter ons toch opeens voorbij te komen toen wij net wat de hoogte in begonnen te gaan. Door het draf commando juist op dat moment schrok Djurre zich hier blijkbaar van en week iets naar rechts terwijl hij zijn draf versnelde. In die split second (geschrokken paard en 'afgrond' op rechts) greep ik in een reflex naar de linkerleidsel (ik zat ook links) om Djurre terug te trekken. Niet handig natuurlijk want daardoor had pap helemaal niks meer te zeggen. Gelukkig kalmeerde Djurre wat en draafde verder de brug op. Niet meer doen dus was de waarschuwing van pa..

Naja.. boven op de brug doemt opeens een traktor met ploeg op die (chapeau!) wel stil ging staan, gelukkig, maar Djurre was wel nog wat gespannen daardoor en wilde liefst zsm van de brug af en de auto achter ons zat alweer te 'dringen'. Toen uit het pad links waar we in wilden draaien vervolgens ook nog een traktor met dubbele aanhanger kwam, ging het een beetje fout. Pap moest een vlugge koersverandering doen en wilde rechtdoor sturen, maar voor Djurre was het nu eventjes teveel en die wilde weer naar rechts wijken en liep daardoor recht op zo'n plastic reflectiepaaltje op. En hoppa daar gingen mijn handen weer richting leidsel! Gelukkig heeft pap het weten te redden door Djurre door te draaien het pad rechts in, weg van de weg en alle drukte en daar kalmeerde Djurre gelukkig weer snel, zo super is die dan ook wel weer.

Mijn belofte om niet meer aan de leidsels te komen heeft 3min gestaan en toen was ie alweer verbroken :+ Djurre blijft an sich prima hanteerbaar als hij schrik heeft. Hem valt niks te verwijten. Dit was zo'n situatie die je hem moeilijk kwalijk kan nemen, dat jonge onervaren dier. Ik geloof ook best dat pap zich hier wel prima uit had weten te sturen als het alleen tussen hem en Djurre ging... Maar IK heb dus wel een probleem wanneer zoiets zich voordoet en creeer de gevaarlijke situatie door ook naar de leidsel te grijpen.

Maar, hoe blijf ik nou in hemelsnaam van die leidsels af wanneer ik dus zelf schrik heb gekregen en in reflex handel?!
Laatst bijgewerkt door Jana_en_Ik op 25-10-11 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:05

Achterin gaan zitten, zelf gaan mennen of thuisblijven.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:07

Afblijven dus.. vertrouw je vader. :)
Ga anders ook zelf eens wat mennen onder begeleiding van je vader, zo leer je dat niet alles 'gevaarlijk' is dat je moet trekken.
Denk toch echt dat je zelf strikt moet blijven... :j

Of een 4wiel wagentje en ga achterop zitten. ~~}>

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 12:08

Er is geen achterin helaas. We hebben wel een vierwieler met achterin, maar die is zwaar en de tweewieler is prettiger/veiliger ivm beleren.

Als ik men, ment pap dus niet en werken we nog niet aan dat vertrouwen. Zelf leren is misschien een idee om er wel meer feeling voor te krijgen. :j

Thuisblijven verhelpt het probleem, maar ik ben de enige momenteel die met hem meekan als hulp en voor veiligheid (de ironie :') )

Yviertje

Re: Hoe blijf ik van de leidsels af?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:18

Ik zou je niet eens meer naast me willen hebben. Want het is niet alleen dat jij blijkbaar de menner (in dit geval jouw vader) niet vertrouwt, maar de menner kan dus ook niet op je vertrouwen. En daarvoor zit je toch ook naast hem. Sorry als dit hard overkomt, maar heb er ook iemand naast me gehad die ingreep. En dat is ook direct de laatste keer geweest dat ze mee ging, want het liep niet zo goed af als dat ze bedoelde.

Dus ga desnoods op je handen zitten, maar vertrouw je vader hierin of zoek iemand anders die met hem mee wilt.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:24

Persoonlijk had ik je al van de bokt afgeslagen bij de eerste keer :D En bij 15 x had je al achter het paard gelopen ipv naast me te zitten hahahaha. Dat je vader nog aardig voor je was :o
Weet uitervaring dat het best moeilijk is, wanneer er iets is, dat je niet mag ingrijpen, vertrouw de menner
Denk dat het voor jou een kwestie is van oefenen, zelf te gaan leren mennen is een optie. Ga je op je handen zitten ofzo. Je handen in je zakken stoppen is ook niet echt handig.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 13:19

@ Esmeralda: euh... het paard heeft 15keer voor de wagen gelopen, ik heb niet al 15x naar de leidsels gegrepen hoor.

Het is ook niet zo dat ik bij elk wissewasje of 'potentieel enge situatie' al naar de leidsels reik. Het gebeurde pas op het moment dat ik een crash voorzag (van een verhoging afrijen, paaltjes raken...).

Overigens ook geregeld meegeweest met onze drama-merrie, maar daarbij nooit naar de leidsels gegrepen en die maakte het vaak vele malen bonter dat Djurre deed... >;) Vreemd, dat het nu wel opeens gebeurde. Ik bedenk me wel net dat ik op die koets een armleuning had om vast te houden, die de tweewieler niet heeft... Misschien dat dat scheelde :?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:53

Oei, iemand die dat bij mij fl*kt mag terug naar huis gaan lopen..........
Ik weet het grotendeels altijd prima zelf op te lossen. Mennen vergt toch heel andere stuurkunsten dan het rijden ohz. alleen daarom al.

Wat ik niet begrijp; ik lees hier vanalles over leidsels; naar links sturen/trekken, naar rechts, leidsels grijpen........
Maar waar is de menzweep in dit hele verhaal? Jij zorgt er júist voor dat de situatie erger wordt door naar het linkerleidsel te grijpen in de 1e situatie, in plaats daarvan had je vader de zweep rechts moeten aanleggen/aantikken zodat het paard wijkt voor de druk van de zweep, naar links. Dit in samenspel met de leidsels.

Als jij alleen maar naar links gaat sturen/trekken zal het paard zich vaak juist over de buitenschouder naar de andere zijde laten vallen en maak je het probleem alleen nog maar erger!
Juist de zweep als begrenzer gebruiken, daar issie nl. voor bedoeld.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:02

Whoah, grijp je óók het stuur als je naast hem in de auto zit?
Verbazingwekkend dat je vader je nog op de bok laat.... :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:03

Kuggur schreef:
Whoah, grijp je óók het stuur als je naast hem in de auto zit?
Verbazingwekkend dat je vader je nog op de bok laat.... :D

Dat vroeg ik mij idd ook al af ja......... :=

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:45

Gewoon afblijven ;)
Moet zeggen dat ik zelf liever men dan groom :x maar het leidsel pakken wow da's pas echt gevaarlijk!

Zorg voor goede leuning :+ en vertrouw dus op je vader :7 en je paard :) . De menner kan ook bewust het paard wat laten aanrommelen, dat ze het zelf wat moeten uitzoeken. En dan lijkt het alsof hij/zij niets doet, maar het kan een bewuste keus zijn om er gewoon even niet aan te komen (dwz corrigeren ah leidsel) als een paard in principe gewoon voorwaarts gericht is en je je zweep als begrenzing ernaast legt. Trekken in de mond heeft dan vaak een averechts effect.

Daarbij werken leidselhulpen toch echt wat anders dan teugelhulpen. Je vader hoeft zijn hand in principe maar iets te draaien (wat jij misschien niet eens doorhebt) en hij stuurt het paard al. Het is niet zo dat het 'helpt' als je een leidsel meer of minder naar rechts of links doet, want het leidsel loopt toch door naar voren, dus dat zijwaartse gaat al echt nergens over zeg maar ;)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:46

Jeetje zeg, wat zou ik als menner bang zijn met zo een groom :? Ik heb eigenlijk dezelfde mening als de rest: een groom die dat doet, mag van mij toch gaan lopen hoor :Y)
Ik begrijp eigenlijk echt niet waarom je het doet, want je vader kan mennen, jij niet. Je moet je vader leren vertrouwen, hij gaat echt niet het leven van hem en zijn dochter (en paard) in gevaar brengen hé. Hij kan mennen, dus zal hij ook al het mogelijke doen om er veilig uit te komen, maar daarvoor heeft hij uiteraard de controle over de leidsels nodig.

Een antwoord op jouw vraag "hoe blijf ik van de leidsels af?" is vrij eenvoudig:
Hou de wagen links van je vast waardoor je tenminste iets vast hebt, of neem een hondje ofzo mee die je op je schoot kan nemen zodat je je handen niet vrij hebt. Als het je echt niet lukt om eraf te blijven, blijf dan aub zelf thuis. Anders wordt het echt gevaarlijk.

Mijn excuses als het niet leuk overkomt, maar het is echt gevaarlijk als iemand de menner dwars zit. Heb vertrouwen in je vader, hij kan het heus wel in zijn eentje oplossen :j

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:56

heb het ook weleens gedaan bij mijn moeder, die reed erg dicht langs een sloot met een rotshet en ja had geen zin om in de sloot te belanden.
Zelf mennen helpt daar niets bij, ik ben dan helemaal niet snel bang oid, omdat ik zelf de controle heb, als je er naast zit heb je niet zelf de controle en als je denkt dat het fout zal gaan wil je die toch hebben.

vind dat hier wel heel overdreven wordt gereageerd hoor met naar huis lopen, van bok af geslagen oid...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:18

suikermeisje schreef:
heb het ook weleens gedaan bij mijn moeder, die reed erg dicht langs een sloot met een rotshet en ja had geen zin om in de sloot te belanden.
Zelf mennen helpt daar niets bij, ik ben dan helemaal niet snel bang oid, omdat ik zelf de controle heb, als je er naast zit heb je niet zelf de controle en als je denkt dat het fout zal gaan wil je die toch hebben.

vind dat hier wel heel overdreven wordt gereageerd hoor met naar huis lopen, van bok af geslagen oid...

Overdreven? Zomaar aan de leidsels gaan rukken werd écht alleen maar averechts, of het moet zo zijn dat jij een onervaren menner of niet-menner de leidsels in handen geeft, er gebeurd wat en jij als menner pakt ze dan even over of stuurt wat bij.

Iemand met ervaring weet vaak wel wat'ie moet doen, daarnaast heeft die persoon het paard de hele tijd al 'in handen' en weet dus ook hoe het paard voelt, hoe het paard op dát moment voelt, etc. etc. Als mijn pony op dat moment z'n bit vast pakt aan één kant kan je sturen met je leidsels wat je wil, maar je komt geen steek verder.
Daarnaast; als een paard over z'n schouder wegvalt of een kant niet op wil of juist de andere kant op gaat, kan jij wel gaan sturen met je leidsels maar daar maak je het 9 v/d 10 keer alleen nog maar erger mee, het paard gaat dan júist over de schouder wegvallen.

Ook ik in de auto zou ik zoiets nóoit op prijs stellen; dat doe je toch ook niet zomaar?

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:19

Met een paard wat nog zo gestrest reageert moet je je helemaal niet in het verkeers situaties begeven zoals jij beschrijft.
Dit is vragen om ongelukken.
En dan ook nog eens aan de leidsels gaan trekken, slechte combi.
Gaan jullie maar eerst eens op rustiger plekken oefenen, bouw het langzaam op dan krijgen zowel het paard als jij misschien wat meer vertrouwen.
Jouw angst breng je ook nog eens over op je paard.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:27

Nou nou ik vind de reactie van Djurre op het geheel erg meevallen hoor als ik het zo lees. Hij blijft goed bestuurbaar, wat wiebelig maar twee tractoren op zo'n bruggetje en drie auto's en dan gewoon de goede kant (die de menner aangeeft :+ ) opgaan ondanks gedoe op de wagen....

Persoonlijk vind ik bij jonge paarden / wat sensibele paarden handiger als groom achteropstaat (begrijp dat dat bij jullie niet mogelijk is) omdat hij er dan makkelijker af kan stappen, zeker in dit soort situaties. En dan heb je dat gedoe met leidsel grijpen helemaal niet natuurljk. Dan is een wagen met een bank, zeker een zonder goede zijleuning en te hoog om makkelijk af te stappen niet handig / veilig.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:45

@ Pien28: dan heb jij nog nooit een écht gestresseerd paard gezien denk ik :D Ik ken paarden die hun bit tussen de tanden klemmen en de kletter op gaan van zodra de groom niest (bij wijze van spreken), vergeleken met dat is er op zich niets mis met Djurre zijn reactie. Een paard kan toch best even naar rechts uitwijken en de pas ietsje versnellen? Dat noem ik niet gestresseerd, eerder alert en voorzichtig.

Nu is er dan wel niets gebeurd, maar volgens mij was er al helemaal niets aan de hand als ze de leidsels niet gegrepen had. Bijna ieder paard (er zijn altijd uitzonderingen) wijkt wel eens een beetje uit en versnelt de pas wel eens als het wat drukker wordt, dat is nog geen reden om te panikeren. Voor een menner met een beetje ervaring mag dit geen probleem zijn, dus volgens mij had de vader van TS het prima onder controle.

Verder vind ik het wel kloppen wat VanHuisUit zegt, het is handiger om een wagen te hebben waarbij de groom achterop kan staan. Op die manier kan er al zeker niet naar de leidsels gegrepen worden, maar het grootste voordeel is dat de groom snel en gemakkelijk van de wagen af kan springen in gevaarlijke situaties.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:01

Ga idd ook met VHU mee. Vind de reactie van het paard ook erg meevallen hoor, hier doen ze dat ook wel eens (niet zo heeeel gek vaak, maar het gebeurd wel eens), zelfs mijn bomproofe shet heeft dit wel eens gedaan.

Liever iets uitwijken (wat vervolgens meestal heel goed op te vangen valt door een ervaren menner met leidsel in combinatie met begrenzen met zweep ) dan idd aan de kletter gaan, vluchten, bit tussen de tanden, etc. etc.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 23:08

Bedankt suikermeisje... Sommige reacties zijn wel behoorlijk onverwacht fel. Ik snap dat de menners hier niet op 'mensen zoals ik' zitten te wachten en het belang van van die leidsels afblijven extra willen benadrukken, maar ik voelde me al rot genoeg hierdoor omdat ik heus heel goed weet dat naar de leidsels grijpen not done is en de situatie kan verergeren. Vandaar ook mijn verzoek om tips, want er zullen toch wel eens meer mensen zijn geweest die in een reflex naar leidsels hebben gegrepen dacht ik...

@Pien: eerlijk gezegd denk ik dat we met Djurre een gouden menpaardje voor pap gefokt hebben. Hij vind het geweldig om voor de wagen te lopen, reageert goed op de hulpen en is behoorlijk koel in zijn koppie. De fazant die op een meter van hem af opvloog resulteerde even in een 'freeze' (maar joh, wij schrokken ook) en een seconde later stapt meneer vrolijk verder. Die drama-merrie had een aantal meter verderop gestaan bij wijze van spreken. Helaas is de situatie hier in de omgeving door een nieuwe weg zo dat je behoorlijk beperkt bent als je niet de brug overgaat. In normale situaties geeft Djurre geen krimp, traktors, de grote landbouwmachines, verkeer onder of over hem heen... hij kijkt er normaal amper van op. Maar geen paard zal ooit 100% verkeersmak zijn en ik denk eerlijk gezegd dat het overgrote deel van de paarden in de betreffende situatie flink gestrest zouden raken, dus als groentje heeft hij zich helemaal kranig gedragen. Natuurlijk proberen we een beetje in te schatten wat er aan verkeer komt wanneer we de brug over willen voor zover we dat kunnen, maar je hebt nu eenmaal niet alle factoren in handen. Overigens oefenen we wel degelijk met 'gevaarlijke machines' in veilige situaties, zoals op het open veld waar we dan de ruimte om in te grijpen hebben. Daar hadden we laatst een situatie opgezocht met enkele landbouwmachines bij elkaar en op 4 meter werd het hem pas even ietsje teveel en wilde hij wegdraaien (die lekkere gasten zetten net toen pap erlangs wilde sturen de machine aan), maar daar had ik totaal geen reflex om in te grijpen waarschijnlijk ivm de beschikbare ruimte om veilig te corrigeren.

De reflex komt gewoon voort uit een drang om pa en paard dan veilig te houden zodat we niet van de rand af rijden of Djurre zijn been over een paaltje breekt, maar het doet meer kwaad dan goed en dat snap ik maar al te goed.

Overigens is dit de wagen. Ik denk persoonlijk niet dat die heel geschikt is om achterop (op het trapje) te gaan staan?Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 23:13

Anders misschien gewoon eens proberen? Zal wellicht andere afstemming vereisen van ligtogen of zoiets, maar is het proberen waard (als je de neiging houdt :+ ).

Vind het trouwens erg leuk dat je met je pa meegaat +:)+
Hoop dat onze zoon dat later ook wil blijven doen met zijn moeder _O- (ik dus :+ )

2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 23:58

heb je in de auto om ook de neiging om aan het stuur te trekken?? vind het een beetje vreemd verhaal dat je zo vaak aan de lijnen zit!

als ik(als menner) niet oplet of er komt een auto heel hard de hoek om dan zou ik het mijn groom misschien wel vergeven, maar in de door jou omschreven voorbeelden zou ik echt overwegen om die persoon niet mee te nemen.

met jou koets zou ik niet achterop gaan staan in verband met de ballans.

ik zou zeggen blijf van de lijnen af, of ga niet mee! en als er een object aankomt waar hij bang voor is kan je toch afstappen en er naast gaan lopen(al ben ik daar nooit voor omdat je dan het gevolg aanpakt en niet het probleem maar dat is een hele andere discussie) en bovendien is zijn reactie niet echt bijzonder heftig zoals je die omschrijft. tevens kan je beter voorwaarts problemen oplossen dan aan de lijnen trekken, dus als hij bang is blijven draven en voorwaarts houden. als je stapt dan is hij minder aan het bit, minder geconcentreerd en heeft meer aandacht voor andere zaken(in het algemeen)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:37

nou als ik naast mijn vriend in de auto zit, en hij gaat stoer doen, dan wil graag de auto op de weg houden =) Meestal ben ik dan al pissed op hem.

En TS weet dat het fout is, waarom dan zulke reacties? kom op zeg, kom laten we iemand de grond in boren... Tuurlijk kan het gevaar opleveren, maar wil jij het paard begrenzen aan de andere kant mag die eerst wel aardig dressuurmatig getraind zijn en precies zo op de zweep reageren zoals jij wil, aangezien dit paard nog niet zo heel lang voor de wagen loopt vraag ik me af of dat paard dan al precies zo reageert.
Ik heb zelf een mega gevoelige pony staan en daar hoef ik echt niet de zweep tegenaan te leggen, die voelt alles, en ze loopt al 6 jaar voor de wagen, loopt M dressuur en is nog nooit aan de kletter oid gegaan, nog nooit ene ongeluk mee gehad... maar die zweep kan ik beter van haar af houden =)

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:02

Jonge jonge!
Wat een overdreven reacties!
Ik ben ook schuldig aan het aan de leidsels trekken.
Ben nog steeds blij dat ik dat toen deed.
Ik ben daarna wel even op mijn handen gaan zitten.

Denk dat je er vrij weinig aan kunt doen TS.
Je hebt het maar een paar keer gedaan. En met een (voor jou op dat moment) een goed reden.
Het is niet zo dat je uit eigenwijsheid de boel overnam.
Zou me er niet te druk om maken.

DemL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 11:07

Op je handen gaan zitten ;-)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:58

@ TS: ik begrijp zeker dat je je al slecht genoeg voelt vanwege het voorval, maar naar de leidsels grijpen is zoals je zelf al zegt inderdaad not done. Ik vind het wel iets anders als iemand ment die niet zo veel ervaring heeft als jijzelf, maar dat is hier niet het geval.
De wagen lijkt mij inderdaad niet echt gemaakt om achterop te gaan staan, je schuift gemakkelijk van dat trapje af bij een hobbel, dus dat kan ook gevaarlijk zijn :D Aan een leuning vasthouden gaat zo te zien niet, maar kun je niet op je handen gaan zitten ofzo? Of gewoon aan je vader vragen of hij je eraan wilt helpen denken dat je van de leidsels moet afblijven? Bijvoorbeeld als jullie een brugje naderen, dat hij even zegt "van de leidsels afblijven hé ;) " zodat je er op mogelijk gevaarlijke momenten aan denkt.

Het lijkt me in ieder geval zeer vervelend om die neiging te hebben! Wat zegt je vader ervan? Vindt hij het zelf ook ontzettend vervelend?