Van de week met pap weer mee op onze tweewieler en onze 6-jarige Fries Djurre die nu pak em beet een keer of 15 in totaal voor de koets heeft gelopen. Hij doet het super! Behoooorlijk koel in zijn koppie en op zich geen issues die we nog niet hebben kunnen handelen. Als iets eng is, wijkt hij normaal iets opzij, kijkt, maar wilt vooral graag zo snel mogelijk ervan weg door, gelukkig dus inderdaad wel voorwaarts, door te trekken. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het wel een beetje spannend vind om mee te rijden (hij blijft jong, ook al doet ie het voorbeeeeldig). Ik ben zelf geen menner (wel ruiter) en ga alleen mee als hulp en gewoon voor veiligheid als iets gebeure zou. Pap heeft zijn menbewijs, heeft onze drama-merrie (waar Djurre een mak en gehoorzaam lammetje bij is voor de wagen) ook nog een hele tijd weten te handelen en heeft begeleiding met het opleren van dit paard, dus op zich gaat het helemaal super en vertrouw ik zijn menkunsten prima. Tot die ene keer blijkbaar...
We wilden de brug over gaan (gewoon twee-richtingsverkeer brug over een tweebaansweg waar men 100 mag), en net toen pap Djurre in draf wilde zetten om de helling op te komen, besloten de 3 autos achter ons toch opeens voorbij te komen toen wij net wat de hoogte in begonnen te gaan. Door het draf commando juist op dat moment schrok Djurre zich hier blijkbaar van en week iets naar rechts terwijl hij zijn draf versnelde. In die split second (geschrokken paard en 'afgrond' op rechts) greep ik in een reflex naar de linkerleidsel (ik zat ook links) om Djurre terug te trekken. Niet handig natuurlijk want daardoor had pap helemaal niks meer te zeggen. Gelukkig kalmeerde Djurre wat en draafde verder de brug op. Niet meer doen dus was de waarschuwing van pa..
Naja.. boven op de brug doemt opeens een traktor met ploeg op die (chapeau!) wel stil ging staan, gelukkig, maar Djurre was wel nog wat gespannen daardoor en wilde liefst zsm van de brug af en de auto achter ons zat alweer te 'dringen'. Toen uit het pad links waar we in wilden draaien vervolgens ook nog een traktor met dubbele aanhanger kwam, ging het een beetje fout. Pap moest een vlugge koersverandering doen en wilde rechtdoor sturen, maar voor Djurre was het nu eventjes teveel en die wilde weer naar rechts wijken en liep daardoor recht op zo'n plastic reflectiepaaltje op. En hoppa daar gingen mijn handen weer richting leidsel! Gelukkig heeft pap het weten te redden door Djurre door te draaien het pad rechts in, weg van de weg en alle drukte en daar kalmeerde Djurre gelukkig weer snel, zo super is die dan ook wel weer.
Mijn belofte om niet meer aan de leidsels te komen heeft 3min gestaan en toen was ie alweer verbroken

Maar, hoe blijf ik nou in hemelsnaam van die leidsels af wanneer ik dus zelf schrik heb gekregen en in reflex handel?!