[AR] mennen met veulen???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Enamorado

mennen met veulen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 16:14

Hallo,
Ik heb nooit hierbij stil gestaan en het net pas voor het eerst gezien. Aangezien ik hier zelf toch zo mijn bedenkingen over heb dacht ik: Ik stel de vraag eens op bokt.

Ben ik net boodschappen aan het doen in het centrum van tiel. Onderweg naar huis zit ik nog gewoon in het drukke centrum stuk.
Er is daar een weg waar je 50 mag. is een gewone weg compleet met fietspad links en rechts, winkels en huizen links en rechts en veel verkeer zeg maar.

Kijk ik een paar honderd meter verder zie ik een veulen lopen. Ik kon het tafereel niet goed zien want ik was te ver weg. Dacht eerst dat iemand een veulen aan de hand op de fiets mee nam.

Toen ik dichterbij kwam bleek het een menwagen met fjordenmerrie te zijn. Naast haar vast gebonden haar veulen. Ik schat een maandje of 4 oud.
Het veulen had een halster om en zat vast aan de paal waar de fjord tussen stond.

Eerlijk gezegd had ik even mijn bedenkingen.
Aan de ene kant. veulen blijft in de buurt van mama. Zit vast aan een halster etc etc.
Anderzijnds. er gebeuren zoals ik veel lees op bokt momenteel weer zo ontzettend veel ongelukken momenteel in het verkeer met paarden. Zowel onder het zadel als voor de wagen.

Ik vroeg mij gewoon af hoe jullie als menners (ben ik niet overigens) hier tegenover staan.
Een boerenland weggetje kan ik mij wat bij voorstellen maar echt dwars door de stad etc. Ik weet het nog zo net niet.

Is het zo raar dat ik hier raar van sta te kijken? Of doen de meeste van de menners dat als er een veulen bij komt kijken?

FriesWytske

Re: mennen met veulen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 16:17

Natuurlijk kan dat. Dit deden ze vroeger ook. Mijn vader heeft vroeger ook met paarden gewerkt op onze boerderij. En toen ze een keer middagpauze hadden tijdens het hooien, kreeg er een paard een veulen. Deze is toen ook naast de moeder naar huis toe vervoerd. En ging ook tijdens het werk gewoon mee naast moeders.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 16:40

Je moet natuurlijk wel een beetje een betrouwbare merrie hebben maar het kan prima en het veulen leert er veel van.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:10

Ik doe het zelf niet. Mijn merries komen pas weer voor de wagen als ze een half uurtje zonder moeders kunnen. Dan blijft veulen gewoon in het land bij de rest.

Mijn jonge merrie heeft haar wedstrijd debuut ook gehad met een veulen aan de voet. Veulen mee, werd even aan de zijkant van de ring vast gehouden door iemand en gaan met die banaan.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:22

Het kan ook met tweespan.
Afbeelding

Vroeger met de Shetten ook al eens op klavertje drie en vierspan gedaan. Spul loopt zo mee.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:19

Geweldige foto's en filmpjes!
Wij deden het 'vroegah' ook met onze shetlanders, veulentjes gewoon vast aan mams / het lamoen en mee.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:23

Had het persoonlijk niet gedaan. Mjaa als je je eigen merrie goed kent. En ongelukken kunnen ook gewoon in de weide gebeuren. Denk dat ik er niet ontspannen op de bok zou zitten, dus...

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 21:44

Bedankt alvast voor de reacties. De foto's die ik zie lijken helemaal niet op wat ik vanmiddag zag.
Hier zie ik rustige omgeving en landweggetjes etc.
Vind de filmpjes overigens wel echt geweldig!

Maar dat van vanmiddag was echt midden in een drukke stad. Dat vind ik toch wel iets anders dan rustig op een land weg of in een rustige omgeving.

Miekie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:48

Gewoon beginnen op een rustige plek zoals b.v. een weide. De veulens hebben snel genoeg door wat de bedoeling is. Daarna kunnen ze rustig mee het verkeer in. Wij gingen ook wel door het verkeer met een veulen naast een Shetlander, gaf geen enkel probleem. Uiteraard was de merrie wel goed verkeersmak en vrij koel in het hoofd.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:49

@ Blackdevils; hoe loopt het tweede filmpje af, want die stopt dan natuurlijk net ;)
Dat alleen al lijkt mij dus inderdaad een eng idee!

Verder kunnen ze er ongetwijfeld veel van leren, maar een ongeluk zit in een klein hoekje en beleren kan natuurlijk ook gewoon als ze ouder zijn, als veulen kunnen ze door veel in handen te komen en in veel situaties te komen natuurlijk sowieso veel leren, daarvoor hoeven ze niet aangebonden meegenomen te worden natuurlijk.
Als ik kijk hoe braaf de koetspaarden bij 'ons' zijn (kan een brandweer met sirene langs rijden enz), dat hebben ze gewoon geleerd door allerlei andere dingen, niet door aangebonden mee te lopen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 00:04

Knert schreef:
Had het persoonlijk niet gedaan. Mjaa als je je eigen merrie goed kent. En ongelukken kunnen ook gewoon in de weide gebeuren. Denk dat ik er niet ontspannen op de bok zou zitten, dus...
Men jij uberhaubt wel?

opisop_shop schreef:
@ Blackdevils; hoe loopt het tweede filmpje af, want die stopt dan natuurlijk net ;)
Dat alleen al lijkt mij dus inderdaad een eng idee!

Verder kunnen ze er ongetwijfeld veel van leren, maar een ongeluk zit in een klein hoekje en beleren kan natuurlijk ook gewoon als ze ouder zijn, als veulen kunnen ze door veel in handen te komen en in veel situaties te komen natuurlijk sowieso veel leren, daarvoor hoeven ze niet aangebonden meegenomen te worden natuurlijk.
Als ik kijk hoe braaf de koetspaarden bij 'ons' zijn (kan een brandweer met sirene langs rijden enz), dat hebben ze gewoon geleerd door allerlei andere dingen, niet door aangebonden mee te lopen.
Het liep goed af hoor, veulen draaide zelf weer terug.
Je begint ook gewoon bij de basis, een veulentje moet leren vertrouwd te worden, een halstertje op te krijgen vast staan en mee lopen. De stap van naast de kar mee lopen is dan niet eens zo groot omdat dit het natuurlijke gedrag van een veulen is om met de moeder mee te gaan.

Aangebonden maakt in die zin niet uit want als je ze later leerd aan de hand of aangespannen hou je ze ook vast en laat ze niet los wanneer ze weg willen. Wanneer ze mee moeten lopen werkt het inderdaad heel direct maar als je gewoon rustig begint gaat het heel snel en ik heb zelfs gegalopeerd. een veulen is al heel snel in staat zijn moeder bij te houden.
Wanneer de merrie goed verkeersmak is kun je er ook mee het verkeer in.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 10:19

Ik woon naast Tiel en we kennen die man die die fjorden heeft. Hij fietst ook door hartje Tiel heen met een fjord aan de hand, hij doet dat al jaren. Ik denk dat het prima kan bij hem hoor, maar tuurlijk zullen er mensen zijn die het ook doen waarbij het eigenlijk niet kan.

vezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 10:50

Dit is beter dan het veulen alleen thuis achter te laten.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 12:20

wij deden dit vroeger ook met een a pony, zelfs nog mee gedaan met versiede koetsen parade met veulen naast de merrie en scoorden hoge ogen, daarna mama en veulen lekker in de wei gezet

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 00:20

Gebeurde 'vroeger' inderdaad wel meer. BD: wat een geweldig gave filmpjes en foto!

Gaat mij net een lichtje branden; volgens mij ken ik de betreffende man met Fjorden uit Tiel ook....... hij handelt nl. ook wat in tuigen. De man die ik voor mij heb, woont dus ook echt midden in het centrum van Tiel, in zo'n oud straatje. In de wintermaanden heeft hij zijn Fjorden (hij had er toen een stuk of 6 dacht ik, en ergens anders had hij nog een wei met wat Fjorden en Friezen) gewoon aan huis staan, een heel normaal huisje aan een drukke straat met daaraan een klein 'stalgebouwtje'. Wel wat ouderwetse stands, maargoed.

Hij vertelde ook vol trots hoe hij z'n beestjes verkeersmak maakt, en leert stil te staan alvorens ze daadwerkelijk voor de wagen te zetten. Hij neemt ze gewoon aan de hand/aan de fiets mee het centrum van Tiel in, daar gaat hij vervolgens op een bankje zitten, midden tussen het verkeer, gerust de hele dag lang, en iedere keer als z'n paard ook maar een pas verzet, zet hij hem netjes weer terug op de plek.

Hele aardige, aparte man. Doet volgens mij alles graag nog op de 'oude vertrouwde' manier.

ikara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 07:45

Nou dat is inderdaad mijn vader en wij doen dit altijd met een veulen en de moeder die nu voor de wagen staat is ook zo als veulen met haar moeder mee gegaan.
Dit is nog een gebruik van vroeger omdat er toen met de paarden voor een groentewagen gereden werd langs de deur en ja dan moest er soms ook wel een merrie mee die een veulen had.

Vorig jaar hebben we zelf met een vierspan in Hoederloo gereden tijdens het 55 jairg jubileum van het fjordenpaardenstamboek en toen liep er ook een veulen naast.

Onze veulens komen binnen 24 uur na de geboorte al met moeder en al in het verkeer, dus voor hun is het echt niets vreemd.

En zoals al eerder gezegd brengen wij onze paarden ook naast de fiets naar de weilanden en dat gaat ook door het drukke verkeer, mijn vader heeft er soms wel 3 of 4 tegelijk achter zijn fiets.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 09:54

voor mij is dit ook heel normaal.niks geks aan

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 12:41

Okee, dan vind ik dit op positieve manier wonderbaarlijk.
Ik als recreatie ruiter (en voornamelijk hengsten en ruinen gereden) heb daar eigenlijk nooit op die manier bij stil gestaan.
Vond het in ieder geval een heel wondelijk taffareel om te zien.
Nogmaals ik heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht en ook nooit zo mee te maken gehad en was even benieuwd of er meer mensen waren die dit zo deden etc.
Leuk om al die filmpjes etc te zien!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:16

Kan me voorstellen dat je even schrok...er zijn idd mensen die dit doen.
Zelf zou ik het niet snel doen. Maar van (goede) ervaringen kun je leren.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:41

ik heb het zelf met 1 van onze veulens uitgeprobeerd. vond het wel een beetje moeilijk in het begin maar het is wel goed voor het veulen eigenlijk.
leert van alles en later mocht deze voor de kar komen weet ie al hoe mammie dat ooit eens deed.

afgelopen winter toen wij net verhuist waren was onze trekker er nog niet, maar er moest wel een kuilbaal naar binnen.
dit eerst geprobeerd met layka(kb) en spikkel(wb)
maar spikkel dacht er even anders over en ging net iets te ver...
dus spikkel uitgespannen.
en toen layka haar bijna 4 jarige dochter die nog nooit het tuig om heeft gehad maar dus wel naast moeder als veulen heeft meegelopen het tuig omgedaan.
en ja het lukten ze ook nog met zn 2en! dus het kan en het is makkelijker

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:36

Zondag tijdens het bokbier festival in Zutphen liepen er bij de trekpaarden ook verschillende veulens mee.
Dwars door de stad , muziekcorpsen , mensen met paraplu's langs de kant, prachtig om te zien hoe braaf de moeders en veulens waren.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:50

Hier nog eentje.. Ik heb het ook altijd gedaan met mijn veulen.. Gewoon met moeders mee, eerste rondjes ben ik blijven stappen maar tegenwoordig (ze is nu een jaarling) draven en galoperen we ook gewoon.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:03

Op de menkalender van de mensport staat ook een veulen naast de wagen. Heb het nog nooit in het echie gezien, maar ik vind de filmpjes van BD geweldig om te zien. Als moeder betrouwbaar is, lijkt dit me de ideale manier om veulen van alles te leren.

ikara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:04

Dat is bij een vierspan fjorden, dat is dezelfde persoon als waar TS het over heeft

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:18

Wij hebben het met alle veulens altijd gedaan. Het is de meest veilige en makkelijke manier van verkeersmak maken!
Alleen wel voor de zekerheid nog een extra touw met nekband om, voor het geval het gewone touw of halstertje knapt. Als je ze ook in de jaren dat ze opgroeien nog af en toe meeneemt, dan kun je ze als ze volwassen zijn zo een tuig opdoen en in 't tweespan zetten! Ze kennen de rest toch al. De meeste veulens vinden het trouwens ook erg leuk en ze hebben meer conditie dan je zou denken! :j