[AR] wel of geen oogkleppen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Diana29

wel of geen oogkleppen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 22:17

Op dit ogenblik zijn we onze Ijslander aan het beleren voor de kar. Dat wil zeggen, we wandelen veel buiten (opgetuigd) hebben haar al leren trekken en wandelen met lange lijnen. Dit doet ze allemaal erg goed, is een gemakkelijk paardje dat niet snel ergens van schrikt. Nu hebben wij het idee (na uitgeprobeerd te hebben ) dat ze makkelijker gaat zonder de oogkleppen op. (in iedergeval in de bak) Bij navraag bleek de een de oogkleppen wel te gebruiken de ander niet. Dus gingen wij ( ik met de lange lijnen erachter, mijn man met veiligheidslijn ernaast) afgelopen week zonder oogkleppen naar buiten met de lange lijnen. Op straat liep ze ontspannen, tot er een grote vrachtwagen langs kwam die veel te kort op ons zat (als er de wagen achter gezeten had, had hij ons geramd!) Ze schrok en sprong een meter opzij, de stoep op, ze was snel weer rustig te krijgen en liep daarna weer zonder problemen door, maar nu vraag ik me af, zou ze minder geschrokken zijn met oogkleppen of is dit gewoon domme pech geweest door een onverantwoorde vrachtrijder?

Jenkins

Re: wel of geen oogkleppen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:22

Ik rijd met oogkleppen.
Vind het fijner omdat als er iets engs is mijn pony het sneller niet meer ziet. Zo vind hij het bijvoorbeeld eng als er een paard vanuit een weiland mee rent. Maar als hij die niet ziet vind hij het niet eng.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:25

Die vraag is natuurlijk niet te beantwoorden. Wel of geen oogkleppen, dat verschilt per paard en per situatie. Zo zijn er ook menners die hun pony's in de wedstrijden bijv. wel zonder oogkleppen rijden, maar op de weg weer met kleppen rijden.
Hoe jou pony op oogkleppen of juist zonder oogkleppen reageert, kan je het beste zelf proberen/beoordelen.

Ik had gedacht dat mijn Welsh A merrie geen oogkleppen zou verdragen, omdat ze heel erg nieuwsgierig is en heel graag altijd alles wil zien, die staat ook constant bij de deur van haar schuilstal te turen of ze wat kan zien. Ik heb ze persoonlijk liever wel met oogkleppen, maar als ze daar niet fijn op lopen of dit niet accepteren, dan ben ik best bereid om te kijken of ze zonder oogkleppen dan beter lopen.

Maar, dan wil ik het altijd eerst wel probéren met oogkleppen. En dat ging eigenlijk zo goed, dat ze uiteindelijk gewoon met oogkleppen gereden wordt tegenwoordig. En dat gaat super.
Kwestie van uitproberen dus.

Edit: ik TEM even omdat dit topic verkeerd staat.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:26

Ik verplaats dit topic van AR-ITP naar AR.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:26

Tja. ik zou zeggen beter voorkomen dan genezen. Die dinger zijn niet voor niets uitgevonden.
Ik neem aan dat je paardje er geen ''last'' van heeft als ze de kleppen op heeft.
Lijkt me alleen maar een win situatie met kleppen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:30

Carmy81 schreef:
Tja. ik zou zeggen beter voorkomen dan genezen. Die dinger zijn niet voor niets uitgevonden.
Ik neem aan dat je paardje er geen ''last'' van heeft als ze de kleppen op heeft.
Lijkt me alleen maar een win situatie met kleppen.

:?
Er zijn anders genoeg paarden die juist een stuk schrikkeriger zijn mét oogkleppen, dan zonder.
Paarden die van alles wat ze horen, maar niet kunnen zien, meteen over de zeik gaan met oogkleppen, maar zonder oogkleppen een stuk rustiger zijn.

Of pony van TS het beter zou doen met of zonder oogkleppen, valt imo niet zomaar even te zeggen via inet. Igg niet n.a.l.v. zo'n kort verhaaltje en 1 beschreven schrikreactie.
Denk dat ze daar alleen maar achter zullen komen door het gewoon uit te proberen.

@ TS: en hoe reageert ze mét oogkleppen?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:58

De meeste paarden/pony's moeten wel even wennen aan de oogkleppen. En bij sommigen duurt het best lang, onze Alwyn bleef heel lang schrikken als je 'opeens' weer voor hem stond bijv.
Maar... wat heerlijk als je groot verkeer tegenkomt en die enorme vrachtwagen of tractor is ook gauw weer uit zicht. En wat fijn als iets 'engs' dus alleen van voren zichtbaar is en niet opzij of achterop.
Dus ik ben wel van de oogkleppen.
Daarbij vind ons welshje Snuit zonder oogkleppen de wagen achter hem echt doodeng, dus tja :+
En stel dat je tweespan wilt gaan rijden is het zeker handig dat je met oogkleppen rijdt, zien ze de zweephulp aan andere paard niet.
Mocht je pony/paard er echt niet aan wennen, dan kun je zonder natuurlijk, dat zal zeker kunnen. Maar mijn ervaring is dat ik ze er liever wel op heb.

Ik weet niet of je paardje minder geschrokken zou zijn, dat is toch per situatie verschillend. Je zult zelf ook flink geschrokken zijn, merken ze ook.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:36

Mijn zoon rijdt zonder. de shet heeft in 10 jaar onder het zadel misschien 3x een stap opzij gezet, dus we vinden het echt niet nodig. Als die pony zo braaf is en nooit kijkerig zie ik er geen reden voor en laat hem dan maar lekker zo lopen.
Mijn zoon heeft nu een start tuig en wil straks graag een betere, maar we zien maar weinig goede tuigen zonder oogkleppen. Zal wel een reden hebben, maar ook met rijden heb ik mijn pony graag met zijn hoofd bij mij en dat is hij ook. Ze zijn beiden op ons gericht en gaan nooit aan de haal, denk ook wel dat ze weten dat niet te doen.
Kijk dus naar je eigen pony/paard en hoe je zelf bent. Ben jij gespannen, zou ik het wel doen, want je brengt alles over.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:45

Ik heb mij Fjord jarenlang met oogkleppen gereden 'omdat het zo hoorde'. Je zag af en toe wel eens een paard zonder oogkleppen lopen en ook mijn merrie is heel erg meekijkend tijdens een buitenrit.

Ik heb de kleppen van het hoofdstel afgesneden en het gewoon geprobeerd. Gevolg: een véél vrolijker paard voor de wagen.

Sindsdien zijn we kleploos en is het veel gezelliger, we hebben regelmatig oogcontact tijdens het mennen (wat ze tijdens gewoon rijden ook vaak doet).

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:07

Citaat:
maar we zien maar weinig goede tuigen zonder oogkleppen

Bij de meeste tuighoofdstellen kun je de oogkleppen er gewoon afhalen, blijf je alleen met het gespje zitten voor het vastzetten van de windriemen. Als je zeker weet dat je zonder oogkleppen verder wilt, kun je die eraf (laten) halen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:22

Kleppen op een kleploos hoofdstel zetten daarentegen, is een stuk moeilijker/lastiger. Lijkt mij vrij logisch dat de meeste hoofdstellen gewoon met kleppen zijn, en als je dat niet wil, laat je de tuigenmaker ze er gewoon afhalen.
Steeds meer tuigenfabrikanten geven je tegenwoordig de keuze of je een hoofdstel met of zonder oogkleppen wil hebben.

@ Meganyr; en dat is dus ook de persoonlijke voorkeur van mensen. Mijn pony kijkt ook graag meteen beledigd naar mij als ik haar even stil zet. Dan gooit ze echt haar hoofd om. Dat vind ik gewoon vervelend, als ik haar wil stilzetten verwacht ik van haar dat ze haar hoofd min of meer gewoon stil houd, igg redelijk vooruit. Als er nou echt wat te zien is, omdat ze een geluid hoort, oké, maar niet om meteen naar achteren te kijken 'zeggeuh gáaan we nog of wat?!'.

Als ik haar in de berm stil zet om fietsers te laten passeren, gooit ze ook ineens haar kop naar links, terwijl er dan net fietsers passeren en dat is gewoon vervelend; fietsers verwachten het niet en schrikken vaak, en daarbij doet ze het zo extreem dat ze ze bijna raakt.

Ook heb ik wel eens een paard van iemand voor de wagen gereden die vrijwel constant (met oogkleppen) haar hele hoofd van links naar rechts bewoog, om alles maar zo veel mogelijk te zien. Ondertussen ging het beest ook half zwalkend de weg over. Vreselijk irritant vond ik dat. Ja leuk, 'paard geniet ook van de omgeving', maar ik stuur toch erg graag zélf als menner, ipv. dat het paard constant zwalkend en kijkend voor de wagen loopt.

Met mijn pony's merk ik dat ze een stuk meer met hun gedachten bij mij en bij het werk zijn, als ze oogkleppen op hebben.
Maar dat kan bij iedere pony en in iedere situatie natuurlijk anders zijn.

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:03

Mijn paardjes rijd ik zonder oogkleppen. Omdat ik ook dubbelspan rijd en op bokt las dat het bij meerspan mennen misschien handiger is ( i.v.m zweep gebruik) oogkleppen te gebruiken een van de paardjes proberen te rijden met oogkleppen. Zij ging helemaal door het lint.
Ooit heb ik eens een stukje gelezen van een oude man die melkventer was in een grote stad. Hij mende altijd zonder oogkleppen met de verklaring dat als het paard geluid hoort en weet niet wat het is daar wel eens angstig van kan worden. Als een mens harde en niet herkenbare geluiden op zich af ziet komen kan hij of zij ook reageren door hard wegtelopen.Is het geluid herkenbaar en kun je zien waar het vandaan komt kan het zijn dat dit minder beangend is Dit klonk mij zeer logisch in de oren vandaar dat ik daarom destijd zonder ben gaan rijden. Zij kijken nu achterom wat er zoal gebeurd. Echter de uitleg op bokt waarom wel oogkleppen is ook wat voor te zeggen. Maar na dit te hebben uitgeprobeerd, bij mijn paardjes werkte het niet.
Dan zie ik dat bij wedstrijden vaak met keine/ halve oogkleppen wordt gereden.
Zoals al meerdere mensen hebben gezegd het is afhankelijk van het paard wel of niet gebruiken van oogkleppen

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:32

JoyCiej007 schreef:
@ Meganyr; en dat is dus ook de persoonlijke voorkeur van mensen. Mijn pony kijkt ook graag meteen beledigd naar mij als ik haar even stil zet. Dan gooit ze echt haar hoofd om. Dat vind ik gewoon vervelend, als ik haar wil stilzetten verwacht ik van haar dat ze haar hoofd min of meer gewoon stil houd, igg redelijk vooruit. Als er nou echt wat te zien is, omdat ze een geluid hoort, oké, maar niet om meteen naar achteren te kijken 'zeggeuh gáaan we nog of wat?!'.

Als ik haar in de berm stil zet om fietsers te laten passeren, gooit ze ook ineens haar kop naar links, terwijl er dan net fietsers passeren en dat is gewoon vervelend; fietsers verwachten het niet en schrikken vaak, en daarbij doet ze het zo extreem dat ze ze bijna raakt.

Ook heb ik wel eens een paard van iemand voor de wagen gereden die vrijwel constant (met oogkleppen) haar hele hoofd van links naar rechts bewoog, om alles maar zo veel mogelijk te zien. Ondertussen ging het beest ook half zwalkend de weg over. Vreselijk irritant vond ik dat. Ja leuk, 'paard geniet ook van de omgeving', maar ik stuur toch erg graag zélf als menner, ipv. dat het paard constant zwalkend en kijkend voor de wagen loopt.

Met mijn pony's merk ik dat ze een stuk meer met hun gedachten bij mij en bij het werk zijn, als ze oogkleppen op hebben.
Maar dat kan bij iedere pony en in iedere situatie natuurlijk anders zijn.

Ik begrijp je helemaal, het ligt dus echt aan het paard. Mijn merrie is zo'n echte doordouwer, ze denkt veel zelf na en lost alles zelf wel op (denkt ze). Communicatie is bij ons erg belangrijk en oogcontact werkt bij ons erg goed. Met oogkleppen doet ze het ook goed hoor, maar zonder is ze alerter op mij en haar omgeving. Vind ik fijn.

Cier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:24

mijn pony is een ramp met kleppen, hij hoort vanalles wat hij niet ziet en raakt dan erg gestressed. zonder kleppen ziet hij wat er gebeurd en schrikt hij vele malen minder snel. hij schrikt zo wie zo niet snel, dus waarom moet ik dan kleppen gebruiken als hij het niet prettig vind?

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:27

ik rij mijn ijslander ook ingespannen en heb hem zelf beleerd 3 jaar geleden.

Het gaat heel goed maar iedere keer als er groot verkeer nadert, zoals tractor of vrachtwagen, of we de grote weg moeten oversteken, stap ik van de kar af en loop ik een stukje mee.

Hij kijkt lekker om zich heen, ik denk dat hij doordat hij dat ook gewend is daardoor minder snel schrikt. Maar ik heb wel een hele makke ijslander, vrij doorgewinterd qua verkeer maar ik neem er dus ook geen enkel risico in. ik heb oogkleppen nooit geprobeerd omdat hij braaf is en ik denk dat als het goed gaat het ook niet hoeft toch?

veel plezier!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:33

rakni schreef:
ik rij mijn ijslander ook ingespannen en heb hem zelf beleerd 3 jaar geleden.

Het gaat heel goed maar iedere keer als er groot verkeer nadert, zoals tractor of vrachtwagen, of we de grote weg moeten oversteken, stap ik van de kar af en loop ik een stukje mee.

Hij kijkt lekker om zich heen, ik denk dat hij doordat hij dat ook gewend is daardoor minder snel schrikt. Maar ik heb wel een hele makke ijslander, vrij doorgewinterd qua verkeer maar ik neem er dus ook geen enkel risico in. ik heb oogkleppen nooit geprobeerd omdat hij braaf is en ik denk dat als het goed gaat het ook niet hoeft toch?

veel plezier!

Gelukkig dat dat nog altijd is goed gegaan, want dat is namelijk heel erg gevaarlijk om te doen. Neem dan een groom mee en stuur die van de wagen af. Maar stap er nóoit zomaar zelf af als menner, dat gaat geheid een keer verkeerd en dan heb je pas echt grote ongelukken.

lisanne66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 15:10

oogkleppen zijn ervoor dat een paard niet afgeleid word! als je paar schrikkerig is zou ik gaan voor oogkleppen

loveFlicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 15:13

In het begin heb ik met oogkleppen gereden nu niet meer

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 15:18

Stond er laatst niet een nieuwsbericht dat was onderzocht dat paarden met oogkleppen meer stress hadden?
Ik vraag me ook af het echt noodzakelijk is, het feit dat ze aan het hoofdstel zitten en we het al heel lang zo doen is natuurlijk geen argument. We krijgen steeds meer inzichten en misschien is het inderdaad wel voor ieder paard anders...... misschien is het wel net zoals met bitloos rijden, er zijn voor-en tegenstanders maar we hebben allemaal het beste met ons paardje voor dus ik durf geen uitspraak te doen. Blij dit even volgen ben benieuwd naar de verdere discussie.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:40

Mijn paard was ohz altijd heel bang voor groot verkeer. Ze is vorige maand voor de wagen beleerd met oogkleppen en daarmee reageert ze helemaal niet angstig op groot verkeer. Nu mag ik vanwege een blessure van haar alleen op de weg stappen ohz en dat doe ik nu met oogkleppen en dat gaat heerlijk. Al 2x een grote tractor met aanhangwagen tegengekomen en dan schrikt ze wel iets (de weg is erg smal) maar ze krijgt geen paniekreactie zoals ze zonder zou krijgen.
Verschilt dus per paard.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 23:28

lisanne66 schreef:
oogkleppen zijn ervoor dat een paard niet afgeleid word! als je paar schrikkerig is zou ik gaan voor oogkleppen

Ze hebben nog wel meer functies hoor :j o.a. bij een langspan zorgen de oogkleppen er voor dat de leidsels bijv. niet in de ogen van de achterpaarden kunnen komen.
Bij een 2span/meerspan kunnen oogkleppen ook verhinderen dat als je paard A een zweephulp wil geven, paard B deze ook ziet aankomen en daar dus ook op gaat reageren.

esje01 schreef:
Stond er laatst niet een nieuwsbericht dat was onderzocht dat paarden met oogkleppen meer stress hadden?
Ik vraag me ook af het echt noodzakelijk is, het feit dat ze aan het hoofdstel zitten en we het al heel lang zo doen is natuurlijk geen argument. We krijgen steeds meer inzichten en misschien is het inderdaad wel voor ieder paard anders...... misschien is het wel net zoals met bitloos rijden, er zijn voor-en tegenstanders maar we hebben allemaal het beste met ons paardje voor dus ik durf geen uitspraak te doen. Blij dit even volgen ben benieuwd naar de verdere discussie.

Stress vind ik overtrokken....... de hartslag ging om hoog bij de paarden die oogkleppen droegen en een 'eng' geluid hoorden terwijl zij niet konden zien waar dit vandaan kwam.
Overigens vind ik dat men zich om stress niet zo druk hoeft te maken (net als dat onderzoek dat ontwormen 'stress' zou opleveren bij paarden) er zal altijd sprake zijn van stress in bepaalde situaties, in meer of mindere mate.

Wat denk je dat het rijden van wedstrijden met het 'stresslevel' van een paard doet? Beetje stress is gezond.... voor mens én paard. Maargoed, da's mijn mening.

Daarnaast verschilt dat imo idd per paard, mijn merrie reageert toch nauwelijks op geluiden en wil wedden dat die even zo veel of zo weinig stress heeft met of zonder oogkleppen als een geluid hoort.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 17:55

JoyCiej007 schreef:
lisanne66 schreef:

Ze hebben nog wel meer functies hoor :j o.a. bij een langspan zorgen de oogkleppen er voor dat de leidsels bijv. niet in de ogen van de achterpaarden kunnen komen.
Bij een 2span/meerspan kunnen oogkleppen ook verhinderen dat als je paard A een zweephulp wil geven, paard B deze ook ziet aankomen en daar dus ook op gaat reageren.

esje01 schreef:

Stress vind ik overtrokken....... de hartslag ging om hoog bij de paarden die oogkleppen droegen en een 'eng' geluid hoorden terwijl zij niet konden zien waar dit vandaan kwam.
Overigens vind ik dat men zich om stress niet zo druk hoeft te maken (net als dat onderzoek dat ontwormen 'stress' zou opleveren bij paarden) er zal altijd sprake zijn van stress in bepaalde situaties, in meer of mindere mate.

Wat denk je dat het rijden van wedstrijden met het 'stresslevel' van een paard doet? Beetje stress is gezond.... voor mens én paard. Maargoed, da's mijn mening.

Daarnaast verschilt dat imo idd per paard, mijn merrie reageert toch nauwelijks op geluiden en wil wedden dat die even zo veel of zo weinig stress heeft met of zonder oogkleppen als een geluid hoort.

Ik vond dat stress verhaal ook behoorlijk overdreven en vergezocht. Tuurlijk heeft een paard even 'stress' als hij iets hoort wat hij niet kan zien. Dat ervaar ik ook als ik eropzit (zonder zadel en zonder bit).

Mijne men ik ook met kleppen en hij staat er altijd als een dood vogeltje bij. Verder heb ik altijd geleerd tegen een paard met kleppen te praten of contact te houden met je hand. Zo weet hij dat je eraan komt en waar je bent.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:32

Interessant om te lezen en voor mij de conclusie: per paard uitproberen :-)

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:40

Is dat niet met álles zo?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:07

Cowgirl schreef:
Verder heb ik altijd geleerd tegen een paard met kleppen te praten of contact te houden met je hand. Zo weet hij dat je eraan komt en waar je bent.

Ik heb dan nog wel eens mensen/grooms mee die het praten tegen m'n pony inderdaad vergeten, als ze afstappen om haar vast te houden, of om voor mij even bij een onoverzichtelijke kruising even te kijken of de weg vrij is. Als je tegen haar praat en vervolgens ondertussen naar voren loopt, is er niets aan de hand. Zeg je niets dan schrikt ze zich rot als je zo ineens voor haar neus op duikt. Vrij logisch ook, alleen vergeten sommigen het nog steeds af en toe, dus zeg ik het maar iedere keer :')