Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
randie schreef:En zoals baasje van Jauke al zei bij Holland's got talent. Je hoeft niet eens zon goede band te hebben. Het gaat gewoon om belonen op het juiste moment.
Tendance schreef:En ik denk weer. Om mijn paard te leren kennen en begrijpen heb ik geen NH nodig.
Ik leer mijn paarden en mijn paarden leren mij kennen op onze manier. Misschien zitten daar veel raakvlakken met NH in, maar daarom hoef ik dat naamplaatje er niet aan te hangen. Trucjes leer ik mijn paard ook, maat dan geen vd. Overigens vind ik dat wel leuk om te zien.
[***] schreef:Mij lijkt het juist logisch dat je vanuit je eigen ervaringen praat? Ik kan namelijk niet vanuit iemand anders ervaringen praten en misschien ervaar ik het zelf met een ander paard allemaal wel heel anders? En de voorbeelden + reacties lijken mij persoonlijk ook alleen maar aanvullend, het kan net dingen wat verduidelijken in plaats van het allemaal theoretisch en algemeen te houden ... Maar dat ligt misschien aan mij
Heino schreef:Vrijheidsdressuur is niets meer of minder dan operante conditionering (dier vertoont gedrag, jij beloont/negeert het, waardoor paard het wel/niet nog een keer zal doen)
Voorwaarde is wel dat iemand duidelijke beloningen op (idd) het juiste moment kan geven
[***] schreef:Gewoon een vraag uit interesse .. waar zit het verschil met NH?
Want ik meen mij te herinneren dat ik ook al filmpjes gezien heb van 'echte NH's' () die hun paard laten liggen enzo? Ik weet heel zeker dat ik ooit een topic gelezen heb dat als je goed met je paard omgaat dat dat liggen wel vanzelf komt het op juiste moment .. (was iemand die vroeg hoe je liggen aan kon leren en als je dat moest vragen was je er nog niet klaar voor
).
haf_sjakie schreef:Heino schreef:Vrijheidsdressuur is niets meer of minder dan operante conditionering (dier vertoont gedrag, jij beloont/negeert het, waardoor paard het wel/niet nog een keer zal doen)
Voorwaarde is wel dat iemand duidelijke beloningen op (idd) het juiste moment kan geven
ja dat snap ik wel, maar nu wil ik graag horen wat mensen beweegt om voor deze methode te kiezen en bijvoorbeeld niet voor nh...
waarom ze doen wat ze doen en ook vooral wat hun doel of motivatie daarmee is.