Vandaag ben ik samen met zuslief (yv0tjuh@bokt) met onze paardjes bezig geweest. We hadden eigenlijk marathon wedstrijd van 't weekend maar door een beetje verkeerd te hebben gekeken gaat dit helaas niet door. Toen maar snel eventjes een dressuur/vaardigheid wedstrijd ingepland van het weekend. We moeten wel stukje rijden, maar we hebben het er voor over. Het wordt het wedstrijd-debuut in de hobby voor Yvonne en Nollie. Vandaag dus lekker bezig geweest met dressuur!
Info combinaties:
Ik & Petra (11jaar):
Ik vorm nu zo'n 4 jaar een combi samen met petra. Het begon als lang-leven-de-lol-traininkjes en wat hobby wedstrijdjes.
Wedstrijdervaring: petra heeft aardig wat wedstrijd ervaring. We hebben paar keer serieus les gehad voor we naar het EK in duitsland gingen (2008). Daar zijn we samen European Champion Hurry Scurry (vaardigheid) geworden en tijdens de hobby wedstrijden gingen we er vaak met de eerste prijs vandoor en hadden we meestal punten boven de 190. Toen kwamen erachter dat Petra eigenlijk best wel talentvol was. Dus heb ik de keus gemaakt officieel te gaan starten. We hebben ons aangesloten bij de menvereniging 'De Margrietruiters', waar we nu ook lessen volgen. Ook wil ik het liefst nog een 2e keer in de week les erbij van de instructeur die me voor het EK erg goed geholpen heeft. We staan nu op B+4(2 wedstrijden). Zelfs de 2e wedstrijd 2x 3e geworden.
Verbeterpunten: Er zijn nog heel wat verbeterpuntjes vind ik zelf. Petra heeft haar gangen ten eerste niet heel erg mee, maar haar doorzettingsvermogen om het altijd goed te willen doen zorgt ervoor dat je er het beste uit kan halen. Ook wil ze soms erg zwaar/sterk in de hand worden en vind/vond ze de galop heel erg moeilijk. Hier zijn we de laatste paar trainingen heel erg mee aan het werk gegaan, en ik vind dat de galopknop er nu best wel goed op zit! Voor de rest ben ik nu aan het trainen op ontspanning in de hand. Ook wil ik dat ze soms wat meer ruimte met haar voorbenen pakt. Haar galop mag soms nog wat meer afzet hebben.
Yvonne & Nollie (14 jaar):
Yvonne en Nollie vormen nog helemaal niet zo lang een combinatie. Vroeger deed ik in mijn eentje alle pony's (voor iemand). Later is yvonne mij gaan helpen omdat 8 pony's toch wel echt druk is! We trainen zomers vooral nog het 4span, waarvan zij 2 (waaronder Nollie) en ik 2 (waaronder Petra). In het begin hing yvonne bij mij tijdens wedstrijden tot het bij haar toch ook wel begon te kriebelen. Ik heb haar toen de 2 pony's 'gegeven' en daar is zij nu mee aan de slag gegaan. Je kan dus eigen stellen dat ze pas sinds begin zomer een combi zijn! Ik vind dat ze het nu al erg goed doen en ben erg trots op ze, maar soms zijn er nog wat communicatie stoornissen en zijn we een beetje aan het tobben met het bit van Nollie (waar ze het fijnst op loopt)
Wedstrijdervaring: Nollie en Yvonne hebben beide weinig tot geen wedstrijd ervaring. Nollie heeft af en toe onder het zadel wedstrijdjes gelopen vroeger. Yvonne reed destijds op de manege af en toe een wedstrijdje mee!
Verbeterpunten: Er zijn natuurlijk heel wat verbeterpuntjes, maar dat is logisch omdat ze maar zo kort een combi zijn. Het probleem bij yvonne is dat ze soms te veel wilt controleren wat af en toe leidt tot een pony die over de zeik is. Toch vind ik dat ze sommige dingetjes super oplost en haar sterkte punt is dat ze heel netjes de spanning die Nollie vormt weer kan laten verdwijnen. Nollie is soms nog wat onstabiel (vooral de galop) en wil het bit nog wel eens vastpakken. Ook valt ze soms op haar voorhand. Haar sterkte kant, iets waar we trots op zijn, is haar middendraf. Ook wil ze soms wat stresserig doen, maar dit zal met de tijd wel minder worden, het is nu puur een kwestie van leren op elkaar in te spelen! Nollie mag ook nog wel wat kilootjes kwijt!

Nou ik heb eigenlijk nu wel genoeg gebabbeld. Hier de foto's + filmpjes!
Suzanne & Petra:

De galop zoals het nu gaat!
En dan nu, onze nieuwe combinatie * tromgeroffel*

MEET YVONNE & NOLLIE:

Nouu, dat was weer een heel bericht. Ik hoop dat jullie van de foto's genoten hebben. En nou maar duimen voor het wedstrijd-debuut van de 2 toppers waar ik zo trots op ben! ( En eigenlijk ook wel een beetje voor mij voor m'n laatste puntje in de B)