Pessoa longeerteugel: wanneer is hij goed 'ingesteld'?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oryani

Pessoa longeerteugel: wanneer is hij goed 'ingesteld'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 20:52

Hoi Bokkers,
sorry als dit al ergens anders staat, maar met de zoekfunctie kon ik het in elk geval niet vinden...

Ik heb laatst een pessoa teugel gehaald. Vandaag probeerde ik hem uit, maar kreeg hem maar niet goed. Gelukkig kent het paard in kwestie mentuig, dus was niet zo onder de indruk :D

Het bevestigen was niet zo'n probleem, wel het 'instellen' van de goeie lengte.
Na een paar pasjes zakte het bontje immers naar beneden. Ik maakte toen de touwen korter, maar even later... weer van dattum! Zo ging dat steeds maar door, tot ik de pessoa eigenlijk 'aansluitend' had toen het paard stilstond.

Maar het leek me juist de bedoeling dat een paard lang en laag gaat lopen, maar als de pessoa lang was kon hij z'n hoofd oprichten, als ik hem korter zette, ging hij lager, maar niet langer in de hals...
Er ging dus wat mis :o

Wie kan me vertellen hoe je een pessoa nu eigenlijk juist 'instelt'?

Nachtlampje

Re: Pessoa longeerteugel: wanneer is hij goed 'ingesteld'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:57

Niet :)
Waarom een paard in een houding dwingen wanneer je veel meer bereikt als hij het vanuit zichzelf doet?
Duurt wat langer, maar dan heb je ook wat.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:09

HAR-->GVL

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 07:57

Slofje schreef:
Niet :)
Waarom een paard in een houding dwingen wanneer je veel meer bereikt als hij het vanuit zichzelf doet?
Duurt wat langer, maar dan heb je ook wat.

Ik vind het dwingende bij de Pessoa eigenlijk wel meevallen...
Ik heb er bewust voor gekozen omdat ik de rug- en buikspieren wilde trainen.
Dus als je ook antwoord kan geven op de vraag, graag :)

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 08:09

Ik vraag me dit dus ook af ! ik lees even mee!

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 08:10

Haha @ slofje: dan heb jij wel een uitzonderlijk paard dat ie aan de longeerlijn zn buik/hals spieren traint en nageeflijk over de rug loopt _O-

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 08:22

Van het ene elastiek in het bontje loopt er een lijn naar de bovenkant van de longeersingel en terug. Deze kan je korter maken om te zorgen dat het bontje niet te ver naar beneden zakt.
Dan loopt er een langere lijn van het elastiek in het bontje aan de ene kant door de longeersingel naar de katrol aan het bit en weer terug naar de singel en aan de andere kant hetzelfde. Deze gebruik je om het paard 'in te stellen'

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 08:24

Donja schreef:
Van het ene elastiek in het bontje loopt er een lijn naar de bovenkant van de longeersingel en terug. Deze kan je korter maken om te zorgen dat het bontje niet te ver naar beneden zakt.
Dan loopt er een langere lijn van het elastiek in het bontje aan de ene kant door de longeersingel naar de katrol aan het bit en weer terug naar de singel en aan de andere kant hetzelfde. Deze gebruik je om het paard 'in te stellen'

Dat dacht ik dus ook, maar volgens mij is die van mij dan verkeerd samengesteld ofzo? Want ik kan 'de bovenkant' en 'de zijlijnen' niet apart instellen, ze lijken effect op elkaar te hebben :s Dus als ik de bovenkant korter instel, zakt hij later weer lager en worden de zijlijnen korter.
Ik kan ook mis zijn, maar bekijk het vanavond dan nog es zonder verhullend bontje...

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:42

JessicaD88 schreef:
Haha @ slofje: dan heb jij wel een uitzonderlijk paard dat ie aan de longeerlijn zn buik/hals spieren traint en nageeflijk over de rug loopt _O-

[GVL] Dressuur in vrijheid, nog meer?

Dit wil ik dus ook graag bereiken, -in zekere mate- ookal ben ik nog niet zover :)
Daarnaast heb ik niets met nageeflijk, bijna 80% vd paarden worden veels te ver in de krul gevraagd,
waardoor de 1e 3 nekwervels klemmen en zo ook zenuwen klemmen.
Daarnaast ervaren die paarden ook een druk op de luchtpijp.
Ik laat mijn paard liever echt laag en lang, of goed nageeflijk (lees: de neusbrug vóór de loodlijn en de pol als hoogste punt)
Dán loopt hij goed over de rug en word er niets afgekneld.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:58

JessicaD88 schreef:

Als je op de juiste manier weet te longeren kan je een paard aan een halster en een longeerlijn beter laten lopen dan met alle mogelijke hulpmiddelen. En dan bedoel ik ook over de rug en met trainen van hals/buik spieren. Dus zo hard lach ik eigenlijk niet :')

Overigens geldt voor longeren mét hulpmiddelen precies hetzelfde. Dat je een pessoa hebt betekent niet meteen dat je paard op de juiste manier loopt.
Maargoed, daarom zijn we alleen maar blij dat TS om hulp vraagt en oefenen kan zelden kwaad :)

Ik bevestig mijn broek (bontje) idd ook altijd apart. Ik zorg dat hij bij bevestigen vlak onder de ronding van de bips valt en wanneer het paard beweegt zakt hij dan vaak wat omlaag. Maak ik nooit zo'n probleem van, als hij maar niet te laag komt en op/onder het spronggewricht. Zorg ook dat je goed aangesingeld hebt, als de singel verzakt dan zakt de broek ook.
De lijnen die naar het bit gaan maak verstel je vervolgens zoals je ze wilt hebben.

Heb je misschien een foto van hoe je de pessoa vastmaakt en van hoe hij zit als het paard in beweging is?

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 08:55

Hoi, ik heb 1 foto, deze
Afbeelding.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:39

De broek hangt daar prima hoor, hangt het paard niet in de weg. Niet te hoog en niet te laag. Daar zou ik me niet zo druk om maken.

Ik heb trouwens nog nooit iemand aan een bitloos hoofdstel zien longeren. Correct me if I'm wrong, ik heb heel weinig ervaring met bitloze hoofdstellen, maar ik denk persoonlijk dat je met een bitloos hoofdstel niet genoeg kan inwerken om het hoofd naar beneden te krijgen en zo dus goed over de rug te laten lopen. Sowieso hangt de pessoa daar nu te los voor. Er mag best iets meer druk op.
Persoonlijk zou ik met een kaptoom of een halster (ringen aan de zijkant) aan de pessoa gaan werken als je geen bit wilt. Omdat de katrollen van de pessoa (dus de punten waarmee druk op het hoofd gegeven wordt) dichter bij het hoofd zitten denk ik dat het meer effect heeft.
Je hoeft niet bang te zijn dat dat meer druk zou geven dan dat je wilt, want als je de pessoa op de juiste manier bevestigd op het halster/kaptoom en de singel voelt hij alleen overmatig veel druk als hij niet loopt zoals de pessoa aangeeft. (Tenzij je hem natuurlijk allejezus strak zet, maar ik geloof niet dat dat jouw probleem is als ik zie hoe los hij hangt ;))

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:42

ik zou hem aan de voorkant korter maken, het bontje hangt zo juist wel goed.
Om goed te longeren is een bithoofdstel wel echt fijner.
Heb mijn pony ook wel op deze manier met hetzelfde bitloze hoofdstel gelongeerd, maar vind het niet fijn werken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:50

Ik vraag me ook af of je het zo wel passend aan de voorkant gaat krijgen. Doordat de bevestigingspunten van het bitloze hoofdstel zo ver van de mond van het paard zit, is het zoiezo geen fijn hoofdstel om mee te gaan longeren. Ik denk dat een kaptoom ook beter gaat werken. De pessoa heeft nu in ieder geval geen inwerking.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:51

Ik doe altijd mijn katrollen aan de longeer singel. Steek het touw door de bit ringen. En dan tussen de benen naar de singel.
Afbeelding
Heb dit plaatje van internet. Maar vindt het touwtje wat los langs de zijkant hangt niet zo'n prettig idee. Daarnaast vindt ik het fijn dat ik ook me de hoogte van wat kan spelen!
Overigens heb ik nog nooit iemand gezien die de katrollen ook aan de singel heeft. Iedereen die ik ken longeert met de katrollen aan het bit. Vindt alleen het gewicht van de katrollen al storend in de mond!
Overigens heb ik mijn bil touwtje vast geknoopt aan de knip waar hij mee aan de singel hangt. Dit omdat je anders met stelling dat kont deel scheef trekt!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:25

jeetje die foto vind ik niet fijn, wat zit dat strak om de kont heen zeg! Nou werkt het wel heel erg in bij beweging van het paard, lijkt me niet de bedoeling.

PP hoe kun je de katrollen aan de longeersingel bevestigen, doe je dat aan de zijkant, dus waar je aansingelt?
De werking van de katrollen lijkt me op die plek toch wel een stuk verminderd?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:42

Ik heb een longeersingel met diverse ringen.
Afbeelding
Deze. En doe de katrollen aan de onderste ring.
opisop_shop wat voor werking hebben die katrollen aan het bit dan?
Want ik zie alleen het nadeel dat je er een gewicht aan hebt hangen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:44

het opvangen van de beweging lijkt mij?
Ik bedoel, omdat het bontje achterlangs loopt, heeft iedere beweging van het paard invloed op de inwerking in de mond. De katrollen moeten deze invloed wat verminderen/versoepelen. Als er geen katrol zou zitten aan het bit, krijgt het paard meer rukjes als het ware, nu is dat nog 'spelen met de teugels' zeg maar.

Snap je wat ik bedoel?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:50

Ik snap wat je bedoelt je. Maar het touw door het bit speelt ook. Heb tijdens het longeren niet het idee dat ze rukjes aan het bit krijgt. Misschien heeft dat ook met de instelling te maken hoor! Zie dus eigenlijk niet het voordeel van de katrollen aan het bit.
Vindt het vooral vervelend dat je gewicht aan het bit hangt. Waardoor de druk ook anders is. Snap je wat ik bedoel?

fysio_juul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:03

Die katrolletjes wegen bijna niets en het gewichtje daarvan is minder belastend als een paar touwtjes door het bit, die veel minder mobiel zijn.
Het voordeel van die pessoa teugel in z'n geheel is dat hij nergens het paard opsluit maar het paard binnen de keten de ruimte geeft de druk van de broek of van de teugel af te houden door een "correcte" houding aan te nemen. De pessoa moet een lichte druk/ contact geven op het bit als de neus in de loodlijn staat, je moet het paard namelijk niet "achter" de teugel laten lopen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:05

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:20

ponyparadijs schreef:
Ik doe altijd mijn katrollen aan de longeer singel. Steek het touw door de bit ringen. En dan tussen de benen naar de singel.
Afbeelding
Heb dit plaatje van internet. Maar vindt het touwtje wat los langs de zijkant hangt niet zo'n prettig idee. Daarnaast vindt ik het fijn dat ik ook me de hoogte van wat kan spelen!
Overigens heb ik nog nooit iemand gezien die de katrollen ook aan de singel heeft. Iedereen die ik ken longeert met de katrollen aan het bit. Vindt alleen het gewicht van de katrollen al storend in de mond!
Overigens heb ik mijn bil touwtje vast geknoopt aan de knip waar hij mee aan de singel hangt. Dit omdat je anders met stelling dat kont deel scheef trekt!

Op deze foto is de pessoa dus niet goed bevestigd! De onderste lijn hangt los aan de zijkant. Deze moet door een lage ring aan de zijkant van van de singel heen. Bovendien kan het paard zo heel makkelijk met zijn neus in de lucht lopen en dat wil je nu juist niet!

Als het een goede, originele pessoa is, kun je alle touwen korter of langer instellen. Ik heb de mijne zó ingesteld dat als mijn paard stilstaat hij zijn neus iets voor de loodlijn kan houden (lage aan de teugel houding). Zo kan hij perfect over de rug, voorwaarts neerwaarts draven aan de longe, of meer opgericht. De katrollen maak ik altijd vast aan de bitringen, de musketons gaan eerst tussen de voorbenen naar de ring aan de singel. Als hij warm is gelopen, stel ik hem wat hoger in dan loopt hij net als dat ik erop zit en hem voorwaarts aan de teugel heb lopen. Toegegeven: je paard moet leren lopen aan een pessoa. De een doet dat graag en de ander moeilijk. De mijne doet het er super op :D

Ik probeer anders nog later een foto te plaatsen...

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:24

Wendy_Chewie schreef:
Hoi, ik heb 1 foto, deze
Afbeelding.

Alles hangt te los (of te ruim? past het niet?)

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:26

horse4fun denk je eraan dat fotoquoten niet toegestaan is? ;)

De pessoa op de foto van de TS past volgens mij makkelijk, maar is gewoon (nog) niet helemaal goed aangepast.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:30

zo, heb even wat oude pessoa filmpjes geupload.
Kwaliteit is bagger, met oud camera'tje gemaakt.

Inmiddels loopt Wisse heel netjes aa de pessoa, afhankelijk van hoe ik hem met stem/lichaamstaal aan het werk zet, loopt hij of te halsstrekken of netjes rond.

Op deze filmpjes loopt hij nog niet zo fijn, zeker linksom valt het erg op dat hij niet met fijne buiging/stelling loopt, dat doet hij nu wel. Ook wou hij niet doorlopen, normaal hoef ik hem niet zo aan te sporen om door te lopen :P

Afijn, hier de filmpjes :)

Denk dat als TS de voorste lijnen een stuk inkort en een andere optoming gebruikt (misschien dat je daarmee zelfs weinig of helemaal niet hoeft in te korten) hij wel goed zit.