Met welke 'hulpmiddelen' longeren jullie&waarom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Teet_91

Met welke 'hulpmiddelen' longeren jullie&waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 10:19

Sorry als het hier verkeerd staat, ben een beginnende bokker dus weet nog niet waar ik alles juist moet posten :o
Ook als er al een gelijke topic over bestaat, kon niet iets gelijks vinden onder de zoekfunctie!

Hallo Bokkers,

Ik ben nieuwschierig over hoevaak jullie je paardje longeren en welke 'hulpmiddelen' je daar bij gebruikt, naar mijn mening is longeren ter bevordering van de spieren van je paard en kan ze doormiddel van de 'hulpmiddelen' lekker ontspannen over de rug heen lopen.
Ik gebruik zelf altijd bezet teugels, eerder ook passoa, alleen die heb ik helaas niet meer in mijn bezit.
Longeren jullie welleens met elastiek en wat is jullie ervaring daarvan?

Mijn huidige verzorgpaard was nog nooit gelongeerd met dergelijke 'hulpmiddelen', gisteren heb ik haar gelongeerd met bijzet(zijn heel ruim begonnen) en snapte al vrij snel wat er van haar verwacht werd en liep op het eind lekker over haar rug heen! Toppeerd <3

Angela

Re: Met welke 'hulpmiddelen' longeren jullie&waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:26

Ik gebruik een kaptoom. Die blijft keurig op zijn plek liggen, maar je zit je paard niet in de mond. Verder zet ik hem niet bij.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:28

Ik gebruik eigenlijk altijd een pessoa. Soms ook met slofteugel, maar dan wel los en niet vastgezet aan een longeercirkel. Ik longeer omdat ik het goed vind om een paard een keer per week onbelast te laten werken.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:31

Ik longeer altijd met een dubbele longe. (Jonge paarden eerst enkele dan met elastiek en dan dubbele).
Kun je ze perfect mee africhten, inbuigen en instellen zoals je wilt.
Als je nog nooit gedaan hebt zou ik niet zomaar met dubbele longeren, kun je beter een pessoa tuigje omdoen.

missmoppie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:32

ik longeer 3 keer in de week en daarvan 2x met passoa, je moet vooral je paard niet 'vastzetten' door bijvoorbeeld een bijzetteugel! hierdoor lijkt het alsof ie ontspannen loopt maar hij drukt eigenlijk z'n rug weg (mijne iig) door de passoa zet ie ook lekker z'n kont eronder!

StAppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:32

Ik longeer hem alleen met zijn hoofdstel om en de longeerlijn. Mijn vader wil hem iedere keer bijzetten, maar ik ben dan meestal al met hem bezig en komt het er niet van. Maar hij doet het ook zo prima.

Gisteren heb ik hem nog even gelongeerd, eerst lekker los stappen en toen veel overgangen laten maken. Ik moet dit onder het rijden ook doen dus dacht doen we dit ook mooi even aan de longeerlijn en hij deed het super op mijn stemhulpen!!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:34

Ik longeer 1 a 2 keer per week met dubbele longe. :j Laatste tijd even wat minder maar ben het nu weer aan het oppakken.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:37

Ik longeer 1x per week omdat ik het goed vind hem onbelast te laten lopen en dan met pessoateugel. Mijn paard reageert er erg goed op omdat hij de neiging heeft van voor weg te willen en van achter te sloffen. Ik gebruikte eerst een gogue, maar daarmee ben je alleen aan de voorkant bezig en peerd deed niets met de achterkant. Met pessoa treed hij goed onder en maakt de bovenlijn mooi rond. Kan het met rijden ook merken: hij is sterker en soepeler geworden. Ik zet de pessoa wel altijd laag. Als ik hem hoog zet (staat in de gebruiksaanwijzing dat dat ook kan om meer de situatie met ruiter en teugels te simuleren) loopt hij alle kanten op behalve op de volte met zijn rug en nek mooi rond.
Verder werk ik ook wel gewoon los of doe ik grondwerk (slalom, achteruit een hoek om, e.d.) om eens af te wisselen met longeren.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:39

Ik longeer mijn pony zeker 3, 4 keer per week. De overige dagen loopt ze voor de wagen.
Ik longeer haar omdat ik problemen waar ik tegenaan loop voor de wagen, (ohz) rijtechnisch niet kan oplossen (ze is 107cm en ik 169cm en veel te zwaar ;-))
Ze loopt afwisselend aan de langelijnen, elastiek of een touwtje en regelmatig over balkjes. We beginnen zo lang en laag mogelijk, dan richt ik haar wat op, dan weer lang en laag en vervolgens mag ze galop,draf en stappen zonder bijzet.
In de longeerbak loopt ze vaak zonder lijn, maar in de rijbak zit de bijzet aan haar bit en heeft ze een halstertje om voor de longeerlijn.

Ik gebruik geen bijzet met een rubberen ring of staaf, omdat ik vind dat die veel te veel blijven klingelen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:39

Ik longeer zo'n 3 á 4 x per week. Soms alleen aan het halster (puur om beweging te geven), regelmatig met academische kaptoom en dan pakken we ook wat grondwerk oefeningen mee of bijgezet met touwtjes (over de rug, naar het bit en dan vast tussen de voorbenen).

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:41

missmoppie4 schreef:
ik longeer 3 keer in de week en daarvan 2x met passoa, je moet vooral je paard niet 'vastzetten' door bijvoorbeeld een bijzetteugel! hierdoor lijkt het alsof ie ontspannen loopt maar hij drukt eigenlijk z'n rug weg (mijne iig) door de passoa zet ie ook lekker z'n kont eronder!

Rij je dan nog na het longeren? Bij mij duurt het altijd erg lang bij het rijden voordat hij eindelijk zijn rug eens loslaat (heb goede instructie hoor, maar is gewoon een al wat ouder paard dat vroeger anders is gereden) en ik wilde nu eens proberen om eerst met pessoa te longeren en dan pas te rijden. Heb je daar ervaring mee?

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:55

Soms longeer ik gewoon los of aan het halster zonder enig hulpmiddel. En soms pak ik het passoatuig, maar meestal gebruik ik de dubbele longe. Kan ik lekker makkelijk haar zo door de bak sturen als ik wel en vaak van hand veranderen, slangevoltes rijden, hoeken doorrijden e.d.

KatAmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:44

ik longeer alleen met dubbele lijnen, kan je toch net wat meer dan een enkele lijn. Ik ben niet zo van de hulpmiddelen. Lijn gaat van het bit naar door de ring van de longeersingel naar mij toe, dus niet eerst van de singel naar het bit en terug. hier loopt die ontzettend onstspannen mee zonder haar naar beneden te 'dwingen'

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:48

Ik longeer niet zovaak, maar meestal doe ik gewoon alleen het hoofdstel op en soms ook alleen aan het halster, maar dat doe ik nu niet meer omdat ze schuurplekken heeft van het halster.

hedder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:57

Ik longeer mijn paarden minimaal 1 maal in de week met dubbele longe. Je kunt je paard alles laten doen wat hij onder het zadel ook moet. Bovendien kun je op ieder moment je paard de hals even laten strekken. Ik doe de lijn door de longeersingel zodat hij niet afzakt. Maar met je zadel erop kan ook.
Bijzetteugels mag je in stap niet te veel gebruiken. Het paard kan zijn hals niet verlengen waardoor de stap veel te kort wordt bij veel gebruik. Altijd los- en droogstappen zonder bijzetteugel.
een keer balkjes laten lopen aan de longe is ook heel leuk voor paard en ruiter. Kan aan de enkele longe. Of de balk ergens opleggen (emmers als je geen goed materiaal hebt is ook al handig en goedkoop). En dan je paard laten springen aan de longe. Je paard leert kijken en jij leert met je hand meegaan. Fijne afwisseling met goede leermomenten.
Ik doe altijd het hoofdstel aan. Succes ermee.

hedder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:58

KatAmy schreef:
ik longeer alleen met dubbele lijnen, kan je toch net wat meer dan een enkele lijn. Ik ben niet zo van de hulpmiddelen. Lijn gaat van het bit naar door de ring van de longeersingel naar mij toe, dus niet eerst van de singel naar het bit en terug. hier loopt die ontzettend onstspannen mee zonder haar naar beneden te 'dwingen'

Dan heb je ook hetzelfde contact als onder het zadel.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 12:03

Ik longeer meestal 1x per week, afwisselend met dubbele lijnen en touwtjes

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 12:32

Voordat mn paard met pensioen ging 'longeerde' ik een keer of twee in de week door hem gewoon los te gooien en met de longeerzweep voor wat actie te zorgen. Gewoon om hem lekker te laten bewegen. Heb ook wel eens met pessoa gedaan maar dat vond hij nog erg moeilijk ;)

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:28

Ik longeer mijn paard als het lukt 1 keer in de week. Meestal met pessoa of een elastiek. Mijn paard wil zich nog al graag opdrukken en als hij die pessoa om heeft vind hij dat niet fijn om dat hij dan meer zijn kont er onder moet zetten en zakt hij weer met zijn hoofd. Hij heeft dan evengoed nog zijn achterhand eronder hoor!

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:34

Ik probeer om 2x in de week te longeren met de dubbele longe. Dag daarna is ze namelijk fijner te rijden dus meestal de ene dag longeren en dan de andere dag rijden etc.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:39

Ik heb weer een andere methode:

Ik knoop de longeersingel om mijn paard. Pak mijn slofteugel die ik enkel voor longeren gebruik. En dan als volgt bevestigen:
* Haal de uiteinden van de slofteugel (daar waar de klipjes of lussen zitten) elk door de bovenste 2 ringen van de longeersingel van achter naar voor,
* Haal ieder uiteinde door een bitring (van binnen naar buiten voor breed vastzetten en van buiten naar binnen voor smal vastzetten)
* Je kan de klipjes nu aan iedere gewenste ring van de longeersingel bevestigen al naar gelang de gewenste houding.

Ik begin meestal half laag en de slof hangt lekker losjes. Paard kan zelf gaan ontspannen en zoeken. Om meer verbinding te krijgen, kun je een knoop leggen in het uiteinde van de slof die door de bovenste 2 ringen komt. De knoop kan strakker en losser en wanneer je de knoop iets naar rechts of links trekt, kun je stelling verkrijgen.

Het fijne van deze methode vind ik dat het paard niet "vast" zit. Er zit speling in de slof, waardoor hij zelf kan zoeken waar fijne ontspanning is, zonder het af te dwingen.

Ben benieuwd of mijn uitleg een beetje te volgen is en wat de meningen hierover zijn...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:41

Ik longeer zonder hulpteugels, met academische kaptoom en een lange lijn (Plus een dressuur zweepje).

Teet_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 13:45

Zoals ik bij veel van jullie lees, longeren jullie met dubbele lijnen. Hoe ben je hier mee begonnen?
Mijn paard vind laag/lang lopen moeilijk(vooral met haar achterhand eronder), vooral met rijden wordt het vermoeiend vandaar dat ik met longeren ben begonnen zodat ik zelf ook kan zien hoe ze het doet. Vind de dubbele lijnen erg positief klikken heb er alleen geen ervaring mee, zal het goeie oplossing zijn voor mijn paard? Nog meer tips voor het lekker laag laten lopen aan de longé?
Zijn bezet teugels dan juist negatief in de zin van achterhand eronder? Ik hou haar namelijk wel goed op tempo..

Kippie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:57

Ik longeer zo afwisselend mogelijk met 'mijn' paarden
Soms zonder bijzet en soms met(dubbele lijnen, elastiek,touwtjes etc) om ze lekker los te houden in hun lijf
uiteraard losjes en niet zo strak vastgezet dat je ze dwingt in een bepaalde houding

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:59

gewoon aan een halster, of met pesoateugel eraan, geen strakke instellingen, maar ontspanning opzoeken en over de rug lopen zijn belangrijkste!