Bitloos longeren??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

daNiielle_

Bitloos longeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 17:51

:wave:

Ik meende toch dat ik laatst een artikel zag over bitloos longeren, maar juist nu kan ik het niet meer terug vinden!

Sinds een tijd rijd ik mijn paard bitloos, en dat gaat prima.
Ze is vorige week naar de ostheopaat geweest, en we kregen het advies om 2 keer per week te longeren.

Maar....Hoe gaat dat met een kaak-gekruist hoofdstel?!
Kan ik bijv. de passoa of bijzet teugel aan de ringen vast maken (waar normaal de teugels zitten), en zo weer aan de singel?
Of kan ik het dan beter bevestigen aan de ringen van de neusriem zelf?

Misschien een hele stomme vraag, maar ik kan het niet vinden op internet, en wil natuurlijk niks stoms gaan doen.
Heb overigens de beschikking over een passoa teugel en bijzet, dus het liefst een oplossing die te gebruiken is met 1 van deze teugels. :)
Mijn paard heeft nog wat 'moeilijkheden' in haar rug waardoor ze moeilijk loslaat, vandaar dat ik haar niet zonder longeer.

Dus...Gelieve geen reacties met 'je kunt makkelijk zonder hulp teugel longeren', dat weet ik, maar ik heb hem wel nodig.

Somebitch

Re: Bitloos longeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:55

Kan je niet gewoon longeren met een dubbele longe?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 18:15

Ja daar zat ik eerst ook aan te denken, maar het gaat er juist om dat ze zelf de ontspanning op kan zoeken.
Weet niet hoe ik het uit moet leggen.
Als ik er een dubbele lijn aan doe, dan ben ik bang dat ik er zelf teveel aan kom en haar te weinig op eigen benen laat lopen.
Ze liep op de pessoa altijd fijn ontspannen, en haar achterhand bleef er zo bij. Vind het zelf alleen een beetje een vreemd idee om de pessoa dan aan een bitloos hoofdstel te maken. :?

Als ik dat doe met een dubbele longe, dan kunnen de lijnen dus gewoon aan de ring waar de teugel normaal aan zit?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:21

Ja, dat denk ik wel.. Je werkt namelijk percies hetzelfde met een dubbele longe als dat je erop zit. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:23

Kaptoom?????!!!!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 18:25

Die heb ik niet, iemand anders van ons op stal ook niet. :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:29

Ik zou het gewoon eens zonder hulpteugels proberen... bij paarden die de rug niet loslaten kunnen hulpteugels er juist voor zorgen dat de rug meer vastgezet wordt, ookal lijkt het van niet omdat het hoofd wel omlaag gaat.

Vergroten en verkleinen en veel overgangen zijn dan belangrijk.

Je hebt ook 2 ringen waar de touwtjes doorheen gaan toch? Heb je geen bitstukje meer?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 18:32

Zonder hulpteugels valt ze enorm op de voorhand, en loopt ze maar wat om haar heen te kijken. ;)
Anders had ik het prima gevonden, maar het is nu even noodzakelijk gezien haar rug wervels, dat ze zich helemaal ontspant.
Dat doet ze wel met een hulp teugel (die ik niet strak doe.), dus dat is het probleem niet. :)

Bitstukje??
Dit is mijn hoofdstel:
http://i1193.photobucket.com/albums/aa3 ... 181339.jpg
Ik heb dus een ring aan de neusriem zelf, en 1 waar de teugel aan vast gaat.
Die aan het neusriem zouden dan toch eigenlijk hetzelfde werken als een kaptoom??

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:33

Alleen als je niet kunt longeren.
Een goede longeur kan élk paard loswerken op een hulpteugel. :D

Een een kaptoom zou ik dan gewoon een keertje aanschaffen. Is altijd goed om te hebben! :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:36

Ik longeer meestal met een dik touw om de hals, gaat prima (zelfs met dubbele lijnen.. 't is maar wat je ze gewoon maakt).

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:38

Ik rij ook bitloos en "longeer" aan de dubbele lijnen zoals eerder is aangegeven en na goed oefenen doe je echt zelf niets en blijven ze op hun eigen benen lopen!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 18:40

Maar dan is jouw paard waarschijnlijk gewend aan hals-reining?
Dan zou ik mijn paard dat eerst helemaal moeten gaan leren.

Als ik nou de hulp teugel vast maak aan de ringen van de neusriem, dan heb ik toch een soort van kaptoom?
Dan kan het toch, of zeg ik nou iets stoms?
Sorry maar heb echt geen idee, rijd pas een paar weken bitloos. Heb me er wel helemaal in verdiept, maar het artikel over longeren kan ik dus nergens meer terug vinden!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:45

De ringen op het kaptoom zitten op de neus, niet erlangs.
Of het met jouw hoofdstel kan weet ik niet. Je zult dan wel moeten waken dat je tijdig releast/toestaat telkens????

Ws. weet Air dat wel! :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:11

vastzetten van de rug is vaak onder invloed van stress, het lijkt me handiger om daar aan te werken. Er is ook een bokker die haar paard geleerd had mbv clickertraining om het hoofd laag te houden tijdens het longeren.

Longeren is trouwens wel zeer belastend én geestdodend voor paarden; een dier dat gemaakt is om lange stukken rechtuit te gaan, moet nu ineens rondjes lopen. Een paard wordt dan scheef belast.

Ik zou eerder gaan voor lange teugelen áchter het paard.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:13

daNiielle_ schreef:
Maar dan is jouw paard waarschijnlijk gewend aan hals-reining?

Ja nu wel, maar het is verder gewoon een ooit met bit en teugels opgeleid jumpingpaard. Gewoon proberen, dat leren ze echt moeiteloos..
Ik heb er verder ook veel over longeren over geleerd. Als hij nu zonder iets aan zijn hoofd mooi verzameld stelling binnenwaarts loopt, dan doet hij dat omdat hij het snapt, en echt hard aan het meewerken is (en hij weet dat hij daar appelstukjes voor krijgt ,-)) En het heeft toch even studeren gevraagd voor ik in de gaten had hoe je dat uitgelegd krijgt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:19

Heb je uberhaupt al zonder bit gelongeerd?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:30

daNiielle_ schreef:
Zonder hulpteugels valt ze enorm op de voorhand, en loopt ze maar wat om haar heen te kijken. ;)
Anders had ik het prima gevonden, maar het is nu even noodzakelijk gezien haar rug wervels, dat ze zich helemaal ontspant.
Dat doet ze wel met een hulp teugel (die ik niet strak doe.), dus dat is het probleem niet. :)

Bitstukje??
Dit is mijn hoofdstel:
http://i1193.photobucket.com/albums/aa3 ... 181339.jpg
Ik heb dus een ring aan de neusriem zelf, en 1 waar de teugel aan vast gaat.
Die aan het neusriem zouden dan toch eigenlijk hetzelfde werken als een kaptoom??

Wat doe je dan anders met hulpteugels waardoor ze dr achterhand wel opeens kan gebruiken? Dan doe je toch iets anders, de hulpteugels veroorzaken dat iig niet.
Om zich heen kijken kun je voorkomen(en moet even kunnen mits de aandacht daarna weer naar jou gaat).

Nee een kaptoom werkt op de neus.

Ik zou zorgen dat er een verbinding tussen beide ringen(dus die op de neus) is waardoor je het aan zo'n ring kan bevestigen. Meer een sidepull idee dus.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:32

Ik heb wel eens de bijzet teugels vast gezet aan het halster omdat hij zo dook met bit. Hij is ook aardig gevoelig om het hoofd, kan zo zijn hoofd naar benenden drukken dus dit ging eigenlijk ook wel prima!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 23:17

JoviBan schreef:
Heb je uberhaupt al zonder bit gelongeerd?

Mijn eigen paarden aan het halster en hoofdstel.
Jonge paard 'vroeger' zelfs zonder halster of hoofdtel. Die bleef zelf om me heen lopen.

Verder met kaptoom, maar dat was met paarden van het werk.

Maar dus nog niet bitloos met hulpteugel.

Arabesk schreef:
vastzetten van de rug is vaak onder invloed van stress, het lijkt me handiger om daar aan te werken. Er is ook een bokker die haar paard geleerd had mbv clickertraining om het hoofd laag te houden tijdens het longeren.

Longeren is trouwens wel zeer belastend én geestdodend voor paarden; een dier dat gemaakt is om lange stukken rechtuit te gaan, moet nu ineens rondjes lopen. Een paard wordt dan scheef belast.

Ik zou eerder gaan voor lange teugelen áchter het paard.

Mijn paard is fokmerrie geweest en heeft/had haar rug daardoor vast zitten.
Ze heeft vorige week haar laatste ostheopaat behandeling gehad. Dus dat laatste beetje moeten we nog verbeteren.

Ik vind het ook geest dodend voor mezelf. :D
leg meestal wat balken tussendoor om het leuk te houden.
Maar dat is niet het probleem.

Heb zelf wat aan mijn voet waardoor lange teugels lastig zijn. Ik kan namelijk niet door de rijbaan wandelen daardoor.
Dubbele longe gaat wel, dat gaan we morgen proberen!

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:03

Ik heb wel eens met zo'n longeerhulp gelongeerd. En dan met een kaakgekruisd hoofdstel. De eindes aan de longeerhulp en het longeertouw aan de zijkant (snappie?)

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:01

Ik gebruik ook vaak mijn kaakgekruiste hoofdstel met passoateugel in de lage stand om dezelfde reden als jij, lekker over het ruggetje laten lopen en dat gaat perfekt.
En nee Arabesk, totaal geen stress bij mijn paard maar gewoon een oud springpaard wat ondanks haar leeftijd nog altijd een fanatieke vrolijke (!) hittepetit kan zijn en het heerlijk
vind om zo af en toe alles eruit te gooien. Een grotendeels "houttype" volgens de elementen van Laarakker dus geen zielig stress type :D
Omdat ik het belangrijk vindt afwisseling te houden en voornamelijk nog buitenritten met haar maak, gebruik ik voor de spiertjes de passoa omdat ze daar het beste en meest ontspannen
mee loopt. Je kunt het zowel aan de ringetjes bij de neus als aan de ringetjes waar je normaal de teugels aan bevestigd vastmaken. Wel je passoa anders stellen dan want bij de ene is de lijn veel
langer als bij de andere bevestiging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:25

kaakgekruist en hulpteugel is geen goede combinatie. Ik heb de ervaring dat bitloos en bijv, met touwtjes longeren sowieso minder fijn werkt dan met bit, maar als je bitloos wil blijven doe het dan met een sidepull/kaptoom.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 15:38

Het ging wel goed, had de hulpteugel aan de zijkant van de neusriem gedaan.
Daar zitten bij mij ook ringen, zie de foto.
Longeerlijn had ik vast gemaakt aan de ringen, waar normaal je teugel aan vast zit.

Ze liep net zo als voorheen met bit.

gekkiej123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:36

Longeren met een kaptoom vind ik zelf erg fijn.
Heb wel een gekruisd hoofdstel gehad, daar deed ik altijd een bitstukje aan eigenlijk.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:44

ik heb ook een bitloos hoofdstel, kingekruisd echter en ik volgens mij heb jij een kaakgekruisde, mij is geadviseerd geen hulpteugels aan de ringen vast te maken, dus longeren met pesoa doe ik nog steeds met hoofdstel met bit.

Je kunt ff zoeken op FRA producten ik heb een FRA bitloos hoofdstel en die beschrijvingen staan veel op internet, daar staat dus op dat ze niet aan longe mogen.