[AR] ongelijk span

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lakizali

ongelijk span

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 19:20

hoi,

mijn vriendin heeft twee shetland pony's en zou graag in tweespan met ze rijden maar ze zijn niet even groot (schofthoogtes van 1.10 en 0.85). met een disselboom gaat dit niet vanwege de hoogte maar als ik nu een systeem bouw met een dubbele lamoen?
in principe hebben ze beide dan een eigen lamoen (voor de kleine pony 25 cm lager en scharnierend zodat niet het volle gewicht van de andere lamoen op haar rust) en dus wordt het hoogte verschil dan opgelost.

kan dit zo? of vergeet ik nu iets?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:58

Een systeem van 2 eigen lamoenen? Wat moet je je daar bij voorstellen?
Klinkt mij als een slecht en gevaarlijk idee.
Een verschil in stokmaat hoeft niet altijd onmogelijk te zijn, maar hoe kleiner de paardjes, hoe minder groot het verschil vaak kan zijn.

Daarnaast ben je 1 heel belangrijk ding vergeten; iets verschil in stokmaat kan prima (maar dit verschil is écht gigantisch groot, dat is gewoon onmogelijk) maar dan gaat het er vooral om dat de paarden dezelfde gangen hebben.
Hoe praktisch en eerlijk tegenover de pony's is het, als de grote pony draaft, en de kleine moet haast galloperen om dat bij te houden? Of dat je de grote telkens gigantisch moet inhouden, omdat de kleine het anders niet kan bijbenen?

En 1+1 maakt nog geen 2span. Je moet je afvragen waarom je dit uberhaupt zou willen, want eigenlijk is het gewoon onmogelijk. Dat wordt dan denk ik gewoon 2x enkelspan rijden, of een grotere pony er bij kopen die bij de grote past, of een kleinere pony, die bij de kleine past (ook qua gangen).
En misschien voor de gein eens een keertje tandem, maar of dat zal lopen met zo'n groot verschil betwijfel ik ook.

lakizali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 18:42

bedankt voor je reactie.

ik ben niet zo thuis in termen enz. maar k zal het proberen uit te leggen. vanaf de vooras loopt een u vormige beugel, open kant naar de kar, waar het lamoen aan vast zit. dit lamoen zit in het midden, als je deze nu opschijft naar de zijkant en een tweede lamoen aan de andere zijkant maakt heb je een dubbele. de tweede lamoen komt dan een stuk lager te zitten zodat deze op maat is voor de kleine pony.

wat betreft de gang, ik denk dat dat in dit geval nog wel gaat, de grote pony staat liever stil dan dat ie loopt en de kleine is juist een stuk drukker, ook is de kleine pony sneller als de grote.

momenteel lopen ze allebei met een eigen kar, het nadeel hiervan is dat je nooit alleen kan rijden en dus moet lopen of fietsen met de pony's (ze zijn te klein om op te rijden).

ik zal morgen wel even een schets maken van het lamoen idee zodat je wat beter het idee mee krijgt.

JoyCiej007

Re: ongelijk span

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:35

... het is niet voor niets dat een 2span een langboom heeft, en een enkelspan een lamoen.
Sorry, maar ik snap werkelijk niet waarom je zo'n idee zou willen uitvoeren. Vind het levensgevaarlijk eerlijk gezegd.
Soms moet je gewoon accepteren dat iets niet gaat..... mijn Welsh A en shet kan ik ook niet in 2span zetten, en dat is gewoon niet anders.
Dat de grote pony liever stil staat dan loopt zegt natuurlijk helemaal niets; als hij wel loopt, maakt hij een stuk grotere passen dan de kleine.

Met andere woorden; wat jullie willen, is gewoon onmogelijk. Helemaal qua constructie, en daarnaast de beide pony's samen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:50

een dubbel lamoen ,vind ik zelf een erg vreemd idee.
als je het dan toch wilt proberen zou ik gaan kijken wat je kunt doen met de lange boom,misschien een pony een langere disselriem en de andere ies korter,omdat de langeboom op de hoogte van de kleine pony hangt.of voor aan de lange boom iets maken aan de kant van de grote pony dat zijn disselriem op een hoger punt kan vast gemaakt worden aan de langeboom.en als het niet loopt misschien een andere pony kopen.houd het wel veilig voor jou maar ook voor je pony's

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:53

Ik weet op dit moment niet de technische details, maar ik ken iemand die soms ment met een tinker en een shetlander in tweespan. Ik dacht dat hij ook iets aan de disselriemen heeft gedaan. Het enige probleem is, is dat de tinker luier is dan de shet en de shet daardoor veel harder trekt.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:54

hmm ik zou het niet doen levensgevaarlijk

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:55

Lijkt mij ook niet zo'n slim idee. Jammer als ze dan niet in 2span kunnen, dan zijn er 2 opties of allebei apart, of één verkopen en er een pony bij kopen in de zelfde maat.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:01

lakizali schreef:
bedankt voor je reactie.

ik ben niet zo thuis in termen enz. maar k zal het proberen uit te leggen. vanaf de vooras loopt een u vormige beugel, open kant naar de kar, waar het lamoen aan vast zit. dit lamoen zit in het midden, als je deze nu opschijft naar de zijkant en een tweede lamoen aan de andere zijkant maakt heb je een dubbele. de tweede lamoen komt dan een stuk lager te zitten zodat deze op maat is voor de kleine pony.

wat betreft de gang, ik denk dat dat in dit geval nog wel gaat, de grote pony staat liever stil dan dat ie loopt en de kleine is juist een stuk drukker, ook is de kleine pony sneller als de grote.

momenteel lopen ze allebei met een eigen kar, het nadeel hiervan is dat je nooit alleen kan rijden en dus moet lopen of fietsen met de pony's (ze zijn te klein om op te rijden).

ik zal morgen wel even een schets maken van het lamoen idee zodat je wat beter het idee mee krijgt.

Bedoel jij niet een tweede langboom?

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:02

Tandem zou ook nog een oplossing zijn.

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:03

misschien kun je ze beter achter elkaar doen ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:04

Melissa schreef:
Bedoel jij niet een tweede langboom?

Maar dan nog....... is nog een vreemd/gevaarlijk idee.....

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:08

Het klinkt heel erg onhandig om ze op die manier in te spannen. Bovendien lijkt het me met een dubbelspan ook niet mogelijk om alleen weg te gaan.

Maar ik denk dat het kwa constructie met de meeste wagens ook heel er lastig is om twee lamoenen te bevestigen.

Weet je trouwens zeker dat het kleine paard sneller blijft als je ze naast elkaar zet. Soms reageren paarden nog wel anders in dubbelspan, en bovendien neem ik aan dat je ze nu niet samen aan het lopen hebt??

lakizali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 00:21

even voor het algemene beeld: ik heb totaal geen kennis van paarden, pony's en welke manier van rijden dan ook, mijn interesse ligt bij auto's. verder ben ik redelijk technisch aangelegd en dus in staat om een dergelijke constructie zelf, veilig, te bouwen.

de bedoeling van deze vraag is niet om jullie op de hoogte te stellen van het idee, dan had ik het namelijk ook gewoon uit kunnen voeren, maar juist om achter dingen te komen die ik zelf niet weet.
het is puur mijn idee, mn meisje heeft het een paar keer gezegd dat ze graag eens twee span zou willen rijden en gezien het huidige lamoen van de kar erg zwaar is uitgevoerd er toch een andere moet komen leek het mij wel een idee om de mogelijkheden te bekijken.

een tweede langboom heb ik over nagedacht maar dan heb je de balk aan de voorkant waardoor je kan remmen zeg maar in twee delen waardoor je heel veel kracht mist in je constructie en dat moet je niet willen. als dat losbreekt...

er wordt hier door meerdere mensen geroepen dat dit (levens)gevaarlijk is, zouden jullie dat willen onderbouwen? waar kan het mis gaan? wat zijn de risico's?

als je ze tandem inspand, ik neem aan recht voorelkaar?, dan heb je toch nog steeds dezelfde problemen met het groote en dus het snelheids verschil? of zit dat anders in elkaar?

zoizo staat de veiligheid voorop, als het meer risico's met zich meebrengt als de traditionele manier van enkel en of dubbelspan gaat het hele idee (uiteraard) niet door.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 00:32

Kennis van auto's, (technische) constructies e.d. is erg leuk en handig, maar om een menwagen te bouwen of aan te passen, zal je ook echt het nodige van het mennen moeten weten.
Waarom een 2span op de normale manier wordt ingespannen, is omdat dit werkt en omdat dit veilig is.
Op jou manier:

- hoe wil je dat met de tuigen doen? want 2span tuigen hebben geen lichtogen.
- hoe moet dat in wendingen/bochten? en als ze nou ieders een andere kant uit gaan?
- als de éne meer trekt dan de ander, wordt het hele lamoen en misschien wel de hele wagen scheef getrokken
- hoe kan dat qua breedte v/d wagen? 2 lamoenen naast elkaar geeft een stuk meer breedte dan 2 pony's met een langboom er tussen denk ik, + dat de pony's ook genoeg ruimte moeten kunnen hebben bij de achterhand om te kunnen wenden.
- in de linkerbocht zal de linkerpony eerst en scherper naar links wenden dan de rechterpony; dan zullen ze elkaar met het lamoen in de hals prikken.

Ik ben niet zo technisch, maar met een beetje verstand van mennen zou je zeggen dat dit gewoonweg niet kan.
Bel anders eens een wagenbouwer, die geven vaak graag gewoon advies.

HCA in Klarenbeek is technisch erg goed.

maar ik dénk dat ik wel weet wat hij hier van zal gaan zeggen.....

Ik denk dat je vrijwel zeker kan stellen dat dit een stuk meer risico's met zich mee brengt dan de traditionele manier van enkel/dubbelspan.
Ik zou er zelf voor geen goud mee willen én durven rijden, en als ik het op de openbare weg tegen zou komen, zou ik zorgen dat ik wel even ergens anders ga rijden.

Met tandem heb je idd ook kans dat je last krijgt van het tempoverschil en dus de verschillende gangen.
Maar de reden waarom tandem soms wel een stuk beter loopt met 2 pony's met een verschillende stokmaat, is omdat het de bedoeling is dat de voorpony niet 'in de strengen komt', dus niet meetrekt. Die loopt er gewoon voor, maar hij mag niet mee-trekken. Alleen de achterpony trekt de wagen. en dat kan soms nog wel eens wat schelen. Maar als de gangen té verschillend zijn, tsja dan zal je de achterpony bijv. moeten inhouden en de voorpony vooruit jagen, zodat ze niet op elkaars hakken gaan lopen....

Nogmaals; helaas is niet altijd alles mogelijk. Als je vriendin zo graag 2span wil gaan rijden, kan zij (en jij net zo goed) haar tijd en geld beter investeren in het vinden van een nieuwe pony die wel bij 1 v/d 2 pony's past om 2span mee te gaan rijden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 00:38

Het lijkt me vooral heel onhandig om de dingen aan het midden van de lamoenen te bevestigen die moeten dan ook door een lichtoog en als je wilt remmen moet je dus ook de broek daar ook kunnen bevestigen. Dit lijkt me in een paniek situatie ook heel erg lastig losmaken en dus gevaarlijk!

Bovendien denk ik dat de lamoenen dan heel dicht naast elkaar komen en ik vraag me af of je dan niet het risico loopt dat ze in elkaars lamoen zouden stappen oid. Ik kan me er ook moeilijk wat bij voorstellen daar zijn de meeste wagens toch veel te smal voor???

Als je de paarden graag samen in wilt spannen is tendem misschien een betere optie omdat het dan wel makkelijker zal zijn om het grote paard in te houden hij kan immers niet door zijn voorganger en inderdaad de voorste hoeft in principe niet te trekken dus zou wat harder moeten kunnen. Maar een tendum mennen is nog best wel lastig. Maar ik denk echt dat het hoogste verschil sowieso niet handig is. De een zal dan altijd hard lopen en de andere langzaam dat is dressuurmatig toch niet handig. Kan zijn dat ze in ontspannen situatie wel ongeveer even hard gaan, maar wat gebeurt er als ze schrikken oid?? Ik heb ook wel eens van situatie gehoord waarbij het ene paard schrikt en het ander een heel eind word meegegsleurd (ook uit eerste hand) Lijkt me dat het risico daarop groter word naarmate je een paard hebt met de mogelijkheid om veel sneller te gaan dan de ander.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 00:44

Ik denk dat er een reden is dat er voor een dubbelspan een langboom gebruikt word en geen dubbel lamoen. Kan me niet voorstellen dat niemand dat in het verleden ooit geprobeerd heeft, dus de langboom zal wel het beste alternatief zijn geweest om 2 paarden veilig naast elkaar te laten lopen.

Ik krijg ook wel eens de vraag of ik de pony en de ezel die ik voor de wagen heb lopen (nou ja, de ezel bijna, die hoop ik er met een paar weekjes voor te zetten) in een 2-span ga doen. Nee dus, ze hebben volledig andere gangen en een ander karakter, ondanks dat ze ongeveer even groot zijn. Het zou voor mijn gevoel nooit goed kunnen werken. Best jammer op zich, ik zie ook de voordelen er wel van in ze samen te zetten, maar ik kan me niet bedenken hoe ik dat veilig zou moeten doen dus begin er niet aan en ik ben best in voor gekkigheid en nieuwe dingen proberen, ook als die buiten de gebaande paden gaan.

Ik kan alleen niet goed uitleggen waarom precies niet. Het is mijn gevoel.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 01:06

Op zich hoef je het niet meteen af te schrijven als gedoemd te mislukken de twee pony's in tweespan te hebben.

De pony's van het span waar ik altijd mee reed hadden ook zon 10-15 cm verschil geloof ik.

Afbeelding

Afbeelding

De grote had trouwens moeite de kleine bij te houden. :P Hier hangt de boom ook vrij laag trouwens, bij een goede kar kan je hem vastzetten zodat ie het tuig niet naar beneden trekt. Zou de boom ongeveer op de hoogte van het borsttuig van de kleinste pony stellen.

Het is wat puzzelen maar het zou kunnen met een gewone langboom als ze elkaars tempo bij kunnen houden. Ik heb eerst met beide pony's gemend zonder kar erachter, wel met kruisleidsels etc.
Als je dit wil doen heb je wel wat verstand van mennen nodig en weten hoe je de leidsels netjes af moet stellen zodat ze niet compleet scheef voor de kar staan. De kleine pony moest ik altijd meer leidsel geven aan de binnenkant omdat hij anders met zn hoofd naar binnen loopt. Ik heb daar best een tijdje mee gepield om ze er netjes recht voor te krijgen.
Dus met wat afstellen en proberen krijg je ze er heus wel allebei voor (als je boom vastgezet kan worden op een bepaalde hoogte anders is het vervelend voor de ponys) maar ze moeten ook lekker naast elkaar kunnen lopen wbt tempo.

Ik zou dus niks aanpassen, kijk eerst even of ze een beetje elkaars tempo kunnen houden zonder kar, als dat goed gaat de ponys er goed recht voor prutsen. Maar zonder ervaring of hulp lukt het je denk ik niet zomaar.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 07:05

ik denk zeker dat je ze eerst gewoon eens moet inspannen en dan kijken hoe en wat,heb je foto van de pony's naast elkaar.ik zelf ga ook met een ongelijk span beginnen moeder/zoon.schelen zich 10/15cm.,en ik ga niks aan passen aan mijn kar/langeboom

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 07:34

Zoals op bovenstaande foto moet het gewoon kunnen. Of het loopt zie je daarna wel. Maar het ligt er een beetje aan hoe je tuig te verstellen is. Als ze beide goed in enkelspan beleert zijn, zou ik er een ervaren iemand bijhalen om het tuig goed af te stellen. En dan gaan rijden en zien wat er aangepast moet worden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 07:36

Het grootste probleem lijkt mij eerder in de tempo (pasverschil) tussen de paarden.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 08:38

Mijn haf heeft ook 1x dubbelspan gelopen. Het andere paard was ook een stuk groter.
Het was ook de eerste keer dat ze voor de kar stond.

Afbeelding

Er is verder niets aangepast.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 09:25

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:37

Dat zijn toch geen 2 aparte lamoenen, maar een (beweegbare) boom aan iedere kant, en niets in het midden, toch? Of zie ik dat verkeerd? Is onduidelijk te zien.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:05

Dat zijn inderdaad 2 aparte lamoenen.

Ga maar eens goed kijken.