[AR] Pepper voor het eerst voor de wagen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yffiejj

Pepper voor het eerst voor de wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 18:13

Vandaag met Pepper voor het eerst voor de wagen :) Omdat de bak best zwaar was en pep braaf is gelijk maar even naar buiten gegaan :)

Heb begeleiding erbij, die koetsiersbewijs enkel+dubbel span heeft en aardig wat ervaring met mennen, dus alles gaat rustig en met begeleiding die kon ingrijpen als het nodig was! Pepper is alleen zo'n droogkloot die altijd alles maar best vind :') Dus veel ingrijpen was er niet bij :P

Kijk en geniet :+:

(foto's zijn telefoonkwaliteit verwacht er niet veel van :+ )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

sasika

Re: Pepper voor het eerst voor de wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:17

netjes ingespannen hoor! maare alles nieuw gekocht? hihi moet je het plastic niet van je wagentje halen?

in ieder geval veel menplezier op naar de hoop kilometers!

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 18:19

Dat plastic zat er nog even voor de bescherming op :') Want we moeten nog even een plek maken waar we hem neerzetten dus nu gooien we hem op de kiezelsteentjes op zijn kant maar we willen geen krassen als die net nieuw is haha :')

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:19

Fijn dat je pony t zo goed doet...
Maar van foto 1, zeker foto2 wordt ikniet blij. Nu niet, nooit niet, hoe ervaren je pony ook is.
Ik vind het hartstikke gevaarlijk.

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 18:22

Ik snap je punt zeker :) Maar mag ik vragen wat jij verkeerd vind aan de eerste foto? :) Ik heb hem gewoon vast en we hebben alleen de strengen etc op maat gemaakt :)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:26

Pony heeft geen hoofdstel om met leidsels (nou ben ik niet tegen bitloos mennen hoor).
En er zit niemand op de bok...
Als depony schrikt, begin je niets met alle gevolgen vandien

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:28

Ik krijg echt jeuk van de eerste foto's. NOOIT je pony zonder hoofdstel inspannen. Niet een ervaren pony en zeker geen groene pony.
Als de meiden hier op stal dit bij mijn pony's zouden doen zouden ze direct mogen vertrekken om niet meer terug te hoeven komen.

Fijn dat hij braaf is.

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 18:28

Ja ik begrijp het :) Nu ga ik geen eruit-banketstaaf-verhaaltje vertellen of iets in die richting, maar ik weet dat hij nooit schrikt, heb hem in 4 jaar nog nooit zien schrikken of ineens gaan renenn :') Maar ik weet dat het gevaarlijk is maar gelukkig is alles goed gegaan :D
In het begin gingen we alleen de lamoenen stellen maarja hij stond zo te slapen dat we dachten nja dan halen we gelijk alles maar :')

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:29

Hoe groot is pepper?

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 18:29

Pepper is 1.10 :)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:30

Daar gaat t vaak bij fout he...
Hij is zo braaf, dus laten we gelijk alles maar doen... :n

Ik hoop dat je t nooit meer doet.

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 18:33

Dat zeker niet! Maar ik begrijp dat jullie er een opmerking over maken het is ook hartstikke fout.

Nu doen we het gewoon volgens het boek met inspannen, en dit was maar één keer :)

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:33

@CarinaR & Dennis: Volgens mij is het bij mennen officieel sowieso het geval dat je de leidsels pas als laatste doet en je hoofdstel net daarvoor, dus ik zie het probleem niet zo. Als het paard met leidsels op hol slaat is er net zo weinig aan te houden als met halster, bovendien als je het hoofdstel om hebt zit daar ook nog een poosje tussen voor je op de bok zit, ook in die tijd kan je pony er vandoor gaan en heb je nog minder te vertellen

edit: mijn fout, dacht even aan optuigen ipv inspannen. Either way is er ook met hoofdstel niets aan te houden als pony gaat

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:36

Ik wilde net reageren, maar zie je edit...

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:38

Ja, ik was even een beetje wazig aan het denken. Maar imo is er in geen geval wat te houden aan een paar dat met kar en al op hol slaat. Niet als je ernaast staat, niet als je naast de bok staat, aan het opstijgen bent, of als je op de bok zit.. je gooit zo'n paard niet even op de volte omdat je kar om kan slaan

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:40

Dat is een andere discussie, denk niet dat het nodig is die we verder gaan voeren hierzo.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:42

Het braafste paard wat ik ken heeft wel gezorgd dat ik een paar nachtjes op de IC mocht logeren en 10 jaar later nog dagelijks pijn heb, dus 'hij schrikt nooit' geloof ik niet in.
Zodra je pony ingespannen staat moet er ook iemand op de bok gaan zitten. Als hij dan schrikt ben je altijd in de buurt omdat je wat er ook gebeurd daar blijf zitten.

Deze ene keer is al 1x te veel. Als je je goed had ingelezen en gezorgd had voor verstandige ervaren hulp had dit niet gebeurd. Een goede voorbereiding is het halve werk.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:43

peacehorses schreef:
@CarinaR & Dennis: Volgens mij is het bij mennen officieel sowieso het geval dat je de leidsels pas als laatste doet en je hoofdstel net daarvoor, dus ik zie het probleem niet zo. Als het paard met leidsels op hol slaat is er net zo weinig aan te houden als met halster, bovendien als je het hoofdstel om hebt zit daar ook nog een poosje tussen voor je op de bok zit, ook in die tijd kan je pony er vandoor gaan en heb je nog minder te vertellen

edit: mijn fout, dacht even aan optuigen ipv inspannen. Either way is er ook met hoofdstel niets aan te houden als pony gaat

Ik zie het grote probleem op de eerste foto eigenlijk ook niet :o Foto 2 is hel begrijpelijk, een paard dat al in paniek is met sulky erachter pak je niet zo snel dat hij nog niet aan de kletter is. Maar een paard kan toch heel goed aan een halster worden vastgehouden? Ik ken iemand die de bak sleept met zijn paard voor de sleep, die begeleid hij ook gewoon aan een halster. Je houd er met hoofdstel echt niet meer aan tegen. En aan de sleep kan je sowieso niet op de sleep gaan zitten, maar voor het paard is het idee hetzelfde.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 05-07-11 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 18:43

Het is gebeurd dus ik kan er niks aan veranderen volgens mij? :)

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:52

Tjonge jonge mensen, we zijn allemaal ergens begonnen hoor en doe nou niet alsof we allemaal nooit een foutje maken. Je bent leuk bezig met je pony, denk dat het je nu wel duidelijk is dat het niet verstandig is om geen hoofdstel in te hebben. En verder gewoon veel plezier gaan maken met je pony ! Wel uitkijken hoor want het is verslavend!

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:56

oh wat staat dat tuig goed zeg! veel plezier nog samen! :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:33

Leuke aanspanning zo! Ook ik schrok flink van de 1e, maar vooral de 2e foto. Gelukkig is nu (hopelijk) duidelijk geworden dat dit echt heel erg gevaarlijk is, en dat je dit nooit, maar dan ook nooit meer moet doen. Twijfel dan ook zeer aan de 'deskundigheid' van de begeleiding, want dit zijn dingen die er met het koetsiersbewijs júist er in worden 'geramd' om het maar zo te zeggen. Iedere ervaren menner weet dat dit een not-done is, al helemaal niet bij het beleren van pony's.
Maargoed, hopelijk hebben jullie er wel van geleerd.

Nog even een klein advies: ik zou het borsttuig toch wat omhoog doen, hij zit nu wel vrij laag, kan makkelijk nog wat hoger.
Verder erg fijn dat je pony zo braaf is gebleven. Veel succes en plezier voor in de toekomst.

Een reactie naar de mensen die het een beetje onzin vinden dat veel mensen hier wel het gevaar van inzien:
Peacehorses: Maar als 'ie gaat en je staat er naast, en er zit niemand op de bok, kan je hélemaal niets meer tijdens de vlucht van het paard. Zit je op de bok, kan je nog allerlei dingen proberen om hem wel terug te krijgen. Daarnaast wil je echt niet meemaken dat een paard met een lege en/of omgeslagen wagen achter zich aan de kletter gaat. Die houd namelijk geen rekening met die wagen. Zit je er op, kan je de gevolgen vaak nog enigzins beperken!

Mloeser: met een hoofdstel heb je toch echt wel een stuk meer te vertellen dan met een simpel stalhalster. De vergelijking met bitloos gaat hier imo niet op, aangezien dit geen bitloos hoofdstel is waar je nog mee in kan werken (voor zover mogelijk) maar dit is een stug stalhalster waar ze nog met véel meer gemak doorheen trekken dan door een hoofdstel (met bit).

Letsdunit: dat is dus ook de reden waarom het zo vaak verschikkelijk mis gaat als mensen zonder (voldoende) verstand van beleren maar wat gaan aanrommelen. Vaak genoeg gaat het dan helaas wel mis en dan zijn de gevolgen ook echt niet te overzien. Dat 'foutje' kan je gigantisch veel kosten. En dat is jammer, want het is helemaal niet nodig om zo'n fout te maken. Een beetje menner en al helemaal iemand met verstand van beleren van pony's voor de wagen, weten dit soort dingen. En niemand zit er hier natuurlijk op te wachten om het zoveelste (nieuwsbericht)topic te lezen dat er weer een menner is verongelukt.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 05-07-11 19:41, in het totaal 2 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:37

MLoeser schreef:
Ik zie het grote probleem op de eerste foto eigenlijk ook niet :o Maar een paard kan toch heel goed aan een halster worden vastgehouden? Ik ken iemand die de bak sleept met zijn paard voor de sleep, die begeleid hij ook gewoon aan een halster. Je houd er met hoofdstel echt niet meer aan tegen. En aan de sleep kan je sowieso niet op de sleep gaan zitten, maar voor het paard is het idee hetzelfde.

Omdat je aan een halster met halstertouw in het midden maar 1 ding kan doen; en dat is het paard naar je toetrekken: gevolg is dat de koets in de korte wending omslaat. (dat is het grote verschil met een koets of sleep erachter).
Als je twee leidsels vast heb, kan je het paard beter tegen houden en proberen rechtuit te houden.

@TS braaf paard als hij al zo meeloopt de eerste keer.
Ik kan niet goed zien hoe de oogkleppen zitten, maar het lijkt zover naar achteren, of zijn ze zo klein?

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 19:42

Het was zoals ik zei eenmalig, ik twijfel ook zeker niet aan mijn begeleiding, die heeft ook tegen mij gezegd dat die officieel zeker niet mag. Verder weet ik dat het fout was, het is gebeurd, verander en niks meer aan en het gebeurd dus ook nooit meer. Maar plaatste de foto's meer om kijken of mensen dan nog wat konden zien aan het tuig of het allemaal goed zat etc. :)

Beleren is trouwens al gebeurd, hij heeft al regelmatig voor de sleep gestaan, voor de slee en dat soort dingen.. we moesten alleen de wagen nog op maat zetten :)

Verder hou ik er nu over op, meer opmerkingen erover maken heeft geen zin want het is toch al gebeurd en ik weet het nu ook wel :')

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 19:44

janouk schreef:
@TS braaf paard als hij al zo meeloopt de eerste keer.
Ik kan niet goed zien hoe de oogkleppen zitten, maar het lijkt zover naar achteren, of zijn ze zo klein?

Oogkleppen zitten een beetje raar, maar dat stukje wat er normaal nog opzit, dat rare ding op ze voorhoofd zegmaar ( :') ) die is eraf gehaald omdat die niet paste, dus ik moet nog even kijken of je die dingen los kan bestellen :) En dan een maatje groter :)