[AR] Stemondersteuning in de hindernissen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hafjelinger

Stemondersteuning in de hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 12:36

Hallo bokkers!

Regelmatig hoor ik menners in de hindernissen 'links' en 'rechts' zeggen. Ik heb wel eens gehoord
dat ze dit tegen het paard zeggen, anderen zeggen weer voor de groom.
Maar ik neem toch aan dat de meeste grooms de weg wel weten in de hindernissen.

Nu vraag ik me af of het ook echt helpt als je de bochten ondersteund met die woorden. Kun je een paard dat leren?
En werkt het? Zijn er hier op bokt ook menners die dit doen, en waarom?

Groetjes Hafjelinger

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:40

Eerlijk gezegd verwacht ik op wedstrijd juist dat de groom mij de weg wijst, mocht dat nodig zijn. Of ter bevestiging.
Thuis als ik op een veldje wat train met groom er bij wil ik nog wel eens links en rechts roepen, dit meer omdat er dan natuurlijk niets is afgesproken tussen groom en mij, dus dan weet groom een béetje wat ik van plan ben.
Maar een goede groom hoef je feitelijk weinig te zeggen, die voelen dat zelf wel aan (aan de wagen). Of je moet ineens plotseling op hoge snelheid de hele andere kant opgaan.

Edit: heb overigens eerder wel een pony gehad die uitstekend het verschil tussen links en rechts wist, en dan ook echt afwende op de stem. Of dit handig is...... Tsja, daar zijn de meningen over verdeeld. Die pony reed ik ook alleen echt recreatief. Maar het was wel eens onhandig als je aan het overleggen bent welke kant je op wil gaan... pony raakte dan helemaal in de war :')
Daarnaast zal je ze natuurlijk altijd met leidsels en evt. zweep moeten ondersteunen in de wending, kan me niet voorstellen dat ze enkel op stem netjes in stelling de wendingen nemen eerlijk gezegd.

hafjelinger

Re: Stemondersteuning in de hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 12:47

Ik ga er inderdaad ook vanuit dat de groom de weg weet. En net zoals jij geef ik het met trainen ook aan, maar dat is natuurlijk anders dan op wedstrijd. Ik ga er dus vanuit dat de meesten menners het zeggen naar hun paard(en).

Ik vraag me ook af het handig is als je paard dit begrijpt. En natuurlijk zul je altijd met leidsels en zweep je paard moeten besturen, de stem vind ik dan meer een ondersteuning. Maar is het een meerwaarde?

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:29

Ik gebruik het ook. Die van mij weet het verschil ook.
Ik geef eerst de stemhulp en dan stuur ik, daardoor gaat hij al de goede richting op en hoef ik niet heel scherp meer te sturen.

De oude eignaar heeft hem dit aangeleerd

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 16:56

Die van mij kennen ook links en rechts. Maar bij mij is het ook voor de groom. Hij weet
de weg wel maar ter bevestiging. En voor het paard is het zeker handig.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 16:58

Maar shet loopt ook op links en rechts op commando (bijna toch we zijn er 2wkn mee bezig), dit doe ik omdat ik nogal (soms) tezeer trek in de mond. En nu hoe ik op termijn maar of en toe de teugel te gebreuken.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:02

ik gebruik het ook voor groom en paard. Die willen allebei weleens wat onzeker zijn en zo weten ze de weg ;) Paard kent inderdaad de commando's links en rechts, zelfs met voetjes geven, alijd handig :D Vorig jaar zat ik op vakantie een WK mennen te kijken op tv en toen hoorde ik ook in alle talen links-rechts langskomen

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:05

Ik groom bij soms bij marathons en ik ben altijd degene die de weg wijst\ poortjes roept. Ik zeg het tegen de menner, niet tegen de pony!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:45

Ik deed het eerst nooit, maar de laatste jaren ben ik het mezelf aan gaan wennen en ik kan aan mijn pony merken dat het werkt. Natuurlijk snapte hij dat niet van de een op de andere dag. Maar tegenwoordig is het erg fijn dat hij links en rechts 'begrijpt'.

In hindernissen waar je snel achter elkaar links - rechts (of andersom) moet kan je je paard voorbereiden door het commando alvast te geven. Maar ook bijvoorbeeld zoals hindernis 3 in Uden (daar was je ook toch?) die bult, wij gingen door de A en dan meteen rechts omhoog. Dan zeg ik in de A rechts, houdt hem nog even tegen op mijn buitenteugel en zodra hij dan met zijn neus bij die poort is hoef ik alleen mijn buitenhand te openen en vliegt hij naar rechts. Hierdoor kun je dus sneller wenden, omdat hij al weet wat eraan gaat komen.

Ander leuk grapje wat ik hem geleerd heb, in galop kan hij wisselen op het commando links/rechts. Dus als ik in galop van hand veranderd, stel ik hem om en zeg tegelijkertijd; 'Galop rechts' en dan springt hij netjes om naar de rechtergalop. Dit is ook erg handig in de vaardigheid en marathon. Alhoewel hij 99 van de 100 bochten in de goede galop zit, kan ik hem ook in de vaardigheid op deze manier alvast voorbereiden bij korte wendingen. En ik kan hem voor de hindernis alvast in de juiste galop laten aanspringen.

Mijn groom zal ook best meeluisteren, maar daar doe ik het niet voor.
Alhoewel we soms pas in de hindernis besluiten of we linksom of rechtsom gaan, dan moet ik het natuurlijk wel even doorgeven. Maar dan zeg ik het gewoon; 'we nemen hem straks rechtsom'.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:47

In het heetst van de strijd weet ik zelf het verschil niet :+. Dus ik heb het mijn pony's ook niet geleerd.
Als ik ondersteun met 'let op, om' draaien ze wel heel erg krap de kant op die ik met mijn leidsel aangeef.

Ik heb echt een groom nodig die wijst of mij aan de goeie kant aantikt als ik het niet meer weet ;).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:12

Wij gebruiken het voor de linker- en rechtergalop en voor het wenden links en wenden rechts voor de keertwending in de dressuur. Zo heeft Janouk mooi de kans om de keertwending netjes in te zetten en verrassen wij haar niet. Voor ons werkt het prima.
In de hindernis gebruikt de groom het voor de koetsier om de koetsier te loodsen door de hindernis.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:42

Dennis schreef:
In het heetst van de strijd weet ik zelf het verschil niet :+. Dus ik heb het mijn pony's ook niet geleerd.
Als ik ondersteun met 'let op, om' draaien ze wel heel erg krap de kant op die ik met mijn leidsel aangeef.

Ik heb echt een groom nodig die wijst of mij aan de goeie kant aantikt als ik het niet meer weet ;).

haha dat heb ik ook!!!

Mijn groom moet mij echt de weg wijzen anders beland ik echt weet ik waar haha

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:46

ik weet het verschil tussen links en rechts niet eens op zoon moment :+

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 21:29

Bedankt voor jullie antwoorden! :) Blijkbaar is het iets dat je je paard(en) kan leren en kan helpen in de hindernissen,
maar ook iets waar je over kan struikelen als je links en rechts vergeet in de hindernissen :+ .
Dat links en rechts vergeten zou ik ook doen denk ik, niet echts iets voor mij. Wat ik wel doe is 'wissel' roepen
als ik van hand verander voor mijn groom en roepen wat ik ga doen. (dit is ook ter bevestiging van mij, door te zeggen wat ik ga doen ga ik zekerder rijden)
Zou mijn paard dat 'wissel' bij van hand veranderen ook op kunnen pikken? :)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:07

Ja ik denk het wel. Maar ik vind het zelf minder duidelijk dan wanneer je voor links en rechts aparte commando's hebt.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 12:07

Het is idd wel minder duidelijk.

Bedankt voor de reactie's allemaal! :)

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 21:28

Wij zeggen altijd links en rechts tegen elkaar,dan staat de groom nooit verkeerd als ik besluit een andere route te rijden.

wolflupin5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:33

ik heb mijn pony geleerd op de woorden links en rechts naar die richting te gaan.
ik vind het gemakkelijker en zeker voor een pony die nog niet lang aangespannen rijd is dat toch een extra hulp voor jou en je pony.
maar of het toegestaan is, dat weet ik niet.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:59

Als ik op wedstrijd ben, wil/verwacht ik van mijn groom dat ze met me 'meerijden' maar pas wat zeg op het moment dat ik het nodig heb. Als ze standaard wat gaan zeggen raak ik in de war en krijg ik een soort van blackout.
Tijdens het rijden laat ik merken of ik naar links ga of naar rechts en of het een korte bocht gaat worden. Volgens mij reageerde mijn pony voornamelijk op de hulp ' kort'. Verder zeg ik het voornamelijk om mijzelf rustig te houden en mijn groom te 'informeren' omdat ik vaak toch net even een andere route rijd als dat we gelopen hebben.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:57

Ik wil absoluut geen hulp van mijn groom (buiten het meehangen dan), ik wil het graag zelf doen. Ik roep nog wel eens links of rechts als ik zelf even de bevestiging wil voor mezelf. Vaak heb je in hindernissen een soort patroon zitten dus bijvoorbeeld 3x linksom dan wil ik nog wel eens hardop links zeggen en ze dan tellen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:59

janouk schreef:
Wij gebruiken het voor de linker- en rechtergalop

:j Doe ik nu ook sinds kort...

_MarjolaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:44

Interessant topic! Ik gebruik zelf geen links of rechts stemhulpen. Komt waarschijnlijk ook omdat ik tot nu toe alleen dressuur en vaardigheid heb gestart, maar ik wil het nu wel gaan uitproberen. Met name voor de galop (want ik laat hem nu vrij aanspringen in de vaardigheid en dat is eigenlijk altijd links) en ik wil dit najaar minimarathons gaan rijden.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 20:31

Ik gebruik geen stemhulpen voor links en rechts. Zal voor anderen vast werken, maar mijn handen geven die hulpen sneller denk ik, dan dat ik dat met mijn stem zou doen.

Citaat:
de kans om de keertwending netjes in te zetten en verrassen wij haar niet.

Voor keertwendingen snap ik de hulp persoonlijk helemaal niet, dat werkt toch veel beter op handen? En dat verrassen, sorry, maar je bereidt de oefening toch voor? Maar goed, als het voor jullie werkt, moeten jullie dat natuurlijk vooral zo blijven doen :D Janouk is natuurlijk wel een apart geval :+ 8-)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:25

Ik gebruik ze bij de galopwissels.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:22

Ik gebruik ze wel, voornamelijk in de hindernissen en in de vaardigheid.

Mijn paard was het aangeleerd en vind het wel makkelijk. Zo wist hij welke richting wij opgingen en hoefde ik niet veel meer te sturen.

Mijn pony's ben ik het nu aan het aanleren, de jonge pakt het al vrij goed op. Vind het ideaal, voor mij ter bevestiging, voor het paard / pony zodat ze weten welke richting je op gaat en voor de groom die weet welke kant hij moet ophangen. In principe hoeft groom alleen te hangen, maar bij twijfel kan hij ingrijpen