Boeren, hikken, brommen en hinniken...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

E_Nalanta

Boeren, hikken, brommen en hinniken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 12:16

Ja, je leest het goed :Y)

Zodra ik met vrijheidsdressuur begin (of dat nu trainen is, of dat ik gewoon een oefening vraag) begint mijn 10-jarige haflinger meteen zacht
te murmelen, hinniken, brommen en laat hij kleine boertjes! Nu is mij verteld dat dit een teken is van communicatie en van medewerking,
enhousiasme: iets goeds, dus. Wanneer ik hem even negeer tijdens de training, bijvoorbeeld wanneer ik aan het praten ben met iemand, begint
hij te hikken, maakt hij aanstalten tot het liggen (iets wat ik nu met hem aan het verbeteren ben, vind hij érg leuk om te doen en te leren!) en
laat hij vaak binnenmondse boertjes. Dit doet hij ook wanneer ik tegen hem praat of wanneer ik hem onverwachts aanraak en iets zeg. Hij bedelt
niet en misbruikt geen kunsten, het enige wat hij doet is mij eigenlijk min of meer 'roepen'. :)

Nu ben ik heel benieuwd of er nog meer mensen zijn die dit gedrag in zijn of haar paard herkennen, of dat nu tijdens grondwerken/VD is of gewoon
tijdens de dagelijkse handelingen :D

ik hoor het graag!

_00_0

Re: Boeren, hikken, brommen en hinniken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:19

mijn shetlander van 26 knort zodra hij mij ziet of iets nodig heeft. Heel handig!

VD_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:52

ik heb hier geen ervaring mee :n wel dat mijn 31 jarige verzorgpony knort als hij niet nageefelijk wil lopen...

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:28

mijn shetlander die knort als ik haar te snel af ben met spelen, en hoe omschrijf je het, net een gillend speenvarken heel kort maar heel hoog als ze er zin in heeft ( met oortjes naar voren ect )

daphnenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:35

paarden kunnen niet boeren, er zit een plooi aan het eind van de slokdarm en begin van de maag waardoor alles wel naar de maag kan maar niks naar de mond terug, daarom kan een paard ook niet overgeven, en als ze overgeven is het 99% niet goed en gaan ze naar de eeuwige groene weides, nou zal dat met jou paard niet gebeuren hahahaahahha!
misschien maakt die dan gewoon geluidjes die op boertjes lijken :=

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:38

daphnenatas schreef:
paarden kunnen niet boeren, er zit een plooi aan het eind van de slokdarm en begin van de maag waardoor alles wel naar de maag kan maar niks naar de mond terug, daarom kan een paard ook niet overgeven, en als ze overgeven is het 99% niet goed en gaan ze naar de eeuwige groene weides, nou zal dat met jou paard niet gebeuren hahahaahahha!
misschien maakt die dan gewoon geluidjes die op boertjes lijken :=

Paarden kunnen idd niet overgeven, maar boeren gebeurd zo nu en dan wel hoor. := Zo liet mijn pony tijdens het rijden ook eens een enorme boer, ik schrok er zelf van. _O-

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:45

Ja de brom-hinniken ken ik ja, meestal als ik er net ben doet mijn haf dat wel eens als een vorm van begroeting :)
Boeren en hikken nog nooit meegemaakt.. kan ook niet want een paard kan dat niet.. zie de post van daphnenatas.. maar ik geloof best dat het zo kan klinken.

En oja mijn paard denkt soms ook een varken te zijn :+

edit: Oke Marloez.. apart... nogmaals zelf heb ik het nog nooit meegemaakt. Ik heb mij altijd laten wijs maken dat er geen lucht uit de maag weg kan via de slokdarm en dat het daarom bijvoorbeeld heel gevaarlijk is dat een paard snel drinkt... op basis van die informatie ga ik er vanuit dat boeren ook niet mogelijk is.. want dan zou overgeven ook moeten kunnen ... toch ?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:48

Noo murmelt ook met vrijheidsdressuur :') als hij een oefening heel goed gedaan heeft en ik vrolijk tegen hem praat, iets als braaaaaaaf of goedzooo, gaat hij zo van "humhumhumhumhumm" met trillende neusvleugels alsof hij zelf tegen me zegt: dat was goed he, volgens jouw regels mag ik nu een snoepje :j :j :j

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 21:22

Overgeven kunnen ze inderdaad niet, maar ze maken wel een soortgelijk boer-geluid. Tenminste, dat doet mijn haflinger
heel erg. Leuk te lezen dat er nog meer zijn!

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:34

Mijn shet Tornado doet dat ook als ik bij hem ben! Zo'n enthausiast en werkwillig dier! Hij doet alles voor me! Hebben hele gesprekken tijdens het trainen!

goldyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:21

mijn verzorgpony hinnikt altijd heel zachtjes als we gaan vd'en!
echt schattig!of als ik haar beloon, begint ze zacht te murmelen.

even een compliment, eva ik vind het echt heel knap wat je allemaal doet met flip en shilas!
ik heb veel aan jullie site en me vp kan nu veel meer, zoals jambette, buigen, kusjes geven e n ik ben bezig met het steigeren. +:)+

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:24

je maakt mij wel nieuwsgierig.
Zou je niet eens een filmpje met de geluidjes kunnen maken?

Mijn paard murmeld als ze me ziet. En 'knort' tijdens het rijden. Is het echt meewerkend als ze dat doen?

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 20:48

Bedankt zeg goldyloveyou! :)

Pffff, moeten filmen... zal ik eens proberen! Als ik de HD-camera heb hoor je de meest kleine geluiden, dan zal ik het
eens plaatsen hier op bokt! Ik denk wel dat het een geluid van communicatie en medewerking is, Shilas doet het immers
enkel wanneer ik leuke dingen met hem doe of positief met 'm bezig ben... :)

FFJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:55

Ik heb nu eerlijk gezegd wel nog een beetje het probleem dat ze kunstjes uitvoert zonder dat ik het vraag, maar wel enkel nee schudden doet ze dan. Daar zijn we hard op aan het werken, maar als ik met iemand praat begint ze ook meteen met haar voetje te krabben om te gaan liggen :) En inderdaad ook als ik iets vraag da ze leuk vind, pak nu gewoon naast me stappen, draven en galoperen, begint ze ook rare geluiden te maken! :D Fijn dat ik nu weet dat ik niet alleen ben :D Ook bij de jambette doet ze het, is haar lievelingskunstje ! :D

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:57

aaaah echt lief zeg
ik zou willen dat die van mij dat deed!

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:42

Ott doet dit ook als ik begin met te VDen met hem :D
Hij maakt zo kleine hinnikjes en precies een grom/knorgeluid :P
Vind altijd schattig als hij dat doet :D

En paarden kunnen inderdaad niet overgeven, maar ze kunnen wel voedsel via de neus soort van 'overgeven'. Maar echt 'overgeven' kan je dit niet noemen. Maar het kan degelijk dat voedsel langs de neus eruit komt. Dit komt namelijk soms voor bij een slokdarmobstructie.
Maar wanneer dit gebeurd, niet positief!
(Ik doe opleiding waarin ik dit geleerd heb, is niet iets dat ik ergens heb gehoord)

lover111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:01

Josje hinnikt afentoe als ze uit het compliment komt of spaansepas mag doen :+

Femkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 16:06

Ja, dat herken ik! Mijn oude verzorgfjord Wilson deed dit ook, zo schattig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:05

Leuk :+ Die van mij doet niks, alleen al beginnen schuimen als hij volgens mij een snoepje/stukje wortel ziet :') De laatste tijd schuimt hij echt enorm bij het minste dat we doen (zowel grondwerken als longeren als VD-en, ... ). Laatst was er zelfs zoveel schuim dat hij er belletjes mee aan het blazen was ... Ook geen idee of dat normaal is :+

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:07

Ik vind het gewoon erg schattig klinken :')

Famous_Chick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:53

goldyloveyou schreef:
mijn verzorgpony hinnikt altijd heel zachtjes als we gaan vd'en!
echt schattig!of als ik haar beloon, begint ze zacht te murmelen.

even een compliment, eva ik vind het echt heel knap wat je allemaal doet met flip en shilas!
ik heb veel aan jullie site en me vp kan nu veel meer, zoals jambette, buigen, kusjes geven e n ik ben bezig met het steigeren. +:)+

Hahaa, ga je goldy leren steigeren? ;p
Myrza kan het al bij joou, haha zaterdag. :D

Maar echt schattigg.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:57

Die van ons hikt/boert als ze koliekerig is... Dan blijft ze dit de hele tijd doen en duidt ze aan dat ze pijn heeft. Hopelijk is het niet dat bij je pony. Want dan wil die van ons ook gaan liggen (koliek)

Edit : heel stoer die filmpjes in je profiel! Echt prachtig wat je paarden kunnen :D!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 19:07

Gelukkig is dat hier niet het geval, denk dat het in jou geval ook een vorm van communicatie is. Sterker nog, weet het wel zeker :)*

Dankjewel voor je compliment zeg! :D

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:29

E_Nalanta schreef:
Gelukkig is dat hier niet het geval, denk dat het in jou geval ook een vorm van communicatie is. Sterker nog, weet het wel zeker :)*

Dankjewel voor je compliment zeg! :D

Ja waarschijnlijk wel ja. Ze laat daarmee allesinds heel goed zien dat ze pijn heeft! Dat merken we bij een ander paardje dan weer aan het flemen. Vraag me af wat dat ermee te zien heeft (flemen en pijn). Is dit een aangeboren instinct? Nee toch?
Ja echt die filmpjes zijn super! Heb zelf een haflinger en zou het zo prachtig vinden moest ik dat allemaal met haar kunnen. Maar ik laat haar haar leventje leiden in de weide, ze is namelijk ex-HB'er en is er niet helemaal meer bovenop gekomen (niet meer correct). Bij deze mocht ze dus op pensioen.
Chapeau dat je hafje zoveel respect voor je heeft (en dat mini-dingetje trouwens ook :D!)

CarpeDiemh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 15:56

mijn merrie gaat zich als een hengst gedrachen als er een hengstige merrie langskomt
Trippelen , en word helemaal gek en gat echt van zo'n korte brieze maken net zoals een hengst doet al hij gaat dekken veel mensen vrage mij op wedstrijden is ze hengst en dan zeg ik nee een merrie denken ze vaak dat ik een sarcastisch grapje maak erg raar . maar ja ik kan der wel vreselijk om lachen - :D
:o