Eelay (3 jarige Welsh Cob) beleren! Voor 't eerst aan longe!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

linda_lekuri

Eelay (3 jarige Welsh Cob) beleren! Voor 't eerst aan longe!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 21:58

Kleine jongens worden groot!

We hebben Eelay als veulentje gekocht en hij is een grote jongen aan het worden. Hij is nu 3 jaar, maar nog niet volgroeid! Hij is metname de hoogte in gegaan en mist nog 'body'.
Toch willen we hem alvast een beetje voorbereiden om hem voorzichtig aan het werk te zetten en te gaan beleren. We hebben hem vandaag voor het eerst gelongeerd!

Onze 'grote' jongen: Eelay! (Welsh Cob, bijna 3 jaar hengst geweest en hij is 2 maand geleden geruind)
Afbeelding

Afbeelding

Beide last van de wind vandaag en haar in ons gezicht! :=
Afbeelding

De allereerste keer volledig opgetoomd met hoofdstel en zadel! Braaf! +:)+
Afbeelding

Nou, daar gaat ie dan! :j *-:)
Afbeelding

Hij loopt meteen braaf op de volte alsof hij nooit anders doet! :wow: *D
Afbeelding

Super! /3
Afbeelding

HE! Daar zit iemand met een camera!!! *-:)
Afbeelding

Rechtsom iets meer moeite.....
Afbeelding

Maar ook al snel weer de ontspanning!
Afbeelding

Wat een topper! Grote knuffel! <3
Afbeelding

Het longeren ging (zeker voor een eerste keer) erg goed!
Daardoor werd ik een beetje overmoedig, ik dacht ´even´ op te kunnen stappen, maar daar was meneer toch niet zo van gediend..... Hiervan zijn geen foto´s, aangezien de camera/vrouw (mijn schoonzus) op dat moment Eelay voor mij vasthield. Mijn broertje heeft wel gefilmd.
Over het zadel hangen ging wel, maar Eelay kwam een aantal keer de lucht in (stijgeren) op het moment dat ik mijn been over het zadel zwaaide..... :roll:
Tja misschien iets teveel in 1 keer gewild.....
Laatst bijgewerkt door linda_lekuri op 29-05-11 22:33, in het totaal 2 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:04

Ziet er vriendelijk uit. je bent inderdaad te snel gegaan. kan zijn dat het erop zitten dalijk geen probleem word. maar dat hij gewoon aangeeft dat het even teveel werd. vind het verder allemaal vriendelijk gaan. heb je hem voor dat je het zadel op deed ook nog gewoon gelongeerd.? (een aantal keer?)

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:05

Leuk beest! Verstandig dat jullie hem de tijd geven!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:08

Dat ziet er voor een eerste keer best netjes uit hoor :j
Hoe groot is hij nu ?
Wat is hij nu precies van Wairan, een halfbroer ?

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:12

Jeeeetje mina.. Ik zit er bijna bij te kwijlen.. Wát een ontzettend mooi dier. Echt, wauw..
En heerlijk dat je het zo rustig met hem oppakt, heel verstandig! En het ziet er heel vriendelijk uit.
Ben erg benieuwd om meer van jullie in de toekomst te zien! _/-\o_ +:)+

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 22:15

darwin schreef:
Dat ziet er voor een eerste keer best netjes uit hoor :j
Hoe groot is hij nu ?
Wat is hij nu precies van Wairan, een halfbroer ?

We zijn ook tevreden voor de eerste keer!
Ik weet niet wat hij precies meet, maar ruim 1.50 mtr. is hij zeker! schat zo 1.53 en dan is hij nog overbouwd en niet volgroeid.
We willen hem dan ook de tijd geven om zich verder te ontwikkelen voordat we echt aan het werk gaan.
Altinghofs Eelay is een zoon van Sparkling Boy x Bartels Hoeve's Edelwijs
Laatst bijgewerkt door linda_lekuri op 29-05-11 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

dutselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:20

hoi linda!

Hij ziet er heel gaaf uit! Ik vond hem altijd al gaaf maar hij word nog steeds mooier! Leuk man. Veel plezier met het beleren van hem! En ik gaan geen commentaar geven want ik weet hoe jullie dat aanpakken ;-)

Hoe gaat het met de kleine sep?

ilona

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:22

Oke, hij heeft dezelfde vader, maar volgens mij is Eelay zijn moeder, Wairan zijn oma.
Wairan is nu 2 jaar, meet 1.47 mtr en ziet er nu zo uit, hij heeft wel een beetje de kleur en aftekeningen van Eelay.
Afbeelding

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:28

En dit is Britney van A_nita hier op Bokt , ook van Sparkling Boy, maar uit dezelfde moeder als Darwin.
Boy geeft wel veel koffievossen, ik zie wel veel gelijkenissen.
Afbeelding

kazan

Re: Eelay (3 jarige Welsh Cob) beleren! Voor 't eerst aan longe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:34

je zegt dat dit de eerste keer is?
Ik geloof er niks van,je hebt hem al veel vaker gelongeert!!

Haha,wat pakt hij het goed op voor de eerste keer zeg!
top ga zo door,op naar poging NR 2! *\o/*

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:55

Zo daar is mijn andere grote vent
Linda hij heeft het verder super gedaan en lekker rustig alles doen
en verder heeft hij het koele en dat doe ik wel even van mama

Hij lijkt ook veel op Wairan

Kiki lijkt niet zo veel op die 2 hoor maar die heeft verder ook het koele en makkelijke karakter van Keresa

Ja Esther Keresa is de moeder van Eelay
en dus zijn ze 3/4 broer
alleen heeft Eelay niet zon hoog Wit been Keresa heeft het netter gehouden als Esta

BailyNoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:37

woooow wat een mooierd!!!!

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:49

Wat een plaatje <3

Maar ga alsjeblieft niks overhaasten, ontzettend zonde! Neem er lekker de tijd voor, des te fijner paard heb je er straks aan :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:59

Eeeh, rustig/vriendelijk?
Misschien lees ik je verhaal verkeerd, maar als ik het goed lees staat er dat je er vandaag voor het eerst zadel en hoofdstel hebt opgedaan ( althans voor het eerst met zadel en hoofdstel compleet) voor het eerst hebt gelongeerd én meteen ook bent gaan hangen om vervolgens te proberen te gaan zitten?

Ik vind dat niet zo rustig eerlijk gezegd.... Hoop dat ik het verkeerd gelezen/ verkeerd begrepen heb!! Zo niet: ga dan dit superbrave paard tegen zichzelf in bescherming nemen en biedt alles in een ECHT rustig tempo aan, zodat je hem niet overvraagd ( en mogelijk een hoop ellende krijgt,zoals bv verzet omdat hij het allemaal niet kan verwerken.....)

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 00:03

mooi beest, zonde dat hij is geruind!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 00:05

Wat een schitterend paard zeg! Wauw <3
En wat een mooi tuig heb je erop liggen!

Wendy31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:16

Wow wat een mooi paardje zeg! Dat word vast een nog mooiere vent! Succes met alles

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:10

riagr schreef:
Eeeh, rustig/vriendelijk?
Misschien lees ik je verhaal verkeerd, maar als ik het goed lees staat er dat je er vandaag voor het eerst zadel en hoofdstel hebt opgedaan ( althans voor het eerst met zadel en hoofdstel compleet) voor het eerst hebt gelongeerd én meteen ook bent gaan hangen om vervolgens te proberen te gaan zitten?

Ik vind dat niet zo rustig eerlijk gezegd.... Hoop dat ik het verkeerd gelezen/ verkeerd begrepen heb!! Zo niet: ga dan dit superbrave paard tegen zichzelf in bescherming nemen en biedt alles in een ECHT rustig tempo aan, zodat je hem niet overvraagd ( en mogelijk een hoop ellende krijgt,zoals bv verzet omdat hij het allemaal niet kan verwerken.....)

Hier ben ik het toch wel een beetje mee eens, al hoeft het niet zo onvriendelijk..

Als je voor het eerst longeert zal ik beginnen met een halster of kaptoom, omdat je paard totaal nog geen balans heeft aan die longeerlijn, waardoor
er te veel druk in zijn mond komt als hij wat hangt aan de longeerlijn.
Daarnaast had ik het zadel ook nog even afgelaten, dat komt later wel, zorg eerst dat je paard aan de longe alles kent: commando's; stap, draf, galop, hooo, rustig enz.
Pas als hij dat goed kent, dan kun je het verder uitbouwen met een zadel en evt een vriendelijke hulpteugel die zijn rug en hals spieren wat kunnen versterken.
EN pas als alles vertrouwend is! gaan proberen te hangen e.d en als dat goed gaat, dan klim je er een keer op.
Ik vind het geheel terecht dat je paard omhoog kwam toen jij er op wou gaan zitten, want daar is ie zeker nog niet aan toe! :n je moet blij zijn dat er niet meer ongelukken zijn gebeurd.

Dus, begin opnieuw en doe het rustig aan! hij is nog jong genoeg, je verpest er alleen maar dingen mee als je te snel gaat.

Oh ja; je paard mag veel langer aan de longeerlijn lopen, ( de longeerlijn langer laten dus) dat is veel beter voor hem dan die hele kleine rondjes..
ten tweede: ga een goede hulp zoeken, want volgens mij kun je die goed gebruiken.

Succes verder!

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:42

Wat een prachtige vent zeg jeetje! Wat fijn dat hij zo braaf was met longeren :)
Ik vroeg me ook af of dit voor de allererste keer was dat je hem gelongeerd had of dat je hem al vaker gelongeerd had maar dan zonder zadel? Ik haal dat niet helemaal duidelijk uit je openingspost...
Succes verder met hem, maar dat gaat vast en zeker goedkomen!!

LISA_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:44

wat een mooierd heel veel succes met hem!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:45

Wat een machtig beest! Is hij niet groot voor een Welsh-Cob? Geen idee tot welke hoogte die gaan!
Ongelofelijk stoer beest om te zien!

Als je al hebt gehangen na 1x longeren en 1x optuigen ga je echt te snel. Longeer eerst lekker door, maak hem sterk.

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 20:55

Ik zal weer even reageren.
Bedankt voor alle leuke reacties en tja ik begrijp het commentaar.......

Natuurlijk heb ik dit paard niet geheel 'groen' uit de wei getrokken en klakkeloos opgezadeld en gelongeerd.
Zoals gezegd heb ik hem al vanaf dat hij veulen is, nu ruim 2,5 jaar! Vanaf de eerste dag is hij dagelijks in handen. Ook hebben we al veel met hem gewandeld, aan het halster en later ook met een hoofdstel op. Het zadel heeft hij ook al vaker op gehad en daarmee hebben we ook gewandeld. Meestal gewoon over de weg, aan de hand dus! Hij kent daarvan ook al de stemcommando's stap, draf, ho en braaf!
Ook heb ik al vaker over hem heen gehangen en zelfs zonder zadel op hem gezeten. Allemaal in alle rust en in volledig vertrouwen!
Eelay heeft een heel fijn en braaf karakter, we kennen hem door en door. Hij is dus tot voorkort ook nog altijd hengst geweest en heeft nooit vervelend gedrag vertoond!
Ik gun hem alle tijd, zeker omdat hij nog niet volgroeid is en we hem eerst willen laten uitgroeien.
Dit was de eerste keer dat hij 'echt' gelongeerd werd, met hoofdstel en zadel. Zo wil ik hem langzaam laten wennen en hem sterker trainen, voordat we hem echt gaan beleren.
Maar dit was dus niet zijn eerste ervaring met alles...... misschien verkeerd verwoord of omschreven, maar ik hoop dat het nu duidelijker is.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:57

Kun je mijn vraag beantwoorden? Over de maat? :o :D

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 21:04

Chaos schreef:
Kun je mijn vraag beantwoorden? Over de maat? :o :D

Sorry! :o Ik was er niet op in gegaan omdat ik zijn maat hierboven al genoemd had op vraag van Darwin.....
Hij is inderdaad groot voor een Welsh Cob! Precies weten we het niet maar ik schat dat hij nu zo'n 1.53 mtr. groot is.

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:46

linda_lekuri schreef:
Ik zal weer even reageren.
Bedankt voor alle leuke reacties en tja ik begrijp het commentaar.......

Natuurlijk heb ik dit paard niet geheel 'groen' uit de wei getrokken en klakkeloos opgezadeld en gelongeerd.
Zoals gezegd heb ik hem al vanaf dat hij veulen is, nu ruim 2,5 jaar! Vanaf de eerste dag is hij dagelijks in handen. Ook hebben we al veel met hem gewandeld, aan het halster en later ook met een hoofdstel op. Het zadel heeft hij ook al vaker op gehad en daarmee hebben we ook gewandeld. Meestal gewoon over de weg, aan de hand dus! Hij kent daarvan ook al de stemcommando's stap, draf, ho en braaf!
Ook heb ik al vaker over hem heen gehangen en zelfs zonder zadel op hem gezeten. Allemaal in alle rust en in volledig vertrouwen!
Eelay heeft een heel fijn en braaf karakter, we kennen hem door en door. Hij is dus tot voorkort ook nog altijd hengst geweest en heeft nooit vervelend gedrag vertoond!
Ik gun hem alle tijd, zeker omdat hij nog niet volgroeid is en we hem eerst willen laten uitgroeien.
Dit was de eerste keer dat hij 'echt' gelongeerd werd, met hoofdstel en zadel. Zo wil ik hem langzaam laten wennen en hem sterker trainen, voordat we hem echt gaan beleren.
Maar dit was dus niet zijn eerste ervaring met alles...... misschien verkeerd verwoord of omschreven, maar ik hoop dat het nu duidelijker is.

Zo is je verhaal idd een stuk duidelijker en ben je zeker al wel goed bezig.
Toch zou ik met de eerste keer longeren ervoor kiezen om hem aan kaptoom te doen, maar dat is iedereen zijn eigen mening ;)
Veel plezier nog met hem, komt vast helemaal goed ;)