Paard motiveren..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Paard motiveren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 10:07

Hoi!

Ik zit een beetje met een probleempje, Menno heeft er de laatste tijd niet zo zin meer in. Waarin niet? Nou, eigenlijk met alles..
Menno is een paard dat veel afwisseling nodig heeft anders gaat hij zich vervelen en daardoor niet meer meedoen.
Toen ik net begon met Vrijheidsdressuur (3 jaar geleden) vond hij het helemaal geweldig. Hij deed enorm actief mee, draafde vrolijk achter me aan en als ik achterin de bak stond kwam hij keihard aangalopperen met gekke sprongen.

Nu probeer ik al zoveel mogenlijk af te wisselen. Ik ga om de dag naar hem toe en wat ik dan doe: (Ik doe nooit 2x hetzelfde achter elkaar.)
- Vrijheidsdressuur
- Parelli
- Lange lijnen
- Schriktraining
- Alleen lekker poetsen
- rijden.
Met rijden wissel ik ook veel af. Met bit, zonder bit. Dressuurmatig, lekker een beetje hobbelen of juist wendbaarheidsoefeningen, slalommen, pionnenracing etc..

Dus onze week ziet er bijv zo uit:
maandagavond: poetsen en rijden, dressuurmatig met bit. Daarna oefenen met liggen
Woensdagavond: Poetsen, lange lijnen en weer oefenen met liggen
vrijdagavond: alleen poetsen en oefenen met liggen
zaterdag: poetsen, dan rijden, bitloos recreatief hobbelen en 's middags Parelli. + oefenen met liggen

Oefenen met liggen is het probleem niet, dat vind hij alleen maar leuk.

Ik vraag me nu echt af wat ik fout doe.. Hij lijkt er gewoon geen zin meer in te hebben terwijl ik zo me best doe om elke keer weer wat anders te verzinnen en het voor hem ook spannend te houden.

Als ik met hem bzig ben beloon ik naar mijn idee ook positief genoeg, ik praat sowieso vrij veel tegen hem maar beloon dus ook uitgebreid. (JAAA, GOEDZOOO BRAAAF, NETJEEEEES!)

Het lijkt wel alsof hij er gewoon geen zin meer in heeft, in niets.. Vroegah kwam hij ook nog weleens naar het hek, nu moet ik hem ophalen. (hij blijft netjes staan of loopt een paar pasjes naar je toe maar hij loopt niet weg) hij staat stil als je iets van hem vraagt wat teveel moeite kost of waar hij geen zin in heeft (vrijheidsdressuur) en doet gewoon onge-motiveerd z'n ding..

Menno is 15 jaar, staat 24/7 op het land met een vriendje. Ik ben de enige die wat met hem doet. Hij zit goed in zijn vacht, glanst en heeft appeltjes dus volgens mij is hij gezond. :)

Wie heeft ideeen hoe ik hem zou kunnen motiveren???? Ik weet het echt niet meer...

NikkivanOlst

Re: Paard motiveren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:10

Vienna heeft dat ook een poosje gehad, dat zou je een dipje kunnen noemen :)
gewoon lekker met rustlaten, heel je schema ommikken en hele andere dingen gaan doen :j

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:11

Springen, na buiten, met vreemde paarden rijden :D

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:12

hoi han,

wat een lastig maar herkenbaar probleem!]
Je wordt er zo moedeloos van,en voelt je tegelijkertijd ook een beetje l*ullig omdat je zelf zo enthausiast bent,en je paard e maar bij staat van ''moet dat nou..?'' dan voel je je ( ik iig) vaak best een beetje voor schut staan.

Wat ik heb meegekregen is dat je niet met Menno naar buiten mag ? Want bij yela was het zo dat ze van een eindje buiten wandelen vaak erg opknapte! Kun je dat niet eens met de eigenaresse overleggen?

En anders...misschien toch eens na laten kijken door iemand,hij kan best een beetje vast zitten oid?

succes!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 10:13

Maar wát voor andere dingen? Ik kan echt niks meer verzinnen..

Aanvulling: Menno is niet van mij en ik mag niet met hem naar buiten en niet springen. :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:13

Crossen, lekker pit erin terug doen, barrelracen, parcoursje bouwen (niet met hindernissen maar slalom enzo)

mag hij wel vrijspringen?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 10:17

Nee, hij is 2x bijna ingeslapen omdat hij een gescheurde spier in zijn achterbenen had, daarom mag hij niet springen. Hij heeft ook problemen met zijn lever waardoor hij niet te lang kan rennen, heeft hij verder geen last van als hij maar veel drinkt en niet te zwaar [***] hoeft te doen. :)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:18

hé jakkes joh :(:)

Op wat voor tijden werk je vaak met hem? Veel paarden zijn meewerkender in de avond/ochtend.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:18

oef. dat is lastig. hmm
Roundpennen, rechtrichten vanaf de grond, dressuurmatig werken vanaf de grond?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 10:18

avond! :j enige tijd dat ik kan..
Dressuurmatig en rechtrichten doe ik al met lange lijnen..

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:19

lekker loswerken misschien? stukje afzetten en lekker met hem gaan kletsen dmv lichaamstaal?
vinden veel paarden best leuk en het kan allemaal in stap :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:20

maar dat kan ook heel leuk vanuit de hand

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:20

Denk toch dat je dat leverprobleem nu niet opzij moet schuiven. Kan altijd verergeren. Eerst uitlaten sluiten de DA. Heb je dit al besproken met de eigenaar?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 10:22

DA is pas nog geweest, was niks aan de hand. :)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:26

Sorry als het zeurderig klinkt; Ook bloedonderzoek gedaan?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 10:30

Dat weet ik niet, maar ik denk niet dat het door zijn lever komt. De 4 jaar dat ik hem verzorg heeft hij er nooit last van gehad, hij is ook heel vrolijk alleen heeft hij geen zin om mee te werken. Hij glanst goed en ziet er levendig uit dus volgens mij is hij verders gewoon gezond. :)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:36

Glans is geen graadmeter of je paard gezond is, die van mij is doodziek geweest en ze glom zelf meer dan dat ze normaal deed. Ook was ze meer dan levendig.

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:36

Ik weet niet wat hij precies aan zijn lever heeft. Maar bij sommige aandoeningen van de lever kunnen ze zich ook lusteloos voelen/niet veel energie hebben. Misschien verklaart dat waarom ie niet meer zo enthousiast lijkt?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:42

Ik vermoed dat je paard toe is aan wat pauze en duidelijkheid. Dat 'spelen' met een paard vind een paard tot op zekere hoogte leuk, maar hij doet het echt omdat jij het vraagt. Té veel afwisseling kan ook verwarrend werken en vermoeiend zijn voor een paard. Een paard is geen mens.
Misschien een tijdje lekker focussen op een aspect van training of hem een poosje 'wei-vakantie' geven.
Als hij dan niet opknapt, kun je verder kijken naar andere oorzaken.
Succes.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 10:45

Nee daar ben ik het niet mee eens. Hij doet het niet omdat ik het van hem vraag (in zekere zin ook wel) maar hij vond het zelf ook geweldig en als hij een dagje wél zin heeft doet hij ook erg actief mee en brengt ook zijn eigen ideeën in. (moeilijk uitleggen wat ik daarmee bedoel) :P
Ik moet wel echt afwisselen, als ik teveel hetzelfde doe doet hij de 3e x gewoon niet meer mee.. Been there, Done that! :)

Vakantie is misschien nog wel een idee.. Binnekort ga ik ook 10 daagjes weg dus heeft hij sowieso vakantie.. :)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:50

Geef hem vrij of laat een bloedonderzoek doen. Ik vertrouw dat leverprobleem niet.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 11:04

Ik denk dat ik hem inderdaad vakantie ga geven.. Als het dan nog niet gaat kan ik altijd verder gaan kijken naar eventuele gezondheidsproblemen. :j

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:17

Ik zou hem lekker een paar weken vakantie geven, gooi hem de wei op en kom alleen om hem te poetsen en te knuffelen, maar vraag niks van hem.

Ik denk dat hij 'psychisch moe' is. Of een dipje, om het zo naar te noemen. Ga zelf maar na hoe hard je aan vakantie toe bent na weken hard werken op school of werk.

Je paard moet soms ook gewoon weten dat je ook komt zonder iets van hem te willen, zonder dat hij iets moet.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:24

Laat hem voorlopig ff lekker paard zijn op het land. Dan kijk je toch na je vakantie niet verder?
Je hoort het wel meer, dat de paarden er gewoon compleet de balen van hebben en niet meer willen. Zowel met VD als Parelli hoor je dat, maar ook in de dressuurring komt dit voor.

Ik zeg: Rust. Laat je paard ff lekker staan een poosje. Knappen ze van op, komen ze van bij, meestal zijn ze nadien weer heerlijk enthousiast en gemotiveerd.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:26

Heb dit nu ook een beetje met Shilas, hij wil ook afwisseling. Waarom ga je niet lekker dressuurrijden? :D
Sterker maken, flink trainen, lekker eraan werken... Eventueel proberen te werken naar een nieuw doel, bijv.
dressuurmatig rijden met de neckrope? :) Is heel leuk om te doen, gaat niet in één keer lukken én vergt
samenwerking *D Balkjes draven, even lekker laten niksen, poetsen, afspoelen, uuh... Ik lees iig ook even mee.