Ik zit een beetje met een probleempje, Menno heeft er de laatste tijd niet zo zin meer in. Waarin niet? Nou, eigenlijk met alles..
Menno is een paard dat veel afwisseling nodig heeft anders gaat hij zich vervelen en daardoor niet meer meedoen.
Toen ik net begon met Vrijheidsdressuur (3 jaar geleden) vond hij het helemaal geweldig. Hij deed enorm actief mee, draafde vrolijk achter me aan en als ik achterin de bak stond kwam hij keihard aangalopperen met gekke sprongen.
Nu probeer ik al zoveel mogenlijk af te wisselen. Ik ga om de dag naar hem toe en wat ik dan doe: (Ik doe nooit 2x hetzelfde achter elkaar.)
- Vrijheidsdressuur
- Parelli
- Lange lijnen
- Schriktraining
- Alleen lekker poetsen
- rijden.
Met rijden wissel ik ook veel af. Met bit, zonder bit. Dressuurmatig, lekker een beetje hobbelen of juist wendbaarheidsoefeningen, slalommen, pionnenracing etc..
Dus onze week ziet er bijv zo uit:
maandagavond: poetsen en rijden, dressuurmatig met bit. Daarna oefenen met liggen
Woensdagavond: Poetsen, lange lijnen en weer oefenen met liggen
vrijdagavond: alleen poetsen en oefenen met liggen
zaterdag: poetsen, dan rijden, bitloos recreatief hobbelen en 's middags Parelli. + oefenen met liggen
Oefenen met liggen is het probleem niet, dat vind hij alleen maar leuk.
Ik vraag me nu echt af wat ik fout doe.. Hij lijkt er gewoon geen zin meer in te hebben terwijl ik zo me best doe om elke keer weer wat anders te verzinnen en het voor hem ook spannend te houden.
Als ik met hem bzig ben beloon ik naar mijn idee ook positief genoeg, ik praat sowieso vrij veel tegen hem maar beloon dus ook uitgebreid. (JAAA, GOEDZOOO BRAAAF, NETJEEEEES!)
Het lijkt wel alsof hij er gewoon geen zin meer in heeft, in niets.. Vroegah kwam hij ook nog weleens naar het hek, nu moet ik hem ophalen. (hij blijft netjes staan of loopt een paar pasjes naar je toe maar hij loopt niet weg) hij staat stil als je iets van hem vraagt wat teveel moeite kost of waar hij geen zin in heeft (vrijheidsdressuur) en doet gewoon onge-motiveerd z'n ding..
Menno is 15 jaar, staat 24/7 op het land met een vriendje. Ik ben de enige die wat met hem doet. Hij zit goed in zijn vacht, glanst en heeft appeltjes dus volgens mij is hij gezond.

Wie heeft ideeen hoe ik hem zou kunnen motiveren???? Ik weet het echt niet meer...