[AR] Hoe vaak mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Hoe vaak mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 12:30

Hoe vaak mennen? Ik minstens 3 keer per week, soms 4 keer. Dit is overigens het enige wat mijn pony aan beweging krijgt. Ben benieuwd hoe jullie week eruit ziet?

Napie

Re: Hoe vaak mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:48

Momenteel zit ik volop in de training voor twee mendurance wedstrijden. Ik rij 2 a 3 keer per week, voor de rest staan ze op land en doe ik niks anders. Per keer rij ik zo'n 20-35 km. Een paar weken geleden reed ik met een tempo van circa 10 km/u gemiddeld en momenteel met zo'n 12-13 km/u gemiddeld. Straks als beide wedstrijden zijn geweest (54 km en 61 km) gaan ze een maand op het land om bij te tanken (en dan ben ik ook op vakantie) Daarna heb ik geen wedstrijden meer en zal ik iets minder km gaan maken

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:51

Meestal heb ik periodes dat ik veel met de wagen rijd of langelijn of buiten ritten maak.
Maar meestal men ik 2 á 3 keer in de week en dan doe ik 2 keer in de week langelijnen of met dubbele lijnen longeren. Af en toe gooi ik er wat vrijheidsdressuur door heen of gaat ze lekker naast de fiets een buitenritje maken, zodat het heel afwisselend blijft.
Laatst bijgewerkt door ilovemoney op 25-05-11 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:11

Meestal 2 à 3 keer in de week. De andere dagen rij ik of doe ik wat grondwerk.
Ligt ook een beetje aan de periode, in de zomer men ik meer, in de lente/ herfst ongeveer gelijk en in de winter rij ik of doe ik grondwerk omdat ze dan de ijzers er een paar maandjes onderuit gaan!

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:21

Ik probeer minimaal 2x per week te mennen, dit lukt echter niet altijd... Maar soms men ik ook wel eens 3 of zelfs 4x in een week. Verder rijdt mijn bijrijdster op zaterdag en rij ik zelf ook nog 2, soms 3 keer in een week. Dan is ze meestal 1 dagje in de week vrij, maar soms ook wel eens 2 of 3 haha en heel af en toe longeer ik (hebben we beiden eigenlijk een hekel aan, vandaar...)

Dus echt heel wisselend bij ons...

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:39

1x per week maar er rijden ook nog 2 meisjes op dus heeft ze zo'n 3 a 4x per week beweging

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:42

1 keer per maand ongeveer :=
bij gebrek aan groom :)

Verder wordt hij recreatief ook bereden, gelongeerd, gewandeld, etc.

Momenteel staat hij in opbouw na een blessure, dus wordt hij alleen onder het zadel en aan de hand aan het werk gezet (Stappen en de draf opbouwen)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:54

Ook wij zitten in het wedstrijdseizoen:
Ze loopt minimaal 2 dagen voor de koets per week, waarvan 1 x dressuur les
3 x per week onder het zadel, waarvan 1 x dressuur les
1 x per week aan de longe of freestyle
1 x dag vrij

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:02

Ons paard loopt gemiddeld 3 a 4 keer in de week voor de wagen, waarvan 1 keer les.
Voor de rest wordt ze ongeveer 1 keer in de week onder het zadel gereden.
Overige dagen heeft ze vrij of loopt ze aan de longe.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:28

Momenteel zeker 4 x per week. Ze loopt niet onder het zadel. Verder longeer ik 1 x en probeer 1 x in de week lange teugel werk te doen. 1 dag in de week ben ik er niet en heeft vrij.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:54

1 of 2 keer per week voor de wagen.
1 dag sowieso vrij. (op een dinsdag)
en de rest rijden en/of longeren.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:38

1x in de week met een geleende shetlander. Rit van 8 tot 15 km.
Soms ga ik bij iemand als groom mee, maar dat is hooguit eens per maand.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 20:09

Minstens 1x per week, soms 3x, maar meestal 2x.
De afstand ligt tussen de 9 en de 16 km per keer maar dit zijn we aan opbouwen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 22:44

Hoe lang doen jullie gemiddeld over een rit? Ik zie nl wel km voorbij komen, maar vind dat zo moeilijk in te schatten. Ik ben meestal een uur onderweg per rit.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:54

Mijn planning is nu weer 1 keer per week, maar wil het nu wel op gaan bouwen naar 2 keer. Meneertje moet echt maar eens wat gaan afvallen.. Blijft hangen op 240 (shetlander, van de winter nog 265), en heeft nog wat vetjes die er echt nog af moeten. Verder doen we dressuur aan de lange lijnen zo'n 5 a 6 keer per week, en word er eens per week wat gesprongen en/of gelongeerd aan de kaptoom. Verder eens in de 2/3 weken wat vrijheids dressuur, vind hij alleen geen bal aan. Lange lijnen en longeren/springen duurt vaak maar 20 tot 40 minuutjes, niks zwaar belastend. Mennen is vaak 1 tot 2 uur, flink intensief.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:23

Ik weet niet hoe groot je shetlander is, maar mijn shet van 103 cm weegt 200 kg (weegbrug gewogen) :o

@Brendaaa: ik rij met een middenmaat shet gemiddeld ongeveer 6 km/u, afhankelijk van hoeveel we draven (staptempo is 3 tot 4 km/u en draftempo 7 tot 8 km/u). Ben nu aan het trainen op meer draven en wat meer snelheid, maar met eens per week schiet dat niet zo op. Daarbij is ook zij veel te dik (ze is niet van mij, dus ik kan daar helaas, op advies geven na, weinig aan veranderen).

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:32

Rizanta ment 2 a 3x per week. Meestal 2x per week dressuren in de bak / op het veld plus wat vaardigheid/hindernissen erbij (op onze manier, dat stelt niet zoveel voor := ), 1x per week wordt ze gelongeerd aan de pessoa, dan probeer ik 1 a 2x per week te rijden, waarvan 1x serieuze dressuur en 1x per week buitenrit / galoptraining op het veld. Ze is een dag per week 'vrij'. Als we 'binnen' (buitenbak/veld) blijven dan rijden we toch altijd wel zo'n uur/dik uur. Als we naar buiten gaan zo'n uur of twee (plm 20 km).
Van al die keren hebben we gemiddeld 1x per week menles.

De pony's doen we veel te weinig mee, helaas, plm 1 a 2x per week voor de wagen, dan dressuren / plus wat vdh/hindernissen en af en toe naar buiten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 06:23

Brendaaaa schreef:
Hoe lang doen jullie gemiddeld over een rit? Ik zie nl wel km voorbij komen, maar vind dat zo moeilijk in te schatten. Ik ben meestal een uur onderweg per rit.

http://www.dutchrunners.nl/
Hier voer ik de rit in bij my routes en de tijd en dan rekent het programma uit hoeveel km, hoe hard ze gelopen heeft en het aantal calorieën (haha want het is voor mensen). Maar het programma werkt simpel.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 06:57

Isapaardje schreef:
Ik weet niet hoe groot je shetlander is, maar mijn shet van 103 cm weegt 200 kg (weegbrug gewogen) :o

@Brendaaa: ik rij met een middenmaat shet gemiddeld ongeveer 6 km/u, afhankelijk van hoeveel we draven (staptempo is 3 tot 4 km/u en draftempo 7 tot 8 km/u). Ben nu aan het trainen op meer draven en wat meer snelheid, maar met eens per week schiet dat niet zo op. Daarbij is ook zij veel te dik (ze is niet van mij, dus ik kan daar helaas, op advies geven na, weinig aan veranderen).

Hij is 1 meter, maar wel breed/lang gebouwd (ook netjes in verhouding), aardig goed in de spieren. Zit nu vooral nog een buik aan. Vertoont verder geen tekenen van overgewicht, wel dat buikje wat minder moet. Maar dat heeft hij altijd wel wat gehad, in de zomer wil het wel een beetje dunner worden, maar nooit echt slank :') Dat word mijn doel.. Ik wil hem ook graag eens wegen :+ Ach, doe het nu met een meetlint. Gaat ook wel.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 07:00

Mijn brede en lange shet van 1m zou 250 kg wegen volgens het weeglint :+

arijanne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 07:07

3 of 4 keer per week.We rijden ene dag met 2 span van vriendin en de andere dag met 2 span van mij.Trainen voor de wedstrijden die zometeen weer beginnen.Dus ze hebben na een dag werken ,weer een dag vrij.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:28

Ik probeer zo'n 4 á 5 keer in te spannen. Één keer een buitenrit en nog een keer naast de fiets naar buiten. De rest van de week trainen we in de wei en doen we voornamelijk dressuur en conditietraining.

balloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:27

Ik probeer hem 3x in de week voor de wagen te zetten en voor de rest wordt hij bereden door een meisje van een jaar of 12. Sowieso hebben we elke woensdag les.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:52

ik ben nu weer langzaam aan het oppakken,probeer 1 a2x per week lekker buiten te mennen.onze merriew heeft 2mnd terug een veulen gehad,dus we moeten weer opbouwen.ik wil komend jaar waarschijnlijk starten met mendurance dus lekker wat trainen,verder lopen ze hier 24/7 op de wei

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:27

Maandag longeren, dinsdag les (dressuur of vaardigheid), woensdag dressuur, donderdag longeren, vrijdag dressuur, zaterdag bostraining en zondag vrij, maar dit wisselt wel eens.
Dus 4 keer per week mennen, waarvan 1x een zware bos/conditietraining, 2x dressuur en 1x óf dressuurles óf vaardigheid. 2x per week longeren en 1 dag rust, meestal na de bostraining.
De dressuurles is altijd een half uur, maar ik zorg altijd voor een half uur losrijden. Vaardigheid is ongeveer 1,5 uur maar soms moet je even wachten omdat er teveel aanspanningen in de baan zijn. Longeren is meestal zo'n 20/30 minuten, zelf dressuur rijden is meestal zo'n 45 minuten maar kan ook langer, bostraining is meestal zo'n 2,5 uur. Ligt er ook aan of we veel bulten meepakken en hoe heftig we het maken.

Hij krijgt elke dag weidegang en we zitten middenin het wedstrijdseizoen. In april heeft hij meegelopen met een vierspan in Horst en aankomende zondag heb ik mijn eerste oefenwedstrijd met hem, vanaf juli gaan we officiële SGMW rijden.