[AR] bange poepert...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

bange poepert...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 21:16

Nee niet mijn pony, maar ik! Dat kleine stoere ding van me met zijn 92 cm, wil lekker op een rustige polderweg een stukkie hard galoppie doen, en wat doe ik, ik laat het niet toe. Hij is zoooo gemotiveerd, dat het me wel eens beangstigd. Hij is best goed terug te nemen, maar ik ben gewoon als de dood dat hij ergens van schrikt (hij schrikt echt NOOIT), dat er een hobbel in de weg zit (is een gladde asfalt weg) of dat ik, nou ja, weet ik veel, maar ik vind het gewoon eng. Waar is die durfal van 20 jaar geleden gebleven, ik was echt NERGENS bang voor!
Stom is dat, dat je kennelijk je stoerheid kwijt raakt als je ouder wordt of zo. Laten jullie je span wel eens lekker racen

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:57

Nee ik laat ze nooit racen.
Mijn instructeur(s) die ik heb / heb gehad doen dat ook nooit. Altijd alles onder controle. Waarom? Omdat het te gevaarlijk is, en je er je pony's/paard niets mee leert. Moet zeggen, onder het zadel deed / doe ik het ook nooit.
Ik vind er ook niets stoers aan eerlijk gezegd. Een beheerste galop, of beheerst snel door de hindernissen of wat dan ook OK, maar gewoon laten gaan zo hard mogelijk, geen idee waar dat goed voor is.
**edit**
Ben niet zozeer bang hoor, vind er gewoon niets aan, dus gewoon saai :D }:0
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 23-05-11 22:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:58

Ik ben ook een scheitluis. Roos durf ik nu wel los te laten en vol gas me te geven (gaat nog niet hard :+), zodra ik mijn leidsel (of stem) er weer bij neem komt ze netjes terug, dus dat is gewoon vertrouwd.

Maar bij de andere zoek ik het niet op. Judith is altijd al erg loperig, Whitney zelf een kijkerige muts en Lotje heeft pas een keer of 15 voor de wagen gestaan.

mirror666

Re: bange poepert...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:20

Op een lang recht vlak bospad doe ik het wel eens, voor de wagen. Dan mag hij zo hard hij wil. Maar dat is nooit zoveel, moet hem wel écht écht aanmoedigen en blijven aanmoedigen wil hij tempo blijven maken. Anders maakt hij er een lekker handgalopje van.
Onder het zadel kan hij het er wel heerlijk van nemen, wanneer dat mág! :)

máár, ook ik zie overal spoken, en ik vind het ook belangrijk dat je niet een vast crossmoment/pad in een rit krijgt :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:59

Tja ik heb dan van dat spul waarvan je echt niet wil weten hoe hard ze kunnen, denk ik dan. Heb een behoorlijk voorwaarts paard en super voorwaartse pony's. Dan is racen echt geen optie, worden ze volgens mij strontvervelend van.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:20

ik galopeer met regelmaat en ik heb ze meestal los dus mogen zelf het tempo bepalen tot ik het genoeg vind en ze rustig terug neem.ik vind het wel lekker

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:28

Gewoon lekker galopperen vind ik wat anders dan racen :+

Chachi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:33

Haha ja dat ken ik wel!
op paarden van 1,80 m lang vind k het geweldig om ermee te crossen (ook geen angst om eraf te vallen)
maar op een shetlander... sjonge dat was flink wennen :P

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 08:12

Even een kleine opmerking; ik rij met een tweewielertje, dus niet óp mijn pony:-) gaat echt niet passen hahaha.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 08:58

galop op gras of zand prima, galop op een asfalt weg !! no way !!! veel te veel belasting voor de paardenbenen.
En crossen voor een wagen al helemaal niet, er hoeft maar iets te gebeuren of je hebt een ongeluk.

Vind het ook niet stoer, en zie het nut er niet van in.
Bovendien ben ik ook een bange scheiterd, maar dat mag, na een zwaar ongeluk onder het zadel en 1 minder erge met wagen, eerst maar vertrouwen opbouwen.

doe maar gewoon, dan doe je vaak al gek genoeg ! :j

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 11:41

Biancacoo schreef:
galop op gras of zand prima, galop op een asfalt weg !! no way !!! veel te veel belasting voor de paardenbenen.
En crossen voor een wagen al helemaal niet, er hoeft maar iets te gebeuren of je hebt een ongeluk.

Vind het ook niet stoer, en zie het nut er niet van in.
Bovendien ben ik ook een bange scheiterd, maar dat mag, na een zwaar ongeluk onder het zadel en 1 minder erge met wagen, eerst maar vertrouwen opbouwen.

doe maar gewoon, dan doe je vaak al gek genoeg ! :j

Die belasting in de benen waar jij het over hebt, kan dat nu echt veel kwaad als je zo af en toe een galopje op asfalt maakt denk je? Ik maak eigenlijk elk ritje wel een klein stukje galop op de weg. Dit omdat het met een tweewieler op gras niet te doen is vind ik, en mijn pony wil zo graag ook af en toe even zijn benen strekken.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:43

heeft je pony ijzers? dat vergroot die belasting zelfs nog! door doortrillen
galop is een belastende gang ivm het landen.
Ik doe het ook pertinent niet op asfalt.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 12:56

Ja, hij heeft ijzers. Ik dacht dat het niet zoveel kwaad zou kunnen,maar nu ik jullie dit zo stellig hoor zeggen, doe ik het beter maar niet meer, toch maar hobbelen door het gras dan in galop:-))

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:02

zonder ijzers zou ik er nog in kunnen komen
maar buiten dat het veel trilling veroorzaakt in de benen, is het met wat pech ook nog eens spekglad en een groot risico op uitglijden :)
op een asfaltweg zou ik sowieso never een hard galopje doen..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:19

Brendaaaa schreef:
dat er een hobbel in de weg zit (is een gladde asfalt weg)

Daar galopeer je zowiezo niet op IMO, maar verder herken ik je verhaal hoor. Mijn merrie heeft nu een veulen, die op stal staat te piepen als we met haar bezig zijn. We willen haar van de week weer voor de wagen zetten, maar dat laat ik mooi aan mn trainer over ;)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:59

Ik laat mijne vaak voluit gaan in galop (NIET op de weg). Gewoon op een mooi stukje gras of zand. Hoef maar heel zacht ''toe maar'' te zeggen en we vliegen :D Ik kan daar echt met 100 % van genieten, helemaal geen angst oid. Mijn pony's genieten er minstens net zo van, lekker de oren erop en gaan. Maar ho = ho, en ze zijn dan ook prima terug te nemen.

Zo'n stuk crossen op het afsalt én met ijzers is niet aan te raden. Die klappen komen dan hard aan in de benen, omdat ijzers ook niet zo goed dempen.

Wel jammer dan je soms zo bang bent... heb je er verder wel veel vertrouwen in (dus gewoon in stap en draf, op de weg) of zit je dan ook met samengeknepen billen?

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:10

Hier ook eentje, ik laat mn Sunny best nog wel eens gaan voor de wagen.
Er wordt hier gezegd "qua training heb je er niets aan" maar daar ben ik het niet helemaal mee eens. Sun maakt op die manier namelijk wel zn koppie leeg als we moeilijke dingen gedaan hebben en daarna kan hij er gewoon weer lekker tegenaan. Of als hij zo'n bui heeft dat hij niet lekker voorwaarts is, even een crossgalopje en meneer is weer fris en fruitig en ik kan er weer aan rijden.
Het is geen training op zich, maar het is bij ons toch in elk geval een zeer waardevol hulpmiddel voor de training.
[EDIT] en op de lange lijnen in de vaardigheid pluk ik er toch de vruchten van [EDIT]

Overigens, ook hier Ho is Ho en het crossen doen wij enkel op een grasstrook waarvan ik weet dat er geen gekke putten in zitten, zeker niet op asfalt. Op asfalt wordt hier sowieso niet gegaloppeerd en mijn pony heeft geen ijzers. Ook op de grasstrook wordt gewoon gedraafd en gestapt, tis geen vaste "crossbaan" ofzo.

groetjes, lacuna

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:30

Ik heb daar eigenlijk geen last van, ik ben bijna te naief. Ondertussen heb ik wel alle noodscenario's in mijn hoofd doorgenomen en bedacht wat ik zou doen als... (en er al een paar meegemaakt, wat me dan tijdelijk doet besluiten om gas terug te nemen) Ik voel wel eerst mijn pony's aan voordat ik ze hun gang laat gaan. Er zijn bepaalde periodes waarbij ik niet eens kan rijden zonder druk op mijn leidsel. Als ik ze dan los laat zijn ze weg. Momenteel zijn ze heerlijk ontspannen en kan ik rustig ze voluit laten gelopperen omdat ik ze ook weer terug kan nemen.
Naast een andere menner zitten vind ik trouwens wel eng

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 14:37

stef schreef:
Brendaaaa schreef:
dat er een hobbel in de weg zit (is een gladde asfalt weg)

Daar galopeer je zowiezo niet op IMO, maar verder herken ik je verhaal hoor. Mijn merrie heeft nu een veulen, die op stal staat te piepen als we met haar bezig zijn. We willen haar van de week weer voor de wagen zetten, maar dat laat ik mooi aan mn trainer over ;)

Glad als in geen kuilen en gaten, niet glad glad:-)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 14:38

Jelleee schreef:
Ik laat mijne vaak voluit gaan in galop (NIET op de weg). Gewoon op een mooi stukje gras of zand. Hoef maar heel zacht ''toe maar'' te zeggen en we vliegen :D Ik kan daar echt met 100 % van genieten, helemaal geen angst oid. Mijn pony's genieten er minstens net zo van, lekker de oren erop en gaan. Maar ho = ho, en ze zijn dan ook prima terug te nemen.

Zo'n stuk crossen op het afsalt én met ijzers is niet aan te raden. Die klappen komen dan hard aan in de benen, omdat ijzers ook niet zo goed dempen.

Wel jammer dan je soms zo bang bent... heb je er verder wel veel vertrouwen in (dus gewoon in stap en draf, op de weg) of zit je dan ook met samengeknepen billen?

Nouuu nee hoor, verder heb ik genoeg vertrouwen. Het is gewoon da tje niet meer zo'n held bent als wanneer je jong en onbezonnen bent! Echt maf is dat. Vroeger had ik veel meer lef.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:38

Napie schreef:
Naast een andere menner zitten vind ik trouwens wel eng

Praat me er niet van. Vind het verschrikkelijk. Zelfs bij mijn eigen pony's achterop :o. Of bij het stuiterige (maar echt brave) welshje van mijn instructrice voorlezen op wedstrijd, dood eng.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:42

Asfalt is zowiezo not done in mijn ogen om te galoperen. Het is echt te glad, te hard voor de paardenbenen. Als je je pony in de berm laat galopperen prima, maar nooit op het asfalt.
De mijne wil ook graag hard, hard, hard. Hij mag dit niet van mij. Puur en alleen van wege het feit dat hij de volgende keer weer hard wil. Ik wil graag een gecontroleerde aanspanning houden en dus blijft het bij zo nu en dan een handgalopje. Niet dat ik niet durf, maar meer dat ik mijn pony te goed ken hahahaha

Ohw, ik heb ook een tweewieler en galopeer gewoon door het bos. Als je dit niet fijn vind, moet je eens goed naar de balans kijken van de wagen. Als deze goed in balans is, kun je er gewoon heerlijk mee galoperen hoor ook door kuilen etc. (spreek uit ervaring)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 17:51

Suzan_bobar schreef:
Asfalt is zowiezo not done in mijn ogen om te galoperen. Het is echt te glad, te hard voor de paardenbenen. Als je je pony in de berm laat galopperen prima, maar nooit op het asfalt.
De mijne wil ook graag hard, hard, hard. Hij mag dit niet van mij. Puur en alleen van wege het feit dat hij de volgende keer weer hard wil. Ik wil graag een gecontroleerde aanspanning houden en dus blijft het bij zo nu en dan een handgalopje. Niet dat ik niet durf, maar meer dat ik mijn pony te goed ken hahahaha

Ohw, ik heb ook een tweewieler en galopeer gewoon door het bos. Als je dit niet fijn vind, moet je eens goed naar de balans kijken van de wagen. Als deze goed in balans is, kun je er gewoon heerlijk mee galoperen hoor ook door kuilen etc. (spreek uit ervaring)

Door het bos gaat idd wel, maar echt over gras, een brede berm of zo, vind ik niet echt comfortabel met een tweewieler. Heb ook niet zo'n geweldige hoor, een sulky caveletti. staat niet echt goed bekend om zijn vering haha

Wal_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:45

Wij hebben vlak bij ons in de buurt allemaal zandpaden en bossen.

ik rij eigenlijk alleen maar 'wilde' wedstrijden waar geen dressuur bij zit.
en train best veel interval , dus laat ze helemaal voluit gaan zo hard ze kunnen.
en dan 1 minuut stappen en dan weer voluit laten gaan.

en ben zelf nooit bang eigenlijk. Hoe harder het gaat hoe leuker ik het vind.

over dat galop op asfalt.
soms gebeurt het per ongeluk, neem het span dan ook meteen terug.
maar op asfalt laten galopperen nee dat doe ik nooit!! :n
dat is erg slecht voor de pezen in de benen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:49

Brendaaaa schreef:
Glad als in geen kuilen en gaten, niet glad glad:-)

Maakt niet uit hoe vlak de weg is, galoperen over asvalt doe je gewoon niet, zeker niet "ze even laten gaan"