[AR] zweng van marathonwagen doet z'n werk niet goed (genoeg)..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

zweng van marathonwagen doet z'n werk niet goed (genoeg)..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 11:58

Ik irriteer me al een tijdje aan het feit dat mijn zweng zijn werk niet altijd even goed doet......
Aan beide zijden achter de zweng zijn rubberen dempers bevestigd.

Afbeelding

Afbeelding

Het gebeurd niet constant, maar toch vrij vaak op rit (voornamelijk als we wat meer voorwaarts gaan in draf of galop) dat de zweng nogal hard steeds tegen de dempers knalt, en daar door gaat dus niet alleen de zweng heen- en weer, maar ook het onderstel van mijn wagen een beetje; je kan ook echt de voorwielen en de wagen wat van links naar rechts zien gaan, en ik voel het ook heel duidelijk op de bok.

Zou dit echt door die dempers komen? Want die zitten er toch ook niet voor niets? Of staan mijn strengen misschien toch net een beetje te strak, en zou het helpen als ik die wat losser zou zetten?
Lijkt net alsof het soms wat extremer wordt, als mijn pony op een bepaalde manier loopt, en daarna is het soms ineens weg. Maar heb het toch vrij vaak, en ik vind het gewoon irritant, volgens mij hoort dit ook niet zo.

Yviertje

Re: zweng van marathonwagen doet z'n werk niet goed (genoeg)..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:03

Ik heb niet van zulke dempers op m'n wagen, maar voel hetzelfde als jou af en toe. Niet overdreven erg en volgens mij komt het door de beweging die m'n paard maakt, want net als jou heb ik het lamoen direct aan m'n voorkant zitten. Hierdoor heb je geen stuurvertraging (dat heb ik me tenminste altijd laten wijsmaken) en voel je elke beweging van je paard.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 12:16

Yviertje schreef:
Ik heb niet van zulke dempers op m'n wagen, maar voel hetzelfde als jou af en toe. Niet overdreven erg en volgens mij komt het door de beweging die m'n paard maakt, want net als jou heb ik het lamoen direct aan m'n voorkant zitten. Hierdoor heb je geen stuurvertraging (dat heb ik me tenminste altijd laten wijsmaken) en voel je elke beweging van je paard.

Soms is het bij mij echt vrij extreem (vind ik zelf dan), maar dat zijn idd momenten en volgens mij dus ook afhankelijk van hoe mijn pony loopt. Maar irritant is het wel, daarbij maakt het nog best wat geluid. Je ziet en voelt de hele wagen gewoon heen- en weer gaan. Ik had zelf het idee dat de zweng dan gewoon te weinig ruimte heeft om nog verder naar achteren te gaan, te weinig ruimte om mee te kunnen gaan in de beweging.

Met mijn simpele recreatiewagen had ik hier nooit last van, en daar zat volgens mij ook geen stuurvertraging op.....
Afbeelding

Daar had volgens mij de zweng ook meer ruimte om te bewegen.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:24

Als het bij jou zo erg is denk ik dat het idd door de dempers komt. Die geeft dan denk ik je kar een 'extra zetje'.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:51

Bedoel je die zwarte dingen op je wagen die jij dempers noemt?? Ik heb die ook, maar bij mij zijn ze toch echt bedoelt als opstapje :j Ook is het bij mij zo dat mijn zweng gewoon vrij kan draaien: als ie helemaal 'gedraaid' staat raakt ie niks.
Ik zou teruggaan naar je fabrikant, want dit hoort niet, ook niet las je strengen te los of te strak zouden zitten.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:01

Als je goed kijkt zie je zo'n opstaprubbertje ook achter het zweng zitten, zweng kan bij TS niet draaien.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:05

Onder die opstapjes zit nog een zwarte demper (die lijkt op het opstapje).

Ik ken het probleem niet, maar lees wel mee :).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 13:24

hafjelinger schreef:
Bedoel je die zwarte dingen op je wagen die jij dempers noemt?? Ik heb die ook, maar bij mij zijn ze toch echt bedoelt als opstapje :j Ook is het bij mij zo dat mijn zweng gewoon vrij kan draaien: als ie helemaal 'gedraaid' staat raakt ie niks.
Ik zou teruggaan naar je fabrikant, want dit hoort niet, ook niet las je strengen te los of te strak zouden zitten.

Nee, die zijn idd bedoeld als opstapje. Die bedoel ik niet. Als je goed kijkt zit er dus idd, zoals hier onder ook aangegeven, achter de zweng ook kleine, zwarte rubbertjes.
Ik kan wel een duidelijkere foto maken.

Edit:
Afbeelding

En zoveel ruimte heeft de zweng maar om naar achteren te gaan:
Afbeelding

Als je die rubbers weg zou halen, dan komt de zweng natuurlijk direct tegen het onderstel aan, dus vond het logisch dat ze er op zaten, maar bij nader inzien geeft dat dus blijkbaar wel dit 'probleem'.

Morgen of overmorgen gaan we weer rijden, kan kijken of mijn groom dan een filmpje kan maken van hoe de wagen beweegt af en toe.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:52

Misschien kun je ze eraf halen, deel eraf slijpen en ze weer erop maken? Scheelt toch 1.5 cm ofzo.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:03

De dempers zitten op de vering, zou ik echt in gaan zagen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:05

Yviertje schreef:
De dempers zitten op de vering, zou ik echt in gaan zagen.

Ik bedoel alleen die zwarte doppen hoor :o

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:08

O sorry!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 19:17

Ik ken het probleem. Met mijn merrie durft het ook al eens gebeuren terwijl het met beide andere haflingers (in enkelspan) nooit gebeurt. Ik steek het op haar ruime gangen. Mij is toen gezegd om de strengen een gaatje langer te maken maar ik heb het nog niet kunnen testen.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 19:49

Ik vind dat je zweng erg weinig ruimte heeft om te bewegen.
Lijkt me niet fijn als de zweng niet voldoende mee kan bewegen, is dat voor de borst van je paardje niet prettig.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:12

Oh nou snap ik wat er bedoelt wordt met die dempers! :+

Biancacoo schreef:
Ik vind dat je zweng erg weinig ruimte heeft om te bewegen.
Lijkt me niet fijn als de zweng niet voldoende mee kan bewegen, is dat voor de borst van je paardje niet prettig.

Dit vind ik ook. Het lijkt me moeilijk om zoiets op te lossen zonder iets aan de wagen te veranderen.
Bij mij zit de zweng naar boven gemonteerd, hij zit dus vlak bij de draaikrans. Hij kan dus niet tegen het
onderstel aankomen, omdat hij daar niet vast zit zoals bij jou. Is dit bij jou een optie? Of zit je zweng dan te hoog?
ik kan een foto maken als je wil.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 22:26

Pony heeft inderdaad érg ruime gangen....
Misschien toch maar eens contact opnemen met de wagendealer dan, want anders zou ik het ook niet weten. Enige wat ik nog kan proberen is de strengen een gaatje langer maken... maar er zelf aan gaan prutsen 'durf' ik niet. Wagen zelf is nog erg nieuw; bijna een jaar oud, maar heeft meer dan een half jaar stil gestaan.

Ging er vanuit dat dit zo 'hoorde' bij een marathonwagen, bevestiging v/d zweng e.d. maar begin nu zelf ook te twijfelen....
Baal er wel van, want heb al genoeg 'gedoe' gehad omtrent deze wagen.... dealer ziet me vast alweer aankomen.....

Hafjelinger; ik ben wel benieuwd naar een foto.

Maar hoe dan ook, als er iets aan vermaakt moet worden, zal toch de wagendealer dat moeten doen, gezien het feit dat ik er niet zelf aan wil/durf te prutsen, daarbij vind ik dat dit ook hoort onder 'garantie' van de wagen.... Mijn vader is wel handig, maar heeft geen verstand van menwagens.

Misschien heeft het trouwens ook wel te maken met het feit dat ik zo'n verwisselbaar 2span systeem heb; ik kan de lamoenbomen en de zweng er vanaf halen, en dan een extra voorstuk voor een 2span eraan maken, langboom er aan, en dan heb ik een 2span wagen. Voor enkelspan is de wagen dan lichter als voor 2span.
Maar dat de zweng dan in enkelspan zo weinig ruimte heeft, vind ik niet prettig.....

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:02

Doordat de merrie heel ruime gangen heeft (en dus een groot zweefmoment) gaat haar lijf meer op en neer dan bij de anderen en blijkbaar vertaalt zich dat in het "schommelen" van de molen. Stuurvertraging zal misschien wel helpen maar ik vind dat eerder het probleem maskeren. Mijn zweng kan overigens bijna een volledige kwartslag ronddraaien.

Persoonlijk zou ik aan de wagen niet raken maar eerder een andere zweng (laten) maken. Zo beschadig je je lak niet en behoud je de volledige garantie. Én je hoeft de wagendealer niet noodzakelijk lastig te vallen of je kunt je laten helpen door iemand anders naar keuze.

Eigenlijk zie ik niet veel andere opties - die poten waar de dempers op staan, heb je nodig voor de vering van de vooras en de dempers dienen om die poten en je zweng te beschermen. Met het vervangen van de dempers win je misschien langs beide kanten een cm maar dat maakt imo geen wezenlijk verschil.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 23:06

Een kwartslag haalt deze zweng zeker niet...
maar dat ligt toch niet aan de zweng op zich, maar aan de bevestiging er van? Dus ik kan wel een andere zweng laten maken, maar daar schiet ik niet veel mee op, aangezien de hele bevestiging dan ook anders zal moeten. En ik dan waarschijnlijk ook in de knup kom met dat verwisselbaar 2span systeem.....

Zie dit toch wel als iets wat imo dan 'niet klopt' aan de wagen, mijn merrie is er een met hele ruime gangen, maar staat nog niet eens zo lang in training, laat haar gangen nog niet eens optimaal zien voor de wagen, en als ik er nú al zo'n last van heb, vraag ik me af wat er in de toekomst dan gaat komen...

De shetmerrie heeft trouwens ook een erg ruime draf, maar daar heb ik niets bij gemerkt, die heeft er ook maar heel kort voor gestaan ivm. blessure die ze toen kreeg.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:25

Met een andere zweng kun je de dwarsbalk verder naar voor laten komen, zodat er meer ruimte tussen de demper en de zweng zit. Over hoeveel graden de zweng kan roteren is niet belangrijk, het is de mogelijke verplaatsing van je borsttuig die telt. De zweng is dan meer driehoekig van vorm, dus je zult nog iets moeten vinden om de kracht naar boven op te vangen om zo te verhinderen dat de zweng je voortrein krom trekt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 23:34

SuSEQ schreef:
Met een andere zweng kun je de dwarsbalk verder naar voor laten komen, zodat er meer ruimte tussen de demper en de zweng zit. Over hoeveel graden de zweng kan roteren is niet belangrijk, het is de mogelijke verplaatsing van je borsttuig die telt. De zweng is dan meer driehoekig van vorm, dus je zult nog iets moeten vinden om de kracht naar boven op te vangen om zo te verhinderen dat de zweng je voortrein krom trekt.

Aha, oké......... ik snap half wat je bedoeld....... (krijg steeds meer door van wagens, maar echt technisch ben ik niet, hahaha). Wat bedoel je precies met dwarsbalk? het punt waar de zweng om draait, waar hij met een bout vast zit?

Ik had ook de optie om voor zo'n touwsysteem als zweng te kiezen, dat is me toen juist afgeraden omdat ik een wagen wilde waar ik makkelijk 1 én 2span mee kon rijden, en met 2span zou dat niet handig zijn.
Nu wordt de wagen toch voornamelijk voor enkelspan gebruikt, maar heb ook gehoord dat dat touwsysteem ook zo z'n voor- en nadelen heeft....

:= hoop eerlijk gezegd dat het probleem verholpen is door strengen een gat langer te zetten.... zit er niet op te wachten dat mijn toch vrijwel gloednieuwe wagen toch niet zo 100% perfect is als ik wel had verwacht/had mogen verwachten. :=

tjiddevw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:46

Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb gehad, met dezelfde constructie wagen. Maar dit was niet met de zweng, maar toen had ik een touw-zweng. Dus het heeft, volgens mij, niets met de zweng te maken. Wat je kan proberen is je bomen iets meer naar binnen te draaien of je buitensingel 1 gaatje strakker. Hierdoor ligt het stiller bij de schoft en wordt het bij de wagen ook stiller. Bij mij heeft het geholpen en sinds kort heb ik een nieuw tuig en heb er helemaal geen last meer van terwijl ik nu wel weer met een "gewone" zweng rij.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 23:59

oké, jij had dus hetzelfde probleem met een touwzweng-systeem? Wat raar, zou je bijna denken dat het touw ergens achter bleef haken oid? Dat moet toch juist voldoende ruimte geven zonder zo te stoten?

Ben gewend zowel binnen- als buitensingel vrij strak (zeg maar gerust; strak) aan te singelen, gezien mijn shetmerrie altijd wondjes heeft gehad, ondanks allerlei bontjes e.d. Dus hier is de buitensingel ook altijd best redelijk strak gesingeld.

Binnenkort zullen de brancardbeugels op mijn tuig vervangen worden door veiligheidslichtogen, speciaal op maat gemaakt en aangepast aan mijn tuig door een tuigenmaker; vanwege die constructie heb ik straks binnen- en buitensingel in 1, dus heb dan geen aparte buitensingel meer nodig.

Lamoenbomen nog meer naar binnen draaien gaat niet lukken ben ik bang; op deze manier past het precies, er is geen ruimte meer om nog verder naar binnen te zetten, want hij ligt al strak tegen brancardbeugels en schoftje aan:
Afbeelding

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:14

Ik heb er even een (overdreven) tekeningetje tegenaan gegooid:
Afbeelding

De onderste zwarte lijn zou dan de dwarsbalk zijn waarvan sprake. Het grootste probleem bij zo'n constructie is dat je bevestiging van de strengen vrij ver zit van het scharnierpunt en je eigenlijk die zweng krom zou trekken bij zware belasting. (Hij zal verplooien naar boven)

Moet je voor het tweespansysteem deze zweng demonteren?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 00:20

Oké... dus bij grote kracht/zware belasting niet zo handig dus.... maar jij denkt dat het probleem met zo'n zweng is opgelost?

Ja, zweng + lamoenbomen moeten gedemonteerd worden, in de afronding waar de zweng nu zit, komt een soort extra voorstuk.
Hier zelfde type wagen met ook zo'n verwisselbaar systeem, op de foto met het verwisselbare 2spanstuk:
Afbeelding

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:26

Ingewikkelde constructie... :)

Het probleem dat je zweng tegen de dempers aankomt, zal opgelost zijn. Maar houd er rekening mee dat het goed mogelijk is dat je molen nog steeds zal wiebelen omdat het paard tussen het lamoen nog steeds beweegt. Bij mij was de zweng zeker niet de beperking.
Dat met die zware belasting moet je eens voorleggen aan een wagenbouwer. Mijn tekening is overdreven en vereenvoudigd en er zullen wel betere ontwerpen van bestaan.