Nut van Vrijheidsdressuur?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vanky

Nut van Vrijheidsdressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 15:39

Hallo allemaal!

Een paard dagen terug was ik met mijn vriendin mee naar haar pony.
Zij doet ook vrijheidsdressuur met haar, spagaat, jambette, buigen, flemen, schudden etc.
Ik ben van plan om dit ook met mijn pony te gaan doen, (vriendin gaat mij hiermee helpen) ze kan al voetje geven op zweepcommando en schudden. (zelf geleerd)
Maar nou vroeg ik me af of vrijheidsdressuur naast dat het gewoon super leuk is om je pony te leren verder nog nut heeft in de omgang of lichamelijk?

Vanky.

Collie2008

Re: Nut van Vrijheidsdressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:41

Denk dat het de band tussen ruiter en paard verbeterd, je hebt het immers over communicatie. Daarbij is het leuk, dus lol met je knol en ook dat komt ten goede aan de interactie denk ik. Daarnaast ook nog afwisselend, dus leuk voor zowel paard als ruiter om eens ergens anders mee bezig te zijn

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:44

Het ene paard vindt het leuk en het ander paard niet.
Het lijkt wel op een leuke afwisseling maar hou er wel rekening mee dat er dingen zijn die je het beset niet aan je paard moet leren omdat er een kans bestaat het een gewoonte gaat worden.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 15:45

kensha schreef:
hou er wel rekening mee dat er dingen zijn die je het beset niet aan je paard moet leren omdat er een kans bestaat het een gewoonte gaat worden.

Wat bedoel je daarmee als ik vragen mag? :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:45

Uitstekende gymnastiek en het stimuleerd tot een betere communicatie van 2 kanten :)
Wel opletten met welke commando's je aan welke oefening plakt...anders kan dit grote problemen opleveren bv bij aanraken van de boeg een jambette.Erg leuk maar wat als iemand je paard achteruit wil zetten,de boeg aanraakt en je paard netjes een jambette laat zien :\

Dat wordt een miscommunicatie...paard krijgt opdracht,voert die uit en krijgt vervolgens op zijn donder omdat hij een been naar voren gooit :+

kensha :Een opdracht moet op commando...anders valt het onder hinderlijk/bedel gedrag en moet genegeerd worden....niet te verwarren met eigen initiatief van het paard als je met oefeningen bezig bent ;)
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 17-05-11 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:47

Ik zou persoonlijk mijn paard geen dingen aan willen leren die erg vervelend en zelfs gevaarlijk kunnen zijn als ze het ongevraagd gaan doen, zoals bijvoorbeeld steigeren..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:48

Elke oefening en commando moet goed uitgedacht worden en ook zeker nadenken over evt. consequenties als je "zomaar wat doet"

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 15:56

troi schreef:
Ik zou persoonlijk mijn paard geen dingen aan willen leren die erg vervelend en zelfs gevaarlijk kunnen zijn als ze het ongevraagd gaan doen, zoals bijvoorbeeld steigeren..

Dat haal je zeker zo even uit de foto op mijn profiel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:56

Colway schreef:
Denk dat het de band tussen ruiter en paard verbeterd, je hebt het immers over communicatie.
:j
Dat is toch ook wel de belangrijkste reden dat ik dit met mijn paard doe.
En het heeft ons leven in de positieve zin omgegooid.

Ben het ook eens dat je bepaalde dingen niet aan elk paard moet gaan leren, zoals steigeren.
Zeker niet als je van plan bent je paard weer te verkopen.
Bij jou zou hij dan worden beloond en bij de nieuwe misschien wel streng afgestraft.

Edit; n.a.v je reactie hierboven; ik denk niet dat Troi in je profiel heeft gekeken.
Dat heb ik namelijk ook niet gedaan en mijn reactie is gewoon puur wat ik er zelf van vind. :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:33

Vrijheidsdressuur is voor mij vooral een afwisseling. Dus plezier voor mens en dier. :) Daardoor versterkt het de band, je leert je paard op andere manier bezig te houden. Het is gewoon een leuke uitdaging om natuurlijk gedrag uit te lokken en dat op commando te zetten. :D
Overigens denk ik dat je alle kunsten veilig aan kunt leren, mits op een veilig (niet veel-voorkomend) commando.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:45

Met je laatste zin ben ik het niet helemaal eens.
Een paard kan inderdaad meestal een hoop kunstjes leren, maar ik vind dat dat dan gedaan moet worden door iemand met voldoende ervaring, zoals jou of Eva en nog een aantal andere mensen.
Als je net met VD begint of nog maar een jaartje bezig bent met paarden, vind ik het onverantwoord om in je eentje te beginnen met het aanleren van de 'grotere' kunstjes.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 17:47

KoudbloedKim schreef:
Een paard kan inderdaad meestal een hoop kunstjes leren, maar ik vind dat dat dan gedaan moet worden door iemand met voldoende ervaring, zoals jou of Eva en nog een aantal andere mensen.
Als je net met VD begint of nog maar een jaartje bezig bent met paarden, vind ik het onverantwoord om in je eentje te beginnen met het aanleren van de 'grotere' kunstjes.

Wat verstaan jullie onder 'grote' kunstjes?
Alleen maar omdat ik dan weet waar ik op moet letten en hulp bij kan gaan zoeken als ik dat zou willen leren.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:52

Idd dat vind ik ook!
Ik ga ook geen liggen en stijgeren leren, stijgeren dat word vaak misbruikt en liggen dat is zo moeilijk te leren.
Ik vind voetjes, flemen en kusje wel van die leuke kunsjes, ben nu aan het leren schudden met zijn lijf als ik met de achterkant van de zweep zijn schoft aanraak :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:52

Voor mij valt daar o.a onder; Steigeren, Jambette of Spaanse pas vanwege de verhoogde risico's en het is soms lastig in te schatten waar je 'veilig' (dus buiten hoefbereik) kunt staan.
Als je paard een beetje gefrustreerd is en zijn been naar voren slaat, kan dat net zo hard aan komen als een trap met het achterbeen.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 17:54

Jambette ook? daar had ik nooit bij stil gestaan, Ze kan nu wel voetje geven, Maar ik denk dat ik dat uitslaan dan nog maar even zo laat en eerst verder ga met kusje, flemen en achterbenen geven.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:07

KoudbloedKim schreef:

Ik zeg ook niet dat je alleen maar wat aan moet klooien.. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:17

Dat snap ik wel.. :)
Er zijn zoveel paarden die slim en/of gemotiveerd genoeg zijn om verder te komen.
Als degene die dat aan ze wil leren zelf te weinig ervaring heeft met paarden of onvoorbereid aan de slag gaan met vrijheids dressuur, kan dat erg gevaarlijk zijn.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:42

Als je je goed inleest over vrijheidsdressuur en het principe van clickertraining en daarna begint met kleinere kunstjes zoals meelopen, apporteren, flemen, parkeren, voetballen, noem maar op, ben je zo een heleboel maanden verder en veel ervaring rijker. Ik denk dat je er dan vanzelf aan toe bent om grotere kunsten te doen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:45

Het gaat om vertrouwen, communicatie en consequentie. Daarnaast kunnen de basiscommando's ook heel fijn zijn als je een paard bijvoorbeeld wilt gaan inrijden. De dieren waarmee ik deze volgorde heb aangehouden blijven bijvoorbeeld heel braaf stilstaan. De eerste introductie met een mens op de rug kan ik dan alleen doen in de vorm van een spelletje. Daarnaast, met het oefenen in het verkeer is de VD basis ook ontzettend waardevol! Niet alleen commando's als "blijf" en "volg" zijn dan handig, maar als je paard gefixeerd raakt op bijvoorbeeld een vrachtwagen kan je hem een welbekend trucje vragen, 9 van de 10 keer doen ze het, en zijn ze de fixatie (=angst) kwijt :)

Daarnaast is het ook heel handig voor bijvoorbeeld comando's als voetjes geven voor hoevenkrabben. Ik had met Max een hele blije smid *D En omdat ik zelf rugklachten heb heb ik hem geleerd ook zelf zijn voetje omhoog te houden, dat was dus ook heel praktisch.

Daarnaast is VD voor mens en paard gewoon heel veel lol (als je het goed doet, zonder dwang) en daarom een leuke afwisseling op de andere training.

Bij de hogere kunstjes maak je je paard ook nog eens leniger. En je kan ook de achterhand goed trainen! Door bijvoorbeeld de levade, maar je kan zelfs de piaffe en passage aan de hand leren :))

bschoutese

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 00:34

Vrijheidsdressuur versterkt de band en comminucatie tussen ruiter en paard...
Als je het natuurlijk op de goede manier toepast...
Althans zo denk ik erover meningen verschillen....

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:28

ik vind grotere oefeningen als de buiging, steigeren en spagaat zeer zeker goed voor de spieren (mits correct aangeleerd natuurlijk) :) Maar het gaat er bij mij het meest om plezier te hebben samen met mijn pony, een goede band met elkaar behouden door zonder dwang te werken, we hebben lekker wat afwisseling, en we hebben er samen lol in :)

loveuliska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 15:43

je leert je paar/pony te vertrouwen

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 15:53

loveuliska schreef:
je leert je paar/pony te vertrouwen

Dat snap ik niet :o

Je krijgt toch vertrouwen in elkaar, en niet alleen jij in de paard'?

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 16:05

goed voor jullie band, & voor de afwisseling . :D

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:26

Vrijheidsdressuur is leuk voor de afwisseling, het heeft een gymnastiserende waarde, je leert op een nieuwe respectvolle manier met je paard omgaan, het is onwijs leuk om te doen en... do I need to say more? *D

Absoluut niet iedereen zou zonder begeleiding moeten beginnen met VD, er zijn zóveel paarden en pony's die
te pas en te onpas op de achterbenen staan en zich laten liggen tijdens het rijden en wat dan ook. Zonde,
want buiten dat het nu lastig word om hiermee om te gaan is het ook nog eens link. Mijn paarden kennen
wel alles, maar misbruiken? Néver nooit last van gehad. :)