Longeren wel of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rhanasasja

Longeren wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 21:32

Het lijkt me fijn om te longeren, maar mijn (verzorg) paardje kan niet aan de teugel lopen.
Maar als ik het met halster doe, dan trekt ze redelijk hard naar buiten.
Ik rij zelf altijd bitloos omdat ik vind dat ze niet goed reageert op het bit, als ik wel met bit rij dan rij ik met een stang.
Hoe kan ik dan het beste longeren, met het stangetje?
En wel of niet met longeersingel? kan je ook gewoon de singel van het mennen gebruiken?
En is het fijn om hulpteugels te longeren als ze niet aan de teugel kan lopen.
Ik wil eigenlijk haar spieren wat trainen en dan vooral haar rug.
Wat te doen?

Bedankt! :Y)

nadine_yvana

Re: Longeren wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:11

Ik zou niet meteen met hulpteugels beginnen. En ik vind de overgang van bitloos naar stang ook een beetje groot. Reageerd ze slechter op een gebroken bit dan een stang? want deze zijn veel scherper. Je kunt best met een bit in longeren hoor, maar als ze gewend is bitloos te rijden, waarom dan niet met je bitloze hoofdstel. Heb je net wat meer grip dan met een stalhalster. Succes.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:17

Bedoel jij met stang een ongebroken bit? Of bedoel je een stang met scharen?
Met dat laatste kan je echt niet longeren! Ik zou een kaptoom proberen met longeren. Dan kan je makkelijker stelling naar binnen vragen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:18

Je zegt dat je haar niet fijn vind reageren op een bit.
Hoe reageert ze op een bit? Wat voor bit heeft ze "normaal" in?
Je zegt dat ze een mentuig heeft, loopt ze bij het mennen wel met bit in?

Als je haar bij wil gaan zetten, dan is een longeersingel wel handig.
De standaard menschoftjes hebben geen ringen om touwtjes/ bijzetteugels en dergelijke vast te zetten.

Waarom kan ze niet aan de teugel lopen?
Is daar een medische reden voor of lukt het je niet?

Heb je ervaring met longeren? zo niet zou ik iemand zoeken die je kan helpen en leren wat voor hulpteugel je het beste kan gebruiken.
Want als je haar rug en spieren wilt trainen, dan heb je over het algemeen wel iets van een hulpteugel nodig, anders is het alleen maar rondjes slingeren.

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 17:53

nadine_yvana schreef:
Reageerd ze slechter op een gebroken bit dan een stang? want deze zijn veel scherper. Je kunt best met een bit in longeren hoor, maar als ze gewend is bitloos te rijden, waarom dan niet met je bitloze hoofdstel. Heb je net wat meer grip dan met een stalhalster. Succes.

Ik rij met een hackamore, dus ik weet niet zo goed hoe ik hiermee moet longeren?
Zou ik dan een dubbelgebroken bitje moeten kopen? Ik had die namelijk een maar ik was hier niet tevreden over omdat als ik dan naar links 'trok' het hele bit links uit haar mond schoof. Ook reageerde ze hier niet super op...

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 17:54

ninajojo schreef:
Bedoel jij met stang een ongebroken bit? Of bedoel je een stang met scharen?
Met dat laatste kan je echt niet longeren! Ik zou een kaptoom proberen met longeren. Dan kan je makkelijker stelling naar binnen vragen.

Een stang met een ongebroken bit!

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 17:56

Sabbientje schreef:
Je zegt dat je haar niet fijn vind reageren op een bit.
Hoe reageert ze op een bit? Wat voor bit heeft ze "normaal" in?
Je zegt dat ze een mentuig heeft, loopt ze bij het mennen wel met bit in?

Als je haar bij wil gaan zetten, dan is een longeersingel wel handig.
De standaard menschoftjes hebben geen ringen om touwtjes/ bijzetteugels en dergelijke vast te zetten.

Waarom kan ze niet aan de teugel lopen?
Is daar een medische reden voor of lukt het je niet?

Heb je ervaring met longeren? zo niet zou ik iemand zoeken die je kan helpen en leren wat voor hulpteugel je het beste kan gebruiken.
Want als je haar rug en spieren wilt trainen, dan heb je over het algemeen wel iets van een hulpteugel nodig, anders is het alleen maar rondjes slingeren.

Ze is veel minder wendbaar en ik moet veel harden 'trekken' en meer been aanleggen om te wenden. Ze kauwt ook enorm op het bit en hangt de hele tijd haar tong eruit.. met het mennen loopt ze inderdaad wel met bit.
het lukt mij niet om haar aan de teugel te laten lopen, ze heeft dit ook nooit geleerd. (ik ben les aan het zoeken, maar kan nog niet echt iemand vinden....)

Ik heb niet veel ervaring met longeren.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:56

rhanasasja schreef:
nadine_yvana schreef:
Reageerd ze slechter op een gebroken bit dan een stang? want deze zijn veel scherper. Je kunt best met een bit in longeren hoor, maar als ze gewend is bitloos te rijden, waarom dan niet met je bitloze hoofdstel. Heb je net wat meer grip dan met een stalhalster. Succes.

Ik rij met een hackamore, dus ik weet niet zo goed hoe ik hiermee moet longeren?
Zou ik dan een dubbelgebroken bitje moeten kopen? Ik had die namelijk een maar ik was hier niet tevreden over omdat als ik dan naar links 'trok' het hele bit links uit haar mond schoof. Ook reageerde ze hier niet super op...

ik denk dta je dan beter eerst eens moet kijken of al haar tuig past
en dat jij niet zo hard trekt! zodat het hele bit door de mond heen gaat.

En er bestaan nog altijd bitringen die ervoor zorgen dat het bit niet door de mond heen kan schuiven
En als je geen ervaring hebt dan zorg dat er een begleid persoon erbij is
longeren is niet echt makkelijk en zeker niet als je een paard hebt die je enorm spiegelt in je eigen gebreken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:07

rhanasasja schreef:
nadine_yvana schreef:

Oei oei oei......als je zo veel kracht zet dat het bit aan een kant door de mond word getrokken, dan mankeert er wel een en ander aan je rij steil!
Ik zou gaan voor lessen, zowel voor het rijden als voor het longeren!

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 07:41

Citaat:

Nee, ik trek niet hard! Ik kon alleen geen andere benaming bedenken zo gauw, daarom staat het ook tussen aanhalingstekens, ik vind gewoon dat ze minder scherp reageert, en ze vind het bit gewoon niet fijnt!
Citaat:
En er bestaan nog altijd bitringen die ervoor zorgen dat het bit niet door de mond heen kan schuiven
En als je geen ervaring hebt dan zorg dat er een begleid persoon erbij is IK BEN OOK OP ZOEK NAAR LES!!!!
longeren is niet echt makkelijk en zeker niet als je een paard hebt die je enorm spiegelt in je eigen gebreken DAT IS GEMEEN!

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 07:43

Citaat:
Oei oei oei......als je zo veel kracht zet dat het bit aan een kant door de mond word getrokken, dan mankeert er wel een en ander aan je rij steil!
Ik zou gaan voor lessen, zowel voor het rijden als voor het longeren!

Ik hoef niet zo veel kracht te zetten! Alleen meer als met mijn bitloze hoofdstel, ik denk dat het bit niet stabiel in de mond ligt, want met een stang (zonder scharen) heb ik nergens last van! (ik heb dan ook geen neusriem aan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 07:46

rhanasasja schreef:
Citaat:
En als je geen ervaring hebt dan zorg dat er een begleid persoon erbij is IK BEN OOK OP ZOEK NAAR LES!!!!
longeren is niet echt makkelijk en zeker niet als je een paard hebt die je enorm spiegelt in je eigen gebreken DAT IS GEMEEN!

dat is niet gemeen, dat is gewoon hulp geven.
Je kan beter kijken of je paard geen gebreken heeft bij het tuig oid.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 07:51

Als het bit de mond uit komt trek je in ieder geval wel té hard :) Het bit hoort niet de mond uit te komen nl. Daarnaast is t ook niet de bedoeling dat je met je binnenteugel stuurt. Je paard hoort nl de wending in te gaan zodra jij ruimte geeft aan je buitenteugel. Kijk in ieder geval even of al het tuig weg goed past ( een bit luistert nl net zo nauw als een zadel. Je kunt niet zomaar het eerste het beste bit erin hangen )
Longeren met de hack gaat m idd wat jij zelf zegt ook niet worden, maar als ik heel eerlijk ben.. zou ik als ik jou was helemaal niet longeren als je niet zo goed weet hoe of wat. Een paard is gemaakt om rechtuit te gaa, niet om continu op een volte te worden gezet. Het is an sich geen probleem MITS het paard dan ookd aadwerkelijk goed gaat in zijn lijf. Zoniet, dan belast je naar mijn mening verkeerd en te veel.

En wat aerdenhout zegt over t spiegelen; das niet gemeen en dat is ook zeker niet zo bedoelt. Elk paard spiegelt en helaas spiegelen ze wel degelijk je gebreken. Kunst is om dit te kunnen zien, zodat je hier aan kunt werken. Het woord 'gebreken' heeft wellicht een wat negatieve lading, maar het is wel degelijk waar. ( en das niet alleen bij jou, dat is bij ELKE ruiter )

Dus als ik jou was zou ik nog even niet aan longeren beginnen en eerst eens goed zoeken ( wat je ook doet )naar een instructrice/instructeur.

( overigens ben ik ook geen voorstander van longeren met bijzet TENZIJ je echt weet waar je mee bezig bent. Mijn ervaring is echter dat 9 van de 10 ruiters dit níet weet en zo meer schade toebrengt dan goed doet )

bschoutese

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 00:30

ik zou gewoon eens kijken voor proffessionele hulp en les lijkt me de beste oplossing...
iedereen heeft weleens hulp en les nodig

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 12:17

Doe ik ook, maar iedereen is zo duur. Dat kan ik niet betalen...

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:24

ik zou gewoon longeren aan het halster. Zet een stuk af in de bak, leid het paard eerst rond aan de hand en zet m dan op de volte.
Waar trekt het paard precies? is dat bijvoorbeeld altijd alleen bij de ingang van de bak? Probeer het paard voor te zijn! Maak een kleine 'ophouding' zegmaar vlak voor het punt waar het trekt en geef dan gelijk weer wat meer, zodat het paard niets heeft om tegen in te trekken. Wat gebeurd er als je het paard op een grotere cirkel zet, trek ie dan minder of net zo veel? en als je de circel wat kleiner maakt?
Probeer er eens mee te spelen, dan merk je vanzelf wat werkt en wat niet.en hoe zit het met de eigenaar? kan die je niet helpen?
Als je geen ervaring hebt met longeren zou ik eerst eens vragen of je een ander paard mag longeren dat het wel braaf doet en vragen of iemand die er wel ervaring mee heeft je wil helpen.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:29

waarom precies wil je eigenlijk longeren?

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 12:43

jorretje schreef:
ik zou gewoon longeren aan het halster. Zet een stuk af in de bak, leid het paard eerst rond aan de hand en zet m dan op de volte.
Waar trekt het paard precies? is dat bijvoorbeeld altijd alleen bij de ingang van de bak? Probeer het paard voor te zijn! Maak een kleine 'ophouding' zegmaar vlak voor het punt waar het trekt en geef dan gelijk weer wat meer, zodat het paard niets heeft om tegen in te trekken. Wat gebeurd er als je het paard op een grotere cirkel zet, trek ie dan minder of net zo veel? en als je de circel wat kleiner maakt?
Probeer er eens mee te spelen, dan merk je vanzelf wat werkt en wat niet.en hoe zit het met de eigenaar? kan die je niet helpen?
Als je geen ervaring hebt met longeren zou ik eerst eens vragen of je een ander paard mag longeren dat het wel braaf doet en vragen of iemand die er wel ervaring mee heeft je wil helpen.

Bedankt hier heb ik iets aan! De eigenaar heeft er helemaal geen ervaring mee, dat is een oude boer ;)
Er staan geen andere paarden behalve de moeder, maar die doet het ook...

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 12:43

SuperSmurf schreef:
waarom precies wil je eigenlijk longeren?

Ze worden gedekt, en ik wilde vast oefenen dat wanneer we straks (wel nog over een hele tijd =) )
kunnen longeren, als het rijden te zwaar wordt. En leuk voor de afwisseling

Femskietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:44

ik longeer mijn paarden eigenlijk nooit vind het nooit zoveel zin hebben...

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:48

rhanasasja schreef:
Citaat:

Nee, ik trek niet hard! Ik kon alleen geen andere benaming bedenken zo gauw, daarom staat het ook tussen aanhalingstekens, ik vind gewoon dat ze minder scherp reageert, en ze vind het bit gewoon niet fijnt!
Citaat:

Ik vind dat niet gemeen dat ik dat zeg dit is goed bedoeld en zonder hulp en ervaring kun je hier gewoon nog meer kapot maken dan goed!
het is een goed bedoeld advies en als je serieus in de buurt woonde kwam ik je graag helpen :j

Mijn paard spiegelde mijn gebreken ook en daar leer je van je moet er alleen bewust mee omgaan er ook voor open staan!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:22

Femskietje1 schreef:
ik longeer mijn paarden eigenlijk nooit vind het nooit zoveel zin hebben...

Ik ook niet :n Longeren an sich kan zeker wel meerwaarde hebben, maar alleen als je echt weet waar je mee bezig bent. Anders maak je naar mijn idee meer kapot dan dat je daadwerkelijk traint ( even voor de duidelijkheid; ik longeer zelf dus ook niet. Wel werk ik met de dubbele lange lijnen, maar das niet alleen op de volte )

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:29

het klinkt mij alsdat je zowel met rijden als longeren de verkeerde lichaamstaal gebruikt. Ik wil hier best verder op ingaan maar je hebt meer aan instructie.

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 16:04

Citaat:
Ik vind dat niet gemeen dat ik dat zeg dit is goed bedoeld en zonder hulp en ervaring kun je hier gewoon nog meer kapot maken dan goed!
het is een goed bedoeld advies en als je serieus in de buurt woonde kwam ik je graag helpen :j

Mijn paard spiegelde mijn gebreken ook en daar leer je van je moet er alleen bewust mee omgaan er ook voor open staan!

oke bedankt! Ik probeer alles goed te doen voor het paardje, ze geniet ook altijd ontzettend onder het rijden, en is een echte schat, is ontzettend blij als ik kom. Alleen vind ik dat ze niet zo goed reageert op het bit en zoek ik ook iemand die me kan helpen alleen iedereen is zo duur, dit kan ik gewoon niet betalen...

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 16:05

lailapri schreef:
het klinkt mij alsdat je zowel met rijden als longeren de verkeerde lichaamstaal gebruikt. Ik wil hier best verder op ingaan maar je hebt meer aan instructie.

Ik denk dat dat wel mee valt, rijden gaat super, is goed aan het been en luistert goed. Ook naar het bitloze, alleen ze blokkeert vaak aan haar linker kant (echt haar moeilijke kant), waardoor ik haar af en toe ook los rijdt met het bit...