Waarom is NH beter?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jenthe_x

Waarom is NH beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 18:20

Hey bokkers!

Ik moet voor school een paper maken, en ik koos voor de stelling "Is NH echt beter dan de klassieke manier van omgaan met paarden?"
Ik sta volledig achter NH, al heb ik er zelf nog niet echt ervaring mee. Ik vroeg me dus af waarom jullie voor natural horsemanship hebben gekozen, en waarom dat beter is dan de klassieke manier. (Ik laat jullie niet mijn huiswerk maken, ik wil gewoon weten wat jullie ervan denken :) ).

amyz

Re: Waarom is NH beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 18:25

Hmm.. Moeilijke stelling denk ik, want zowel NH als ''klassiek'' zijn erg ruime en vrij te interpreteren begrippen..

Ik heb voor nh gekozen omdat ik op een goeie dag een paard tegenover me kreeg dat niet mee wilde werken aan de longe. Ooit wel eens een keer een clinic bij mogen wonen van Voest, dus dat schoot me ineens te binnen. De goede man een mailtje gestuurd, antwoord gekregen (uiteraard promootte hij NH) en ik ben me erin gaan verdiepen, boek over grondwerk gekocht.. Wil sindsdien niet anders. Sta tegenwoordig ook liever naast mn paard dan dat ik erop zit. Ik vind het gewoon een fijnere manier van werken met mn paard. Het biedt extra mogelijkheden en andere handvatten om problemen op te lossen.

Maar nogmaals, t zijn ruime begrippen, dus mijn antwoord is gebaseerd op mijn interpretatie van die begrippen :) Hoop dat je iig iets hebt aan mijn motivatie :)

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 18:27

Ja hoor, aan zo'n reacties heb ik wat. De stelling is inderdaad nogal ruim, maar voormits mijn leerkrachte er niets van afweet denk ik dat deze formulering de makkelijkste is.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 18:30

Hahahahahah ja dat scheelt dan al wel :')

Tonke17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 18:56

Hey, ik denk dat nh (manier waarop ik het toepas) beter is omdat je je paard op een positieve manier dingen aanleert. Mijn paard heeft er zelf ook plezier in en is echt supercreatief als we oefeningetjes doen. Een paard wat je met de klassieke methode dingen aanleert gaat mbv straffen en belonen, straffen drukt creativiteit de kop in heb ik het idee.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 19:49

NH is niet beter. Er is geen juiste omgang, je moet je aanpassen aan het karakter van je paard en je paard moet je aanpassen aan jouw normen en waarden. Het is samenwerken met elkaar, in het zadel en op de grond. NH stromingen geven mensen inzicht in het karakter en siganalen van paarden waardoor je meer leert te zien en je handelingen beter leert afstemmen wat de samenwerking met je paard verbeterd.
Sommige mensen hebben dat gevoel al en hebben dus geen stroming of boekje/dvd nodig, die zijn zich al bewust van hun lichaamstaal en gevoel. Sommige mensen niet en dan is het fijn als ze daar toch de kans voor krijgen door bepaalde methode's.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 19:58

Ben het ergens wel met xmarliez eens, mensen zijn veel te zwart/wit als het gaat om het verschil tussen NH en de 'boerenverstand' manier. Sommige paarden houden niet al dat gepruts aan hun lijf, anderen vinden het lekker. De een wil duidelijkheid en een leiding gevende, de ander meer een maatje en een steunpunt. NH kan net zoals elke manier van omgang met paarden een dier maken en breken. In mijn ervaring kun je soms niet heel 'zweverig' gaan doen als je omgaat met paarden, liever 1x een goeie gerichte en goed gedozeerde sodeflikker dan weken achter elkaar je paard te 'join upen' Na mijn idee is het laatste veel schadelijker voor het paard zijn creativiteit dan gewoon die ene goeie mep. Er zijn ook wel dieren die compleet geestendood zijn gemaakt door NH.. net als met de klasieke manier van omgang.

Dus mijn mening? geen van beide is slechter of beter. Het licht volkomen aan diegene die met het dier omgaat, en of jij, en het dier zich aan elkaar willen aanpassen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:24

Er is, bij een goede "paardenmens" geen verschil tussen "natuurlijk paardmanschap" en "klassiek paardmanschap" . "Paardmanschap" is, en dat is al genoemd, de vaardigheid om met een paard om te gaan op de manier waarop dat nodig is. Een goed paardenmens leest zijn paard en gebruikt al lichaamstaal om te communiceren.

Ik zie NH als een commercieel opgezet iets om leken iets met hun paarden te kunnen laten doen na een dure cursus, die paardenmensen al vanzelf doen...

Een klassiek getrained iemand doet ook aan "grondwerk" bv alleen gebruikt hij niet talloze Amerikaanse termen en bedachte spelletjes.

Echte paardenmensen zoeken naar eerlijkheid, duidelijkheid en samenwerking op vrijwillige basis. Het is niet eerlijk om aan te nemen dat het niet zo is bij klassieke manier van omgaan met paarden!

Ik ben zelf iemand iemand die "NH" toepaste nog voordat de term bestond, en ik ben daarin heus niet uniek. Ik ben gewoon een paardenmens met goed inlevings- en observatievermogen.

Met andere woorden, er is geen beter of slechter, omdat er geen feitelijk onderscheid is behalve dat de ene met name Amerikaanse termen gebruikt, spelletjes namen geeft oa en de ander geen namen aan dingen geeft en het wellicht minder aangeleerd gebruikt.

Ik kan wel even doorgaan, maar dan heb ik je papier voor je geschreven :D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:00

Benfan schreef:
Ben het ergens wel met xmarliez eens, mensen zijn veel te zwart/wit als het gaat om het verschil tussen NH en de 'boerenverstand' manier. Sommige paarden houden niet al dat gepruts aan hun lijf, anderen vinden het lekker. De een wil duidelijkheid en een leiding gevende, de ander meer een maatje en een steunpunt. NH kan net zoals elke manier van omgang met paarden een dier maken en breken. In mijn ervaring kun je soms niet heel 'zweverig' gaan doen als je omgaat met paarden, liever 1x een goeie gerichte en goed gedozeerde sodeflikker dan weken achter elkaar je paard te 'join upen' Na mijn idee is het laatste veel schadelijker voor het paard zijn creativiteit dan gewoon die ene goeie mep. Er zijn ook wel dieren die compleet geestendood zijn gemaakt door NH.. net als met de klasieke manier van omgang.

Dus mijn mening? geen van beide is slechter of beter. Het licht volkomen aan diegene die met het dier omgaat, en of jij, en het dier zich aan elkaar willen aanpassen.

NH en goed met paarden omgaan, daar heb je geen klappen of aggresieviteit voor nodig. Je paard kent jouw grenzen, zonder dat je het fysiek duidelijk hebt hoeven maken.
Je kunt paarden altijd geestdodend maken door ze niet te begrijpen. NH of geen NH, je moet een paard leren begrijpen en een paard jou.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:13

Helemaal met Lusitana eens, als goed paardenmens moet je je kunnen verplaatsen in een paard, leren hoe hij denkt en waarom hij zo reageert zoals hij reageert en daarop in te spelen. Je moet kunnen voelen. En dan maakt het niet uit of je het paard op de klassieke manier benadert of met touwhalster, leadrope en carrot stick te werk gaat.

Dus NH is niet slechter of beter, Klassiek is niet slechter of beter...het ligt aan de manier waarop je het paard benadert en in dat koppie probeert te komen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:27

@xmarliez, je begrijpt me denk ik verkeerd, ik bedoel te zeggen dat 1x het paard laten weten wat kan en wat niet vriendelijker is dan er een hele show om heen te zetten. Ik heb een aantal jaar op een manege geholpen waar op gegeven moment een paard kwam te staan dat door zijn vorige eigenaar zo verwent was dat als hij iets niet wou, hij dat ook niet hoefde en meneer liet dat ook duidelijk merken. Toen ik zijn stal inkwam om wat op te strooien, en meneer het er niet mee eens was kreeg ik zijn achterwerk naar me toe gedraait, dan reageer ik door hem een tik met de stok v/d hooivork te geven (ga niet verwachten dat ik met 2 handen om de stok en voetjes in de lucht hem een oplawaaier gaf, gewoon een tik) . Dat heb ik maar 1x hoeven doen, daarna kon ik erin en eruit lopen waneer ik dat wou en niet waneer meneer de keizer dat wou. Natuurlijk beloonde ik hem als ik weer ging voor zijn goeie gedrag en kletste ik wat gezellig als ik bezig was. Moet een heel leuk paard zijn geworden nadat de nieuwe eigenaar hem had opgevoed. Ik vind het persoonlijk gevaarlijker om er dan maar weer uit te gaan (hij leert dan dat ik wel voor hem aan de kant stap en wat dan!? levens gevaarlijk zo'n les) en moest op dat moment heel snel reageren om zelf geen hoeven in mijn gezicht te krijgen. Natuurlijk moet je niet om het minste of geringste slaan, daar hou ik zelf ook helemaal niet van maar niet elk paard is netjes opgevoed geweest.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:55

NH wordt door teveel mensen verkeerd toegepast. NH is ook: zo zacht als het kan, zo hard als het moet. Alleen durven veel "NH-wannabe beoefenaars" het "zo hard als het moet" niet toe te passen, ze blijven te soft en het resultaat is dan idd een straalverwend paard, dat onder omstandigheden heel gevaarlijk kan worden. Maar omdat er dergelijk misstanden zijn binnen de NH, ontstaan door mensen die niet een correctie toe durven te passen in een intensiteit die nodig is (en dan idd desnoods die tik) krijgt mensen een verkeerd beeld van de NH.

Echter is het omgekeerde ook het geval. Mensen die denken dat je hardheid alles op kunt lossen. Die meteen beginnen te rammen en niet "zo zacht als het kan" toepassen. Dat maakt de klassieke aanpak ook niet meteen verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:59

Het gaat imo niet om "toepassen", "aanpak", "oplossen" of "corrigeren".
Volgens mij gaat het om de manier waarop je met je paard omgaat. Je hele manier van zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:01

Daarom heb ik het zelf liever over paardmanschap, of zo je wilt ruiterschap, en paardenmens.
Dit is voor het grootste deel verkregen door goed kunnen inleven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:04

Lusitana schreef:
Er is, bij een goede "paardenmens" geen verschil tussen "natuurlijk paardmanschap" en "klassiek paardmanschap" . "Paardmanschap" is, en dat is al genoemd, de vaardigheid om met een paard om te gaan op de manier waarop dat nodig is. Een goed paardenmens leest zijn paard en gebruikt al lichaamstaal om te communiceren.

Ik zie NH als een commercieel opgezet iets om leken iets met hun paarden te kunnen laten doen na een dure cursus, die paardenmensen al vanzelf doen...

Een klassiek getrained iemand doet ook aan "grondwerk" bv alleen gebruikt hij niet talloze Amerikaanse termen en bedachte spelletjes.

Echte paardenmensen zoeken naar eerlijkheid, duidelijkheid en samenwerking op vrijwillige basis. Het is niet eerlijk om aan te nemen dat het niet zo is bij klassieke manier van omgaan met paarden!
+:)+

Helemaaaal mee eens.

Ik ben zelf iemand iemand die "NH" toepaste nog voordat de term bestond, en ik ben daarin heus niet uniek. Ik ben gewoon een paardenmens met goed inlevings- en observatievermogen.

Met andere woorden, er is geen beter of slechter, omdat er geen feitelijk onderscheid is behalve dat de ene met name Amerikaanse termen gebruikt, spelletjes namen geeft oa en de ander geen namen aan dingen geeft en het wellicht minder aangeleerd gebruikt.

Ik kan wel even doorgaan, maar dan heb ik je papier voor je geschreven :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:06

Ooo ik zit mobiel te bokken. Ik heb een beetje raar.gequote.... Mijn reactie staat ergens tussen in... Kwam erop neer dat,ik het er mee eens ben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:01

JoviBan schreef:
Volgens mij gaat het om de manier waarop je met je paard omgaat. Je hele manier van zijn.

En die omgang, dat zijn, betekent ook dat je op een manier met je paard OMGAAT die hij begrijpt. Dat je op een paardvriendelijke manier ook een keer streng kunt zijn en je grenzen kunt afbakenen. Kan idd door gewoon op een manier ergens te staan dat paardlief precies weet wat hij aan je heeft. Door de energie die je uitstraalt. Een "schwiegermutterblick" kan voldoende zijn....

hanoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:18

Het goede aan NH is, dat je leert communiceren met een paard op een manier dat het paard je ook begrijpt! Als het goed is (en goed wordt toegepast) kan je paard jou een goede spiegel voor houden over hoe jij je gedraagt en wat jij precies communiceert, maar dit moet je wel wíllen zien.
Voor mij heeft NH voor een betere relatie met m'n paard gezorgd, waarbij ik het zeker niet kan laten om de 'klassieke' dressuur aan de kant te zetten. Maar begrijpen doe ik hem wel beter en ik kan dus ook beter met hem communiceren.

En ik ben het er ook mee eens, dat geen van beiden beter hoeft te zijn, maar ik denk wel dat er via de klassieke-methode vaak te weinig aandacht is voor hoe het paard communiceert naar de mens en dat NH daar zeker meer duidelijkheid in kan geven!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:59

Ligt dat aan de klassiek methode of aan degene die het onderwijzen?

NH moet een paard ook leren. De mens moet de signalen van het paard leren, maar het paard ook de signalen van de mens. Op de klassieke manier, en op de NH manier. Want achterwaarts gaan op een zwiepende leadrope, of het wijken voor druk op bepaalde plaatsen van het paardenlichaam (zoals beenhulp op de romp, of druk van handen cq carrot stick op het lijf) is aangeleerd en beslist NIET natuurlijk.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 23:09

Ik denk ook, dat er niet gezegd kan worden, dat iets beter of slechter is.

Vriendin van mij heeft NH met mijn merrie geprobeerd en zij merkte, dat deze er niet echt gevoelig voor was.
Krijg je met zo'n boerennuchterheid van je baas.
Mijn ruin bleek wel geïnteresseerd, maar die is ook echt overal in geïnteresseerd.

Ikzelf heb me er niet heel ver in verdiept en zal dit ook niet snel doen, omdat NH niet echt mijn ding is. Leuk als een ander het doet, maar ik...?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 23:13

Voor NH hoeft je paard niet gevoelig te zijn hoor. Net als met de klassieke aanpak begin je groot en eindig je klein. En beloont de kleinste poging. Dus ik weet niet wat je vriendin gedaan heeft, en ik ken ook je merrie niet... afhankelijk van het type paard moet je echt maar heel, heel, heel weinig doen om het interesse te krijgen van het paard (klinkt tegenstrijdig met wat ik hierboven heb gezegd, maar is het toch niet).

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 23:19

Vriendin van mij heeft er echt verstand van (dat durf ik wel te zeggen) en dat ik zeg dat ze er niet gevoelig voor is, dat is meer mijn omschrijving van wat ik zie, dan op kennis gebaseerd, want ik zal nooit zeggen, dat ik veel van NH weet, want dat weet ik niet.
Mijn merrie negeerde iedere kleine en grote manier van toenadering op deze manier....
Het is dan ook een merrie, die volledig op zichzelf is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 23:30

@ Tendance, je hebt PB

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:06

JoviBan schreef:

Helemaal eens. Alles wat je met je paard doet, heeft een betekenis.
Een horseman zal veel dingen niet eens hoeven te corrigeren, omdat hij/zij met zijn gedrag gewoon geen negatief gedrag bij het paard uitlokt.
Dat is nou precies wat je bij natural horsemanship wilt leren.

Even als reactie op benfan:

http://vimeo.com/23542905

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:49

Het is niet zo dat als je niet bewust aan aangeleerd NH doet, je meteen maar geen rekening houdt met het paard.

Het is fijn dat mensen zich er voor interesseren, maar er zijn zoveel dingen die je niet kunt leren in ene cursus., Het is nl niet altijd zo dat als je dit doet het paard dat doet.