[AR] Tommie de superhaflinger kan ook voor de koets.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Tommie de superhaflinger kan ook voor de koets.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 21:32

Tommie heb ik een kleine 10 jaar geleden gekocht. Daar vertelden ze mij dat hij voor de koets kon lopen, maar dat hij absoluut niet makkelijk was. Dus dat het niet verstandig was om er zelf mee te gaan experimenteren. Hij was zelfs verkocht omdat het niet goed ging voor de wagen.
Omdat ik geen ervaring met mennen heb, heb ik daar nooit verder over nagedacht en heb hem onder het zadel beleerd.
Dat ging heel goed en hebben we M1 met winst gereden.

Helaas heeft hij snel last van lichamelijk problemen waaronder weinig ruimte tussen zijn rugwervels.
We hadden het al regelmatig gehad over het aangespannen rijden maar durfden het in eerste instantie niet aan.

We hebben het geluk dat we op een manege staan waar ze proffessioneel mennen en afgelopen vrijdag was het zover! Tommie mocht voor de koets. Het was een jaar of 11 geleden dat hij voor de koets had gestaan, dus we waren erg benieuwd.

Eerst heeft Tonnie wat aan de lange lijnen gewerkt en zo opgebouwd naar het voor de koets lopen.
Met optuigen en inspannen was Tommie heel braaf.

We hebben een paar rondjes gereden op de parkeerplaats voor de manege en Tommie ging super.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ik mocht ook een rondje aan het stuur <3 Alles onde begeleiding natuurlijk.
Afbeelding

De volgende keer moet ik wel een cap op. Maar ik had niet verwacht dat ik ook mocht sturen en toen is het erbij ingeslopen :o

Hij loopt nog wel wat scheef. Tommie wil graag naar links kijken en valt dan naar rechts. Maar het was de eerste keer, dus we zijn super tevreden en trots <3
Hij lijkt het lichamelijk goed aan te kunnen en dat houden we natuurlijk heel goed in de gaten.

Sanne heeft ook nog een rondje gereden. Ik denk dat ze de foto nog wel plaatst!
Het lijkt ons leuk om hiermee verder te gaan.

Groetjes Annemiek

L_Rivaldo

Re: Tommie de superhaflinger kan ook voor de koets.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:40

Leuke foto's staat hem goed zo voor de wagen. Heel veel plezier met het mennen :D

Tip: Op alle foto's dat hij ervoor staat en stilstaat staan er mensen naast hem maar niet voor hem.
Ook zijn ze het tuig aan het vastmaken aan de kar maar niemand staat er of heeft hem vast.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:48

Onze knappe kanjer! Wat deed hij toch onwijs braaf en knap. En wat zijn we trots! :+: Ik kan me alleen maar aansluiten bij jouw woorden. :P

Haha en mijn rondje sturen dan:
( Geld overigens hetzelfde als Annemiek, ik had niet verwacht te mogen 'sturen', dus geen cap op. Volgende keer uiteraard wel. :j )

Afbeelding

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 21:52

Leuk dat je jouw foto erbij hebt gezet!!! En wat heb ik die mooi genomen haha!

SabrinedeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:07

Wat super Annemiek en Sanne, dat hij dit zo goed doet!

AshleyvdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:10

Wat een knappe haflinger hebben jullie toch <3
Leuk hoor om Tom voor de kar te zien! ;)

xandra88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:20

Leuk een topic van knappe Tommie voor de kar. Leuk dat jullie er nu nog iets bij hebben om met hem te kunnen doen en wat ziet hij er knap uit zo voor de koets!!

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:27

Hartstikke leuk voor jullie dat je nu op deze manier met je pony verder kan.

Wat ik alleen niet snap is dat je zegt dat deze mensen profesioneel zijn. Want een enge foto's! Als deze pony inderdaad ooit verkocht is omdat het niet goed ging voor de kar en ze spannen hem zo in, met niemand die hem vast terwijl zij hem aanspannen. Vreselijk onverantwoord als je eens wist wat voor ongelukken daarvan kunnen komen... Ook zou ik je aanraden om nooit alleen op de wagen te zitten als je zelf weinig ervaring hebt en de pony staat er voor het eerst in 11 jaar weer voor. Dan kan niemand ingrijpen als er iets mis gaat.

Verder heel veel menplezier en leuk voor jullie dat het zo goed ging!!!

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:31

Leuke foto's Annemiek!! Super om te zien!

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:50

Knappe Tommie <3 Ik vind het zo gaaf dat Tommie dit ook leuk vind en het zo goed doet! Weer iets nieuws om te gaan doen met hem, leuk hoor!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 23:23

a. hij staat echt gaaf voor de wagen
b. niets gevaarlijker dan een braaf paard... de 1e keren... dat optuigen en jullie alleen op de wagen, zonder ervaring met mennen, ik krijg er echt de kriebels van. Het zou zo zonde zijn als het misgaat. Hoeft niet eens vreselijk mis, maar het is de bedoeling dat jij en Tommie vertrouwen opbouwen en dan moet het gewoon goed gaan.

Mijn merrie stond na 7 jaar weer voor de wagen, haar was nooit iets overkomen, volgens 'de verhalen' was ze superbraaf en cool in de kop, maar geen haar op mijn hoofd die eraan dacht alleen op de wagen te gaan zitten, sterker nog, mijn instructeur heeft haar de 1e keren echt alleen zelf gemend (in de bak) en toen ik er voor het eerst mee mende (in de bak) en we daarna naar buiten gingen (jullie rijden op parkeerplaats, is in mijn ogen ook buiten) ben ik achterop gaan zitten en heeft hij de leidsels gehad hoor, daar begin ik niet aan. En ik had toen toch al wat ervaring met mennen. Ook nu ga ik nooit naar buiten zonder groom erbij op de wagen en laat al helemaal niet iemand zonder menervaring met haar mennen (zowiezo ment niemand met haar behalve mijn instructeur en ikzelf), moet er niet aan denken wat er mis kan gaan.

Zou dit commentaar wat je nu krijgt eens bespreken met je instructeur. Waarom laten ze hem los staan? Waarom denken ze dat jullie alleen met hem op de wagen kunnen? Doen ze dat altijd zo? Waarom de 1e keer op een parkeerplaats?

Dit bedoel ik alleen om te helpen hoor, wil je topic niet verzieken, harstikke leuk dat je dit met je haflinger gaat doen en als het meezit gaat het super. Maar ik snap het gewoon niet, zo'n laconieke houding bij zo'n belangrijk moment. Komt bij mij over als een verkeerde manier van 'stoer doen', iets wat niet past bij het herbeleren van een pony met een verhaal.

Dominiqueee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 23:35

willemieke schreef:
Hartstikke leuk voor jullie dat je nu op deze manier met je pony verder kan.

...

Verder heel veel menplezier en leuk voor jullie dat het zo goed ging!!!

Hier sluit ik me volledig bij aan!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 01:34

Wat een leuke haf, hij staat érrug gaaf voor de wagen!

Ga wel mee met de reactie's van Willemieke en VHU; bij het ziet van de foto's kreeg ik spontaan rillingen. En dan al helemaal omdat er eerst nog doodleuk wordt verteld dat dit een paard 'met een verleden voor de wagen' betreft. Levensgevaarlijk, ik kan dan ook niet snappen waarom 'professionals' het op deze manier zouden aanpakken; die zouden dit namelijk nooit in hun hoofd halen.....

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 06:29

Weer een menner erbij; *\o/* tijd voor menlessen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 07:51

Bedankt voor de goede tips. Hij wordt op de foto's wel vastgehouden.
Waar ik alleen op de kar zit voor de foto en hetzelfde geld voor Sanne staat Tonnie er naast, maar zo dat je het op de foto niet ziet.
Ik ga ook echt niet alleen mennen. Heb namelijk geen ervaring. Het zou maar zo kunnen dat hij de volgende keer moeilijker is omdat hij weet wat hij gaat doen.

Dus we hopen lekker te gaan lessen als Tommie dit werk goed blijft aankunnen.

Iedereen heeft zijn eigen manier. Laten we dat wel respecteren. Er wordt echt wel op de veiligheid gelet. Maar bedankt voor alle tips!

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 08:04

Daar is Tommie weer! Hij blijft knap :o :D het lijkt erop dat Tommie het heel ontspannen doet heb er daarom ook alle vertrouwen in dat het helemaal goed gaat komen met deze begeleiding!
leuk voor de afwisseling ook!!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 08:18

wat een leuke haflinger,staat hem kei stoer zo voor de wagen.
heel veel plezier met mennen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 08:25

@TS
Super Haf en fijn dat het zo goed ging.
Weet je waarom hij te gevaarlijk was voor de kar??

Natuurlijk kan het zijn dat het nu super blijft gaan, maar je hebt een (kleine) kans dat het oude gedrag weer terugkomt.

Mijn opa kocht eens een paardje wat volgens de verkopers ook niet voor de kar kon. Dat was absoluut geen probleem, omdat mijn opa haar als fokmerrie wilde gebruiken en ik reed ermee onder het zadel.
Na een tijdje ging het toch kriebelen bij mijn opa en is ze ingespannen.
Wij begrepen maar niet waarom ze zo gevaarlijk moest zijn.... nou na de 2de of 3de keer wisten wij het... zij werd af en toe echt gek als een deur en ging er (hoog) bokkend/springend/rennend ervandoor.
Deze is na een paar veulens ook verkocht met de mededeling dat je haar niet voor de kar moest zetten.
Ik hoop dan ook dat deze mensen dat nooit gaan doen.

ps ik ben heel benieuwd wie hem vast houdt op foto 2 en 3.

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:14

Wat een heerlijk ding om naar te kijken!
Voor de wagen staat hem ook erg goed, hopelijk nog veel menplezier!

Narratify

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:26

Wat leuk dat je toch met hem bent gaan mennen zeg! Tommie ziet er echt goed uit! :)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 17:17

Brainless schreef:
@TS
Super Haf en fijn dat het zo goed ging.
Weet je waarom hij te gevaarlijk was voor de kar??

Natuurlijk kan het zijn dat het nu super blijft gaan, maar je hebt een (kleine) kans dat het oude gedrag weer terugkomt.

Mijn opa kocht eens een paardje wat volgens de verkopers ook niet voor de kar kon. Dat was absoluut geen probleem, omdat mijn opa haar als fokmerrie wilde gebruiken en ik reed ermee onder het zadel.
Na een tijdje ging het toch kriebelen bij mijn opa en is ze ingespannen.
Wij begrepen maar niet waarom ze zo gevaarlijk moest zijn.... nou na de 2de of 3de keer wisten wij het... zij werd af en toe echt gek als een deur en ging er (hoog) bokkend/springend/rennend ervandoor.
Deze is na een paar veulens ook verkocht met de mededeling dat je haar niet voor de kar moest zetten.
Ik hoop dan ook dat deze mensen dat nooit gaan doen.

ps ik ben heel benieuwd wie hem vast houdt op foto 2 en 3.

Hij was niet gevaarlijk voor de kar, maar de mensen die hem toendertijd hadden gekocht waren een jong gezin die recreatief wilde mennen. Gewoon lekker het bos in denk ik. En zij vonden hem te lastig.
We zijn nu 11 jaar verder en hij is in de tussentijd veel braver geworden. En ik ga er niet alleen mee mennen, maar onder begeleiding. Mennen is namelijk heel nieuw voor mij en vind het een vak apart. Wel leuker dan ik had gedacht :)

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:24

Heel veel succes met tommie, komt vast wel goed!

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:59

Wat is Tommie toch een stoere, veelzijdige haflinger! +:)+
Leuk dat jullie dit nu kunnen gaan doen, veel plezier!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:05

Tuurlijk heeft iedereen zo zijn eigen manieren, en dat wordt hier ook heus wel gerespecteerd, maar sommige dingen zijn meer 'feiten' dan meningen.

Ook ik ben dan wel heel erg benieuwd wie het paard vasthoud op foto 2 en 3; die foto is niet van heel dichtbij genomen en ik zie toch écht niemand het paard vasthouden, er loopt ook geen lijn aan het bit die buiten het beeld gaat, de leidsels worden overduidelijk ook niet vastgehouden.
Lijkt me sterk dat er toen iemand het paard vast had; gezien de foto's is dat volgens mij gewoon niet mogelijk.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:10

JoyCiej007 schreef:
Tuurlijk heeft iedereen zo zijn eigen manieren, en dat wordt hier ook heus wel gerespecteerd, maar sommige dingen zijn meer 'feiten' dan meningen.

Ook ik ben dan wel heel erg benieuwd wie het paard vasthoud op foto 2 en 3; die foto is niet van heel dichtbij genomen en ik zie toch écht niemand het paard vasthouden, er loopt ook geen lijn aan het bit die buiten het beeld gaat, de leidsels worden overduidelijk ook niet vastgehouden.
Lijkt me sterk dat er toen iemand het paard vast had; gezien de foto's is dat volgens mij gewoon niet mogelijk.

Nu valt hij mij pas op :o Nee TS daar moet je toch mee opletten.