[AR] Welk bit voor oost-indische pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lizzzzz

Welk bit voor oost-indische pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 20:51

hallo allemaal,

al een tijdje zit ik met mezelf, en andere te discuseren wat een goed passend bitje zou kunnen zijn voor mijn pony.

In de training loopt ze op een dubbelgebroken kneveltrens. Maar tijdens de marathon wordt ze wat enthousiast waardoor ze er te weinig op reageert.
Op stal rijden ze bij ons allemaal met een liverpoolstang. Hier wordt ze erg nerveus van en vind ik haar niet prettig lopen.
Op een enkelgebroken laat ze duidelijk merken dat ze dat ook niet prettig vind, wat ik persoonlijk ook logisch vind aangezien ik (natuurlijk) niet het bit van 'opzij' kan laten bewegen.

Daarom zit ik nu een beetje te kijken wat ze misschien wel prettig zou vinden:

Een dubbelgebroken liverpool, maar vind 200 euro echt teveel geld om het te proberen, mocht ze hier echt goed op lopen vind ik het een ander verhaal.

Een Pelham met pelhamriempjes

Een Pessoa met pelhamriempjes

Een Bauchertrens

of een Kimblewick..

Maar de pessoa lijkt me met pelhamriempjes niet logisch, want de normale bitringen zijn veel groter, waardoor het me lijkt alsof het riempje eerder aan het onderste ringetje trekt.

Wel wil ik nog even stellen: We zijn hard bezig met overgangen rijden ed, ook wanneer ze op snelheid is. In de training is er dan geen probleem..
Wie o wie wil er met me mee denken??

Groetjes Lizzy

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:48

Bokkebitje? B stang? 4 rings trens?

Wat is een bauchertrens??

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:51

En ik maar denken... Hoe zou een Oost-Indische pony eruit zien?

:o?

LadyMadonna

Re: Welk bit voor oost-indische pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:54

Hier nog 1, maar misschien bedoelt ze dat de pony oostindisch doof is naar dit bit?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:56

LindyH schreef:

goh hier nog een :')

S_hirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:38

Een bauchertrens is een ´soort´ bustrens maar dan met extra ´ringen´ waar de bakstukken aan komen. (neem aan dat je die bedoelt TS)

Op wat voor liverpoolstang loopt ze niet fijn Liz?

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:42

Ik zou een bokkebitje proberen; is een stuk vriendelijker dan een liverpoolstang!

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 22:57

Haha oo sorry allemaal ;-) Ik bedoelde oostindischbitdoof zegmaar ;-)

Ik heb je gepbt Bontlover..
Enja, de baucher is idd een bustrens met een extra ring voor de bakstukken

Bokkebitje heeft ze trouwens ook al ingehad.. Ook nerveus..

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:59

vergeet niet dat een paard niet zomaar 1,2,3 aan een bit gewend is he ? ik weet niet hoelang je die bitten hebt geprobeert, maar je kan niet verwachten dat ze op een vreemd bit gelijk als een zonnetje loopt :)

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 23:05

Daar heb ik zelf idd ook overna gedacht, maar op de manier waarop ze reageerde op het bitje, daar wil ik niet verder meegaan.. Alsof rvs en koper samen in het bekkie lagen..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 07:10

Heb je les? Ik zou met de instructie overleggen; die kennen pony en koetsier en kunnen kijken wat het best geschikt is.
Je schrijft dat je paard in de training goed loopt op zijn bit. Veel paarden (en koetsiers) worden enthousiast in de marathon. Hoeveel ervaring heb jij en je paard? Zijn jullie wel toe aan wedstrijden? Of is de wedstrijddruk nog te groot? Dat los je niet op met een ander bit.
Dat is een kwestie van trainen en ervaring opdoen door zowel paard als koetsier.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 08:50

Ja, wij volgen de dressuurles bij ons op stal.
En als ik het erover heb dan zeggen ze een liverpool.. Ze kijken al een beetje gek dat ik haar gewoon met een trensje rijd.

Het is waar dat wij in de marathon nog veel moeten leren, maar ik vind dat we het gewoon moeten doen.. Er op terug kijken en volgende keer die punten proberen te verbeteren. Zo ging onze laatste echt prima, behalve de stukken dat ze niet op tijd wilde terugkomen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 09:46

ongebroken trens bit proberen licht rustig in de mond

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 23:09

Heb ik ook al geprobeerd... Vind ze niets..

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:51

Mijn fjord kan aardig druk zijn en reageert goed op een kimblewick.
Mijn kimblewick heeft een lichte tongboog.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:13

Ik rijd wel met liverpool, maar dan met de leidsels in de bril. Dan heb je eigenlijk geen hefboomwerking, maar toch het voordeel van een stang. Lijkt me wel prettig in de marathon.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 21:47

Kailiegh en ik zijn eigenlijk niet anders gewend dan een dubbelgebroken trensje, dus een voordeel van een liverpoolstang zonder hefboomwerking kan ik niet zien,, zou je die eventueel willen toelichten?

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:02

Voordeel van een stang is toch de hefboomwerking, anders is het toch gewoon een ongebroken trens, of mis ik nu iets?

balloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:00

mang schreef:
LindyH schreef:

*proest!* haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:09

Je zou kunnen kijken naar een myler. Ze hebben bitten voor mennen maar ik jouw geval zou je ook een 'onder het zadel' bitje kunnen proberen. De breedte van het rolletje in het midden bepaald of je enkel of dubbel gebroken hebt maar hij kan in ieder geval nooit doorknikken. Daarnaast zijn ze leverbaar met sleuven in de ringen waardoor je hem gewoon vast aan het bakstuk kan bevestigen (bit rolt dus niet) en bij gebruik van de onderste sleuf krijg je een hele kleine hefboomwerking. http://www.paardenschuur.nl/wp-content/uploads/2009/01/myler.jpg Je kan het bit ook gewoon zonder de sleuven gebruiken en dus zelf de afstelling zoeken die fijn werkt. De bitjes zijn dun en anatomisch gevormd en worden door heel erg veel paarden prettig bevonden.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 08:46

Jeskim schreef:
Voordeel van een stang is toch de hefboomwerking, anders is het toch gewoon een ongebroken trens, of mis ik nu iets?

Dat lijkt mij idd ook..

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 08:46

Juliette86 schreef:
Je zou kunnen kijken naar een myler. Ze hebben bitten voor mennen maar ik jouw geval zou je ook een 'onder het zadel' bitje kunnen proberen. De breedte van het rolletje in het midden bepaald of je enkel of dubbel gebroken hebt maar hij kan in ieder geval nooit doorknikken. Daarnaast zijn ze leverbaar met sleuven in de ringen waardoor je hem gewoon vast aan het bakstuk kan bevestigen (bit rolt dus niet) en bij gebruik van de onderste sleuf krijg je een hele kleine hefboomwerking. http://www.paardenschuur.nl/wp-content/uploads/2009/01/myler.jpg Je kan het bit ook gewoon zonder de sleuven gebruiken en dus zelf de afstelling zoeken die fijn werkt. De bitjes zijn dun en anatomisch gevormd en worden door heel erg veel paarden prettig bevonden.

Ik ga het eens opzoeken, bedankt!

abgarxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:49

mang schreef:
LindyH schreef:

Ik voel me nu ook heeel blond :o? :o? :o? :o? :o?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:57

Ipsilonka schreef:
Ik rijd wel met liverpool, maar dan met de leidsels in de bril. Dan heb je eigenlijk geen hefboomwerking, maar toch het voordeel van een stang. Lijkt me wel prettig in de marathon.

Met een LP heb je ten alle tijde hefboomwerking aangezien het bakstuk in een losse (hogere) ring zit

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:18

Nope, dit klopt niet.
Een Liverpool 'scharniert' om het mondstuk. Hoe hoog het bakstuk zit heeft hier totaal geen invloed op. Al zou je bakstuk ook door de bril doen, de inwerking van de leidsel (mits deze in de bril is gegespt) is hetzelfde. Pas als je leidsel lager is dan het mondstuk (oftewel: onder de bril), dan pas krijg je hefboomwerking. Probeer maar eens uit ;).
Hetzelfde geldt voor de inwerking van de kinketting: bij de leidsel in de bril heeft je kinketting geen inwerking, omdat er geen hefboomwerking is. De kinketting blijft stil liggen.