[AR] Er vandoor gaan voor de wagen met of zonder bit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Is jouw paard er weleens echt vandoor gegaan voor de wagen?

Ja. Ik men met stang.
24 (22%)
Ja. Ik men met trens.
6 (5%)
Ja. Ik men bitloos.
2 (1%)
Nee. Ik men met stang.
46 (42%)
Nee. Ik men met trens.
17 (15%)
Nee. Ik men bitloos.
13 (12%)

Totaal aantal stemmen: 108

e_horse

Er vandoor gaan voor de wagen met of zonder bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 21:20

Naar aanleiding van onder andere deze opmerkingen wil ik graag een poll aanmaken:

Citaat:
Ik zou alleen nooit bitloos mennen

Citaat:
Waarom niet? Welke garantie geeft een bit dan? Ik lees vaak genoeg op bokt over ongelukken met paard & wagen, en dat is allemaal mét bit. Kennelijk is een bit dus ook geen wondermiddel. Volgens mij kun je een paard dat er tussenuit naait alleen houden als je een staaf ijzer omsmelt tot anker en dit van de kar afgooit als je paard er vandoor gaat.

Wat zijn de ervaringen tot nu toe?
Ik weet wel dat er minder bitloze menners zijn, dus het blijft relatief natuurlijk.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:40

Ik met met stang en heb nog nooit haar niet in de had gehad.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:42

Rhine_ schreef:
:?

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:43

FriesWytske schreef:
Rhine_ schreef:

Wat? Ik zeg enkel dat ze tot nu toe steed luisterde op stang.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:44

FriesWytske schreef:
Rhine_ schreef:

met andere woorden haar paard is er nog nooit tussenuit geknepen.

FreggelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:44

Rhine_ schreef:

Moet denk ik zijn

"Ik men met stang en heb nog nooit haar niet in de hand gehad"

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:15

Hahaha een reactie op het topic en het is nu al onduidelijk.
Waarom gebeurt dat toch altijd met topics over met / zonder bit mennen :+

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:21

ik men met ongebroken trens enkel en dubbelspan.bij mij is gelukkig nog nooit een pony er tussen uit gegaan.denk ook niet dat je je paard kunt houden met welk bit/of bitloos dit is,als ze er echt vandoor willen gaan,dan heb ik het niet over even schrikken.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:27

Freggel schreef:
Rhine_ schreef:

Moet denk ik zijn

"Ik men met stang en heb nog nooit haar niet in de hand gehad"

Ja dit moet het zijn :')

Napie

Re: Er vandoor gaan voor de wagen met of zonder bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 07:55

Ik men met stang. Ik heb een vrij heet span voor de wagen staan. Ip scherp aan de hulp. In de afgelopen 13 jaar dat ik men en in de 20000 km wat ik in ieder geval minimaal op mijn teller heb staan is het aantal keer dat ze er echt vandoor zijn gegaan op 1 hand te tellen. Of het daarbij uitmaakt of ik er een bit in heb of niet....? Geen idee, paniek is paniek

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 09:20

Ja, ik heb al eens een pony echt aan de kletter gehad (het spul zit nu, bijna 10 jaar later, nog met een trauma, het was dus niet 'even er tussen uit knijpen').

Ik men op waar mijn pony's het goed op doen, maar wel met bit ivm de sport. Op het moment loopt alles op een liverpool, maar heb ook een pony gehad die op een trens liep. En een van mijn pony's die ik nu weer op een liverpool rij heb ik ook wel eens op hoop van zege in het Z op een dubbel gebroken trens gestart (voor het los rijden er in gehangen, daar voor nooit voor de wagen).

Ik men niet bitloos. Waarom niet?
Bij het bitloos rijden is je zit vooral je rem, en je stuur vooral neckrein. Laten dat nu 2 dingen zijn die je voor de wagen niet heb.

Onder het zadel en aan de lange teugel lopen mijn pony's zowel met trens als als bitloos (kin gekruist, kaak gekruist, stalhalster, kaptoom, overal dus ongeveer op).

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:12

als ik bitloos ga mennen ben ik echt levensmoe! beide ponys zullen daar gewoon schijt aan hebben en lopen door.

Nee ik heb een liverpool met tongvrijheid, daar lopen ze top op, en tuurlijk hebben ze wel is 'geprobeerd' om er even tussen uit te knijpen, maar dan rijd ik ze makkelijk weer terug.

Als een paard in paniek raakt zal het toch wel gaan, en dat geld ook onder het zadel, het gaat tenslotte niet daarom, maar wat de inwerking van het bit of bitlooshoofdstel op je paard of pony heeft. Als jou paard hierdoor mooi rond en nageeflijk door komt te lopen waarom niet. Alleen bij mennen is de leidselvoering erg belangrijk en gezien je onder het zadel met je houding veel kan doen, kan dat bij mennen weer niet. (het is niet dat ik trek en ruk aan die leidsels maar geef hier heel veel info aan mijn pony door)

Als jou paard hier fijn op loopt dan zou ik zeggen plezier! maar in mijn geval zou bitloos dus echt tien keer niks zijn! Ze zullen ten eerste er niet op reageren en ten tweede als een lompe bok rondlopen.

Dit zal een topic worden waar twee tegepolen elkaar zullen treffen. Iedereen zou toch bij zijn/haar standpunt blijven tenzij de bitloze menners met echt materiaal komen bijvoorbeeld een paard wat dressuurmatig correct voor de kar loopt

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:12

Misschien ook leuk om te melden of je ment MET of ZONDER OOGKLEPPEN !

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:14

Dniez schreef:
Misschien ook leuk om te melden of je ment MET of ZONDER OOGKLEPPEN !

Hoezo zou dat het verschil maken? het gaat tenslotte om het feit dat paarden er vandoor gaan omdat ze of met bit of zonder bit gereden worden.

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:18

Je hoeft het niet te melden maar dacht toch ook misschien een leuk weetje aangezien daar ook vaak raar op gekeken van word net zo als bitloos mennen want ook dan denken mensen minder controle te hebben.

Dus als je paard ervandoor is gegaan met of zonder bit was dat dan met of zonder oogkleppen ?
Laatst bijgewerkt door Arra op 01-05-11 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 10:20

Ik hoop dat het eerlijk ingevuld wordt; want het is ook leuk om te zien hoeveel paarden (op bokt) er nou werkelijk wel eens vandoor zijn gegaan en hoeveel nog nooit (buiten het wel of niet gebruiken van een bit).

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:29

Ik men alledrie mijn pony's met een liverpoolstang. En ze zijn er nog nooit vandoor gegaan, en dan bedoel ik er écht vandoor. Tuurlijk schrikken ze allemaal wel eens, maar dan kan ik ze in princiepe goed bij me houden. We zijn iig nog nooit écht in paniek aan de kletter gegaan.
En ja, ik men ook met oogkleppen.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 10:46

Ook leuk om te zien in het overzicht tot nu toe:

14 mennen met stang
5 mennen met trens
6 mennen zonder bit

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:08

ik men met trens en heb ook eigenlijk wel een super pony hoor, onder het zadel ook nooit ervandoor gegaan en ging voor me door het vuur, dus dat betreft maakt het bij haar niet uit of ik met of zonderbit zou mennen, alleen men ik ook veel wedstrijden dus hou ik het gewoon bij het bitje. Ik heb een ongebroken trens trouwens.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:25

Dennis: Ook bij het niet bitloos rijden behoort je zit grotendeels je rem te zijn. Voor de kar wordt dat vervangen door stem als ik dat goed begrepen heb.
Ik rijd gewoon met aanleuning hoor? Zelfde als met bit, geen neckreining iig. Dus daar zit ook weer geen verschil in.

Sasika: Bij mennen wil je toch ook vw-nw, geen nw-vw. Dus waarom zou een paard dan niet in de juiste nageeflijkheid kunnen lopen? :)
Dat ze er doorheen zullen lopen en schijt aan zullen hebben ligt aan de opvoeding, heeft weinig met bitloos te maken.
Het bit is dus voor jou een controlemiddel en als het ontbreekt heb je geen controle meer over je paarden.
Dat is al niet handig met rijden maar ik kan mij voorstellen dat dat al helemaal niet handig is met mennen.

Het ene paard zal bij angst beter reageren op bit, het ene paard zal bij angst beter reageren op bitloos, of er zit helemaal geen verschil in.

Ben eigenlijk wel benieuwd :j

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 14:14

vw-nw, geen nw-vw nader uitleg? even voluit schrijven gezien ik deze afkorting niet snap

nou de opvoeding is goed hoor! je mag het komen controleren, maar inderdaad ik houd van paarden die onder controle zijn, en laten ze dat nou net met het bit beter zijn dat op zon bitlooshoofdstelding, daarnaast vind zowieo 1 pony die druk totaal niet fijn op zijn neus dus dan houd het al snel op he!

over de nageeflijkheid: Ik heb negens gezegt dat het niet kan , integendeel het zal best kunnen, maar ik zou dat ook graag willen zien (filmmateriaal real life)!

tot nu toe heb ik vooral voor mijzelf gesproken, heb twee fantastische ponys staan, maar bitloos no way!

maar Air, heel eerlijk heb jij wel eens bitloos gement? want onder het zadel is het wel anders he

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 14:17

Ja, met een LP, was niet mijn eigen paard trouwens. Zonder bit had ik m nooit om kunnen trekken, nu wel waardoor we in de bosjes tot stilstand kwamen en het paard godzijdank met het tuig vast kwam te zitten, anders had ze nog door gegaan.

Pony was overigens met een achterbeen over het lamoen gekomen en in blinde paniek gaan rennen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 14:29

Sasika: Voorwaarts-neerwaarts, neerwaarts-voorwaarts.
Als je voorwaarts-neerwaarts denkt dan heb je toch geen bewijsmateriaal nodig? What's the difference met bit? Nageeflijkheid komt vanuit een juiste balans, niet vanuit gepluk aan de voorkant.

Je hoeft niet zo agressief te reageren. Niemand kan ruiken dat 1 van je pony's niet tegen druk op de neus kan.
Is de opvoeding daadwerkelijk goed als je het bit nodig hebt om controle te kunnen houden? Als de opvoeding dan zo goed is, dan heb je dat bit toch niet nodig als controlemiddel?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 14:30

Ik vind het onzin om over de opvoeding te beginnen. Ik vind het ook onzin om te zeggen dat het niet uitmaakt, als ze gaan, gaan ze toch. Echter gebeurt het zelden dat een paard écht aan de kletter gaan en in blinde paniek slaat.
Een paard wat loopt te klooien, of simpelweg schrikt, is vaak sneller te corrigeren met een bit dan zonder

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 14:32

als we heel soms gaan 'mennen' (ritje over straat) dan hebben wij een stang in. de koets die lenen wij dan en het hoofdstel,enz. past goed, wel wat dingen korter maken, maar het bit past helemaal.