hoofdstel keuze

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fuego3

hoofdstel keuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 23:04

omdat mijn pony nogal gevoelig is op het bit , en er elke keer voor het rijden zwaar tegen op ziet om het ding in de mond te nemen , ben ik me nu al een tijdje aan het verdiepen in het bitloos rijden , en heb nu een paar keer gereden met een hoofdstel van een meisje op stal.
nou is het hoofdstel waar ik mee gereden heb (merk weet ik zo even niet) een kaakgekruisd hoofdstel. maar als ik eenmaal vanuit de draf weer terug wil rijden en iets druk heb gegeven blijft het systeem hangen als het ware , en dus is de druk blijvend en gaat niet weer terug zodat die druk weer verdwijnd.

ook kan ik niet zo goed vinden wat voor soort hoofdstel het beste bij me past , ik had een hele mooie gezien maar omdat dit kaakgekruist is durf ik hem na het proberen van dit soortgelijke hoofstel.

is er iemand die een andere (positieve)ervaring heeft met kaagekruist ?
en welk hoofdstel het beste zou passen bij mijn doeleinden , ik wil er graag mee springen, dressuur , en buitenritten mee rijden.
en wie heeft er ervaring met dit hoofstel (deze had ik gevonden die ik erg graag zou willen hebben mocht het bij mijn doel einden passen)

http://www.reitshopcuxland.de/

( bitloos kaakgekruist , de laatste van de 3 de bruine)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:13

Op verzoek van TS:
HAR-->NA

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 18:38

Is het echt zo dat er helemaal geen release is?
Test dit eens door naast het paard te gaan staan, met je ene hand de teugels aan te nemen en daarna met je andere hand onder de koorden of banden voelen of er inderdaad nog wel zoveel druk op staat als je denkt. Vaak blijkt dit namelijk best mee te vallen; dan lijkt het alsof er geen release is (de boel gaat niet meteen losbungelen), maar die is er dan wel.

Meer over release vind je hier: http://www.bitloospaardrijden.info/release.php
Misschien word je daar iets wijzer van. ;)

Welk hoofdstel het beste bij jou en je paard zal passen, kan niemand antwoord op geven. Dat zul je zelf moeten ervaren. Springen, dressuur en buitenritten kan met ieder bitloos hoofdstel.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 19:57

JoviBan schreef:
Is het echt zo dat er helemaal geen release is?
Test dit eens door naast het paard te gaan staan, met je ene hand de teugels aan te nemen en daarna met je andere hand onder de koorden of banden voelen of er inderdaad nog wel zoveel druk op staat als je denkt. Vaak blijkt dit namelijk best mee te vallen; dan lijkt het alsof er geen release is (de boel gaat niet meteen losbungelen), maar die is er dan wel.

Meer over release vind je hier: http://www.bitloospaardrijden.info/release.php
Misschien word je daar iets wijzer van. ;)

Welk hoofdstel het beste bij jou en je paard zal passen, kan niemand antwoord op geven. Dat zul je zelf moeten ervaren. Springen, dressuur en buitenritten kan met ieder bitloos hoofdstel.

ik heb het er naast idd al gevoeld en bleef zo strak om de neus heen zitten voor mijn gevoel ?
ik zal het stuk over de release zo eens door spitten deze had ik nog niet gevonden ,

dank je ,

zodiacje

Re: hoofdstel keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 03:51

Er zijn tegenwoordig ook kaakgekruisde hoofdstellen op de markt waarvan het gekruisde gedeelte van een rond touw is gemaakt om de release te verbeteren. Zelf heb ik daar verder geen ervaring mee.
Al mijn kennis staat in de sticky met bitloze hoofdstellen, die is door ondergetekende gemaakt.

Feit is wel dat het ene hoofdstel het andere niet is.
Mijn verzorgster had een kaakgekruisde van Cook maar daarvan was de release niet fijn. De mijne van Fra had een veel betere release. Kwestie van uitproberen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 23:53

Wil je persé kaakgekruisd?

Want bij een sidepull ben JIJ de release. En het lijkt het meest op met bit rijden (aan de zijkanten een teugel).

OWEDSFOLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:37

Citaat:
Wil je perse kaakgekruisd?Want bij een sidepull ben JIJ de release. En het lijkt het meest op met bit rijden (aan de zijkanten een teugel).

PiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:03

Hackamore ook geen optie? Of sidepull indd?

nikki132360

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:32

naar de winkel gaan

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:29

PiN schreef:
Hackamore ook geen optie? Of sidepull indd?

Oeh bah, geen hackamore. Zie ik mensen liever met bit rijden.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 00:35

Sassol schreef:
Wil je persé kaakgekruisd?

Want bij een sidepull ben JIJ de release. En het lijkt het meest op met bit rijden (aan de zijkanten een teugel).

nee hoor ik hoef niet perse een kaakgekruisd model , ik had er alleen wel 1 op het oog die ik mooi vond. en dit lijkt het meest op een gewoon hoofdstel. en omdat ik begrepen had dat niet elk soort bitloos hoofdstel geschikt was voor elk soort sport.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 01:17

Ik heb zelf een kaakgekruiste met ronde banden (die dus onder de kaak doorlopen) en vind dit een heel fijn systeem. Pony reageert er zeer goed op en merk geen verschil met een hoofdstel met bit. Alleen dat ik niks in en uit hoef en geen bit hoef schoon te maken.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 11:36

Lous schreef:
Ik heb zelf een kaakgekruiste met ronde banden (die dus onder de kaak doorlopen) en vind dit een heel fijn systeem. Pony reageert er zeer goed op en merk geen verschil met een hoofdstel met bit. Alleen dat ik niks in en uit hoef en geen bit hoef schoon te maken.

en doe jij daar ook alles mee ? springen , dressuur , en buitenritten ?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:32

Banjer en ik hebben een kingekruisd hoofdstel van Voest... we rijden er western mee... buitenritten... springlesjes... gaat prima... :D

Ik denk dat je het beste eens wat verschillende hoofdstellen kan uitproberen om te kijken wat bij jou en je paard past... ik was zelf bv. erg gecharmeerd van een kaakgekruisd hoofdstel, maar Banjer gaf aan dit geen prettig hoofdstel te vinden, dus waarom zou ik dan mijn zin door willen drijven?

Welke regio woon je?

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 11:55

Kijk eens op onderstaande site voor diverse systemen en beschrijvingen van die systemen.
Ikzelf gebruikte een Igor (systeem 4), dit is een katoenen hoofdstel en reed daarmee dressuur en buitenritten, springen is er niet meer van gekomen maar had waarschijnlijk prima gelukt!

Systeem 4 is ook in leder verkrijgbaar mocht je voorkeur daar naar uit gaan.
Succes met je zoektocht!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 22:41

Banjer schreef:
Banjer en ik hebben een kingekruisd hoofdstel van Voest... we rijden er western mee... buitenritten... springlesjes... gaat prima... :D

Ik denk dat je het beste eens wat verschillende hoofdstellen kan uitproberen om te kijken wat bij jou en je paard past... ik was zelf bv. erg gecharmeerd van een kaakgekruisd hoofdstel, maar Banjer gaf aan dit geen prettig hoofdstel te vinden, dus waarom zou ik dan mijn zin door willen drijven?

Welke regio woon je?

ik heb inmiddels een kaakgekruist model geprobeerd , alleen was de neusriem niet soepel , maar dat was van ijzer , met een rubberlaagje er onder , GEEN suc6 vind mijn rocco'tje.

ik woon in de provincie groningen ,,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:44

Hier geen positieve ervaringen met kaakgekruist. Release onvoldoende en soms ook wat opkruipen van de neusriem bij druk.
Mijn voorkeur gaat uit naar sidepull.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 22:54

Sonja schreef:
Hier geen positieve ervaringen met kaakgekruist. Release onvoldoende en soms ook wat opkruipen van de neusriem bij druk.
Mijn voorkeur gaat uit naar sidepull.

dat is nu dus ook waar ik naar neig(sitepull) , ik vond de kaakgekruisd HS mooi , maar die ik geprobeerd heb werkt totaal niet en stuite op enorm veen verzet.
moet wel zeggen dat een vriendin met een kaakgekruisd hs werkt , waarbij het gekruisde systeem van touw is en alles aan het hoofdstel met stof onderlegd , die is een stuk vriendelijker en geeft ook veel meer release . alleen past die niet op mijn kleine pony helaas , dus die kan ik zo nog ff niet uitproberen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:08

fuego3 schreef:
ik heb inmiddels een kaakgekruist model geprobeerd , alleen was de neusriem niet soepel , maar dat was van ijzer , met een rubberlaagje er onder , GEEN suc6 vind mijn rocco'tje.

ik woon in de provincie groningen ,,

Als je wil, zou je onze instructrice een pb kunnen sturen... ze heeft diverse bitloze optomingen en komt bij je aan huis (tegen een vergoeding natuurlijk). Haar boktnaam is PeppySan... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:23

Dat is een heel goed voorstel van Banjer, Deborah (PeppySan) kan je meteen alles vertellen over de voor- en nadelen van de optomingen, en samen met jou kijken welke het beste bij jullie past.
Ik wist niet dat Deb dat deed, maar bij haar ben je absoluut in goede handen!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:26

Ik ben Deborah ook zeer dankbaar dat Banjer en ik hoofdstellen mochten uitproberen... en nu nog met een leenhoofdstel van haar mogen rijden, totdat ons eigen hoofdstel klaar is :D

En idd... Deborah heeft een zeer gedegen kennis van de optomingen en kan ook zeer goed uitleggen waarom een optoming juist wel of niet bij jullie past... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:28

En voordeel van Deborah is dat ze verstand heeft en openstaat voor allerlei soorten rijstijlen. Zij heeft een dressuurgerichte opleiding (en ervaring), maar ook letterlijk haar sporen verdiend in de westernsport, en ze staat open voor NH-achtige stijlen. Dus dat is prettig, omdat ze dan ook samen met iemand kan kijken wat het beste bij die persoons stijl past. Goede tip!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 13:58

is idd een erg goede optie , en heb ook al van iemand anders een pb gehad die langs zou willen komen met hoofdstellen. echter wil ik mijn kleine pony eerst eens ff weer door rijden alsvorens is een dag ga lopen passen want meneer heeft even te lang stil gestaan om te veel verandering op 1 dag aan te brengen , eergister eens opgezadel in een nieuw outfit , boomloos zadel en een ander bitloos hoofstel , maar hij was ff helemaal de weg kwijt en is even uit zijn plaat gegaan ( wat ik niet van hem gewend ben)

maar denk wel dat de tip er van gaat komen.

blauweloek1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:02

Er zijn tegenwoordig ook kaakgekruisde hoofdstellen op de markt

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:22

Is er al een tandarts bij hem geweest?
Mss stomme vraag hoor maar de mijne reageerde ook zo op het bit dit omdat zijn wolfstandjes bleven zitten