Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
JoviBan schreef:Is het echt zo dat er helemaal geen release is?
Test dit eens door naast het paard te gaan staan, met je ene hand de teugels aan te nemen en daarna met je andere hand onder de koorden of banden voelen of er inderdaad nog wel zoveel druk op staat als je denkt. Vaak blijkt dit namelijk best mee te vallen; dan lijkt het alsof er geen release is (de boel gaat niet meteen losbungelen), maar die is er dan wel.
Meer over release vind je hier: http://www.bitloospaardrijden.info/release.php
Misschien word je daar iets wijzer van.
Welk hoofdstel het beste bij jou en je paard zal passen, kan niemand antwoord op geven. Dat zul je zelf moeten ervaren. Springen, dressuur en buitenritten kan met ieder bitloos hoofdstel.
Sassol schreef:Wil je persé kaakgekruisd?
Want bij een sidepull ben JIJ de release. En het lijkt het meest op met bit rijden (aan de zijkanten een teugel).
Lous schreef:Ik heb zelf een kaakgekruiste met ronde banden (die dus onder de kaak doorlopen) en vind dit een heel fijn systeem. Pony reageert er zeer goed op en merk geen verschil met een hoofdstel met bit. Alleen dat ik niks in en uit hoef en geen bit hoef schoon te maken.
Banjer schreef:Banjer en ik hebben een kingekruisd hoofdstel van Voest... we rijden er western mee... buitenritten... springlesjes... gaat prima...![]()
Ik denk dat je het beste eens wat verschillende hoofdstellen kan uitproberen om te kijken wat bij jou en je paard past... ik was zelf bv. erg gecharmeerd van een kaakgekruisd hoofdstel, maar Banjer gaf aan dit geen prettig hoofdstel te vinden, dus waarom zou ik dan mijn zin door willen drijven?
Welke regio woon je?
Sonja schreef:Hier geen positieve ervaringen met kaakgekruist. Release onvoldoende en soms ook wat opkruipen van de neusriem bij druk.
Mijn voorkeur gaat uit naar sidepull.
fuego3 schreef:ik heb inmiddels een kaakgekruist model geprobeerd , alleen was de neusriem niet soepel , maar dat was van ijzer , met een rubberlaagje er onder , GEEN suc6 vind mijn rocco'tje.
ik woon in de provincie groningen ,,