[AR] Eerste keer vaardigheid parcourtje oefenen met 4span!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

suzotje

Eerste keer vaardigheid parcourtje oefenen met 4span!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 22:08

Hoihoi,

Wat was ik vandaag benieuwd hoe het zou gaan. Tijdje al geen 4span gereden, dus het vandaag toch maar weer geprobeerd, wil er immers wedstrijden mee gaan rijden! En wat ben ik blij dat ik het vandaag gedaan heb, ze liepen super. Whitney vond het zo leuk dat ze zich zelf nog al liep op te fokken, maar ze was netjes te controleren, maar vandaar dat geluid op het filmpje. De man die aan het filmen wist niet zo goed hoe de fotocamera werkte, haha! :+ En ohja, op de foto's heb ik geen zweep in m'n hand, het was toch weer even wennen, maar als je goed kijkt heb ik op het filmpje dat wel!
Naja genoeg gebabbeld, hier de foto's en het filmpje!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn zus (yvOtjuh@bokt) en ik hebben ook nog een jonge pony voor de wagen gezet , 2e keer voor de sulky! Uiteraard eerst met 1 erop 1 ernaast, en dit is het eindresultaat van 20 minuutjes oefenen!
Afbeelding

Afbeelding

Wat ben ik toch trots op ze allemaal! <3

Commentaar mag, maar hou het netjes!

Rhine_

Re: Eerste keer vaardigheid parcourtje oefenen met 4span!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:27

Gaaf <3 Mijn ultieme penny droom ik mis alleen nog 2 shets :+

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 22:27

Rhine_ schreef:
Gaaf <3 Mijn ultieme penny droom ik mis alleen nog 2 shets :+

Haha, hard doorsparen en er 2 kopen ;)

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:28

Eerst een grotere wei :+

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:29

Hé wat leuk, ook een vierspan!
Ziet er nettjes uit, Die enkelspan pony doet het goed, vooral omdat hij nog niet zo ervaren is!

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 22:29

Rhine_ schreef:
Eerst een grotere wei :+

Ja das ook belangrijk :P

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 22:30

ilovemoney schreef:
Ziet er nettjes uit, Die enkelspan pony doet het goed, vooral omdat hij nog niet zo ervaren is!

Jaa, leeuuukk he! Dankje, ja die pony doet het idd heel goed, het ging in tijd terug helemaal niet zo goed hoor!

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:35

suzotje schreef:
ilovemoney schreef:

Jaa, leeuuukk he! Dankje, ja die pony doet het idd heel goed, het ging in tijd terug helemaal niet zo goed hoor!

haha heel leuk, wanneer wil je wedstrijden startten?
ahh oke, dan zit er veel vooruitgang in! :j

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 22:43

Citaat:
haha heel leuk, wanneer wil je wedstrijden startten?
ahh oke, dan zit er veel vooruitgang in! :j

Hoop deze zomer wat dressuur vaardigheid oefen wedstrijdjes mee te pakken. Wil ze uiteindelijk ook in zetten voor de marathon!

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 08:14

Ziet er leuk uit zo'n span met vossen! Dat gehijg van een druk makende pony komt mij bekend voor haha :P

wat fijn dat je trouwens van die menkegels hebt staan.. toch wat makkelijker oefenen! Veel succes met het oefenen en de aankomende wedstrijden!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:24

Stoer hoor. Shetland-powerrrrrr :D :D :D.

Met een paar jaar hoop ik dit ook te doen. Pony's lopen er al genoeg, maar nog niet allemaal betuigd (3 stuks braaf betuigd die samen wel al in het 2span en/of tandem lopen).

Evelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:25

Wat leuk zeg! Mooi span, leuk dat het allemaal vosjes zijn! Vind het er allemaal mooi en gecontroleerd uitzien! :)

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 10:14

sasika schreef:
Ziet er leuk uit zo'n span met vossen! Dat gehijg van een druk makende pony komt mij bekend voor haha :P

wat fijn dat je trouwens van die menkegels hebt staan.. toch wat makkelijker oefenen! Veel succes met het oefenen en de aankomende wedstrijden!

Dankje, ja we hebben hard gezocht naar 4 vossen, en voor ze dan allemaal goed voor de wagen lopen, is ook heel wat werk!
Ja die menkegels zijn ideaal, kan ze iedereen aanraden. Ben er wel eens overheen gereden, maar die dingen zijn ijzersterk

Dennis schreef:
Stoer hoor. Shetland-powerrrrrr :D :D :D.

Met een paar jaar hoop ik dit ook te doen. Pony's lopen er al genoeg, maar nog niet allemaal betuigd (3 stuks braaf betuigd die samen wel al in het 2span en/of tandem lopen).

Dankjewel, Nou nog 1 tegaan dan! :P

Evelinee_ schreef:
Wat leuk zeg! Mooi span, leuk dat het allemaal vosjes zijn! Vind het er allemaal mooi en gecontroleerd uitzien! :)

Ja en toevallig zijn het ook alle 4 merries :9
we zijn ook aant oefenen dat ze eerst rustig en gecontroleerd gaan, want heb er zoals je hoort een paar in het span zitten, die aardige druktemakers zijn
:')

Trip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:46

Ziet er gaaf uit een 4 span:D

de appaloosa is ook erg leuk

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:57

Ziet er leuk uit!
Knappe spikkel :)

Yv0tjuH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:00

Mijn knappe spikkel!:D

en wat doen die barbies het toch goed hea;)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:03

ik vind het ook erg gaaf, dat vierspan!

Vind dat je zusje de enkelspan wel wat meer teugel mag geven, de pony wordt nu nogal in de krul getrokken. Vind ik zeker met mennen (vanwege het scherpe bit) een aandachtspunt.

Yv0tjuH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:09

Hier spreekt het zusje;)
Als je goed kijkt naar de tweede foto, zie je dat mijn leidsels iets slap hangen. Ik trek hem niet in de krul, hij vind hoofd-hals houding zelf nog erg moeilijk waardoor hij zichzelf inklapt. En daarbij zit er geen scherp bitje in maar gewoon een watertrensje;)

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 18:27

Brendaaaa schreef:
ik vind het ook erg gaaf, dat vierspan!

Vind dat je zusje de enkelspan wel wat meer teugel mag geven, de pony wordt nu nogal in de krul getrokken. Vind ik zeker met mennen (vanwege het scherpe bit) een aandachtspunt.

Ik kan je verzekeren dat de pony niet in de krul getrokken wordt, het is nog een jonge pony en vind het nog moeilijk om de juist hoofd/halshouding te vinden! En ik ben het er niet mee eens dat je een jonge pony meer teugel moet geven, daar moet je juist de leiding aan geven dmv van druk op de leidsels ( niet trekken maar druk). En dat geeft zij hier ook en hij loopt dan gelijk aan de teugel en is soms iets te enthousiast en klapt zijn nek in, er wordt absoluut niet getrokken of geplukt en er wordt zeer vriendelijk gereden. Want dit paard heeft vroeger al genoeg mee gemaakt met beleren bij een beleer adres, dus het zou niet slim zijn van ons om er aan de trekken of te plukken, dan schiet hij gelijk in de stress!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:15

wat een schitterend span :j

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:33

Ik zie behoorlijk veel contact met de mond, hoe je daar tegenaan kijkt tja... ik vind het juist heel belangrijk dat ze op eigen benen leren lopen, zéker voor de kar...

Yv0tjuH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 08:43

Maar op eigen benen leren lopen kan ook als er contact in de mond is hoor. Deze pony is erg onzeker. Op het moment dat hij niet weet wat hij moet, en dus geen contact voelt raakt hij in paniek en is al ons werk voor niks geweest. Daarom het lichte contact in de mond.

Wal_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:56

super leuk span hoor.

op eigen benen lopen vind ik dat als bijvoorbeeld bij een dubbelspan de ene pony niet afhankelijk is van de andere maar hij in enkelspan goed presteerd
het is juist belangrijk dat een pony het bit aannemen en mooi inbuigt leert
ik vind het er juist goed uitzien hoor !

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:38

Ik heb vandaag eens even bij mezelf opgelet wat ik doe, maar ik rij eigenlijk met losse teugel. Alleen als ik een bepaalde richting op wil sturen, komt er licht contact met het bit. Dit zorgt ervoor dat mijn pony de hals en rug ontspant, waardoor hij ontzettend goed loopt. Maar ik zeg niet dat ik alle wijsheid in pacht heb hoor, wellicht zit ik ernaast.

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 17:46

Bedankt voor de leuke reacties!

Brendaaaa schreef:
Ik heb vandaag eens even bij mezelf opgelet wat ik doe, maar ik rij eigenlijk met losse teugel. Alleen als ik een bepaalde richting op wil sturen, komt er licht contact met het bit. Dit zorgt ervoor dat mijn pony de hals en rug ontspant, waardoor hij ontzettend goed loopt. Maar ik zeg niet dat ik alle wijsheid in pacht heb hoor, wellicht zit ik ernaast.

Om nog even verder op Brendaaaa in te gaan. Ik heb altijd geleerd met lessen dat je altijd contact met voor moet hebben. Ik vraag me dan af als jij met losse teugels je paard laat halsstrekken en hem een juiste middendraf laat lopen met genoeg afzet, hoe je überhaupt een proefje rijd met genoeg impuls?? Al ons paarden worden overigens getraind om uiteindelijk wedstrijden te kunnen lopen. Het staat mij bij dat je iets van '2 kilo' in de hand moet hebben. Kan er naast zitten met het gewicht, maar heb het wel gehoord. Misschien lijkt het alsof er heel veel druk op de leidsels staat, maar het kan ook vervorming zijn door het bitje, want het is absoluut niet zo!