Paard op de voorhand met touwhalster opgericht krijgen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Debola_89

Paard op de voorhand met touwhalster opgericht krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 16:50

Hey iedereen,
ik heb mij een halfjaartje geleden een op maat gemaakt cross-rope-bridle aangekocht voor mijn 2 paarden. Eerder heb ik al een Dr. Cook uitgeprobeerd, maar het systeem ging mij niet goed af.
Nu is het zo, mijn 2 paardjes zijn extremen, ik zal ze bij naam noemen zodat jullie ze uit elkaar kunt houden. Ze zijn beiden 8 jaar.
Dior is een hyperkineet, maar extreem gevoelig paard, eerder bruut en onoplettend in omgang, lange rug en moeilijk te verzamelen, zeer licht in mond, en gevoelig te rijden.
Debola is een braaf, maar sterk karakter, niet snel bang, maar als ze iets niet wil, dan doet ze het écht niet (Randel Z-karakter)... Is dressuurmatig vergevorderd eenmaal verzameld, is sterk gebouwd op de voorhand, moeilijkere mond, stopper op hindernissen - door sterke voorhand-

Nu is het zo, dat ik zoals eerder gezegd ben begonnen met mijn crossropebridle. Ik moet zeggen, de eerste keer dat ik Debola ermee reed, ging ze super, ze was verzameld, net op de achterhand etc, maar zoals ze stemmingswisselen heeft, vind ik haar regelmatig sterk op de voorhand, waardoor ze met 5/6 van haar gewicht op haar voorhand loopt, en ik er dus héél weinig aan te zeggen heb met het touwhalster. Ik kan dan zitten sleuren en nog steeds geen respons. Dan vind ik ook dat de CRB véél te sterk inwerkt op haar neus als ik er zo moet aan sleuren (en dan weet ik niet meer of ik mijn hand meer naar buiten moet halen, zelf opheffen, lager doen of iets anders, ze reageert -als ze op de voorhand is- ook niet op binnenbeenhulpen. Als ze op de voorhand is, heb ik er ook bitter weinig aan te zeggen, en begint ze te kantelen in bochten (wat ze met bit nooit doet!). Nu, het is een gelijkaardig probleem met bit, maar dan krijg ik na het inrijden wel meer opgericht... Met de CRB lukt mij dit totaal niet!

Dior daarintegen, die soms spurten neemt 'zonder rug', reageert veel beter bitloos, ik heb er deze week zelfs voor het eerst mee gesprongen, zalig. Het probleem dat ik bij Debola heb, heb ik totaal niet bij Dior, noch met bit, noch bitloos, ze is volledig in evenwicht. Maar zeer moeilijk te verzamelen.

Nu, ik weet hoe het 'voelt te horen' met een bitloos hoofdstel, dus een opgericht en ontspannen paard. Graag zou ik dit bekomen bij Debola, maar ik vind nergens een uitweg. Hoe haal je haar naar boven met dat hoofd met een CRB ? (en het druk geven met benen etc al geprobeerd)

Ik zou hier graag respons op hebben van mensen die ook recreatief een bepaald niveau willen halen (ik zou ze dus graag bitloos zowel dressuurmatig en springmatig op gelijk niveau willen krijgen bitloos als met bit), alleen zit ik vast bij de oprichting. Ik zeg eerlijk dat ik weinig tijd heb voor grondwerk etc door de studie,... Dus dat is voor mij geen optie.

Ik hoor het graag :-)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:38

inesje15 schreef:
Ik zeg eerlijk dat ik weinig tijd heb voor grondwerk etc door de studie,... Dus dat is voor mij geen optie.

Waarom heb je geen tijd voor grondwerk, en wel voor andere soorten training?
Wat je ook doet om dit probleem aan te pakken, zonder tijd wordt het niets....

Swift

Re: Paard op de voorhand met touwhalster opgericht krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:43

Ik vind ee crossrope bridle geen geschikte optoming om met constante aanleuning mee te rijden (te scherp) de enige bitloze optoming die in mijn ervaring geschikt is om met constante aanleuning te gebruiken is een sidepull met een brede leren neusriem (dus niet een western variant met een touw op de neus). De juiste optoming kan echt het verschil maken.

lievelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:51

Mijn paard is een stofzuiger, alleen maar met dr neus op de grond, ik had er ook heel veel moeite mee. Ik heb heel veel getraind aan de dubbele lange lijnen. Daarin heel veel overgangen rijden, elke keer als ze zakte weer naar voren zetten en als ze braaf liep met dr hoofd op de goede hoogte belonen. En dat afwisselen met elke keer een op houding met het commando OP! Nu gaat het rijden veel beter, gewoon zacht been aanleggen en soms nog met en klein zacht OPje! Hup ging goed.... Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Zo is het bij mij een stuk beter geworden. =D succes

Spoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:00

Het klinkt mij alsof Debolah wat problemen heeft met druk. Waar je wss al achter was maar wat voor optoming je dan ook gaat gebruiken, ze gaat eerst veel lichter moeten worden, of je nu met bit rijdt of niet.

Nu ben ik geen groot voorstander van de huidige manier om paarden over het algemeen op te leren, met constante aanleuning op de teugels. Maar dat weet je wel ;)

Als je haar licht verzameld krijgt met bit, zonder constante aanleuning (dus zoals het volgens de klassieke hoge school hoort) dan ga je ook geen probleem meer hebben met een bitloze optoming wss.

En als je het anders wilt oplossen, ja sorry meid, grondwerk is heilig, rijden optioneel ;)

Wat zegt je lesgever er van?

Groetjes,
Charlotte

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 08:54

Kuggur schreef:
inesje15 schreef:
Ik zeg eerlijk dat ik weinig tijd heb voor grondwerk etc door de studie,... Dus dat is voor mij geen optie.

Waarom heb je geen tijd voor grondwerk, en wel voor andere soorten training?
Wat je ook doet om dit probleem aan te pakken, zonder tijd wordt het niets....

Wie zegt dat ik andere training doe.
Mijn lesgeefster rijdt er wekelijks dressuur mee, er komt 1maal per week een springruiter wat trainen, en mijn ouders huppelen er ook 1x per week mee rond. Ikzelf zit de ganse week op kot :-)

Ik ga elke zondag een heel eind wandelen met mn vader (en de paarden natuurlijk). Maar omdat ik vroeger veel jumpings en soms eens dressuur heb gereden, was ik dit beu en zocht ik een alternatief voor het steeds rijden met bit want ik vind dat mijn paard een afwisseling verdient van het dagelijks bit/pistewerk.
Eigenlijk hoef ik mij niet te verantwoorden denk ik, maar ik voel mij zowat aangevallen door deze reactie :-)

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 08:59

Spoekje schreef:
Het klinkt mij alsof Debolah wat problemen heeft met druk. Waar je wss al achter was maar wat voor optoming je dan ook gaat gebruiken, ze gaat eerst veel lichter moeten worden, of je nu met bit rijdt of niet.

Nu ben ik geen groot voorstander van de huidige manier om paarden over het algemeen op te leren, met constante aanleuning op de teugels. Maar dat weet je wel ;)

Als je haar licht verzameld krijgt met bit, zonder constante aanleuning (dus zoals het volgens de klassieke hoge school hoort) dan ga je ook geen probleem meer hebben met een bitloze optoming wss.

En als je het anders wilt oplossen, ja sorry meid, grondwerk is heilig, rijden optioneel ;)

Wat zegt je lesgever er van?

Groetjes,
Charlotte

Met bit kan ik haar eenvoudigweg corrigeren met een ophouding als ze naar beneden gaat. Het is altijd het op de achterhand krijgen wat het probleem is, op zich luistert ze behoorlijk goed naar druk, (wat ik wil verduidelijken aangezien ze ook bitloos perfect links en rechts kan wijken - eenmaal op de achterhand).
Mijn lesgeefster is gewend om Klassieke dressuur te lesgeven. Maar ik ben de enige van haar pupillen die het waagt bitloos te gaan. En ze blijft me lesgeven en denk zelf mee hoe we een probleem kunnen aanpakken. Dus aan de opleiding ligt het niet denk ik, heb al veel lesgevers gehad, maar dit is een pareltje.

Ik kan ook zeggen dat ze als ze zomaar op de weide staat, relax, ALTIJD met haar nek vooruit staat :-)

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 09:01

lievelies schreef:
Mijn paard is een stofzuiger, alleen maar met dr neus op de grond, ik had er ook heel veel moeite mee. Ik heb heel veel getraind aan de dubbele lange lijnen. Daarin heel veel overgangen rijden, elke keer als ze zakte weer naar voren zetten en als ze braaf liep met dr hoofd op de goede hoogte belonen. En dat afwisselen met elke keer een op houding met het commando OP! Nu gaat het rijden veel beter, gewoon zacht been aanleggen en soms nog met en klein zacht OPje! Hup ging goed.... Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Zo is het bij mij een stuk beter geworden. =D succes

Misschien is het idd wel een idee! Als ik haar ophoudingen via bit kan associeren met OP of HUP, kan ik het mss toepassen bitloos.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 09:02

Swift schreef:
Ik vind ee crossrope bridle geen geschikte optoming om met constante aanleuning mee te rijden (te scherp) de enige bitloze optoming die in mijn ervaring geschikt is om met constante aanleuning te gebruiken is een sidepull met een brede leren neusriem (dus niet een western variant met een touw op de neus). De juiste optoming kan echt het verschil maken.

Misschien eens mijn oude hoofdstel vervormen, heb al vaker gehoord dat sommige paarden eerder met een ander systeem beter reageren.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:05

Maar waarom ben je eerst aan de voorkant bezig en dan pas aan de achterkant? Ze kan toch ook niet opgericht lopen als die achterhand er niet bij is? En om die achterhand er goed bij te rijden heb je niet per se druk op de neus/het bit nodig.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 09:15

Britt schreef:
Maar waarom ben je eerst aan de voorkant bezig en dan pas aan de achterkant? Ze kan toch ook niet opgericht lopen als die achterhand er niet bij is? En om die achterhand er goed bij te rijden heb je niet per se druk op de neus/het bit nodig.

(correct me if I'm wrong, maar is moeilijk uit te leggen): ik doe het zo: Vooruit rijden, zodat ze achterhand zou moeten gebruiken, maar Debola is eerder een paard met voorwielaandrijving (zo kan ik het beste uitleggen). Als ik haar dus niet vooraan kan begrenzen, gaat ze met haar volledige gewicht vooraan gaan trekken ipv de achterhand te duwen. Dus vraag ik een ophouding vooraan om 1/ het hoofd omhoog te krijgen 2/ om haar voorwaartse energie meer compact te krijgen zodat ze geleidelijk kantelt op de achterhand.

Die ophouding die mij zoveel stappen vooruit helpt, haal ik niet met mijn CRB :-)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:21

Als je nou eens ipv ophoudingen met je teugels, ophoudingen met je zit gaat maken?

Spoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:36

inesje15 schreef:
Britt schreef:

(correct me if I'm wrong, maar is moeilijk uit te leggen): ik doe het zo: Vooruit rijden, zodat ze achterhand zou moeten gebruiken, maar Debola is eerder een paard met voorwielaandrijving (zo kan ik het beste uitleggen). Als ik haar dus niet vooraan kan begrenzen, gaat ze met haar volledige gewicht vooraan gaan trekken ipv de achterhand te duwen. Dus vraag ik een ophouding vooraan om 1/ het hoofd omhoog te krijgen 2/ om haar voorwaartse energie meer compact te krijgen zodat ze geleidelijk kantelt op de achterhand.

Die ophouding die mij zoveel stappen vooruit helpt, haal ik niet met mijn CRB :-)

Die dravers bij ons zijn ook allemaal van die voorhandtrekkers. Ik leer ze nu wel gewoon ineens op met het touwhalster en het is idd enorm moeilijk om ze op de achterhand te krijgen maar ik heb Muf nu toch al een paar keer goed gekregen door haar veel overgangen naar halt houden en achterwaarts gaan te laten doen. Ze is uit zichzelf al lekker voorwaarts en ik weet dat je vanuit dat voorwaartse alles zou moeten kunnen oplossen maar als je klassiek bitloos wilt rijden gebruik je sowieso waarschijnlijk beter een Spaanse kaptoom dan een touwhalster of crb, die eigenlijk gebaseerd zijn op westernoptomingen ;)

Uiteindelijk is het dan de bedoeling dat ze leert al wat terug te komen als ik gewoon de teugels oppak en ze daar naartoe rijd. Maar moet eerlijk toegeven dat ik nog maar op 2 gereden heb die dat ook effectief mooi deden uiteindelijk, bij de rest is het nog altijd een work in progress ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:01

Het belangrijkste is dat je haar het niet makkelijk moet maken met voorspelbaar werk. Eindeloos in de rondte draven is geen optie.
Overgangen die elkaar kort op elkaar volgen is belangrijk. Echt maximaal 6 passen in elke gang voordat je haar in een andere gang zet. Dan weet ze niet meer wat er gaat komen en wordt ze attent op je hulpen.
De gangen, inclusief de stap, actief houden. Wel een rennerig paard net onder zijn tempo houden en een slomer paard over zijn tempo.
Figuren rijden in figuren is een andere manier om ze attent te houden. Een volte halve baan naar binnen of naar buiten op het midden van een gebroken lijn bv en dan die volte in een andere gang rijden. Of bij een links of rechtsomkeert de boog in een andere gang rijden dan het schuine stuk terug.
Tempowisselingen binnen een gang uitoefenen. Een paar passen verkorten of verlengen.
Het is over het algemeen zo dat als je paard attent wordt en actief, dat het automatisch meer het gewicht gaat verdelen wegens de verwachtte plotselinge overgangen en wendingen die het uit moet voeren.

Verder zou ik ook geen constante druk willen zien, of in elk geval zo licht mogelijk contact en de hulpen vanuit de zit uitgaande. Met de klassiek geschoolde instructrice moet dat op zich geen punt zijn.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 22:23

Britt schreef:
Als je nou eens ipv ophoudingen met je teugels, ophoudingen met je zit gaat maken?

Ik denk niet dat je weet hoe het voelt een paard op de voorhand, maar die gaat dus ook niet bepaald veel naar ophoudingen met de zit luisteren, dat gaat nl duidelijker eenmaal ze wel al op de achterhand is.

De andere reacties daarintegen vind ik wel zeer goede tips! Dankje Lusitana voor de uitleg, dit is nl ook wat mijn lesgeefster me blijft vertellen zodat ze geconcentreerd op haar werk blijft en dus ook eerder gaat op de achterhand.
Trouwens, Spoekie = Centaur?? :D

Ik heb haar trouwens vandaag voor het eerst bitloos (met apart bit in + aparte teugels voor de veiligheid) met mijn CRB gereden op wandeling.
Wel heb ik van haar CRB vandaag een sidepull-touwhalster gemaakt en dit ging wel al stukken beter. Of het nu ligt aan het feit dat het een wandeling was, of het feit dat ze de ophoudingen beter snapt, dat laat ik nog wel weten :-)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 08:17

Oh jawel hoor, mijn pony is ook erg op de voorhand en daarbij nog een fractie overbouwd en heeft ook veel moeite om te dragen met haar achterhand ipv te stuwen.
Zorgen dat ze ontspannen en nageeflijk worden zodat je met je zit kunt inwerken, rijden doe je niet met je teugels, zeker niet met een CRB of touwhalster. Als je dan dus meer met je zit gaat rijden kan je ook ophoudingen gaan maken met je zit. Gewoon precies wat Lusitana in haar laatste zin zegt, wat je wel een goede tip vind :+

Als je er eenmaal voor zorgt dat je de achterhand erbij hebt ga je pas werken aan de voorkant. Van achter naar voren, niet andersom zoals je heel vaak ziet en wat ik ook bij jou lees.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 10:07

Britt schreef:
Oh jawel hoor, mijn pony is ook erg op de voorhand en daarbij nog een fractie overbouwd en heeft ook veel moeite om te dragen met haar achterhand ipv te stuwen.
Zorgen dat ze ontspannen en nageeflijk worden zodat je met je zit kunt inwerken, rijden doe je niet met je teugels, zeker niet met een CRB of touwhalster. Als je dan dus meer met je zit gaat rijden kan je ook ophoudingen gaan maken met je zit. Gewoon precies wat Lusitana in haar laatste zin zegt, wat je wel een goede tip vind :+

Als je er eenmaal voor zorgt dat je de achterhand erbij hebt ga je pas werken aan de voorkant. Van achter naar voren, niet andersom zoals je heel vaak ziet en wat ik ook bij jou lees.

Achteraan drijven en vooraan begrenzen is volgens mij van achter naar voor :-)

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 10:59

Ik heb trouwens net eens mijn profiel aangepast met een aantal foto's en daaronder mijn 'nieuwe' vorm sidepull met touwhalster . Je moet het doen met wat je hebt hé. Het bit zit er als 'noodrem' op. Je weet maar nooit, was de eerste keer dat we gingen wandelen 'zonder bit'. Ik heb de rem ook niet nodig gehad!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 23:38

Ik rijdt paarden in met een halster met teugels onder het hoofdstel en gebruik dus ook bitloos en met bit gewoon bij elkaar, maar om een andere reden, omdat jonge paarden nog niet het bit kennen en dan kan ik dus op de neus terugvallen... Met sturen ook veel handiger.
Ik kijk dus niet op van gecombineerde dingen. Ik rijdt mijn hengst met een halster, maar buiten doe ik wel vaak een bit erbij in, niet eens altijd met teugels eraan, wetende dat hij dan attenter op mij is en minder met de omgeving bezig is.
Daarbij wil ik ook niet dan mensen gaan zeggen dat het mijn eigen schuld is ALS er wat zou gebeuren en dat de verzekering dan bv niet uit zal keren ofzo.
Het is dus niet zo zeer een noodrem, remmen gaat bij paarden over het algemeen beter op de neus, maar het is gewoon een extra communicatie lijntje zodat boodschappen zeker niet gemist worden...
In een overgangsfase gewoon handig.

Crossrope snapte hij overigens totaal niet, tot mijn verbazing. Dus dat was een eenmalig experiment waarbij is gelukkig ook het bit erbij in had!!!

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 09:41

Ik merk ook, dat ik door mijn 'vervorming' van mijn CRB naar een sidepull, Debola véél beter reageert op het touwhalster. Ik denk idd dat de verzekering moeilijk gaat doen ALS er iets gebeurt zonder bit... Mijn papa vertrouwt het ook niet helemaal, al moet ik zeggen, dat als ik ontspannen wil rijden, hij meteen zelf komt aangedraafd met 'het touwtje'.
Ik ga deze week ergens nog es een dressuurlesje proberen te plaatsen met de omgevormde CRB en zien hoe dat loopt :-)

lievelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:25

Volgens mij heb ik laatst ergens gelezen, dat de verzekering niet moeilijk mag doen als je met een correcte optoming ook bitloos rijd.... met touwhalster is ander verhaal.... ik wil het wel even opzoeken?

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 14:44

Voor mij maakt het niet uit, ik hou toch mijn bit erin zolang ik denk dat dat nodig is. Volgens mij mag je met alles de baan op zolang je kan bewijzen dat je in de piste een perfecte controle hebt/had. maar vraag mij niet hoe dat moet :P

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 21:44

inesje15 schreef:
Ik merk ook, dat ik door mijn 'vervorming' van mijn CRB naar een sidepull, Debola véél beter reageert op het touwhalster. Ik denk idd dat de verzekering moeilijk gaat doen ALS er iets gebeurt zonder bit... Mijn papa vertrouwt het ook niet helemaal, al moet ik zeggen, dat als ik ontspannen wil rijden, hij meteen zelf komt aangedraafd met 'het touwtje'.
Ik ga deze week ergens nog es een dressuurlesje proberen te plaatsen met de omgevormde CRB en zien hoe dat loopt :-)

Vandaag mijn persoonlijk aangepaste touwhalster met ringetjes in de knopen besteld bij lovelance! :P

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:20

inesje15 schreef:
Britt schreef:

Ik denk niet dat je weet hoe het voelt een paard op de voorhand, maar die gaat dus ook niet bepaald veel naar ophoudingen met de zit luisteren, dat gaat nl duidelijker eenmaal ze wel al op de achterhand is.

De andere reacties daarintegen vind ik wel zeer goede tips! Dankje Lusitana voor de uitleg, dit is nl ook wat mijn lesgeefster me blijft vertellen zodat ze geconcentreerd op haar werk blijft en dus ook eerder gaat op de achterhand.
Trouwens, Spoekie = Centaur?? :D

Ik heb haar trouwens vandaag voor het eerst bitloos (met apart bit in + aparte teugels voor de veiligheid) met mijn CRB gereden op wandeling.
Wel heb ik van haar CRB vandaag een sidepull-touwhalster gemaakt en dit ging wel al stukken beter. Of het nu ligt aan het feit dat het een wandeling was, of het feit dat ze de ophoudingen beter snapt, dat laat ik nog wel weten :-)

Ik durf te wedden dat dat wel lukt maar jij teveel in hand/been kracht en voorhand denkt.
Als je het paard wel van achter zou kunnen rijden zou je namelijk deze vraag niet hoeven stellen.
Wil je best eens lesgeven hoor, geef maar een brul.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:25

Ik krijg mijn ijsco in een prachtige tolt met veel oprichting en kniewerk met een touwhalstertje.. die niet echt goed past en lekker felroze homo is :P Dus t kan wel..