[AR] Welke lengte menzweep vr Forester + marathonwagen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Welke lengte menzweep vr Forester + marathonwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 14:17

Mijn merrie (D - maat) wordt momenteel beleerd voor de wagen. Nu loopt ze nog voor een tweewieler, maar zodra mijn nieuwe recreatie-marathonwagen er is, gaat de beleerder verder met die wagen.
Ik ben nu de laatste zaken aan het aanschaffen, voor ik zelf op de bok ga plaats nemen. Een menzweep ontbreekt nog, maar ik vraag me af welke lengtemaat zweep ik moet nemen voor een Forester van 1.46 m, voor een 23 inch wagen. En daarbij, welk merk ligt lekker licht, en goed in balans in de hand?
Laatst bijgewerkt door Gem op 06-04-11 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Re: Welke lengte menzweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:23

mijn ervaring is da tje dat pas goed merkt als je het op je kar voelt. Kun je niet wat zwepen lenen?
Ik heb een idioot lang exemplaar, de langste die de ruitershop had, 1,85 ofzo. En mijn pony is 1,35 maar mijn kar is vrij hoog/paard staat er een stukje voor etc.

(je topic staat ook verkeerd, heb getemd ;) )

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:30

NF---> AR

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 14:30

Naaltje: ik heb hem expres in de rubriek Foresters gezet, omdat deze mensen wrs met dezelfde combi rijden als ik ;) .

Ik leen hier momenteel wel zwepen, maar mijn lespaard is een Fries, dus vereist weer een andere maat zweep.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:31

hoelang zijn de zwepen die je bij je lespaard gebruikt? :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 14:32

Dat ga ik morgen nameten :Y)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:33

Ik vermoed dat er hier op AR veel meer mensen zitten die je kunnen helpen. ;)

Het maakt niet alleen uit met wat voor maat pony je rijdt, het maakt ook uit wat voor kar je hebt, en de afstand naar de pony. Als ik zelf aangespannen rijdt heb ik, wanneer ik in de gig rijd, een zweep die zeker 20 cm korter is dan wanneer ik met de concourswagen rijd, en dat is met dezelfde pony. :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 14:41

Neon:
Citaat:
Een menzweep ontbreekt nog, maar ik vraag me af welke lengtemaat zweep ik moet nemen voor een Forester van 1.46 m, voor een 23 inch wagen

Daarom gaf ik ook aan dat ik met een 23 inch recreatie-marathonwagen ga rijden ;) .

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Welke lengte menzweep vr Forester + marathonwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:20

23 inch, zegt dat iets over de afstand van de pony tot de wagen of over de wielmaat?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 15:22

Uiteraard over de wielmaat, maar dus ook over de grootte van de wagen. Ik neem aan dat je met een kleinere wagen dichter "op" de pony zit.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:55

Ik rijd met een pony van 1.32M en een paard van 1.63M. Mijn zweep is 2.10M (geloof ik, maar zeker 2M) Voor de pony is hij ietsjes te lang maar bij mijn paard perfect. Ik heb een zweep van Fleck, lekker licht, maar wel duur. Maar dan heb je ook wat hoor! :j
Het is namelijk zo dat je met je zweep de schouder moet kunnen raken, dat vind ik zelf de fijnste lengte.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 19:46

Is zo geen standaard maat voor te noemen, dat zie je pas goed als je de zweep in je hand hebt op de bok, paard ingespannen en al.
Helemaal afhankelijk van hoogte wagen, afstand paard-wagen etc.

Het is belangrijk dat je met de slag van je zweep nog voorbij het schoftje kan komen, dus bij de schouders en hals, zodat je je paard daar kan begrenzen. Heb je een te korte zweep, dan lukt je dat niet en heb je er dus weinig aan.

Enige manier om daar achter te komen is dus gewoon even uitproberen :j

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:02

gem schreef:
Uiteraard over de wielmaat, maar dus ook over de grootte van de wagen. Ik neem aan dat je met een kleinere wagen dichter "op" de pony zit.

Dat is dus niet per definitie. Mijn gig is vele malen groter dan de concourswagen (en dan hebben we het nog maar niet over de wielmaat :+ , maar de pony staat daar weer vele malen korter ingespannen, en mijn zweep voor de gig is ook 20 cm korter.

Gig
Afbeelding

Concourswagen
Afbeelding

Zelfde pony staat ervoor.

Edit: nog een foto uit de wiki van een andere rijdster, kun je zien hoe kort de pony ervoor staat en dat dat dus veel verschil kan maken:
http://boktimg.nl/w/images/7/7f/Hackney_enkelspan.jpg

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:42

Tja Gem dus echt een kwestie van uitproberen hoor, ook wat je prettig vindt en aan kunt. De 'regel' is dat je met de slag de schoft moet kunnen raken, maar ik kan zelf met een menzweep van groter/langer dan plm 1.80/90 echt niet uit de voeten. Heb er dus voor 't peerd een van 1.70 en voor de pony's dacht ik 1.40. Dan is het nog zo dat de maatvoering van de zwepen, zoals die er op de winkel op staan ook nogal verschilt, dus je moet echt zwepen naast elkaar leggen en je bedenken hoe lang / dik / zwaar / flexibel etc je het wilt hebben.
Maar die voor 't paard gebruik ik nu ook bij de pony's als ze voor de wagen lopen, want het is toch wel handig zo'n langere zweep. Voor de tweewieler gebruik ik weer die korte. En dan hangt het er ook af hoe het paard ervoor loopt, dus je lamoen, de wijze van inspannen (kort / lang voor de wagen etc).

Mijn advies: begin gewoon met een goedkope zweep van zo'n twee tientjes en 1.60 en kijk hoe je daarmee ment, dan zie je over een paar maandjes wel verder :7

sandra86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 07:31

Ik heb voor mijn forrester een zweep van 220 cm dan kan ik haar net op haar schouder raken.
Imperial riding heeft lichte zwepen maar die zijn bijna niet meer in 220 te krijgen.
Fleck zwepen kosten rond de € 50,- maar dat zijn wel echt fijne zwepen :j

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 09:03

Iedereen bedankt voor de reacties :) .

Sandra: zo in je profiel te zien rij jij met een combi Forester + marathonwagen :) ? Kijk... deze info kan ik iig weer wat meer mee :j .

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:37

gem schreef:
Iedereen bedankt voor de reacties :) .

Sandra: zo in je profiel te zien rij jij met een combi Forester + marathonwagen :) ? Kijk... deze info kan ik iig weer wat meer mee :j .

Ja, maar iedereen probeert je juist te vertellen dat dat helemaal niet uit maakt. Kan best zijn dat de zweep die sandra gebruikt, voor jou aanspanning veels te lang is. Daar heeft 'de combi forester + marathonwagen' niet echt wat mee te maken. Dat is dus juist wat men je hier probeert duidelijk te maken ;)

Enige manier om er achter te komen, is gewoon uit proberen. Ken mensen die met een enkelspan shet en marahonwagen rijden en maar zwepen van 1.40 m. hebben, terwijl ik ze normaal in 1.60 of 1.70m. moest hebben.............

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:51

VanHuisUit schreef:
Tja Gem dus echt een kwestie van uitproberen hoor, ook wat je prettig vindt en aan kunt. De 'regel' is dat je met de slag de schoft moet kunnen raken, maar ik kan zelf met een menzweep van groter/langer dan plm 1.80/90 echt niet uit de voeten. Heb er dus voor 't peerd een van 1.70 en voor de pony's dacht ik 1.40. Dan is het nog zo dat de maatvoering van de zwepen, zoals die er op de winkel op staan ook nogal verschilt, dus je moet echt zwepen naast elkaar leggen en je bedenken hoe lang / dik / zwaar / flexibel etc je het wilt hebben.
Maar die voor 't paard gebruik ik nu ook bij de pony's als ze voor de wagen lopen, want het is toch wel handig zo'n langere zweep. Voor de tweewieler gebruik ik weer die korte. En dan hangt het er ook af hoe het paard ervoor loopt, dus je lamoen, de wijze van inspannen (kort / lang voor de wagen etc).

Mijn advies: begin gewoon met een goedkope zweep van zo'n twee tientjes en 1.60 en kijk hoe je daarmee ment, dan zie je over een paar maandjes wel verder :7

zie bovenstaand.. VHU heeft een reuzin van een paard. En een 1,70 zweep
ik heb een minifjord en wel die 1,85 zweep

Of je paard een pietje, klaasje, shire of shet is geeft nog geen garantie voor ''je moet die lengte'' :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 14:39

Okee meiden.... ik ben van nature eigenwijs (inderdaad ;) ), maar nu wel overtuigd _/-\o_ !
Ik ga verschillende maten en gewichten zwepen uitproberen en we zien wel wat het best past :D .

Vorige keer heb ik gelest met een Fries + marathonwagen, en een tamelijk zware zweep van ca 1.40 m. Dat viel me niet mee, maar vooral door het gewicht.
Vandaag zelfde aanspanning, maar een lichte boogzweep van ca 1.60 m (geen idee welk merk, maar voor 2/3 zwart van onderen, en de rest wit met vrij korte slag). Was een fijne zweep, voor deze aanspanning wel te kort, maar wie weet voor mijn eigen aanspanning in wording juist goed.

Dank jullie wel voor jullie adviezen en geduld :P .

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 22:01

Haha, geen dank hoor :)
Je zou alleen jezelf er maar mee hebben als je qua lengte dezelfde zou bestellen als een willekeurige andere aanspanning van een forester + marathonwagen en het zou dan niet passen ;)

Behalve lengte is er idd veel keuze in diverse materialen. Ik gebruik voor (dressuur)training en lange lijnen werk een vrij robuuste, stevige zweep, voor de buitenritten en lange ritten (welke we toch meestal rijden) een lichtere glasfiber.
Je hebt veel verschillende materialen, merken e.d. en allemaal met een eigen kostenplaatje :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 22:37

Inderdaad een reuzin ja }:0 en zweeppie van niks :7

Oja, je hebt zweeplengtes en de lengte plus slagkracht van je 'slag'. De Fleck zweep die ik heb bij die reuzin dus, heeft een hele fijne slag, waar ik goed mee kan mikken, scheelt ook in eventueel benodigde lengte van je zweep.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:28

Ik ben zowiezo nooit zo goed in mikken, of dat nu aan mijn zwepen ligt of aan mij, ik weet het niet.....
Heb in het verleden een stuk of 3 goedkope zweepjes letterlijk kapot, doormidden geslagen, hahahaha. Niet eens op mijn pony( :+ ) maar omdat ik het schoftje raakte, en dan niet met de slag maar met het uiteinde vlak voor de slag.

Raak nu nog wel eens het schoftje perongeluk, maar m'n zweep sla ik niet zomaar meer kapot. Slag blijft ook nog wel eens steken achter een gespje van de broek oid, en dan zit ik uitgebreid te frutten zodat hij weer los gaat.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 07:32

wij moeten regelmatig inhouden als die zweep in een boom blijft hangen :=
maargoed, hij is dan ook wel ernstig lang :))

@VHU; als ik jou nog eens meet (vast wel) mag ik dan je Fleck zweep meeten?? ik hoor er nu zoveel over, ben nieuwsgierig! :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 09:15

Tijdens mijn eerste menles bleef mijn zweep dus ook meerdere keren in een boom hangen, en sloeg en "onthoofde" ik bijna mijn instructeur :oo :D .

Als ik op de site van Letty's Peerdenwinkeltje kijk, denk ik dat ik gisteren de Balance zweep van Fleck in mijn handen gehad heb. Enige waar ik mee worstelde was dat de slag zich om de stok heen krulde :o .

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:02

gem schreef:
Tijdens mijn eerste menles bleef mijn zweep dus ook meerdere keren in een boom hangen, en sloeg en "onthoofde" ik bijna mijn instructeur :oo :D .

Als ik op de site van Letty's Peerdenwinkeltje kijk, denk ik dat ik gisteren de Balance zweep van Fleck in mijn handen gehad heb. Enige waar ik mee worstelde was dat de slag zich om de stok heen krulde :o .

Kan ook te maken hebben met hoe de zweep bewaard wordt/is geweest; als je hem netjes opbergt, op zo'n manier dat de slag niet in verdrukking komt of om de zweep wordt gekruld, dan blijft de slag ook netjes recht. :j
Al heb ik geen ervaring met de Fleck Balance.... (allemaal nog iets boven m'n budget)