Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
gem schreef:Uiteraard over de wielmaat, maar dus ook over de grootte van de wagen. Ik neem aan dat je met een kleinere wagen dichter "op" de pony zit.
gem schreef:Iedereen bedankt voor de reacties.
Sandra: zo in je profiel te zien rij jij met een combi Forester + marathonwagen? Kijk... deze info kan ik iig weer wat meer mee
.
VanHuisUit schreef:Tja Gem dus echt een kwestie van uitproberen hoor, ook wat je prettig vindt en aan kunt. De 'regel' is dat je met de slag de schoft moet kunnen raken, maar ik kan zelf met een menzweep van groter/langer dan plm 1.80/90 echt niet uit de voeten. Heb er dus voor 't peerd een van 1.70 en voor de pony's dacht ik 1.40. Dan is het nog zo dat de maatvoering van de zwepen, zoals die er op de winkel op staan ook nogal verschilt, dus je moet echt zwepen naast elkaar leggen en je bedenken hoe lang / dik / zwaar / flexibel etc je het wilt hebben.
Maar die voor 't paard gebruik ik nu ook bij de pony's als ze voor de wagen lopen, want het is toch wel handig zo'n langere zweep. Voor de tweewieler gebruik ik weer die korte. En dan hangt het er ook af hoe het paard ervoor loopt, dus je lamoen, de wijze van inspannen (kort / lang voor de wagen etc).
Mijn advies: begin gewoon met een goedkope zweep van zo'n twee tientjes en 1.60 en kijk hoe je daarmee ment, dan zie je over een paar maandjes wel verder
gem schreef:Tijdens mijn eerste menles bleef mijn zweep dus ook meerdere keren in een boom hangen, en sloeg en "onthoofde" ik bijna mijn instructeur![]()
.
Als ik op de site van Letty's Peerdenwinkeltje kijk, denk ik dat ik gisteren de Balance zweep van Fleck in mijn handen gehad heb. Enige waar ik mee worstelde was dat de slag zich om de stok heen krulde.