[***] (en [***] & [***], maar die staan niet op film ) en ik zijn druk aan het experimenteren met piaffe in vrijheid, en dat levert nu de camera het weer doet dus ook filmpjes op. Alle opmerkingen/tips zijn welkom, vooral als het om mijn eigen houding gaat!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 18:24, in het totaal 3 keer bewerkt
Erg gaaf om te zien. Op Equitana zagen wij Hans-Jürgen Neuhausen (http://www.hjn-reiten.de/), die lijkt een beetje dezelfde methode te hebben als jij, met heel subtiele lichaamstaal. Erg tof.
Elanor
Geplaatst: 04-04-11 00:06
Hele leuke filmjes om naar te kijken! Ik kan je niet echt tips geven, maar het is in elk geval goed te zien dat je echt vooruitgang maakt en dat hij steeds meer voorwaarts blijft en niet 'stilvalt' in het verzamelen. Ook erg mooi om te zien dat je hele subtiele signalen kunt gebruiken.
Ik zie wel dat je beloont met voedsel tussendoor, gebruik je ook een clicker?
Die töltpassen zijn wel heel creatief!
Anoniem
Geplaatst: 04-04-11 00:18
@ Elanor: dankjewel. Het onderste filmpje was een van de eerste die ik nu weer maakte en ik schrok best wel van mijn houding, erg aarzelend/twijfelend, dus daar ben ik met behulp van een hoop tips van anderen ook hard mee aan de slag gegaan. En ik gebruik clickertraining, niet met het plastic clickerdoosje in de hand maar met een tongklikje als beloningssignaal. Dat scheelt weer dragen.
Ik was gisteren ook heel erg benieuwd of de tolt tijdens de training weer voorbij zou komen, maar aangezien [***] volgens hem uberhaupt nog nooit van zoiets als piaffe gehoord had, was het antwoord daarop dus nee.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt
supersambo
Geplaatst: 04-04-11 00:37
leuk gedaan !
maar tolt is toch niet lateraal ? Telgang is lateraal, tolt is viertakt, altijd minimaal één voetje aan de vloer. Maar das zeuren hoor Het filmpje is leuk.
wat gaaf zeg mag ik vragen hoe je dat leert? Want ik ben er nu ook met mijn paard mee bezig, af en toe een pasje gaat al, maar ik krijg haar niet voldoende op de plaats want dan valt ze terug..
aan de lange lijnen pikt ze het al wel op
Anoniem
Geplaatst: 04-04-11 11:05
We zijn met de piaffe begonnen vanuit schakelen tussen stap-terug, zoals Jessix schrijft. Omdat [***] ook erg voorwaarts/opwaarts is, was dat vaak terug-stap-terug-stap-belonen (maximaal 3 pasjes elke kant op, het gaat namelijk om het schakelmoment). Het liefst beloonde ik dan voor de stap, omdat piaffe toch een voorwaartse beweging is, maar vaak ook voor het terug om [***] te motiveren om dat vooral te blijven doen.
Als je paard te voorwaarts is, dan kun je het schakelen ook in de hoek van de bak oefenen, dan remt de hoek hem wat af. De onderste video is van toen we voor het eerst van het terug/stap schakelen afstapten en het gewoon langs het hek/middenin de bak probeerden op lichaamstaal alleen. Dat was ook tijd, want door het schakelen werd [***] was erg statisch, hij dacht niet meer vooruit maar probeerde levades te maken ipv piaffe. Dat zie je ook onderin, daar bevriest hij af en toe nog. Dus begonnen we het voorwaarts te benadrukken door nu een sandwich stap-piaffe-stap te maken.
Daar zijn we nu, en van mij mag hij op dit moment daarbij redelijk onverzameld zijn passen maken, zolang hij maar diagonaal en voorwaarts blijft. Echt de achterhand eronder zetten doen we denk ik als het voorwaartse er goed in zit zodat hij dan niet weer bevriest/richting levade gaat.
Ziet er mooi uit! Ik zou alleen altijd oppasssen met zweepgebruik in piaffe en passage, helemaal als je ze later in vrijheid wilt uitvoeren, want de meeste paarden vinden zweephulpen rond de achterhand (net als spoorhulpen) onprettig en reageren daarop door met hun staart te zwiepen. Bij het aanleren van de piaffe word echter vaak nogal intensief aangetik/getoucheerd en blijft het paard chronisch met zijn staart zwiepen totdat dit gewoon een onderdeel van de oefening wordt, ook als hij in vrijheid en zonder zweep gevraagd wordt. Wat natuurlijk zonde is.
Bij [***] dacht ik er eerst ook over om het gewoon vanuit het toucheren van het achterbeen in halt aan te leren, maar ben daar al snel mee gestopt omdat hij al meteen met de staart begon te zwiepen en dat is het tegenovergestelde van wat je van een ontspannen verzamelde ruggengraat wilt zien! Waar ik eigenlijk dus nog wel het meest trots op ben is [***]'s staart, en dat die bij onze piaffe nu zo mooi stil hangt.
Wat knap! Heel gaaf! Na het zien van deze filmpjes ga ik er ook zeker mee aan de gang De passage zit er nu goed in, nu de piaffe! Ga alles nogmaals doorkijken, erg leuk om weer geregeld topics van je te zien, ben toch wel een fan hoor
Wat een gave filmpjes! Ben benieuwd hoe het over een paar weken gaat want zo te zien pakt je paardje het heel snel op
Anoniem
Geplaatst: 04-04-11 19:04
@ Vivat: Ik ook, want op dit moment is de piaffe weer even helemaal weg. Ik denk dat [***] even weer wat tijd nodig heeft om alles op een rijtje te krijgen in de bovenkamer, want het ging ook wel heel erg snel allemaal.
@ E_Nalanta: Ik had jouw passage al een paar keer voorbij zien komen in filmpjes en op je website. Echt geweldig! Met [***] ben ik daar ook wel wat mee bezig geweest, maar nog niet zo serieus als met de piaffe en dus blijft het bij een zweefdrafje met af en toe een hupsje erin, nog geen echte passage waarin elke pas hetzelfde is als de vorige. Maar misschien komt dat nog wel. Ik werk op dit moment helemaal zonder zweep, maar heb al wel gemerkt dat met een target voor zijn voorbenen hij automatisch hoger opgooit in de zweefdraf, dus misschien wordt dat vanaf hier (tot zover getraind alleen op lichaamstaal) wel de sleutel tot een echte passage. Maar eerst maar eens de piaffe weer terugvinden, want anders gaan die twee weer door elkaar!
Wat gaaf zeg. Je ziet echt iedere keer een pasje meer. Slimme pony, en erg knap van je eigen besef van je lichaamshouding TS!
Over een maand ben je al een stuk verder.
E_Nalanta
Geplaatst: 04-04-11 19:09
Bedankt zeg! En wat een leuk idee met de target, dat heb ik nog nooit voorbij zien komen. Ik ben heel benieuwd hoe je paarden het allemaal oppakken, zelf wil ik er ook graag een beginnetje aan maken en ik dénk dat ik het ook ga proberen op deze manier! Wie weet reageert hij er onbewust heel goed op, hij heeft per ongeluk wel eens wat look-a-like passen piaffe gedaan, dus we gaan het proberen!
Anoniem
Geplaatst: 04-04-11 19:12
Leuke filmpjes zeg! De beginselen van de piaffe zien er al goed uit! Alleen...das geen tolt hoor wat je paard daar doet.. word erg vaak gedacht door mensen dat hun "gewone" paard tolt aanbied maar dat is erg zeldzaam voor een niet-toltend ras...
Een IJslandervriendin vertelde me dat ze het daar zwijnepas noemden (?), iets tussen stap/tolt/telgang in, want hij zet zijn benen aan beide kanten bijna gelijktijdig neer ipv na elkaar, maar dan zonder zweefmoment. Voortaan noem ik het maar gewoon een unieke creatie van [***].
schweinepass heeft idd geen zweefmoment.. ik heb altijd begrepen dat het niet goed schijnt te zijn.. maar wel apart dat ie dat doet!!
Anoniem
Geplaatst: 04-04-11 19:26
Naar wat ik begreep (en ik weet helemaal niets van gangenpaarden) is zwijnepas zo ongeveer het slechtste wat een IJslander aan gang kan doen, dus toch weer knap van [***] dat hij dan precies dat eruit heeft gepikt!
Wat leuk zeg! Ziet er al erg goed uit! Leuke pony heb je ook
Anoniem
Geplaatst: 04-04-11 20:11
[***] is niet van mij, hij is nu sinds een jaar mijn verzorgpoonie. Klinkt zo heerlijk Penny. Ik vind het ook super dat ik dit van zijn eigenaresse allemaal met hem mag doen!
Bliksem
Geplaatst: 04-04-11 22:23
Super leuke filmpjes om te bekijken en jullie vooruitgang te zien. Heel knap dat je met zulke kleine aanwijzingen zoveel informatie kan overbrengen!
Anoniem
Geplaatst: 05-04-11 20:05
Dat is ook de uitdaging - maar het vervelende is wel dat ze dan ook de kleinste afwijkingen in je lichaamstaal opmerken, en ik ben geen ster in precies onthouden welke hulp ik ook alweer bij welke pony gebruik...
In een van deze drie filmpjes zie je bijvoorbeeld ook al dat [***] de piaffe langzaam steeds meer in travers-stelling is gaan doen. Dat is hij de keren daarna steeds sterker gaan doen tot hij laatst alleen nog maar travers deed als ik om piaffe vroeg. En ja, de houdingen die ik daarvoor gebruik bleken na even nadenken inderdaad nogal op elkaar te lijken. Dus dan word je wel bewust van, en dan moet ik maar weer een manier vinden om dat op zien te lossen..