Ervaringen met Onkundige mensen die NH instructies geven.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_NY

Ervaringen met Onkundige mensen die NH instructies geven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 12:10

ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die ervaringen willen delen over mensen die zeggen erg kundig te zijn in de kunst van het natural horsemanship maar er eigenlijk de ballen verstand niet van hebben!!

ik ben er zelf bijna ingetrapt toen de nood hoog was en zou andere mensen hiermee graag willen behoeden voor betaalde slechte adviezen.

Achterom

Re: Ervaringen met Onkundige mensen die NH instructies geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:12

Tsja, wat is onkundig?
Ik denk dat er zeker mensen zijn die les geven die dat niet zouden moeten doen, maar daar denken anderen weer heel anders over...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:47

Verklaar je nader, hoezo kundig en er toch de ballen verstand niet van hebben? Hoe kwam je daar achter?

Er is een manier om je te behoeden voor de beunhazen die inspringen op de vraag van de markt zonder echt van de hoed en de rand te weten.
Zoek een gecertificieerd instructeur van de stroming binnen de NH die je wilt volgen, dan ben je verzekerd van kwalitatief goed les en voorkom je problemen.

Iedere instructeur komt weleens een paard tegen waar hij alles uit de kast voor moet halen om het probleem op te lossen.
Zelfs Parelli heeft aan sommige paarden een hele kluif. Is bij de laatste competitie van RTTH nog van zijn paard gevallen. Om aan het eind het paard te kopen en er nu een super band mee te hebben.
En het hele verhaal van Parelli met Catwalk op bokt moet je ook zijn opgevallen? Zo niet, valt na te lezen, filmpje staat ook nog vast wel ergens op Youtube.
Instructie gaat maar heel even met het paard om en moet soms dingen rechtzetten die de eigenaar verbruid heeft.
En dat kan wat voeten in de aarde hebben ja.

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 14:56

met onkunde en er de ballen verstand niet van hebben bedoel ik

- zelf met een Hackamore bit rijden en deze gebruiken met een constante druk,

- haar eigen paard niet uit de wei kunnen halen als ze de wei in loopt en vervolgens in de wei een stuk afzet van laat ik het ruim zeggen 30 m2 (haar paard vervolgens dwangmatig langs de omheining loopt omdat de rest van de kudde aan de andere kant van de weide staat) en zeggen dat haar probleem nu opgelost is,

- zeggen dat ik mijn paard een kei schop moet geven als ze naar me bokt met wandelen en met onkunde bedoel ik ook de domme opmerking, als je paard bijt moet je hem met je vuist op zijn hoofd slaan.

tja, die viel voor mij dus zo door de mand omdat ik me vooraf wat ben gaan inlezen in het NH, maar vervolgens zie ik wel dat ze andere mensen NH Lessen gaat geven. Ik ben er zelfs bang voor dat ze met haar kunde niet verder komt dan een Join up omschrijven en iets in die richting uit te voeren..

en wat je zei over het rechtzetten.. kan ik je volledig gelijk in geven, we hebben een veelgemaakte fout begaan. veulentje gekocht, niet ingezien dat de schat niet klein blijft en vervolgens een ontzettend dominant paard gecreeerd.. inmiddels wel een gecertificeerd instructrice in de hand genomen en ik ben helemaal into the NH.. DE manier om met je paard te werken. zo hard als het moet, zo zacht als het kan.

ik frustreer me enorm om wat ik allemaal zie gebeuren en was nieuwsgierig of er meer mensen zijn die hier last van hebben en hun ervaringen met me willen delen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:01

Iedereen moet zijn eigen fouten kunnen maken, je kunt nog zo met advies komen, als het niet aangenomen wordt is het een typisch geval van jammer.

Verder zou ik - voordat ik les ga nemen bij iemand in de NH - toch referenties willen zien en iemand aan het werk willen zien en dan vallen dergelijke types al snel genoeg door de mand.

Toch nog even een opmerking: als iemand tegen je zegt dat je een keer in een hogere fase in moet komen bij het corrigeren van bepaalde dingen of het versterken van een aanwijzing, dan betekent dat niet dat hij niet kundig is. Helaas wordt NH door velen niet goed toegepast, men blijft te soft en durft de aanwijzingen niet te versterken tot een intensiteit die aankomt. Resultaat: paarden die de persoon op de grond niet meer serieus nemen, en mogelijk levensgevaarlijke situaties...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:27

Zulk soort mensen valt vanzelf door de mand, alleen jammer dat er dan weer paarden de dupe worden.
Kun je (in PB) vertellen om wie het gaat?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:28

Ben ik ook wel benieuwd naar...

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 16:34

ben het met je eens, als de kleine correctie niet gehoort word door je paard moet je die vergroten tot een proportie waarin hij wel gehoord word.. maar als we in de kantine over een paard aan het praten zijn die wel eens bijt tijdens het poetsen en ze komt binnen en komt met deze opmerking.. tja dan ben je wat mij betreft verre weg van kundig op het gebied van NH en zeker als de vuist dan op zijn hoofd gericht moet zijn.

de nood was hoog op dat moment, ik ben qua paarden opgevoed met de oude stempel van het bekende hang en trekwerk en als je geen andere manieren kent, dan is dat heel normaal.

ik was radeloos en op dat moment smeekte ik om verse input en ja.. dan wil je overal naar luisteren

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:42

Oh mandy, ik denk dat ik weet over wie je het hebt :+

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 17:49

ik weet dat jij weet over wie ik t heb :P

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:52

Ik ken de persoon in kwestie niet, maar ik kom nog wel eens ergens.... :)
Begin ook over een dikke maand met een gedragstherapie opleiding, eens kijken of zij er ook bij zit...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:57

Mandy_NY schreef:
ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die ervaringen willen delen over mensen die zeggen erg kundig te zijn in de kunst van het natural horsemanship maar er eigenlijk de ballen verstand niet van hebben!!

ik ben er zelf bijna ingetrapt toen de nood hoog was en zou andere mensen hiermee graag willen behoeden voor betaalde slechte adviezen.

Kan ik jou de vraag gaan stellen...ervaring met Z ruiters die denken les te kunnen geven!
Ik denk dat het in willekeurig welke tak van de paardensport voorkomt dat er instructeurs zijn die een goed praatje hebben er geld aan verdienen.

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 23:46

aerdenhout1 schreef:
Mandy_NY schreef:

Kan ik jou de vraag gaan stellen...ervaring met Z ruiters die denken les te kunnen geven!
Ik denk dat het in willekeurig welke tak van de paardensport voorkomt dat er instructeurs zijn die een goed praatje hebben er geld aan verdienen.

heb ik ook ervaring mee, in mijn geval wel een goede..
en die waar ik het over heb had trouwens ook haar papiertje, dus is niet helemaal eerlijk :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 08:51

Papiertjes zeggen ook niet zo veel hoor! Ik heb ze wel les zien geven die de orun hadden gedaan, waar ik mijn vraagtekens bij zette.
GP amazone, die toen de linkergalop niet meer lukte, het verhaal had dat dat kwam omdat het paard een leverkwaal had. Heel knap trouwens dat je dat van buiten af kan zien.
Sommige mensen kijken heel erg tegen de instructeur op, als die hoog in de sport rijd, maar les geven is heel iets anders dan er zelf op zitten.
Wat ook vaak voorkomt is dat een instructeur de basis niet meer laat rijden.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 08:55

Er zijn maar weinig mensen geschikt om les te geven. Niet alleen in de paardensport, maar ook op school kom je leraren tegen die waarschijnlijk wel de benodigde kennis hebben, maar die het niet op je over kunnen brengen.

Dat is in de paardenwereld net zo erg.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 09:34

cissy schreef:
Zulk soort mensen valt vanzelf door de mand, alleen jammer dat er dan weer paarden de dupe worden.

Klinkt misschien raar, maar ik maak me dan meer zorgen om de eigenaren. Mensen met ´probleempaarden´ die daar (goedkope) NH instructie voor zoeken hebben over het algemeen al geen paarden die vol enthousiasme uitkijken naar het dagelijkse uurtje met hun baasje. Die zullen niet beter worden van slechte instructie, maar ook niet direct slechter.

Voor zover ik weet is het wel zo dat als je je laat betalen om les te geven, dat daar aansprakelijkheid bij komt kijken als paard of lesklant schade oplopen als gevolg van die les. Dus als jij iemand betaalt die jou in de les je paard op z´n hoofd laat slaan, dan is die persoon aansprakelijk als paardlief dat niet accepteert en met een voorhoef je knieschijf aan gruzelementen trapt. Hetzelfde als je in zo´n les een dwarslaesie overhoudt aan een rodeoactie met een goedbedoelde barebackpad en cordeo.

Gelukkig komt dat nauwelijks voor, dus kennelijk zijn we toch in staat om afscheid te nemen van lesgevers die niet echt helpen. En slechte lesgevers zitten er zelf natuurlijk ook niet op te wachten om te verongelukken met een paard dat een maatje te groot voor ze is, dus die houden er vanzelf mee op als ze een paard treffen dat niet bij hun methode past, echt gevaarlijk is (vast een hersentumor) of dat niet geholpen kan worden als de eigenaar niet echt open staat voor NH.

Volgens mij heeft het ´succes´ van zichzelf NH instructeur noemende kwakzalvers te maken met het feit dat zoveel paardeneigenaren vrouwen zijn en dat vrouwen nou eenmaal liever begeleid worden door iemand die ze aardig vinden en veel complimentjes geeft, dan door iemand die aantoonbaar prestaties levert. Het mooiste is uiteraard een combinatie van beide, maar als er gekozen moet worden gaan veel vrouwen toch voor aardig, zeker als de aardige ook nog eens goedkoper is. Wie wil nou niet liever een gelukkig paard dan een paard dat (sport)prestaties levert?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 09:54

@maura: wat bedoel je precies met 'iemand die aantoonbaar prestaties levert'?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 10:06

maura schreef:
Wie wil nou niet liever een gelukkig paard dan een paard dat (sport)prestaties levert?

En deze twee gaan volgens jou niet samen?

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 11:35

Wendy schreef:
@maura: wat bedoel je precies met 'iemand die aantoonbaar prestaties levert'?

Daarmee bedoel ik een instructeur die aantoonbaar les geeft op een manier waar paard & mens als combinatie beter van worden. Aantoonbaar kan dan zijn door ervaringen van andere lesklanten of direct controleerbaar, in een proefles waarbij een probleem wordt opgelost. Als je een paard hebt dat zich niet laat longeren doet het er niet toe of je instructeur er wel in slaagt jouw paard te longeren. Je moet iemand hebben die er in slaagt jouzelf dat paard te laten longeren.

Cassidy schreef:
maura schreef:
Wie wil nou niet liever een gelukkig paard dan een paard dat (sport)prestaties levert?

En deze twee gaan volgens jou niet samen?

Integendeel. Ik zie alleen juist de suggestie dat 'gelukkig paard' en 'sport' per definitie tegenstrijdig zijn zeer regelmatig als reclame worden gebruikt voor NH. En dan zijn er toch heel veel -voornamelijk vrouwen - die het allerliefste een gelukkig paard willen. Ik kan het helemaal mis hebben, maar volgens mij is de hele (kunstmatige) tegenstelling tussen 'normal' en 'natural' op die zogenaamde tegenstelling gebaseerd. Normals moeten niets van naturals hebben omdat die hen verwijten hun paarden te mishandelen omwillen van lintjes in de sport, maar ondertussen zélf niets presteren. Waarop naturals dan weer roepen dat lintjes niet belangrijk zijn, want hun paarden kunnen ten minste paard zijn. Echt goede instructeurs staan buiten die discussie en doen gewoon hun ding, maar de instructeurs waar dit topic volgens mij om begonnen is profiteren van die discussie en verdienen hun geld met de belofte van een gelukkig paard.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 11:44

@maura: ik kan het op zich wel met je eens zijn, maar wat mij betreft is er dan wel de kanttekening dat enthousiaste reacties van andere lesklanten ook weinig tot niets zeggen. Je kunt pas echt inschatten of een bepaalde lesgever iets kan toevoegen op het moment dat je het zelf probeert. Tenminste, zo geldt dat voor mij, is gebleken. Want ik heb ook weleens mensen langs gehad voor mij en mijn paard die heel goed aangeschreven stonden bij anderen, maar niet geschikt bleken voor mij en/of mijn paard (paard totaal verkeerd inschatten, dingen niet goed kunnen onderbouwen, zomaar een paar voorbeelden). En de meeste van die mensen staan in het algemeen goed aangeschreven bij anderen.
Het uitgangspunt dat de lesgever niet jouw paard moet kunnen longeren, maar jou moet leren hoe je het zelf kunt doen, daar ben ik het volledig mee eens :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 11:50

Mijn irritatie wbt de natural stroming komt doordat dat de beoefenaars ervan de mening hebben dat echt ieder paard bitloos boomloos, ijzerloos en dekenloos door het leven kan en eigenlijk zou moeten. Een paardeneigenaar die beslist dat hij in de winter zijn paard liever geschoren wil hebben om door te kunnen blijven trainen, en niet gewild is of de mogelijkheid heeft om zijn paard ook in de winter buiten te hebben, die kiest voor een ijzertje, boomzadel en bit, maar verder wel de NH aanpak volgt, heeft het in hun ogen allemaal niet begrepen....
Het zijn de extremisten die het voor de gematigde naturals verknallen. Mensen die wel naar hun paard kijken en kiezen voor dat ijzertje, of de deken, maar hem verder wel helemaal op het land hebben en kunnen laten staan. Om maar een voorbeeld te noemen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 11:52

Wendy schreef:
Het uitgangspunt dat de lesgever niet jouw paard moet kunnen longeren, maar jou moet leren hoe je het zelf kunt doen, daar ben ik het volledig mee eens :j

In welk tijdsbestek verwacht je dat resultaat dan te zien? In een uur tijd? Een aantal lessen verder? Is een instructeur die in een uur tijd niet tot iemand door kan dringen meteen een slechte instructeur? Heb je niet ook te maken met de leerling en zijn vermogen om dingen op te pakken/te begrijpen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 11:59

Cassidy schreef:
Wendy schreef:

In welk tijdsbestek verwacht je dat resultaat dan te zien? In een uur tijd? Een aantal lessen verder? Is een instructeur die in een uur tijd niet tot iemand door kan dringen meteen een slechte instructeur? Heb je niet ook te maken met de leerling en zijn vermogen om dingen op te pakken/te begrijpen?

Nee, natuurlijk verwacht ik geen resultaat binnen het uur.
Maar ik heb hier weleens mensen gehad die bijvoorbeeld mijn paard prima konden longeren, maar het mij niet konden uitleggen/overbrengen. Daar heb je toch niks aan?
Ook zo vaak gezien: instructeur doet iets voor en zegt tegen de leerling: ga dit nu maar oefenen deze week. Zonder enige vorm van uitleg. Gevolg: leerling loopt vast. Niet zo gek toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 12:05

Jeetje.... als jou paard naar je bokt met wandelen was de nood zéker hoog...
dan vind ik dat terugschoppen nog zo'n slecht plan niet!

Als je -wat voor instructie dan ook- wil, kun je beter eerst kijken naar diploma's en certificaten, en vervolgens zoeken naar ervaringen met diegene.... ik bedoel..lang leve google toch??

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 12:08

Overal zijn goede en slechte instructeurs en leraren/opleiders.

Goede instructeur heeft de juiste en voldoende kennis en weet dit ook op de juiste manier over te brengen.

Slechte instructeur kan iemand zijn met wel de juiste kennis maar dit niet weet over te brengen.
Dit is jammer maar niet heel schadelijk.

Veel erger zijn de instructeurs die geen verstand van zaken hebben (al vinden ze zelf van wel) maar wel de kunde hebben om dit over te brengen.
Die kunnen vaak met hun mooie overtuigende babbel mensen van alles wijsmaken.
Helaas gaat dit vaak ten koste van de paarden.

De instructeur waar het in dit topic gaat lijkt tot de laatste categorie te behoren.