[AR] 7 kilometer met Shetlander voor de kar, kan dat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lunaeekie

7 kilometer met Shetlander voor de kar, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 22:21

Ik heb een vraagje,

Bij mijn verzorgpony's is een shetlander. Zij kan heel goed voor de kar lopen en is ook heel braaf. Ze is vorige zomer hoefbevangen geweest (duurde wel tot begin winter) Nou heb ik 19 April actiedag met school. Dan moeten we op een alternatieve manier naar school. Nou had ik dus bedacht: ik ga met Nathalie voor het karretje naar school. Alleen is mijn school 7 of 8 kilometer verderop. Zou ze dat dan kunnen? Ik ben niet van plan veel te draven. Alleen stappen het liefst. Dan moet ik een uur of 2 uur op school blijven, (pony kan op grasveldje) en haar kan ik dan vasthouden. Maar dan moet ik ook nog weer met haar terug.
Omdat ze hoefbevangen is geweest vraag ik me af of het wel kan?
Ik hoor graag jullie mening.

p.s. ik weet niet of het hier goed staat

Roosje01

Re: 7 kilometer met Shetlander voor de kar, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:24

ligt eraan hoe de contitie van de pony is als die goed is moet het wel kunnen. Alleen dat grasveldje lijkt me geen goed idee, omdat ze bevangen is geweest.

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 22:28

conditie is niet heel erg goed. Ze is de laaste tijd wel vaker gereden door een meisje. En zaterdag gaat ze ook weer voor de kar
Grasveldje hoeft ze niet persé op te staan, maar de hele tijd op de stenen staan lijkt me ook niet fijn voor haar. En het gras is bijna allemaal weg nog xD

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:30

Ik zou me drukker maken om de huidige conditie van de pony. Hoeveel werk heeft die al gedaan na de winter?
En de ondergrond waar je die km's op gaat maken. Als dat voornamelijk over asfalt is kan het zijn dat hoefschoenen of ijzers noodzakelijk zijn.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:30

ik denk dat het moet gaan, desnoods las je onderweg wat rustpauzes in
ik zou nu wel goed aan die conditie gaan werken dan

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 22:36

ja, rustpauzes kan. Ik ga gewoon een uur of anderhalf uur van tevoren weg. Het grootste deel kan door de berm. Ik moet wel een stukje over asvalt. Door een tunnel, en door het centrum (is maar klein)

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 22:37

conditie gaan we mee beginnen :P Maar opzig is haar conditie niet heel slecht hoor, stappen moet ze toch echt wel een tijdje volhouden lijkt mij

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:39

je hebt nog 4 weken dus kun je de conditie wel iets verbeteren door bijv. 4 dagen lang 20min te stappen voor de kar. Daarna voer je het weer op met 5min dat doe je weer 4 dagen etc. en als het goed gaat kun je ook 5min draven. Mogt je niet 7dagen voor de kar kunnen kan je ook conditie opbouwen met longeren ongeveer op dezelfde manier.

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 22:41

Ja, longeren heb ik genoeg tijd voor. Maar haar conditie is nog niet zo slecht hoor. Half uur voor de kar houd ze wel vol (volgensmij) maar dat ga ik toch maar eens testen. 3 of 4 keer in de week kan ik, maar niet elke keer voor de kar. helaas :(

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:45

Als je een lichte wagen hebt en je pony gewoon in de gaten houdt moet dat echt wel kunnen. Veel stappen inderdaad.
Ik ben nooit zo'n mietje met zulke dingen, mijn fjord loopt nu eens per week (of minder) hooguit een half uurtje onder het zadel en die gaat dit weekend ook weer voor het eerst na de winter voor de kar, rijd dan ook gelijk een km of 15. Hoe je die 15 km aflegt is veel belangrijker.

Vorig jaar heeft mijn welsh a /shet van 17 na jaren vrijwel niks gedaan te hebben een oefen marathon gelopen. Afstand zonder de hindernissen die er nog tussen zaten ( en een vaardigheidsparcours) was iets van 33 km.
Enig voorbereiding was maand of 2-3 van te voren inspannen en zo'n 3x per week wat doen (fietsen, mennen of longeren.) Pony was een beetje stijf de dag erna maar verder nergens last van :D

Denk als jij gewoon rustig aandoet die pony er echt geen moeite mee heeft.
Zou wel een dekentje en wate rmeenemen voor op scchool, zodat ze daar ook lekker staat. Misschien een halster met longeerlijn ofzo.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:47

Yuri schreef:
Als je een lichte wagen hebt en je pony gewoon in de gaten houdt moet dat echt wel kunnen. Veel stappen inderdaad.
Ik ben nooit zo'n mietje met zulke dingen, mijn fjord loopt nu eens per week (of minder) hooguit een half uurtje onder het zadel en die gaat dit weekend ook weer voor het eerst na de winter voor de kar, rijd dan ook gelijk een km of 15. Hoe je die 15 km aflegt is veel belangrijker.

Vorig jaar heeft mijn welsh a /shet van 17 na jaren vrijwel niks gedaan te hebben een oefen marathon gelopen. Afstand zonder de hindernissen die er nog tussen zaten ( en een vaardigheidsparcours) was iets van 33 km.
Enig voorbereiding was maand of 2-3 van te voren inspannen en zo'n 3x per week wat doen (fietsen, mennen of longeren.) Pony was een beetje stijf de dag erna maar verder nergens last van :D

Denk als jij gewoon rustig aandoet die pony er echt geen moeite mee heeft.
Zou wel een dekentje en wate rmeenemen voor op scchool, zodat ze daar ook lekker staat. Misschien een halster met longeerlijn ofzo.

ben het er volledig mee eens

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:00

Lunaeekie schreef:
Ja, longeren heb ik genoeg tijd voor. Maar haar conditie is nog niet zo slecht hoor. Half uur voor de kar houd ze wel vol (volgensmij) maar dat ga ik toch maar eens testen. 3 of 4 keer in de week kan ik, maar niet elke keer voor de kar. helaas :(

Dan zou ik beginne met half uur en dan elke week opbouwen tot een uur en dan de keren dat je niet met de kar kan longeren. Tis wel verstandig de pony goed voor te bereiden anders krijgt ze spierpijn. Even als voorbeeld je gaat zelf ook geen maraton lopen zonder training.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:19

ik vind 7 km nou niet bepaald een marathon voor een shetlander hoor :D

En dan smiddag nog 7 terug, maakt een totaal van 14 km, dat kan een gezonde pony met een simpele basisconditie echt wel hoor.

Zou me er niet te druk om maken :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:06

Ligt er maar net aan hoe ver de hoef herstelt is en over wat voor een terrein je moet. Mijn shet loopt nu sinds kort weer goed naar haar hoefbevangenheid, maar die kan ik echt nog geen 7 km heen en 7 km terug laten lopen voor de wagen. Voor de wagen lopen dan moeten ze toch goed trekken en op de straat kan dat wellicht te zwaar zijn voor haar hoeven. Hoe lang staat ze nu alweer aan het werk? En wat voor een werk doet ze nu? Wellicht kun je regelen dat ze op de terugweg opgehaald kan worden met een trailer? Twee uur op het gras is mss ook niet zo slim voor een paardje dat nog niet lang geleden hoefbevangen was.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:12

Als ik buiten rij rij ik meestal rond de 10 km. Moet dus prima te doen zijn, zeker als je goed op je pony let. Het is in totaal toch 7 km? Dus niet 7 heen en 7 terug?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:14

Ze schrijft dat ze ook weer met de pony terug moet, dus ik neem aan 14 in totaal. Qua conditie moet het geen probleem zijn, maar een hoef doet er ongeveer een jaar over om te herstellen. Ik zou als ik jou was even kijken hoe ver de nieuwe hoef al is en eventueel je smid om advies vragen. Of eventueel een hoefschoentje omdoen, zodat de hoef meer gedempt wordt op de stukken dat je op straat rijdt.

Sabuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:40

capopjekop schreef:
Ze schrijft dat ze ook weer met de pony terug moet, dus ik neem aan 14 in totaal. Qua conditie moet het geen probleem zijn, maar een hoef doet er ongeveer een jaar over om te herstellen. Ik zou als ik jou was even kijken hoe ver de nieuwe hoef al is en eventueel je smid om advies vragen. Of eventueel een hoefschoentje omdoen, zodat de hoef meer gedempt wordt op de stukken dat je op straat rijdt.

Hangt ervan af of ze harde hoeven heeft of niet. Met mijn pony rijdt ik elke week op asfalt, maar om de paar weken moet nog een hoefsmid komen om d'r hoeven te doen.

Als ze zachte hoeven heeft kun je er wel een hoefschoen onder doen, maar dat is wel duur. Ijzers ben ik sowieso geen fan van, als ze er nooit op staat (neem ik aan?) zou ik het ook niet doen voor een ritje.

Conditie zal geen probleem zijn hoor, als ze niet te dik is en gewoon gezond verder, en paar keer per week een ritje maakt, gaat het makkelijk
iig veel plezier!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:44

akkje schreef:
Hangt ervan af of ze harde hoeven heeft of niet. Met mijn pony rijdt ik elke week op asfalt, maar om de paar weken moet nog een hoefsmid komen om d'r hoeven te doen.

Logisch, een hoef slijt heel anders dan dat ie groeit

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:47

akkje schreef:
capopjekop schreef:

Als ze zachte hoeven heeft kun je er wel een hoefschoen onder doen, maar dat is wel duur. Ijzers ben ik sowieso geen fan van, als ze er nooit op staat (neem ik aan?) zou ik het ook niet doen voor een ritje.

Conditie zal geen probleem zijn hoor, als ze niet te dik is en gewoon gezond verder, en paar keer per week een ritje maakt, gaat het makkelijk
iig veel plezier!

Je vergeet nu dat deze pony pas sinds een paar maanden genezen is van hoefbevangenheid. Die hoeven kunnen dus minder aan dan een gezonde hoef.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 19:33

YRT -> AR

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 21:41

de hoefsmit is vandaag geweest. Hij zij dat het wel kon als ik alleen ging stappen. Alleen de eigenaar vind het nu toch niet zo'n goed idee. :( helaas.

Hij vind dat het toch wat te ver is, en toen zij de hoefsmit ook dat ik het dan beter niet kon doen.

Toch bedankt voor al jullie reactie's.
Volgend jaar heb ik weer actiedag en dan kan het wel! (als ik ruin van te voren met haar ga trainen)

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:00

ik droom er ook van om met mijn shetlander liegst met een slee erachter naar scool te gaan maar ja ik heb nog niet eens een shetlander enkel een uitgebreide fantasie

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:53

ik rijd meer dan 30 km met me shet :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:56

Is die shet ook net herstelt van hoefbevangenheid?

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 19:19

Ja, net hersteld van Hoefbevangenheid. Het is in totaal 14 kilometer (als het niet meer is) en ze is best dik

Ik heb haar vandaag voor de kar gedaan even (na een hele lange tijd) en ze was echt heel happy. Ze wou alleen maar galloperen. (maar dat was wel in de wei)

Ik mag dit jaar niet de eigenaar vind dat haar condtie niet goed genoeg is en vind dat dus niet eerlijk voor de pony.

Weten jullie hoe ik dan naar school kan gaan? Het moet een alternatieve manier zijn dus niet: fiets, auto enz.