Help pony geen respect!?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Happyhealthy

Help pony geen respect!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 00:32

Hoi!

Ik ben nu een maandje bezig met vrijheidsdressuur met mijn pony en ze kent de volgende dingen al:

* de basis (achteruit op commando, achter mij aan lopen op commando enz.)
*flemen
*begin van de jambette
*targetten

maar:
ze toont helemaal geen respect voor mij. ze kent deze trucjes omdat ze weet dat ze dan een snoepje krijgt. daarom voert ze dit uit. maar als ik bijvoorbeeld met haar wil gaan vrijspringen en ik loop met haar mee aan het halstertouw dan draaft ze me zo omver! ik merk gewoond dat ze helemaal geen respect voor mij heeft.
Wat moet ik doen om haar respect te winnen??

Bedankt! :evaw:

Leinearthur

Re: Help pony geen respect!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 00:38

Haar leren dat jij ook de ruimte nodig hebt, dus als ze tegen je aan loopt, gewoon even een zetje opzij geven en laten weten dat jij er ook bent, als je dit een tijd vol houd, dan heeft ze van zelf door dat ze beter niet tegen je aan moet lopen. :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 09:33

Inderdaad, eerst even oefenen met gewoon naast draven, en dat ze jou ruimte moet respecteren.

Overigens is het logisch dat ze het alleen maar doet voor het snoepje, dat is ook de afspraak tussen jullie. Ik zie wel vaker dat mensen het raar vinden dat hun paard alleen gefocused is op snoep of 'het alleen doet voor eten' maar waar zou ze het anders voor doen dan? Het is nog steeds een paard...

PowerHorseW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:27

Wat kan helpen is even de join up van monty roberts door te nemen! Zo leer jij ook hoe je je paard op de 'paarden manier' moet communiceren. Probeer eerst hier aan te werken.

Wat Vrijheidsdressuur betreft kun je beter met een clicker gaan werken. Dit zorgt ervoor dat je paard ook minder 'gulzig' word.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:28

Wat de join up betreft, zou ik de zoek functie even gebruiken, daar moet je echt niet zomaar aan beginnen...

J_tombobecky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:35

Dit herken ik, met dat voedsel. :j
Dat kan liggen aan wanneer jij beloont,
stel je paard steigert (in jou geval niet) op jou commando. Als hij op zijn hoogste punt is beloon je hem/haar uitbundig! GOEDZOOOOO! JAAAAAAAAA! SUPER! Komt hij neer, gelijk snoepje geven.
Zo leert je paard dat het is voor het kunstje, als hij steigert, hij komt neer en jij moet dan nog je snoepje gaan pakken en belonen snapt het paard niet meer waarvoor dat eten is, daarom gaat hij het alleen maar doen voor het eten. :D

Het niet respect hebben van je paard.
Misschien ben jij iets te lief voor je paard. Ik ken je niet , maar als dat zo is, dan nu het volgende :')
Als hij/haar je omver loopt spreek je je paard aan en geeft hem/haar duidelijk aan dat dit niet mag.
Als hij echt tegen jou aan gaat lopen, geef hem gewoon een tik!
Dat mag ook weleens, het paard moet wel respect voor je hebben.

Hoop dat je hiet wat aan hebt! :wave:

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 17:46

bedankt voor al jullie reacties!
@ Leinearthur dit heb ik al geprobeerd, ik heb haar zelfs achteruit laten lopen wanneer ze mij weer om ver wilde lopen. helaas heeft dit ook niet geholpen ):
@millanka ik doe het met een clicker dus ze weet dat ze alleen wanneer ik click een snoepje krijgt. haha, het is ook wel logisch dat ze het voor het snoepje doet, maar dat hoeft toch niet te betekenen dat ze zich alleen maar concentreert op dat snoepje en verder niet oplet?
@king1234 aan de Join Up begin ik liever niet. ik heb dat vaker meegemaakt en al die keren dat ik het heb gezien ging het helemaal verkeerd (ik weet dat er mensen zijn die het wel goed kunnen hoor, maar ik weet dat mij dat niet gaat lukken en dat risico loop ik liever niet).
@J_Tombobecky ik click wanneer ze het goed doet. Is het dan erg als ik het snoepje dan wel later geef?
ik denk dat ik soms ook wel eens te lief ben ja :o
de volgende keer geef ik haar gewoon een tikje (niet hard hoor) zodat ze weet dat ze dit niet meer mag doen.
hopelijk gaat dit werken.

nog meer tips?

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:33

En als je gewoon met haar gaat wandelen blijft ze dan uit jouw ruimte? En met longeren? (dus niet naar binnen komen zonder dat jij het vraagt?)

Ik zou beginnen met gewoon lopen in stap aan de hand en zodra ze te dichtbij komt weg duwen en dat gewoon blijven herhalen, met stilstaan met alles. Zodra ze in jou ruimte komt naar achter zetten/wegduwen zodat ze uit je ruimte komt en hier heel consequent in zijn.

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 19:44

als ik met haar aan het wandelen/longeren ben komt ze ook altijd naar mij toe.
dus telkens als ze in mijn ruimte komt haar wegduwen/achteruit zetten.
ik ga het proberen en hopelijk gaat dit lukken? :D

(trouwens hoe groot is mijn ruimte ongeveer? dan weet ik hoever ik haar achteruit moet zetten of weg moet duwen)

sesOxymn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:44

Citaat:
Haar leren dat jij ook de ruimte nodig hebt, dus als ze tegen je aan loopt, gewoon even een zetje opzij geven en laten weten dat jij er ook bent, als je dit een tijd vol houd, dan heeft ze van zelf door dat ze beter niet tegen je aan moet lopen.

...

PowerHorseW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:23

Je eigen ruimte is 2 meter

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 21:27

oke dank je!

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:35

Je eigen ruimte is niet per definitie 2 meter, maar de ruimte die jij persoonlijk als prettig ervaart. ;)

Ik zou de focus persoonlijk meer op het grondwerk leggen. Leiden vanuit verschillende posities, wijken voor druk, misschien wat circling game etc.

Wanneer ze in je ruimte komt gebruik je verschillende signalen om haar duidelijk te maken dat dit niet de bedoeling is. Deze worden opgebouwd in sterkte, dus niet meteen met een heel hard signaal beginnen.
Als eerste stap kun je bijvoorbeeld lichtjes vanuit je pols een gebaar van je af maken. Hier reageert ze waarschijnlijk de eerste keer niet op, maar toch met een licht signaal beginnen. Vervolgens, bij geen reactie, maak je een wapperend gebaar met beide handen richting haar. Hierbij is het wel belangrijk dat je het niet heel gericht tegen haar persoonlijk doet, maar gewoon als beweging om jouw ruimte aan te geven. Wanneer ze dit negeert kun je bijvoorbeeld je leadrope naar haar toe gooien (of als je haar aan de leadrope hebt, met het uiteinde voor haar neus cirkels draaien).
Krijg je nog steeds geen reactie dan kun je een harder signaal geven door een ruk aan het touw te geven (of als je haar los hebt haar echt met het touw te raken) en haar heel duidelijk weg te sturen uit je ruimte.

Kijk trouwens ook naar je eigen lichaamstaal wanneer je dit doet. Meen je het echt? Is je eigen houding juist? Door bijvoorbeeld gericht naar haar nek te kijken, wijkt haar nek voor de druk die je hiermee uitoefend. Doe je dit bij de achterhand, dan zal de achterhand van je af bewegen. Wees je dus bewust van wat je zelf 'inbrengt'.

Uiteindelijk blijft ze al op een lichtste signaal uit je ruimte, omdat ze weet dat er onprettigere handelingen worden verricht wanneer ze je negeert.
Het opbouwen van de signaalsterktes vind ik belangrijk omdat je je paard de kans moet geven om op lichte aanwijzingen te reageren. Je wilt uiteindelijk dat ze op zo weinig mogelijk reageert toch? 'Otherwise you will be running out of signals soon ;) '
En bovendien moet ze niet 'bang' worden om bij je te komen. Wanneer ze reageert op kleine signalen kun je haar op een heel vriendelijke manier uit je ruimte houden. :)

Ook niet geheel onbelangrijk; laat je eigen emoties niet de overhand krijgen. Niet kwaad of zwaar gefrustreerd in het midden gaan staan. Duidelijk zijn, maar wel 'smile & relax'. Houd dat in je achterhoofd. Laat je pony maar denken dat je gek bent. ;)
Zodra je je op de kast laat jagen wordt het een strijd om wie er 'sterker' is.

[edit]Dit is trouwens niet 'DÉ' werkwijze ofzo hoor, maar alleen een beschrijving van hoe ikzelf met paarden werk.[/edit]
Laatst bijgewerkt door Kyno op 18-03-11 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 21:45

bedankt voor je reactie!
ik wil idd dat ze op de kleine bewegingen (gaat) reageren.
Ik ga jou techniek zeker toepassen omdat ik niet wil dat ze bang van me gaat worden en niet meer naar mij toe wil komen.
ik hoop dat dit gaat lukken. ik ga morgen gelijk oefenen (:

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:50

Heel veel succes! :D
Laat je even weten hoe het is gegaan?

Nog 1 ding wat ik ben vergeten (heb mn post al 3x aangepast met aanvullingen haha, maar goed):
Timing is héél belangrijk. Zodra ze ook maar een beetje doet wat je wilt; meteen de hulp stoppen; smile & relax.
Je kunt beter een klein stapje achterwaarts meteen belonen en daarna weer opnieuw beginnen / verder gaan, dan meteen het einddoel te verwachten. Naarmate ze de hulpen beter gaat begrijpen kun je meer vragen. :)

[levensgevaarlijke situaties uiteraard buiten beschouwing gelaten :') ]

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 21:53

hahaha dank je wel.
tuurlijk laat ik morgen weten hoe het is gegaan en hopelijk is het iets positiefs (:
weten jullie trouwens nog bepaald voedsel waarmee ik haar kan belonen?
want van bix/brokjes/paardensnoepjes enz. wordt ze heel snel dik.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:01

Mijn advies; géén voedsel!

Een leider voert niet, die eet zelf. ;)

Waarschijnlijk versterk je daar het bij je komen alleen maar mee. ('wie weet valt er wat lekkers te halen!')

Beloon haar met rust en een kriebel.
Doet ze het goed, dan laat je haar bij je komen en ga je even relaxt met haar staan kroelen.
Vindt ze net zo leuk.

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 22:03

oke dank je!
dus ook als ik aan het VD'en ben moet ik haar niet belonen met voedsel?

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:07

Daar ga ik niks over zeggen. :D

Ik heb niks met vrijheidsdressuur en ook niet met voedselbeloning. :)

Maar als ik je verhaal bekijk (ik ken je natuurlijk niet, dus eigenlijk kan ik daar geen uitspraken over doen) zou ik sowieso VD even achterwege laten en eerst de focus op grondwerk leggen, zodat je een stevige basis hebt om vanuit daar te werken aan je VD.

Ik zou bij een dergelijk probleem de eerst komende tijd niet werken met voedselbeloning, maar dat is uiteraard persoonlijk. :)

Heb je geen goede grondwerk/parelli instructrice in de buurt? Met een paar goed lessen kun je al zoveel vooruitgang boeken. :D

Het komt vast helemaal goed. :j

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:14

Een hele zinnige opmerking, eerst de focus leggen op het grondwerk. Pas als dat allemaal lekker loopt en je paard je goed volgt in plaats van zelf bepalen waar hij loopt kan je de VD op pakken. Een goede instructeur zou wel een goed idee zijn denk ik. Te lief zijn voor je paard hoeft niet altijd lief te zijn, als er een keer echt wat gebeurt word je misschien wel boos en dan snapt je paard er niks van. Duidelijkheid is veel fijner voor jullie allebei. Ik vind het wel heel goed van je dat je niet zomaar zelf aan een join up begint, heel verstandig.
Succes :)!

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 22:38

dank je wel!
ik krijg in april/mei/juni ergens VD lessen. Maar ze volgt me wel enzo en loopt ook wel daar waar ik wil dat ze loopt. het is alleen dat ze me soms zomaar omver loopt en altijd naar me toe komt als ik aan het longeren ben enz.
Op zich gaat het best wel goed met VD en ze kent de basis al goed en ze kent een paar kunstjes :D
dus daar ga ik sowieso mee door. een paar grondwerk lessen zou ik er wel bij kunnen nemen ja :j
met vd werk ik ook met een clicker, misschien ook handig om dat te gebruiken als ik haar respect probeer te winnen?

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:43

Volgt ze je omdat ze weet dat je snoepjes bij je hebt of volgt ze je omdat het voor haar 'relaxt' is om met jou mee te lopen?

En wat betreft de clicker...
Een clicker is een leuk middel om in te zetten bij bijvoorbeeld VD en schrik- obstakeltraining, maar mijns inziens niet zozeer om het respect van je pony te verdienen.
Respect hebben is geen 'kunstje' dat je dmv een clicker 'aanleert'.
Het is de basis die je neerzet doordat je overtuigend leiderschap toont aan je pony.
Dat is voor hem veilig.

Een leider is er niet voor de sier snap je.
Het leven van je pony kan ervan af hangen.
Hij kijkt dus wel even 2x uit in welke handen hij dit legt.
Je moet jezelf bewijzen, en daar heb je denk ik geen clicker bij nodig. :)

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 22:47

oké!
ik begrijp het helemaal en denk dat het wel gaat lukken (:
dank jullie wel voor al jullie meedenken!
ik zal morgen even vertellen hoe het ging!

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:51

Leuk dat je zo enthousiast ermee bezig gaat! :D

Heel erg veel succes!

Mocht het nou niet lukken of iets nog niet helemaal duidelijk zijn mag je gerust pm'en hoor!
Ik weet niet of je eventueel de mogelijkheid hebt iets op film te zetten; dat kan ook altijd helpen, omdat je jezelf zo terug kunt zien. :)

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 22:54

die mogelijkheid heb ik en als het een leuk filmpje is en hij is goed gelukt zal ik hem hier plaatsen!
(ik ben niet zo'n filmwonder :P)