Shetlander [***] @ Arbeid aan de lange teugel!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Shetlander Rosso @ Arbeid aan de lange teugel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:22

Compilatie van de training vanmiddag, het ging wel goed :))

[***] is een shetlanderhengst, ik heb hem zelf helemaal opgevoed/beleerd aan de lange teugel.
Sinds een paar dagen heb ik het werk na een vervelende winter weer opgepakt, en ik dacht, laat ik eens wat opnemen en op bokt zetten.
Die piaffe op het einde is overigens niet serieus bedoeld _O- Het knopje zit er op het moment echt alleen maar op als kunstje, maar het trekt nergens naar :') De reden dat ik het toch gebruik is om te testen of hij écht goed naar mijn stemhulp luistert (mocht het je niet opvallen, ik werk gewoon zonder zweep). Ik vraag hem immers om toch voorwaarts te gaan terwijl ik hem die ruimte eigenlijk niet geef. Dan krijg je dit dus ;)

Maar tips zijn welkom!
EDIT: Al moet ik wel zeggen, heb een tijd niet meer met hem gewerkt en het meeste aan verbeteringen zie/merk ik zelf wel :') Maar goed. _O- Verdere tips zijn welkom! _O-

Jors

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:27

Wauw, ziet er mooi uit!
Leuke pony ook :D

xHanne

Re: Shetlander Rosso @ Arbeid aan de lange teugel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:31

Wat een schattig beestje! Het dressuuren ziet er ook goed uit ;)

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:34

Wat een leukertje!! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:42

Bedankt :D

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:50

Sj*t het filmpje doet het niet :') had het graag even bekeken, omdat ik zelf met mijn eigen sh*tlander het werk aan de lange teugels wil gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:57

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:08

'film laden lukt niet' :\ zal het morgen nog eens proberen ;) ik zal je hoogst waarschijnlijk wel pben, als eerste; waar begin ik ;)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:08

Het ziet er al een stuk meer ontspannen uit dan je vorige filmpjes +:)+ Vond m toen altijd erg druk en gespannen ogen. Je hebt duidelijk meer rust erin gekregen. Let er bij het appuyeren goed op dat ie niet halverwege stiekem van stelling wisselt. Dan wordt het namelijk gewoon wijken. Je kunt m dan beter weer rechtuit zetten en opnieuw in de juiste buiging vragen, dan verder opzij laten gaan, je hele lengtebuiging is dan namelijk weg. Probeer het anders eerst eens een aantal keer in stap. En ga pas van de hoefslag af als je lengtebuiging helemaal goed voor elkaar is. Dus juiste stelling maar vooral ook de achterhand die er netjes bij is. In stap is het allemaal wat controleerbaarder en heb je uiteindelijk meer aan de oefening (namelijk het vragen van de juiste lengtebuiging). Wordt ie weer recht, of wisselt ie van stelling, dan kun je in stap ook veel makkelijker corrigeren en wordt het geen gehaast wijken met verkeerde lengtebuiging.

Dat piafferen is inderdaad nog niet echt zoals het hoort := Ook bij een piaffe moet je vooruit denken. Ik zie hier nu een pony die niet stil mag staan en daardoor maar wat op de plaats gaat huppelen. Een piaffe ontstaat uit een actieve voorwaartse draf, waarbij je je paard steeds meer vraagt om iets op de achterhand te komen en te zakken. Daardoor ontstaat er verzameling, een piaffe is niets anders dan het resultaat van een ultieme verzameling, waarbij de achterhand correct ondertreedt. Als je naar Rosso kijkt zie je dat de achterhand er alles behalve onder is. Dus of dit nu een handige oefening is om te kijken of ie goed op je stemhulp reageert, ik weet het niet. Ik denk dat je hem er eerder mee verwart door iets te laten doen waar ie eigenlijk nog (lang) niet klaar voor is. In plaats daarvan kun je natuurlijk ook gewoon lekker veel tempowisselingen rijden. Probeer eens om m vanuit de draf halt te laten houden, 3 passen achterwaarts en dan zonder halt te houden gelijk weer door naar de draf. Moet je eens opletten hoe snel je pony dan aan je stemhulpen is ;) En daarbij train je meteen de achterhand waardoor je pony met de achterhand er netjes onder wegdraaft. Heb je 2 vliegen in 1 klap ;)

Verder ben je erg goed op weg :j Hij zou nog wat soepeler in de zijgangen mogen zijn, maarja dat is gewoon erg lastig en zal ook wel verbeteren naarmate je m meer opgepakt hebt. Lekker veel gymnastieken is de sleutel :j

Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:59

Eliine schreef:
Het ziet er al een stuk meer ontspannen uit dan je vorige filmpjes +:)+ Vond m toen altijd erg druk en gespannen ogen. Je hebt duidelijk meer rust erin gekregen. Let er bij het appuyeren goed op dat ie niet halverwege stiekem van stelling wisselt. Dan wordt het namelijk gewoon wijken. Je kunt m dan beter weer rechtuit zetten en opnieuw in de juiste buiging vragen, dan verder opzij laten gaan, je hele lengtebuiging is dan namelijk weg. Probeer het anders eerst eens een aantal keer in stap. En ga pas van de hoefslag af als je lengtebuiging helemaal goed voor elkaar is. Dus juiste stelling maar vooral ook de achterhand die er netjes bij is. In stap is het allemaal wat controleerbaarder en heb je uiteindelijk meer aan de oefening (namelijk het vragen van de juiste lengtebuiging). Wordt ie weer recht, of wisselt ie van stelling, dan kun je in stap ook veel makkelijker corrigeren en wordt het geen gehaast wijken met verkeerde lengtebuiging.

Dat piafferen is inderdaad nog niet echt zoals het hoort := Ook bij een piaffe moet je vooruit denken. Ik zie hier nu een pony die niet stil mag staan en daardoor maar wat op de plaats gaat huppelen. Een piaffe ontstaat uit een actieve voorwaartse draf, waarbij je je paard steeds meer vraagt om iets op de achterhand te komen en te zakken. Daardoor ontstaat er verzameling, een piaffe is niets anders dan het resultaat van een ultieme verzameling, waarbij de achterhand correct ondertreedt. Als je naar [***] kijkt zie je dat de achterhand er alles behalve onder is. Dus of dit nu een handige oefening is om te kijken of ie goed op je stemhulp reageert, ik weet het niet. Ik denk dat je hem er eerder mee verwart door iets te laten doen waar ie eigenlijk nog (lang) niet klaar voor is. In plaats daarvan kun je natuurlijk ook gewoon lekker veel tempowisselingen rijden. Probeer eens om m vanuit de draf halt te laten houden, 3 passen achterwaarts en dan zonder halt te houden gelijk weer door naar de draf. Moet je eens opletten hoe snel je pony dan aan je stemhulpen is ;) En daarbij train je meteen de achterhand waardoor je pony met de achterhand er netjes onder wegdraaft. Heb je 2 vliegen in 1 klap ;)

Verder ben je erg goed op weg :j Hij zou nog wat soepeler in de zijgangen mogen zijn, maarja dat is gewoon erg lastig en zal ook wel verbeteren naarmate je m meer opgepakt hebt. Lekker veel gymnastieken is de sleutel :j

Succes ermee!

Die 'piaffe' is ook maar een grapje _O- Ik snap ook wel dat dat helemaal niet is wat het moet zijn. :')
Zijgangen vind hij nog redelijk lastig, maar hij verwarde appuyementen erg vaak nog met het wijken (in het filmpje is het naar rechts overigens wel gewoon wijken. Naar links is richting appuyeren).
Maar komt wel goed :) Hij pikt het al aardig op.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 18:03

Hij is tof Mich :):) Maar ik heb er verder natuurlijk helemaal geen verstand van.... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 18:04

Bedankt ja _O-

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:20

Leuk filmpje jullie zijn al mooi op weg !!!
Piaffe is inderdaad niet goed maar je geeft dat zelf al aan dat het niet serieus was. Maar met juiste begeleiding en tijd komt dat wel. Appuyeren denk om de juiste hulpen en wees vooral consequent Kijk eens naar filmpjes werken aan de lange teugel van de Weense rijschool. Want dat is vaak het probleem de hand houding van de ruiter zie ik hier veel voorkomen dat mensen hun handen aan de binnenkant naast hun paard/pony hebben. Maar wil je de juiste hulpen geven dan houdt je de handen op het paard als je recht uit gaat. En zet je een zijgang in dan plaats je handen naast het paard. Dan wordt het voor het paard stuk duidelijker en voor jou makkelijker.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:20

andafries schreef:
Kijk eens naar filmpjes werken aan de lange teugel van de Weense rijschool. Want dat is vaak het probleem de hand houding van de ruiter zie ik hier veel voorkomen dat mensen hun handen aan de binnenkant naast hun paard/pony hebben. Maar wil je de juiste hulpen geven dan houdt je de handen op het paard als je recht uit gaat. En zet je een zijgang in dan plaats je handen naast het paard. Dan wordt het voor het paard stuk duidelijker en voor jou makkelijker.

Ik zou daar toch even op in willen haken, die handhouding. Ik wil niet zeggen dat jouw manier van werken verkeerd is, absoluut niet. Maar ik zie ook niet in waarom de handhouding die Bizzybijtje hier (en ikzelf ook) heeft verkeerd zou zijn. Ik train mijn pony's al jaren op deze manier, krijg nu een aantal jaar les van Piet Bakker en mijn vaste instructrice werkt ook op deze manier. Heb nooit enige verwarring bij mijn pony bespeurd eerlijk gezegd :) Hij begrijpt heel goed wanneer ik een zijgang verlang en wanneer niet. Evenals het feit dat ik niet aan de buitenkant ga lopen wanneer ik mijn pony wil laten galopperen.
Niet dat ik hier nu een discussie op wil starten, maar je brengt het een beetje alsof deze handhouding niet de juiste is, en dat is imo toch niet helemaal waar. En dat wilde ik eigenlijk even gezegd hebben :)

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:22

Sorry maar ik reageer gewoon op het filmpje helemaal niet negatief ofzo. Ik geef alleen maar aan een manier waarop het misschien makkelijker en duidelijker wordt. Deze manier doe ik al jaren en mijn instructeur ook . Hij is oberbereiter van de Spaanse rijschool van Wenen en doet daar het lange teugel werk. En ja tijdens het galopperen loop ik aan de buitenzijde hoe kan ik anders een galop appuyement doen en een pirouette ?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:36

Dan heb ik je eerste post wellicht niet goed opgevat. Daar kwam het op mij namelijk over alsof je van mening bent dat de door de TS gebruikte handhouding niet de juiste is
andafries schreef:
Maar wil je de juiste hulpen geven dan houdt je de handen op het paard als je recht uit gaat. En zet je een zijgang in dan plaats je handen naast het paard.

Vandaar mijn reactie erop

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:40

Oke duidelijk ik wil niemand iets opdringen alleen maar tips van mijn eigen ervaringen. Ik hoop dat iedereen die aan werken aan de lange teugel doet er veel plezier in heeft !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:37

:)) Ik kijk wel wat ik fijner vind.
Op het moment heb ik even geen langere teugels dan dit, dus kan ik er niet helemaal achter lopen.
Had ze wel maar die heb ik na 3 maanden niksdoen weer volledig groen en wit teruggevonden in een hoekje in de zadelruimte _O-

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:05

Inderdaad gewoon zelf bepalen wat je het fijnste vindt er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Maar er echt achter lopen doe ik ook niet hooguit in de piaffe maar dan moet deze wel goed gevoel hebben anders doe ik dat niet. Ik blijf zoveel mogelijk naast het achterbeen.
Succes !!!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:09

leuk hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:20

andafries schreef:
Inderdaad gewoon zelf bepalen wat je het fijnste vindt er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Maar er echt achter lopen doe ik ook niet hooguit in de piaffe maar dan moet deze wel goed gevoel hebben anders doe ik dat niet. Ik blijf zoveel mogelijk naast het achterbeen.
Succes !!!

_O- Gelukkig, dan weet ik zeker dat ik maandag inderdaad gewoon in Rome terecht kom en niet ergens anders _O-

Nee maar super, bedankt voor de tips :j Ga morgen weer aan het werk, hopelijk met een nieuw hoofdstel :))

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:23

Super leuk joh!

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:00

Ik heb hier geen verstand van maar ik moest echt lachen om die 'piaffe' echt super schattig :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:14

Haha ja, hij dacht vast; wat Totilas kan, kan ik beter :D

Bedankt :))

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:00

Heel leuk filmpje.. Super dat je dat zo kunt met je shetter :j Begon wel hard op te lachen toen ik die 'piaffe' zag, die korte pootjes zo snel op en neer :))