Longeren zonder lijn, maar hoe op de andere hand?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Longeren zonder lijn, maar hoe op de andere hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:10

Ik longeer sinds kort m'n verzorgpony zonder lijn in de longeercirkel, maar hoe kan ik haar nou het beste op de andere hand zetten? Ik heb geprobeerd haar naar me toe te laten komen en dan de andere kant op te 'dirigeren' met de zweep, maar dan draait ze op het laatst alsnog om en gaat ze de verkeerde kant op. Hoe kun je dit nou het beste doen? Ik moet er wel bij zeggen dat het een behoorlijke druktemaker is, die ook af en toe wel eens 'gericht' kan bokken. Daarom loop ik ook niet te dicht naar haar toe. Ik weet dat dit ook sowieso wel een respectdingetje is, maar daarom dus de vraag hoe ik het op kan lossen :)

Anoniem

Re: Longeren zonder lijn, maar hoe op de andere hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:16

Heb je een longeerzweep of touw bij de hand? In welke hand hou je deze?

Ik werk met lichaamstaal, als mijn pony de ene kant uitgaat en ik wil dat hij de andere kant uitgaat dan wissel ik mijn zweep (of touw) van hand zodat de drijvende kant verandert en met mijn vrijgekomen hand wijs ik naar de kant die hij uit moet (wordt dan de leidende hand). Vrij moeilijk om uit te leggen via internet moet ik zeggen :+ Maar gewoon zorgen dat je met je hele lichaam uitstraalt (en denkt aan) dat je wil dat je pony die bepaalde kant uitgaat, met je leidende hand aanwijzen en met je drijvende hand zorgen dat je kan drijven.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:16

Ik laat mijn paard een overgang maken na het halthouden. Als ik mijn hand in de lucht steek, draait ze met haar achterhand naar binnen en als ik dit doorzet draait ze door tot ze op de andere hand staat. Kwestie van oefenen, gedrag uitlokken en optijd belonen. Die van mij draait van me weg i.v.m. dat ik ook veel met lange lijnen werk en dat het dan makkelijker is dan wanneer hij naar me toe draait. Andersom aanleren kan natuurlijk ook.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:21

Ik heb ze het commando 'andere kant' geleerd. Als ik dat commando geef draaien ze op de andere hand in de gang waarin ik ze heb lopen.

Ik begin het van hand veranderen te leren met ze in stap van hand te laten veranderen met lichaamstaal dan plak ik het commando eraan. Als ze het in stap kunnen op commando dan pakken ze het ok zo in alle gangen op.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:23

Ik longeer niet zonder lijn, maar dat maakt opzich niet zoveel uit.
Ik doe dat op de parelli manier, dat is naar achter rennen zodat ze van hand kunnen veranderen en vervolgens weer terug op je plaats in de cirkel.
Is even een paar keer oefenen, maar mijn paard had het in no time door!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:25

Hmm okee :) Ja wat een beetje het probleem bij haar is, is dat ze op het moment dat ik haar stil zet naar me toe komt lopen. Als ik haar dan weer van we weg wil drijven gaat ze heel mans lopen doen en komt ze van voor een beetje omhoog, als ik dan doorzet draait ze om en geeft ze een bok (mijn richting uit dus) en rent ze weer de verkeerde kant op. Zweep in de andere hand nemen werkt ook niet, daar loopt ze vrolijk omheen, of als hij dichterbij is komt ze mijn richting weer op.

Ik heb trouwens altijd een longeerzweep (niet helemaal touw uitgerold want dan blijft ze rennen) in m'n ene hand, en een touwtje in m'n andere.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:25

YankeeBoy: Dan moet je zelf naar de achterhand rennen?

Ik ben echt lui dan met longeren of zo haha, ik blijf gewoon altijd in het midden staan en draai ook niet eens mee, heb een menzweepje altijd op mn schouder.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:26

Laatst bijgewerkt door YankeeBoy op 05-03-11 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:27

Mijn van hand veranderen ziet er uit als een halve acht, dus door het midden van de cirkel. Als mijn pony op de cirkel rechtsom loopt, nodig ik haar met mijn lichaam naar binnen. Terwijl ze naar binnen draait, kruis ik alvast voor haar lijn langs (dat is waar je op moet letten, zodat je niet per ongeluk juist in de weg loopt). Ik wissel mijn drijvende en leidende hand en laat haar langs me gaan. De nieuw leidende hand nodigt de voorhand uit naar links, terwijl de nieuw drijvende hand de achterhand wegzendt richting hoefslag. Voila!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:29

[***] schreef:
Heb je een longeerzweep of touw bij de hand? In welke hand hou je deze?

Ik werk met lichaamstaal, als mijn pony de ene kant uitgaat en ik wil dat hij de andere kant uitgaat dan wissel ik mijn zweep (of touw) van hand zodat de drijvende kant verandert en met mijn vrijgekomen hand wijs ik naar de kant die hij uit moet (wordt dan de leidende hand). Vrij moeilijk om uit te leggen via internet moet ik zeggen :+ Maar gewoon zorgen dat je met je hele lichaam uitstraalt (en denkt aan) dat je wil dat je pony die bepaalde kant uitgaat, met je leidende hand aanwijzen en met je drijvende hand zorgen dat je kan drijven.

Toch is dit de manier.
Zag vanochtend één van de verzorgmeiden dit doen met een quartermerrie in een 20 X 40 bak, zelfs zonder zweep.

De enige woorden die ze gebruikte was, stap, jog (draf) en tong klikken voor galop.
De rest was lichaams taal.

Dit is de manier van longeren die door de diverse paarden goeroes, zoals Emiel, Monthy, enz, ook gedaan wordt.
Maar zij doen het elke keer weer in een kleine longeer ring.
Liefst van die grote hekken in een cirkel.

Helaas kon mijn verzorgmeid dit kunstje al voordat die goeroes in beeld kwamen.
En het leuke is dat ze mijn oude Tinkerhengst zo laat springen en ook een rolback kan laten maken tegen de heining van de bak.

Sturen met de voorhand, drijven met de achterhand.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 05-03-11 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:30

Ja ik werk ook altijd in een 25 x 50 bak. Vind het ideaal zo. Paardjes letten altijd lekker op en je hebt geen lijn niks meer nodig haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:32

Maar ariebren, dat gaat dan wel om paarden die al enige vorm van respect voor je hebben ontwikkeld denk ik? Daar zit dus bij ons ook denk ik wel het grootste probleem.. Want zodra ik mijn zweep wisselt, komt ze alleen maar naar mij toe rennen, om vervolgens over het midden (al dan niet met een bok) weer op dezelfde hand uit te komen..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-11 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:33

Ik loop steeds met die van mij (ik loop achter hem, in het midden van de bak, en drijf hem alsware op)in de directie waar hij heengaat. Zodra ik van hand wil veranderen, loop ik simpelweg de andere kant op. Hij draait zich dan om (vaak pirouette-achtig) en loopt weer mee, alsware.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:34

Juul werk je in een longeercirkel? Anders is het niet zo moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:34

Ja longeercirkel :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:38

Hoerver ben je kwa grondwerk?

Anders zou ik zeggen, blokkeer hem van voren (door ergens op zijn spoor te gaan staan) en stuur hem de andere kant op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:39

0,0 Juangi :P

Iig, als ik dat dus doe, blokkeren. Dan rent ze naar de overkant van de cirkel, en gaat ze alsnog de verkeerde kant op..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:41

Misschien dan eerst een paar keer met longeerlijn oefenen ze neit naar de overkant kan scheuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:42

Juul schreef:
Maar ariebren, dat gaat dan wel om paarden die al enige vorm van respect voor je hebben ontwikkeld denk ik? Daar zit dus bij ons ook denk ik wel het grootste probleem.. Want zodra ik mijn zweep wisselt, komt ze alleen maar naar mij toe rennen, om vervolgens over het midden (al dan niet met een bok) weer op dezelfde hand uit te komen..

Die van mij deed het allemaal vanzelf :j

(echt niet :+ )

Misschien is les dan een optie? Want we kunnen hier wel vanalles gaan schrijven, maar dan moet jij het nog net zo oppakken als wij het bedoelen en het dan ook nog eens kunnen uitvoeren, in combinatie met jouw pony. Ik denk dat het iets makkelijker is als er iemand IRL langs je staat en je kan zeggen wat je moet doen en waar je op moet letten.

(omdat mijn pony niet alles vanzelf deed ben ik ook les gaan nemen ;) ).

@ Juangi : dat gebruik ik inderdaad ook :j Pony blijft toch altijd proberen of hij niet gewoon kan doen wat hij wil, dus als bovenstaande manier (wat ik dus eerder zei) het niet doet dan zorg ik dat ik hem zo snel mogelijk kan blokkeren en dan gaat ie maar op die manier de andere kant uit :j Lukt soms ook niet hoor, dan ben ik net niet snel genoeg .. maar dan zorg ik wel dat ik het volgende moment snel genoeg ben :Y)

Het is kijken naar & leren van je pony, leren inspelen op zijn/haar reacties om uiteindelijk te bereiken wat jij wil .. Ik vind het geweldig :D

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:43

Ik denk dat je te snel wilt, je slaat nu allemaal stappen over en wilt direct naar het eindplaatje. Begin bij het begin: aan de lijn. Je kunt hem dan van voren remmen, laten draaien, maar hij kan niet na een halve draai het rondje afmaken omdat je hem aan de lijn hebt. Werk daarnaast aan je gezagsverhouding, en ga werken aan wijken voor druk. Als dat allemaal goed gaat, dan zul je zien dat het los van hand veranderen vanzelf gaat. :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 05-03-11 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:44

Wat doet je pony eigenlijk aan de longeerlijn?

Ik ben net los begonnen omdat het aan een lijn echt een ramp was :+
Doet niet meteen ter zake maar vandaar dus de vraag wat jouw pony doet, niet voor elke pony is aan de lijn standaard de juiste oplossing ;) (ofwel heb ik weer die ene uitzondering :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:46

Aan de lijn durf ik dus niet meer aan, vandaar dat ik zonder lijn doe :) Aan de lijn is het alleen maar rennen, bokken (bijna over de lijn struikelen omdat ze ineens schuin over naar binnen rent en dan gaat bokken).. En dat doet ze niet alleen bij mij..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:49

Juul schreef:

Ja dat is een basis probleem.
Wanneer je wilt dat het paard de andere kant opgaat, moet je het paard eerst leren stil te staan op de cirkel.
Het paard mag niet naar je toe komen, dat leer je een paard door zelf rechtop te blijven staan en het paard recht in de ogen te kijken.
En wees duidelijk in één commando. Ho is Ho.
Geen extra woorden gebruiken, zoals braaf of kom op, enz.
Een paard mag naar je toekomen als je, je rug laat zien.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 05-03-11 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:50

Zonder lijn vind ik trouwens ook handiger :+ Dan kan je je volledig richten op jezelf & je lichaamstaal, zonder dat er nog een touw tussen hangt waarmee je in de war kan komen als je pony net niet doet wat je wil ...

Dus ik persoonlijk zou, omdat je toch problemen hebt, er voorlopig geen lijn aanhangen en het op los longeren houden .. maar dan wel met les ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 23:14

Les zit er niet in ben ik bang, ik longeer haar enkel om haar wat beweging te geven op haar oude dag :P Maar dat stil staan, hoe leer je dat precies aan, dus wat doe je als ze wel op je af komt lopen?