sanne83 schreef:NH is voor mij paardenpsychologie en het paard trainen met behulp van inzicht in de natuur van het paard. Je paard in een groep houden, voldoende ruwvoer geven en genoeg ruimte geven om zichzelf te zijn, heeft wel invloed op de psyche, mentale staat van je paard en de training, of je paard ijzers heeft of dekens op heeft daar echt geen bal mee te maken.
Je geeft al aan dat het dat voor jou persoonlijk is. Ik rijd bij een Western NH gerichte stal en daar heeft geen enkel paard een ijzer op. Bij nieuwe paarden worden de ijzers er per direct afgehaald. Bij het houden van je paard op "natuurlijke wijze" (en dat is een onderdeel van NH) zit ook natuurlijk bekappen erbij. Ik zeg niet dat jij het "verkeerd" hebt, naar mijn mening enkel niet "volledig"
. Ijzers horen "van nature" niet onder een paard. Paarden die natuurlijk bekapt zijn hebben bij lange na niet zoveel hoefproblemen als paarden met ijzers. Ik denk dat het dus wel een stuk met zowel lichamelijk als geestelijk welzijn van je paard te maken heeft. -> NH naar mijn inzicht...