[AR] bakbodem te lijden onder mennen? fabel of waarheid?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pantarhei

bakbodem te lijden onder mennen? fabel of waarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 11:33

Op onze pensionstal wordt nu door 1 a 2 mensen soms gemend, meestal alleen in zomer op de weide. Wij hebben echter een 20 x 60m rijbaan die wel geschikt zou zijn om in te mennen. Er is nog geen uitspraak gedaan over wel/niet toestaan.

Ze willen het even aankijken om te zien of de bodem er onder te lijden heeft of niet. Er liggen trouwens tapijtsnippers in onze baan en hij is vrij droog, maar niet zwaar.

Wat is jullie ervaring?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 11:58

Juist niet. Juist de ervaring dat door het mennen de bodem beter inklinkt en beter te rijden is.
Op de club rijden wekelijks een tiental aanspanningen (enkel- en dubbelspan) in de les en de bodem heeft er niets van te lijden. Juist niet.

Sabine

Re: bakbodem te lijden onder mennen? fabel of waarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:08

Ben het met janouk eens, bij ons op de vereniging is elke woensdagavond menles. Voor de les wordt de bak gesleept en tijdens de lessen heeft de bak perfect de tijd om in te klinken. Heb wel eens commentaar gehoord dat een aantal amazones liever niet op de donderdagochtend gaat rijden omdat de bak dan 'te hard' is omdat het is aangereden vanwege de menles maar persoonlijk vind ik dat een beetje gezeur :oo Ik vind het in ieder geval prima te doen en merk dat de bak weer perfect verspreid is na de menles!

lisanneamber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:11

het moet toch niet te hard en niet te zacht zijn? :)

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:11

Ik heb 10 jaar gereden voor een menstal. Ik heb hier als ruiter nooit last gehad, de bakbodem wordt er echt niet slechter van.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:14

Ik denk dat het er van af hangt wat je van plan bent te gaan doen in de bak. Op onze vereniging zijn er drie binnenbakken, waarvan een regelmatig gebruikt wordt voor het mennen (meerdere dagen met meerdere combinaties in de bak). Deze bak is inderdaad wat harder zoals Sabine zegt. De andere bakken zijn wat mulliger (niet zwaar). Tja, ik kan in beide heel goed rijden, maar er zijn mensen met een voorkeur voor de een of de ander. Ik heb overigens geen idee wat voor bodem erin ligt.

Het lijkt mij dat als de bak goed onderhouden wordt dat er geen probleem zal zijn :)

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:19

Het ligt eraan wat voor bodem je bak heeft.
Zolang de laag onder je toplaag niet kapot gereden wordt is er niets aan de hand. Ik ken een aantal stallen waar de menners niet meer welkom zijn vanwege het kapot rijden van de bodem. Vooral in de bochten wordt je bodem dus stuk gereden.

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:30

Zo lang de bak regelmatig gesleept wordt, de mest er netjes uitgehaald wordt, de randen geschept worden is er wat mij betreft weinig mis met af en toe menners in een bak waar voornamelijk onder het zadel wordt gereden. Inderdaad, zoals ik al zei, de bodem wordt wat harder. Zolang er echter niet elke dag gemend wordt (bij ons dus woensdagavond les en zondagochtend vrij rijden voor menners) hebben de ruiters daar m.i. weinig last van. Natuurlijk is het van belang dat je niks kapot rijdt aan de bodem maar dat geldt voor ruiters net zo goed. Ik ben van mening dat regelmatig onderhoud een boel kan voorkomen :)

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 13:03

bak bij ons wordt zeer goed bijgehouden, mest gaat er uit en diverse keren per week gesleept

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:38

lijkt me geen probleem als jij gewoon rustig dressuurmatig rijdt en de bodem goed wordt bijgehouden

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:41

afhankelijk van de rijstijl van de menner is het geen probleem

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:56

Vaak beter als er af en toe wat merrers doo heen gaan vooral als je een geul als hoefslag heb. Een menpaard loopt vaak juist naast deze geul zodat die wat afgevlakt wordt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:58

Wij mennen ook niet in de binnenbak, meer uit voorzorg. Interessant overigens.

Een geul in de hoefslag krijg je door weinig slepen, dus bij een goed onderhouden bak zou dit probleem niet ontstaan? :)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:37

Hier ook geen problemen. Wel als er iemand de rem een keer goed intrapt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:26

ik denk persoonlijk dat je van flink longeren meer last hebt dan van mennen...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:55

Nouvel schreef:
ik denk persoonlijk dat je van flink longeren meer last hebt dan van mennen...

Daarom hebben wij aparte longeerbakken. :o
Ik heb vroegah op een manege in de binnenbak gereden en die had daar volgens mij niet te lijden onder. Het lijkt me sterk dat je de bodem met mennen meer belast wordt dan met tractor en wagen sproeien, zoals gisteren gedaan is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 06:32

Volgens mij is het een eerder een fabel dus, omdat ruiters, en dan met nadruk op de ruiters, bang zijn voor aanspanningen.

In het Amsterdamse Bos liggen kilomters super mooie brede menpaden, echter door klachten van 'ruiters' dat hun paarden bang zijn van aanspanningen, mogen wij niet mennen in het Amsterdamse Bos.

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:04

Ja er zijn veel ruiters die bang zijn dat hun paard bang is voor aanspanningen.
(okee, ja, sommige paarden vinden zo'n kar wel wat vreemd, maar meestal ligt het aan de ruiter)

Osianaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:52

Volgens mij ligt het ook aan het gewicht van het paard, de menner en de kar.
Een shetlander met een sulky wordt denk ik meer getolereerd als een shire met een marathon wagen.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 15:08

Het gaat bij ons om wisselende groottes en type wagens
-minishet met sulky (zie je niets van denk ik ;-) )
- pony ca 1.50m met ? vermoedelijk tweewieler, maar moet nog worden beleerd
- Pony/paard van ca 1,50/1.60 met vierwieler, tinker achtig
- pony van ca 1.25m met vierwieler, staat er niet vaak voor en is boefje
- grote kwpn'er, rustig qua lopen met vermoedelijk tweewieler (nog aan te schaffen)
- fries met marathonwagen, geen idee hoe die voor de koets loopt

dat zijn alle aanspanningen, waarvan ik niet weet wie en hoe vaak met wil gaan mennen in de bak

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:11

Ik had er op mijn vorige vereniging wel last van, maar die bodem was al knetterhard. Dus er zat heel weinig vering in.. Vervolgens gingen de menners er over heen en daarna was de bodem nog aangestampter. Maar dat heeft waarschijnlijk meer met de kwaliteit van de bodem te maken dan met de menners.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:14

de bodem die ik ken die ook voor mennen gebruikt wordt, wordt er echt niet beter van. Het lijkt wel beton na die paar uur menles.
En dat heeft hier niets met "angst" te maken, wij zijn hier thuis van mennen en van onder het zadel.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:22

Nu willen de ruiters hier zo te horen een zachte bodem, maar als je zelf moet lopen dan heb je toch ook liever een stevige ondergrond?
Het excuus is dat het beter zou zijn voor slijtage maar de levensduur van een menpaard ligt veel rooskleuriger wat dat betreft dan een dressuurpaard terwijl de eerste daarbij ook veel over de harde weg gaat.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:27

Ik hoef geen zachte bodem maar op het moment dat het klinkt alsof ik op een shire de bak doorga, dan vind ik de bak toch echt te hard. De toplaag hoort toch enigzins elastisch te zijn. Het is een zware belasting voor de benen hoor, al die zijgangen.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:30

Ik rijd sinds kort ook wel eens in een bak, welke eigenlijk uitsluitend voor mennen wordt gebruikt. Vindt het echt ideaal!
De bak direct ernaast wordt uitsluitend door dressuurruiters gebruikt en is echt ontzettend mul en zwaar.

'Onze" bak heeft een hele stevige bodem met een zachte bovenlaag die genoeg grip geeft, maar waar de paarden niet in wegzakken.