Wie krijgt paard echt nagevelijk met bitlooshoofdstel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

x_Britje

Wie krijgt paard echt nagevelijk met bitlooshoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 08:47

Hallo bokkers,

Ik wil graag bitloos gaan rijden alleen nou zie je per uitzondering wel eens iemand die een paard bitloos aan de teugel rijd en echt nagevelijk krijgt, maar de meeste mensen die bitloos rijden doen eigenlijk geen dressuur naar mijn idee. Nou vroeg ik me dus af wie hier dressuur rijd met een bitloos hofdstel en het paard lekker nagevelijk kan krijgen.

En als jij zo iemand bent, welk hoofdstel gebruik je en hoe doe je het? (Op je zit en ontspanning of door ook echt te spelen met de teugels.)

En dan had ik nog een vraagje: Kan je met een bitlooshoofdstel ook een hulpteugel gebruiken? Ik dacht, de meeste hulpteugels geven druk op het bit en met een aantal botloze hoofdstellen mag je geen constante druk hebben.

Groetjes ;)

Captain

Re: Wie krijgt paard echt nagevelijk met bitlooshoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 08:49

Nageeflijkheid komt door een actieve achterhand en ontspanning.. Niet door een bit of bitloze optoming.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 08:51

ik rijd mijn paarden met een sidepull, ook dressuurmatig en zonder problemen, nagevelijk.
Ik rijd hetzelfde als met een bit, alleen rijd ik jaren zonder bit, ook worden ze hier bitloos ingereden zonder problemen.
en waarom zou je met een hulpteugel rijden?
Het kan wel, er zit aan beide kanten een ring, waar de teugel aan vast zit, ik longeer wel eens met dubbele longe, ook dat gaat prima bitloos.
en verder heeft nagevelijkheid niets te maken met je hoofdstel, zoals hierboven beschreven.

Het kunstje, hoofd naar beneden als je een ophouding maakt, kun je net zo makkelijk met bit als zonder bit, dat is een trukje, maar heeft niets te maken met hoe goed je paard nageeft.

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 08:51

Zoals H_Nalanta eigenlijk al zegt, heeft het niet temaken met een bit of geen bit. Ik kan mijn verzorgpony prima aan de teugel rijden zonder bit, omdat ik dat ook kan met bit.

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 08:58

Ja, ik dacht wel dat ik die reactie zou krijgen :P, maar mijn paard gaat nooit naar beneden lopen als ie ontspannen is. Als ik de hele les heb lopen prutsen en zo en loopt ie op een gegeven moment wel naar beneden (bijna) zonder teugelhulp maar als ik dat niet heb gedaan kan ik eindeloos dressuur blijven rijden maar zal hij niet nageven :( Hoe leer je een paard aan dat als je een ophouding maakt hij naar beneden moet lopen dan (bitloos)?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 09:00

hij moet 100% ontspannen, en blijven proberen
niet bij één keer al ophouden.
en JIJ moet ook ontspannen.

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 09:02

Oke, is er ook iemand die les geeft in bitloos rijden? Omg. Friesland?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 09:03

Als jij loopt te prutsen aan de voorkant zal die inderdaad nooit ontspannen want dan doe je hem pijn.
Vol blijven houden, van achter blijven activeren. De achterhand moet er onder, daardoor kan hij zijn rug gaan ontspannen en zal het hoofd vanzelf naar voren/beneden komen. Hou gewoon lichtjes contact. Niet losgooien of vasthouden, contact houden maar niet prutsen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 09:04

Je hoeft niet per se op zoek naar iemand die in bitloos rijden lesgeeft. Bitloos is echt niet heel veel anders dan met bit, gewoon een instructrise zoeken dus. :)

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 09:09

Ik weet wel hoe je 'volgens het boekje' een paard nagevelijk rijd :p Maar ik heb altijd op les gezeten waar je niet het boekje volgde :p Ik weet ook dat je die achterhand eronder moet krijgen en ik weet ook hoe dit volgens het boekje moet maar in de praktijk is een paard meestal niet zo los dat het volgens het boekje ook werkt (al helemaal mijn paard niet :+)
Ik heb altijd geleerd: Goed opdrijven en van voren spelen met het bit. (Dus niet zagen!!)

Degene waarvan ik altijd les heb gehad wil mij niet bitloos les geven :( Beetje jammer

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 09:12

x_Britje schreef:
Ik weet wel hoe je 'volgens het boekje' een paard nagevelijk rijd :p Maar ik heb altijd op les gezeten waar je niet het boekje volgde :p Ik weet ook dat je die achterhand eronder moet krijgen en ik weet ook hoe dit volgens het boekje moet maar in de praktijk is een paard meestal niet zo los dat het volgens het boekje ook werkt (al helemaal mijn paard niet :+)
Ik heb altijd geleerd: Goed opdrijven en van voren spelen met het bit. (Dus niet zagen!!)

Degene waarvan ik altijd les heb gehad wil mij niet bitloos les geven :( Beetje jammer

En nooit is er een lichtje gaan branden dat je verkeerd les hebt gekregen?? Nooit alles gelijk aannemen wat mensen zeggen, met gezond verstand kom je al een heel eind.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 09:13

Zagen, spelen, knijpen, friemelen.. Noem hoe je het noemen wil, voor een paard is dat gewoon níet fijn.
Ik heb ook altijd op jouw manier les gehad maar dat je dit geleerd hebt betekent niet dat het ook goed is. ;) Probeer gewoon eens een aantal weken lekker de achterhand eronder te krijgen en van voren alleen lichtjes contact te houden. Focus je niet op het nageven want dan gaat het niet werken. Ga gewoon lekker rijden, lekker oefenen. Nageeflijk rijden krijg je als cadeau van je paard als je goed rijdt.

Gewoon lekker gaan rijden zonder de focus op het nageven te zetten. Je zult vanzelf zien dat het steeds iets beter gaat. Dit kan wel een tijdje duren maar dat geeft niet. :)

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 09:16

Oke, dank je Hannah :D

dekke050

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 09:17

pip_nijn6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 09:22

Ik wil deze zomer ook proberen om bitloos te gaan proberen. :P
Ik heb een fjord en ze maakt zich met rijden altijd erg sterk van voren...
Ze is wel heel braaf, maar ze vind het dressuur werk niet zo heel leuk, maar af en toe moet ze er toch aan..
Nu ben ik zelf helemaal niet bekend met bitloos rijden, kan iemand mij uitleggen, waar je het beste mee kunt beginnen?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 09:28

Ik moet zeggen dat ik sommige reacties niet helemaal snap.
Ook ik trek mijn twijfels over de instructie maar denk dat het voor de TS handiger is om advies te krijgen waar ze iets aan heeft.
Ze weet volgens mij heel goed dat je met correct rijden het voor elkaar moet krijgen, ze heeft namelijk er zelf voor gekozen om over te stappen naar bitloos en is dus aan het nadenken over hoe en wat. Wil niet zeggen dat iemand die nadenkt ook op de goede manier aan het nadenken is maar er lijden meer wegen naar Rome en iemand die aan het nadenken is leert meer dan iemand die klakeloos doet wat de instructie zegt.

Ik denk dat het verstandiger is om je paard eerst na te laten kijken door een osteo of fysio en wellicht via deze een geschikte instructie gaan vinden.
Ik ben sterk van mening dat een paard het gevraagde voor ons zal doen mits: hij begrijpt wat er van hem gevraagd wordt, hij daar lichamelijk toe in staat is, en wij hem niet in de weg zitten.
Lukt het niet moet je gaan zoeken waarom hij het niet doet, er kunnen zo veel dingen zijn: zadel wat net niet lekker ligt, ruiter die iets tegen de beweging zit, blokkade ergens in het lijf van het paard (of ruiter), en ga zo nog maar even door.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 09:40

tis helaas wel zo dat de meeste bitloze ruiters veelal 'gezellig' rondjes rijden/ gaan wandelen met een los teugeltje. daardoor ontstaat het vertekende beeld dat een paard niet kan nageven op een bitloos hoofdstel... als je ze gewoon aan het werk zet, doen ze dat wel hoor. vanaf dat ik SB inzet bv, komt mijn pony vanzelf ronder, zowel met als zonder bit.
maarja... zowel met als zonder bit geldt natuurlijk dat er nx uit komt als je der ook nx van vraagt he...

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 09:41

Dank voor je uitleg japeloup. Ik weet iig dat het niet aan het zadel ligt want dat heb ik onlangs laten nakijken door een zadelmaker. Een bezoekje aan de osteo had ik ook al over nagedacht maar dat ga ik niet doen want ik ben 17 en moet alles aan mijn paard zelf betalen van een krantenwijk :P Daarbij komt dat ik maar een recrea ruitertje ben :+ En ik vind het eigenlijk niet nodig + Hij loopt niet scheef of heeft geen klachten of zo.. (Als hij er echt last van zou hebben dan zou ik het natuurlijk wel doen ;) )

Welk hoofdstel zouden jullie mij aanraden? Ik heb een dravertje die 18 jaar is. Hij heeft vroeger op de baan gelopen en is pas na zijn pensioen (van de koersen) beleerd. Ik rijd echt vanalles: Dressuur, beetje springen, bosritjes en mennen (mennen ga ik denk ik niet bitloos doen). Hij is erg voorwaarts. Als ik hem niet goed kan terug nemen dan word het dressuur rijden ook erg lastig. Heb al wel vaker iets bitloos gedaan maar niet echt serieus. Spring er wel eens op met stalhalster. Heb laatst een paar keer met neck-rope gereden (Wat ik echt super leuk vond :D ) Heb nu zelf een sidepull gemaakt van een neusriem. Ik zat zelf te denken aan systeem 5.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 12:56

H_Nalanta schreef:
Nageeflijkheid komt door een actieve achterhand en ontspanning.. Niet door een bit of bitloze optoming.

uitknippen, vergroten en ophangen

:Y)

nageeflijk zijn mag niet afhangen van wel of geen stukje ijzer in de mond, sterker nog wie een bit nodig heeft om dat te bereiken, heeft geen echte nageeflijkheid bereikt.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:35

Arabesk schreef:
H_Nalanta schreef:

uitknippen, vergroten en ophangen

:Y)

nageeflijk zijn mag niet afhangen van wel of geen stukje ijzer in de mond, sterker nog wie een bit nodig heeft om dat te bereiken, heeft geen echte nageeflijkheid bereikt.

met jou tekst er bij is hij nog beter!!

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 15:44

Haha, oke... dat is weer wat anders dan ik altijd geleerd heb ;) Zal het in mn hoofd houden.. Ik ga het advies van Hannah maar eens proberen (nadat ik een bitloos hoofdstel heb aangeschaft:P)

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:11

Is helemaal niet nodig speciaal iemand voor te zoeken, met of zonder bit maakt voor lesgeefster weinig uit. Het komt op hetzelfde neer en wat betreft de nageeflijkheid, ts.. deze komt vanuit aktieve achterhand, takt en ontspanning, niet vanuit het bit!!

x_Britje schreef:
Oke, is er ook iemand die les geeft in bitloos rijden? Omg. Friesland?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:45

hier komen wel eens mensen een proefrit maken op 1 van onze gangenpaarden, mensen zijn verbaasd dat de paarden bitloos ook gewoon fijn te rijden zijn.
ik heb mijn ruintje bijna 7 jaar terug zo ingereden en sindsdien rijd ik bijna alleen nog maar zonder bit, ik heb niet eens een hoofdstel hangen met bit hierzo.
we hebben nu 3 paarden onder zadel, alle 3 bitloos, prima, ik weet (bijna) niet beter meer.
voor mij is bitloos rijden niet alleen maar met een los teugeltje door het bos rijden, ik werk ook aan stelling buiging, rijden van achter naar voor etc.
dat maakt voor mij totaal geen verschil met of zonder bit, jawel, eigenlijk wel, ik vind het zonder bit prettiger!!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:49

Ik vraag mijn verzorgpaard enkel met bit nageeflijk. Ik merk dat ze het bitloos ook af en toe doet. Maar dan vraag ik er niet bewust naar. Maar ze kan het wel, dat weet ik zeker.
Als het gebeurd mooi, gebeurd het niet dan maakt het niets uit.
Ik wil dat bitloos voor haar een hele ontspannen manier van rijden blijft. ;)

Wat vinden jullie daarvan?

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:04

jahoor, met voorledige ontspanning werkt het gewoon hoor, met of zonder bit ;)

jammer dat de neus er niet goed opstaat!

Afbeelding